fodringar nu i vinter

lovehorses

Trådstartare
HUr tänker ni göra nu när vissa kanske har ont om mat med att dela upp fodringarna. Vad är eran plan?
När ge lusern? när ge hö och hur mycket?
Jag sitter själv och klurar lite, hur att få det att fungera praktiskt och hur mycket av allt.
Har ingen analys kör på magkänsla vilket har fungerat ypperligt alla år. :)
Problemet är att jag har en lättfödd häst och en som är lite åt det svårfödda hållet, gammal och behöver lite mer.

Min första skiss:
6.30 utsläpp 2 kg lusern strå
9.30 2 kg hö
15.00 2 kg hö med fodergrind
17.00 insläpp 1 kg lusern strå, Mindre till lättfödda hästen, måste prova mig fram.
20-21.00 nattmat 3-4 kg hö och kraftfoder om det behövs. Mindre till den lättfödda så klart.
Det blir längre uppehåll där på dagen men tänker mig att de har sly att äta på hösten och ökar upp högivan på vintern kl 9.30.
 
Den ena kommer ha fri tillgång, hon äter ungefär samma mängd ändå. Eventuellt spill från hennes höhäck packar jag påsar till den andra med.

06 - 1,7kg hö
Fodergrind ca 11- 1,7kg
Ca 16.30 -1,7kg
22- 1,7kg
Fodergrind 02- 1,7kg

Jag hoppas jag får tag i lite halm, då får hon lite mindre hö och mer halm 😊
 
@lovehorses frågan blir lite svår att svara på eftersom ditt upplägg /tanke ju inte har riktigt med vad hästarna behöver näringsmässigt/ingen analys/behovsberäkning i sammanhanget.

Vi har foder åt hästarna som det ser ut pch räcker. Dock tror jag det kommer bli mer ransonerat än tidigare, dvs mer undvikande av att fodra extra mer än hästarna behöver/äter /foder är kvar och runttrampat hos vissa hästar tex.

Utifrån det räknar jag med att i första hand tillskottsfodra lusern och betfiber i rätt större mängder än annars på några fåtal av hästarna . Tex någon senior och några som inte är lika lättfödda som merparten övriga hästar.

Exakt när jag ger extra tillskottet av tex lusern/betfiber är inget jag planerar exakta tider/givor för . Jag lägger det hur det visar sig passa utifrån behov osv .
 
HUr tänker ni göra nu när vissa kanske har ont om mat med att dela upp fodringarna. Vad är eran plan?
När ge lusern? när ge hö och hur mycket?
Jag sitter själv och klurar lite, hur att få det att fungera praktiskt och hur mycket av allt.
Har ingen analys kör på magkänsla vilket har fungerat ypperligt alla år. :)
Problemet är att jag har en lättfödd häst och en som är lite åt det svårfödda hållet, gammal och behöver lite mer.

Min första skiss:
6.30 utsläpp 2 kg lusern strå
9.30 2 kg hö
15.00 2 kg hö med fodergrind
17.00 insläpp 1 kg lusern strå, Mindre till lättfödda hästen, måste prova mig fram.
20-21.00 nattmat 3-4 kg hö och kraftfoder om det behövs. Mindre till den lättfödda så klart.
Det blir längre uppehåll där på dagen men tänker mig att de har sly att äta på hösten och ökar upp högivan på vintern kl 9.30.
Beror helt på när snön lägger sig.
 
Vi har mer än tillräckligt med foder så mina kommer få vad de behöver. Jag håller nere på det nu dock så länge det finns bra med gräs i hagarna. Har halm att dryga ut med om det är ngn som blir åt det tjockare hållet. Har en svårfödd här som jag har bunkrat upp hackad lusern till.

Det skrämmer mig hur många jag redan hört säga att dom inte kommer kunna ge sina hästar vad dom behöver och absolut inte tänker komplettera foderstaten med lusern, halm eller annat. Kommer nog finnas många magra hästar&ponnyer i vinter. :cry:
 
Vi har mer än tillräckligt med foder så mina kommer få vad de behöver. Jag håller nere på det nu dock så länge det finns bra med gräs i hagarna. Har halm att dryga ut med om det är ngn som blir åt det tjockare hållet. Har en svårfödd här som jag har bunkrat upp hackad lusern till.

Det skrämmer mig hur många jag redan hört säga att dom inte kommer kunna ge sina hästar vad dom behöver och absolut inte tänker komplettera foderstaten med lusern, halm eller annat. Kommer nog finnas många magra hästar&ponnyer i vinter. :cry:
Hur menar du? Kommer de inte ge sina hästar mat pga ekonomi eller vad ör skälet?
 
Det skrämmer mig hur många jag redan hört säga att dom inte kommer kunna ge sina hästar vad dom behöver och absolut inte tänker komplettera foderstaten med lusern, halm eller annat. Kommer nog finnas många magra hästar&ponnyer i vinter. :cry:
Alltså, säger att dom medvetet kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver, låter anmälningsbart. Sådana bör inte ha djur. Har inte hört någon som säger att dom kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver.

Tror och hoppas inte det kommer bli någon jätteskillnad när det gäller det där, dom flesta kommer säkerligen lösa det på ett eller annat sätt. Dom flesta trots allt bryr sig faktiskt om sina djur.
 
Alltså, säger att dom medvetet kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver, låter anmälningsbart. Sådana bör inte ha djur. Har inte hört någon som säger att dom kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver.

Tror och hoppas inte det kommer bli någon jätteskillnad när det gäller det där, dom flesta kommer säkerligen lösa det på ett eller annat sätt. Dom flesta trots allt bryr sig faktiskt om sina djur.

Ja, och om inte annat så genom att sälja eller avliva.

Som jag fått veta verkar jag ha tillräcklig mängd hösilage. Så jag gör väl som vanligt.
Dock kan jag tänka mig att hålla några av hästarna i aningen lägre hull än sista året då ett par varit helt klart för feta (de hade gått ner till normalt i början av juli men pga väderleken och bristen på grovfoder har jag paradoxalt nog kunnat släppa fler på bete - men fem av dem har fläskat på sig för det har ändå blivit lite för mycket gräs för dem i den aktuella beteshagen) och några lite tyngre än optimalt.
Så, som vanligt hösilage som grund och havre som kraftfoder.
Skulle mängden hösilage mot förmodan tryta, så får jag fylla på med lusern eller halm och komplettera med kraftfoder. Om hösilaget skulle tryta, räcker det antagligen inte att komplettera med havre som jag gjort hittills.
 
Mina får skrapa gräs under snön tills de visar att det inte räcker, då lägger jag till plastat foder i intervall som fungerar med resten av livet.

Har min halmbonde halm till mig blir det plastat morgon och kväll och halm antingen som strö de kan peta i eller upphängt i nät i ligghallarna.

Så ”vi får se” är nog mitt svar.

Ger betfiber med mineraler på kvällen. Skulle jag inte få ihop TS med det plastade ökar jag mängden betfiber och ger även på morgonen.
 
Verkar inte bli någon kris för vår del, men jag har bunkrat lucern att komplettera med, för säkerhets skull.
 
För mig blir det helt som vanligt. Vi har ransonering på 12 kg/dygn men såtillvida värdena inte är helt ner i botten dåliga så förändras ingenting för H.H. Han brukar ändå bara äta 8-10 kg grovfoder/dygn beroende av TS-H och värden. Därtill brukar jag ge 3-500 gr betfibrer (beroende av träningsnivå) och 250 gr lucern. Har också köpt proteinpellets så jag har ifall det skulle behövas.
 
För mig blir det "typ" som vanligt. Trots en begränsning i silagemängd (10kg/häst och dag) har jag köpt in extra hö och kan då fodra med upp till 12 kg/ dygn vilket borde räcka grovfodermässigt. Har inga analyser än, utan får vänta tills vi börjar öppna de plastade balarna.

Fyller på med kraftfoder om det behövs, men får se sen. Behövs protein så kan jag mycket väl tänka mig att fodra med tex potatisprotein, i vanliga fall föredrar jag lucern men det är lite begränsad tillgång på det just nu.
 
Ganska som vanligt, dvs så länge hon är konvalescent i egen hage styr analysvärden vilken blandning av hösilage/halm/lucern hon får. Fodringarna blir ingen skillnad på, hon får morgon - lunch - em - kväll - natt. Och har alltid halm i nät. Sen när hon kommer ut i flocken blir det ju fri tillgång i foderhäck med nät.
 
Fick in halv skörd, men vilka värden !! Vet inte om jag vågar ge av det :( 87 g smb.rp och 8.7 energi 13,7 socker (per kg)!! Har lättfödda ponnyer. Kan dryga ut med hälften halm som tur var.
 
Alltså, säger att dom medvetet kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver, låter anmälningsbart. Sådana bör inte ha djur. Har inte hört någon som säger att dom kommer strunta i att ge hästarna det dom behöver.

Tror och hoppas inte det kommer bli någon jätteskillnad när det gäller det där, dom flesta kommer säkerligen lösa det på ett eller annat sätt. Dom flesta trots allt bryr sig faktiskt om sina djur.

Ja det känns fruktansvärt. Är inte ens mina hästar men jag kommer definitivt hålla ett öga på deras hästar i vinter så dom iaf får i sig vad dom behöver.
 
Eget hö kommer att räcka till mina uppstallade hästar och mina två ca 17 ton hö på fyra hästar, har haft två på lösdrift förra året men i år kommer jag att ta in hästarna att sova inne har bl.a två gamlingar 23 och 24 år , sedan hönät och ring eller grind runt om så det inte blir nedtrampat i hagen, ingen analys ännu klar, har jättemycket bete
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Marty
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp