Fodrat med torr betfor, hjälp!

Carand

Trådstartare
Fodrade hästen med ca 1 liter torr betfor ikväll av misstag. Hade hällt vätskan i fel hink! Så den torra betforen hamnade underst i krubban och sen en hink med uppblött mesh mm ovanpå istället. Han sörplade i sig allt och åt sen hö i lugn o ro. Bör jag ändå oroa mig? Hur fort efter mat kan de få foderstrupsförstoppning?

Nervös... borde jag åka tillbaka till stallet?
 
Jag skulle se till att ge den extra vätska, förslagsvis 0,5-1 liter mash i minst 10 liter vatten. Och olja, minst ett par dl men gärna mer. Samt ha koll pga kolikrisken, som sagt ovan.

Tror även att jag skulle reducera kraftig på höet det nästa dygnet, i fall det skulle bli förstoppning.
 
Ringde och pratade med svägerskan som är djursjukvårdare och hästägare och hon trodde det skulle vara lugnt. Det var ju iaf inte så mycket betfor som tur var och intaget tillsammans med en hink vätska.
Men kanske ska be att de kollar till honom lite extra imorgonbitti så han har bajsat ordentligt.
 
Hoppsan, det var ju inte bra. Hade inte riktigt vågat slappna av om det vore min häst om inte det gått tid och hästen både fått i sig mer vätska + bajsat...(såg du skrev att du varit där och kollat till honom.)
 
En av mina engelska hästvänner delade en forskningsartikel som menade att torr betfor var ofarligt eftersom förhållandena i hästens mage är annorlunda och betforen därför inte sväller på samma sätt som när man häller vatten på den. Jag fortsätter blöta i alla fall men intressant var det.
 
Misstag händer så lätt (tyvärr) Har själv glömt höet till min ena stackars häst. Snacka om ångest dagen efter och en mycket hungrig häst som gick ut i hagen på morgonen.

Skönt att det gick bra :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 626
Senast: Zaria
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 801
Senast: Iso
·
Hästvård Var med om nåt otäckt ikväll... Min glupska häst hade just ätit kvällsmat som består av vetekli, soja, Hippo och riktigt blöt betfor...
Svar
14
· Visningar
2 740
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp