Fodring i hage med häst som vaktar mat

literealistisk

Trådstartare
Hej! Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att fodra hästar i hagen. Min häst är väldigt ranghög och hon vaktar sin mat en del, det kommer dock bli aktuellt med utfodring i hagen i höst. I dagsläget går hon med en ranglåg kompis och det funkar bra, men är orolig för att hon kommer jaga bort honom från vartenda mathög. Har ni varit med om en häst som inte kan gå med andra när det fodras i hagen eller brukar det lösa sig?
 
Tänker att det beror lite på hur hagen är gjord? Om det är möjligt att göra två högar (gärna fler) långt ifrån varandra så borde det gå bra. Men det skulle vara väldigt bra om detta är möjligt att göra utan att behöva gå in i hagen för att inte riskera att komma emellan hästarna.

Jag har personligen inte varit med om hästar som behövt flytta ifrån varandra pga att den ena inte hade möjlighet att äta. Men då har vi i mitt stall år andra sidan alltid haft möjlighet att göra hö-högarna långt bort från varandra, från utsidan av hagen.
 
Gör flera högar. Min ranglåga går med ranghög och när de fått foder i hagen så har det inte varit några större problem alls! Hon flyttar sig direkt till nästa hög om han går för sig att byta men han har aldrig sprungit emellan och vaktat. I somras tog min sig till och med mod att äta ur samma hög, trodde inte mina ögon...!
 
Tanken är att lägga högarna så långt bort det bara går men tyvärr är det inte en superstor hage… Är kanske 20 meter lång
 
Min erfarenhet är att den ranghöga bara fortsätter att jaga runt den andra från hög till hög. Även om högarna är långt från varandra. Till sist hinner ju den andra få i sig mat men det måste ju vara väldigt stressande att inte få äta i lugn och ro.

Går det att dela upp hagen under tiden de äter?
 
Min ena häst är ranghög och hon har tidigare gått i flera olika konstellationer med olika hästar och ingenting har egentligen funkat. När jag flyttade till eget stall och hon fick en kompis som hon går med alltid (som dessutom är ranglåg) gick det bättre. De får hö i slowfeedingnät så de har mat hela tiden de är ute, det har jag upplevt gör det hela bättre. Det är inte samma hysteri som när man kom med sina IKEA-påsar och skulle lunchfodra i hagen och de inte haft mat på flera timmar som det var i tidigare stall. När jag byter näten är det inte ens säkert hästarna kommer fram nu, det är ganska avdramatiserat.

Jag vet att en hästägare i ett tidigare stall också gav ranglåga hästar mer mat inne (inte mina hästar) för att kompensera upp.
 
Det kan gå med flera högar. Ibland funkar det med bara en hög per häst (jag har en som jagar runt om det finns fler högar än hästar för då måste han kolla om det är bättre i alla högar men med en hög per häst så står han still)
Men med så liten hage så kan det vara svårt att få det att fungera oavsett hur man än gör.
 
Har själv en som inte kan hantera flera högar då han måste springa runt till alla flera gånger och jagar bort hästar som står där. Han klarar en utspridd hög utmärkt efter ha surat mot andra hästar några minuter.
 
Jag har en ranglåg (men som vill vara ranghög) och en ranghög. Det blir lättare om den ranglåga får maten en bit in i hagen och så tar jag ut den först. Den ranghöga tas ut sen och får högen nära grinden, då brukar hon inte jaga.
 
Hej! Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att fodra hästar i hagen. Min häst är väldigt ranghög och hon vaktar sin mat en del, det kommer dock bli aktuellt med utfodring i hagen i höst. I dagsläget går hon med en ranglåg kompis och det funkar bra, men är orolig för att hon kommer jaga bort honom från vartenda mathög. Har ni varit med om en häst som inte kan gå med andra när det fodras i hagen eller brukar det lösa sig?
Det brukar lösa sig med flera högar än vad det är hästar med lite avstånd i mellan.
 
Med en så liten hage, hur många timmar är hästarna ute? Kan de ha fri tillgång under den tiden?

Jag avskyr mathets och funderar alltid över bättre sätt att minska den. Både att de hetsäter, vaktar eller blir bortjagade.

Hästar är inte gjorda för att bråka om maten, jag anser att man har skyldighet att anpassa miljön bättre om det förekommer. Tänk vilken stress så stor del av dagen för ett djur som är gjort för att ströva och söka föda över helt öppen mark?
 
Jag var tvungen att ha min gamla dam i egen hage sista åren för att hon skulle få äta i fred, annars vallades hon undan oavsett hur många högar som lades ut till de TVÅ hästarna som var i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp