Fodring i hagen

Hannakristina82

Trådstartare
Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd.
Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt och tyvärr har vi problem med lera, framförallt längst ned i hagen. Idag har det regnat ordentligt och det står då pölar av vatten och lera tillslut. Det är också i denna delen av hagen som hästarna får sin lunch, och såklart har vi valt att ställa ut varsin stor balja till hästarna som dom kan äta sin lunch ur. Det blir lite spill, för dom äter inte det som ramlar ur, men det är minimalt.
Till vardags så fodrar stallägarna, och på helgen hästägarna på rullande schema.
Idag när jag skulle ta in min häst för att rida, så ser jag att ljushuvudet som gett dem lunch, har lagt höet BREVID tunnorna 😡😡. Hästarna åt nåt kilo var och lämnad resten, klokt nog! Jag fick slänga närmare 3 kg hö på gödselstacken.
Till saken hör att vi på grund av grovfoderproduktion har gått från att man får ge obegränsat med kilo hö, till endast 10 kg. Stallägarna har också varit väldigt tydliga med att alla hästar skall ha höbingar i hagen, för att minimera spillet...

Jag blir så sur och irriterad, sån slapp stil!
Vad hade ni gjort, sagt ifrån i ett allmänt forum (vi har en sluten grupp på Facebook för anläggningen) Eller skall jag be stallägarna att göra ett förtydligande för vad som gäller?
 
Först pratar du med den som gjorde fel idag och upplyser om felet i stället för att hänga up personen på nätet. Till nästa helg sätter du ett par längder silvertejp på baljan och skriver "Höet här tack!" med ca 10 cm höga bokstäver. Tycker jag!
 
Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd.
Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt och tyvärr har vi problem med lera, framförallt längst ned i hagen. Idag har det regnat ordentligt och det står då pölar av vatten och lera tillslut. Det är också i denna delen av hagen som hästarna får sin lunch, och såklart har vi valt att ställa ut varsin stor balja till hästarna som dom kan äta sin lunch ur. Det blir lite spill, för dom äter inte det som ramlar ur, men det är minimalt.
Till vardags så fodrar stallägarna, och på helgen hästägarna på rullande schema.
Idag när jag skulle ta in min häst för att rida, så ser jag att ljushuvudet som gett dem lunch, har lagt höet BREVID tunnorna 😡😡. Hästarna åt nåt kilo var och lämnad resten, klokt nog! Jag fick slänga närmare 3 kg hö på gödselstacken.
Till saken hör att vi på grund av grovfoderproduktion har gått från att man får ge obegränsat med kilo hö, till endast 10 kg. Stallägarna har också varit väldigt tydliga med att alla hästar skall ha höbingar i hagen, för att minimera spillet...

Jag blir så sur och irriterad, sån slapp stil!
Vad hade ni gjort, sagt ifrån i ett allmänt forum (vi har en sluten grupp på Facebook för anläggningen) Eller skall jag be stallägarna att göra ett förtydligande för vad som gäller?
Förmedla till stallägaren om vad som hänt. Brusa inte upp utan va helt saklig. Och ja be stallägaren att vara supertydlig om vad som gäller men låt denna sköta snacket med den som slarvat.
 
Påminn alla i gruppen (i god ton såklart) att inte glömma att de ska ge grovfodret i bunkarna i hagen.
Och hoppas att den som har missat det inte gör det igen. Om du vet vem det var, påminn personen på ett snällt sätt :)
Alternativt be stallägaren göra det.

dubbelpost
 
Det låter väl rimligt att, om du vet vem som fodrade, vända dig direkt till den personen och säga nåt i stil med "Det kanske var otydligt men hästarna ska ha höet i baljorna vi ställt ut"?
Om du inte vet vem som fodrade och stallägaren är den som "styr upp stallet" kan du be hen förtydliga, och även @svea s ide om att skriva på baljorna att de är för hö var smart, tycker jag :up:
 
Först pratar du med den som gjorde fel idag och upplyser om felet i stället för att hänga up personen på nätet. Till nästa helg sätter du ett par längder silvertejp på baljan och skriver "Höet här tack!" med ca 10 cm höga bokstäver. Tycker jag!

Självklart tänker jag inte hänga ut någon. Utan mer en allmän påminnelse om vart höet skall placeras i hagen. Höbingarna är märkta klart och tydligt sedan länge 😊👍
 
Hade kanske märkt baljorna i hagen med HÖ också pratat med stallägarna. Har ni nån tavla i stallet? Kanske ägarna kan skriva upp nya rutinerna med höbingar där, hur viktigt det är att minimera spill och att höet måste läggas i dom vid all fodring? Vissa behöver mer repetition än andra :)
 
Och det är svårt att inte brusa upp när 2 av hästens 10 kilo simmar i en lerpöl totalt i onödan 😩. Baljorna är tydligt märkta och oavsett, varför lägger man höet i en vattenpöl....
 
Fasen va knepigt gjort. Säkert någon som hjälpte till och inte hade en susning.
Hehe, jag vet vem som fodrade och hon verkar tycka att det är ok att hennes häst äter direkt från leran, så hon bryr sig väl inte.. Men jag trodde ändå att alla respekterar det faktum att de hästar som har baljor i hagen, också skall få sitt hö serverat i den. Hon hade åkt hem när jag såg detta, vilket var tur, så irriterad som jag var 😂😂
 
Hehe, jag vet vem som fodrade och hon verkar tycka att det är ok att hennes häst äter direkt från leran, så hon bryr sig väl inte.. Men jag trodde ändå att alla respekterar det faktum att de hästar som har baljor i hagen, också skall få sitt hö serverat i den. Hon hade åkt hem när jag såg detta, vilket var tur, så irriterad som jag var 😂😂
Men alltså det handlar om en gång? Det är väl bara att prata med denna person som gjort tokigt, som en vuxen människa :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 695
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hejsan! Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö. Hur gör ni med betalning och kg?/ person...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 788
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp