FODRA MED VAD???

B

**BORTTAGEN**

Jag har fått endel funderingar på sistone å undrar om nån vill hjälpa mej å reda ut???

Vi har haft häst i över 20 år (ok morsan då för jag är ju inte ens 20 :idea:)

Men i alla fall, störsat delen av denna tiden har vi fodrat med (förutom hö då) havre, betfor och mineraler, salt å vitlök osv. (ibland tillskott av lusern och linfrö)

Men sedan för kanske 5 år sen ne kanske 3-4.. aja.
gick vi över först till hippo och fodrade med hippo basic och även hippo alfa till en av pollarna, pga att det var svårt att få tag i bytte vi till krafft.
Fick sedan veta att genom undersökningar så är det medlet som de binder ihop all sorts pellets med farligt, eller i alla fall inte bra då det kletar sig i magen på hästar så då slutade vi med det.
samtidigt började hon i stallet att sälja nån slags pellets sopm tydligen inte skulle innehålla detta bindningsbedlet och som dessutom innehöll alla vitaminer å mineraler, skitbra. men sedan så sa hon att vi skulle köpa til det å det o lägga till ytterligare ett foder av den sorten osv.

nu har vi gått tillbaka til havre och betfor (+min, vit o sånt)

Vad ska man då fodra av???
Vad fodrar ni med? varför?

Har även en häst som är känslig för protein, ska man fodra honom med svarthavre?

Varför lämnade alla helt plötsligt den gammla hedderliga havren??? om pelletsen inte är bra???

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Bindningsmedlet brukar väl vara melass ?? :confused: Vad man ska fodra med är ju upp till höet...Ibland har jag kunnat ta färdigfoder, ibland när höet varit dåligt har jag fått pytsa som tusan..Så man kan ju egentligen INTE bestämma sig för att: detta ska jag ha och inget annat förrän höet är analyserat...ett år hade jag både färdigfoder samt kli, soja och mineraler...då blev det bra.
 
Har börjat fodra hästen med Fibergi Bas istället för Krafft eftersom jag tycker det känns bättre att se vad som är i. Sen får hon vitlök, Ishavsalger, äppelcidervinäger och betfor,
De som fortfarande har Krafft i stallet lägger den i blöt för att få i mer vätska.
 
Har oxå hört att bindmedlet i pelleterat foder kleggar fast i tarmsystemet. Pratade för nått år sedan med en kille som jobbar på det lokala slakteriet o han sa att sedan pelletsfodret kom så har tarmklegg ökat markant. Jag vill inte fodra mina hästar med pellets. Bindemedlet är inte melass utan nått annat, kommer inte ihåg vad det kallades, men återkommer när jag kommer på det.
 
Är det inte någon olja, typ raps el. majs, som man använder som bindemedel i pellets (förutom melass) :confused:
 
Jag föredrar absolut "havre-baserad" foderstat. Pelletar ger lättare foderstrupsförstoppning och man vet ju faktiskt inte ifall de pular i nåt mer än vad som står på påsen. Jag vill se vad jag ger. Sen är det lättare att reglera brister/överskott från höt.
 
Jag fodrar foljande:

Korn: rullat, som jag haller kokande vatten pa sa att det svaller. Det fodrar jag for att halla hasten i grund och go' form.

Betfor: det fodrar jag som massfoder, istallet for ho kan man val saga. Det ar fibrer i, samt mycket latt for hasten att smalta.

Soja: fodras till de hastar som kommer till oss som behover ga upp i vikt, men det far inte fodras i mangder. Bara lite varje dag, vara smala hastar far en kattburk full morgon och kvall.

Fodermix: dar det finns mineraler och vitaminer, lite havre osv. Det kan egentligen fodras som ett fullfoder, men jag vill garna fylla ut lite, samt ha foder for att halla hasten rund och fin, utan att gora dem galna i huvudet.

Dessutom tycker vi irlandare (som jag numera nastan kan kalla mej for) om att fodra hastarna blot mat, vilket det blir nar man mixar betfor, korn med resten.

Havre far bara de hastar som ar lite lata, for att pigga upp dem.

Eftersom vi har kokat korn, sa far vara hastar ett varmt mal mat pa morgonen och pa kvallen. Mitt pa dagen far de mix samt betfor...och sa har de alltid tillgang till sa mycket ho eller ensilage de kan ata.

Fol och ungdomar far en speciell folmix, samt korn.
 
Jag tycker det verkar som om "bindemedlet" i kraffts grundfoderprodukter har minskat de senaste åren.

Jag fodrar med ett pelleterat foder (Åsebro) som inte innehåller några tillsatta bindemedel och det smular ganska lätt sönder. När jag jämför med krafft grund idag så är det ingen större skillnad mellan dessa foder längre, men när jag hörde talas om detta bindemedel i krafftprodukterna så var pelletsarna mörkare, blankare och de var avsevärt mycket svårare att smula sönder. Idag kan du lätt bryta av dem med fingrarna.

Vad jag har hört så är anledningen till att det tillsätts bindemedel att pelletsarna ska hålla ihop vid transport och inte bli till en mjölig massa i de stora containrar som de fraktas i. För hästar och hästägare spelar ju konsistensen mindre roll.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: arabia
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033
Foder & Strö Nu är det dags att ta reda på vilket fodermedel som är det mest populära att tillskottsfodra med! Hö räknas inte för det utgår jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 209
Senast: Laguna
·
F
Foder & Strö vad jag fick lära mej av mina lärare på ridgymnasiet så ska hästen grovfoder täcka ca 70-80% av det dagliga fodret. alltså du ska...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp