Fodring av fölungar

Sv: Fodring av fölungar

*kl* Jag svarar trots att frågan var riktad till HH.

Dom tar upp pelletsen bättre eftersom den är mera koncentrerad och kräver mindre tuggtid, annars är ju innehållet lika men hacken är ju större i volym vilket kan göra att dom äter mindra antal kilo av den för att dom måste tugga längre...

Om det nu spelar ngn roll så var det inte riktigt så jag förstod det svar jag fick tidigare i denna tråd. Eller också förstår jag inte riktigt hur du menar.
Jag förstod det som att pelletsen är mer behandlade eftersom de är upphettade och malda jämfört med annat grovfoder. Detta gör att fölungarnas matspjälkningssystem lättare kan komma åt proteinets aminosyror och fibrernas kolhydrater. I grovfoder som inte är så behandlat hinner inte tarmarna ta upp all näring.

Men slutsatsen måste nog bli densamma dvs att lusernpellets är bättre än det hackade som vad jag förstår inte är lika mkt behandlat.
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag uppfattade det på samma sätt somdu!

Hade varit roligt att veta säkert dock...

Mitt föl vägrar ju att äta pelletsen...men hacken äter hon gärna så jag har ju inte mycket val.

Frågan kvarstår ju då,är hacken likvärdig med hö/hösilage vad gäller upptagningsförmågan för en fölunge så att säga.
 
Sv: Fodring av fölungar

Har du försökt att ge henne olika lusernpellets?
Jag tror att det är ganska stor skillnad på dem. Om mina hästar får välja mellan lusernhack med melass och lusernpellets utan melass (ej blötlagda) så väljer de pelletsen. Hacket verkar de tröttna ganska snabbt på.

Din fråga om hack jämfört med hö är det nog ingen ide att jag försöker svara på. Jag har egentligen ingen aning.
 
Sv: Fodring av fölungar

KL

Men ännu ingen som svarat på om fölen behöver mineraler vid fri tillgång till lucern. Blir ju massor av kalcium... Äter de ca 3 kg blir kvoten hög.
 
Sv: Fodring av fölungar

Det beror väl på vad foderstaten i övrigt innehåller i mineralväg.
 
Sv: Fodring av fölungar

Enligt HH skulle det vara ok med fri tillgång till lucern som enda foder. Menar hon då plus mineraler?
 
Sv: Fodring av fölungar

Varför ger du det? Jag undrar mest om det hänger ihop med lusernet eller inte.

Gammal vana? :D
Nej jag gillar formen, inte så förtjust i grusmineraler eftersom det aldrig äts upp, och jag har inte så mkt att blanda det i (ger inte så mycket kraftfoder överlag), hästarna gillar det och det är en smart förpackning. Sedan torde det väl fungera bra ihop med lucernet av ovan nämda anledning? Jag ger mycket lucern.

cutty, man kan ge halva pumpslag också.
 
Sv: Fodring av fölungar

Har funnit ett sätt så alla får. Blandar chevinal i vattnet. Dricker som bara den!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 454
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 675
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp