Fodringar och hagstorlek

P

Pacific

Stallet håller på att byggas och kommer bli klart senast i spetemper och nu är det super mycket frågor som dyker upp i huvudet.

Den första är hur ska man egentligen lösa fodringarna. Vi kommer att jobba eller plugga heltid allihopa.
Kan man ha fri tillgång till väldigt lättfödd nordis om höt är väldigt bra.
Hästarna kommer att ha halm i boxarna och gå ute ca 7-9. Någon som har tips på hur man kan lägga upp det med fodringar..
Räcker det med två fodringar per dag om man ger dem hö på morgonen så det räcker till på eftermiddagen och sen vid insläpp? Hur länge bör höt som man lägger ut på morgonen då räcka? Självklart får man lägga ut extra vid extrem väderlek.

Den andra frågan är hur vi ska göra med vinterhage har nu tre hagar som använts som betets hagar till får och hästar. Alla tre på ca 1 ha var. Kommer att stängsla en till i sommar på ca 5000 kvm ( denna är endast avsedd till sommarhage).
Jag vill ha bete så att det räcker till minst tre hästar och en flock på tio får. (kan i nödfall stängsla mer temporärt men dessa hagar har då inget bra bete).
Hur stor vinterhage behöver jag till 2-3 hästar och hur mycket bete kommer att behövas. Hur stor mark skulle ni avara till vinterhage?

Mycket frågor och funderingar hoppas någon kan hjälpa till och komma med råd.

Sv: Fodringar och hagstorlek

jag måste bara få säga en sak. Skaffa en foder grind, helt perfekt uppfinning o inte så dyra heller.
En sån eller flera ska jag ha när jag någon gång i framtiden får eget ställe.

Det funkar att lägga ut mycket hö på morgonen. Men räkna med 20kg per häst då. Vi ställer ut rundbalar med hö till våra så dom har alltid fri tillgång. Det tycker vi fungerar bäst.Vi har inga speciella vinter hagar till våra. Vi tycker att dom gott kan få lite variation även på vintern.

Hmm okej. Men håller hagarna för det, jag tänker på våren och hösten när hagarna har en tendens att bli stora gyttjepölar i alla fall vid grinden.

Till foderfrågan skulle jag nog använda mig av fri tillgång om jag var du. Du kan ju installera ngn typ av foderhäck där alla hästar kan komma åt att äta oavsett rang, sen förstörs ju inte fodret då heller.

ja just nu lutar det av någon form av fri tillgång. Har aldrig haft det förut och ena hästen är ju ny också och verkar vädligt lättfödd. Måste läsa på bättre om fri tillgång helt enkelt:idea:
Så mycket nytt på samma gång just nu.
Är det vanligt med fri tillgång närman har hästarna på stall? Har man det både på natten och på dagen då? eller kan man liksom låta dem stå bara på halm en stund på natten?

Pacific skrev:
ja just nu lutar det av någon form av fri tillgång. Har aldrig haft det förut och ena hästen är ju ny också och verkar vädligt lättfödd. Måste läsa på bättre om fri tillgång helt enkelt:idea:
Så mycket nytt på samma gång just nu.
Är det vanligt med fri tillgång närman har hästarna på stall? Har man det både på natten och på dagen då? eller kan man liksom låta dem stå bara på halm en stund på natten?
du bkan ha fri tillgång på dagen till alla, sen kan du ge dom smala även på natten och dom tjocka klarar sig gott på halm under dom timmarna om dom går ute 7-21, men hade du haft spån/torv så måste alla ha nåt att göra under 10 timmar på natten...;) ;)

hmm okej de låter ju bra.
Men man måste alltså räkna 20 kg per häst:crazy: . De måste ju bli svindyrt i slutändan. Räknar med att dem enligt foderstaten kommer att äta någonstans lite över tio kg om dan.

Men mit stora problem är egentligen hur jag ska göra med hagarna. Måse man inte ha någon speciell hage för den blöaste perioden?

Hur skulle ni ha gjort med dem hagar jag har?

Jag hade haft dem i de stora hagarna under sommarn och den torra perioden.. sedan ha en lite mindre hage när det är blött i marken(vår och höst) och sen när det frusit släppt ut dem på allt igen... (marken tar ingen(eller mycket lite) ska av djuren när det fryst... (min erfarenhet iaf)..(så gör vi).

ne det gör den ju inte. Sedan så tycker vi att det blir mindre slitage om dom går på stora ytor än små. Det säger ju sig själv lite.

åke skrev:
ne det gör den ju inte. Sedan så tycker vi att det blir mindre slitage om dom går på stora ytor än små. Det säger ju sig själv lite.

Jag hade precis samma funderingar som trådskaparen här :D
Men vad jag lurar på då, om man låter hästarna använda hela marken, hur är det då med mask?
Efter att ha läst andra trådar här, så fick jag uppfattningen att man bör använda en hage i taget och låta en vila, just för att minska på mask-trycket s.as.
Om det inte är ngn fara med det, tycker jag ju det låter jättebra att låta hästarna få så mkt yta som möjligt.
mvh Jezz

Jag tror att om jag varvar med fåren på sommaren så tar de död på parasiterna. Om fåren får gå t.ex. tre-fyra veckor i varje hage.
Jag röjer nog en liten hage i skogen så de får en skogshage under de blöta perioderna och så får de gå i de stora hagarna när det är tjäle i marken,:) det blir dem nog glada av:)

Vad det beträffar hagarna så är min erfarenhet den att ju större hästarna har på vintern desto mindre söndertrampat blir det.

När jag hade hästen hemma hos mamma och pappa gick de i samma hage året runt typ utom lite på sommaren när vi växlade lite mellan korna och hästarna. Men det enda som blev upptrampat då var grindhålet. Sen på sommaren när det fick torka ut och trampas ner igen så var det grönt framåt midsommar.

Där jag har hästen inhyrd nu var de väldigt rädda om hagarna förra vintern och trängde i hop hästarna på liten yta där dessutom marken var urusel för det var berg ovanför och där tränger ju grundvatnet upp. Där blev det jätte lerigt leran gick långt upp på stövelskaften och hästarna så gör bedrövliga ut. Men när det sen fått torka till framåt våren, hästana fått trampa till det igen och lite finputsning med en sladd så växte det där snart gräs igen.

Denna vintern fick jag dem till att låta hästarna gå på nästan hela sommar hagen och det har varit fin hage hela vintern. Visserligen mycket bättre vinter i år men endå. Vi mockade ut där de stått mest när snön smälte och låtit just den delen vila till nu osch det växer nog bäst där i hela hagen.

Sen tror jag på någon form av automat eller foder grindar till lättfödda hästar. Har en extremt matglad nordsvenskkorsning och honom skulle det vara rena döden att få fri tillgång på hö. Han äter konstant om det finns något att äta. De andra två hästarna i stallet kan stå och sova i hagen men han äter HELA TIDEN. Lika dant inne i stallet. Så med den ökade riksen för att få en fång häst som det har blivit de senaste 10-20 åren så skulle inte jag rekomendera fri tillgång om man säger så.

Det är minst en nordsvensk det är frågan om. Hon verkar väldigt lättfödd och är för tillfället rätt s¨rund om magen. vi har bara haft henne i typ 1½ månad.

det känns som att det blir en liten hage att ha under dem blötaste perioderna och sen låta dem gå i de stora hagarna när det är frustet. Bara det funkar med parasiterna.

Nikki o Fabian skrev:
jag måste bara få säga en sak. Skaffa en foder grind, helt perfekt uppfinning o inte så dyra heller.
En sån eller flera ska jag ha när jag någon gång i framtiden får eget ställe.
Var kan man få tag på dessa?

Du kan kolla ditt parasittryck enkelt genom träckprov. Det är inte alls säkert att dina hästar har aktiva parasiter alls! Och skiter de inte ut några parasit ägg, ja då blir det ju inget högre parasittryck heller.

När jag hade en fjordhäst och en shettis tillsammans gick de i en vinterhage som var cirka 1½ hektar stor, och på sommaren öppnade jag en grind till sommarhagen (ytterligare 1-1½ hektar) så att de hade båda hagarna. Det var himla praktiskt eftersom hagarna låg i fil bort från vägen, i en cirka 350-400 meter lång tarm. Hade jag stängt vinterhagen på sommaren hade jag fått bära vatten minst 200 m bort till grinden till sommarhagen. Men eftersom de hade tillgång till båda hagarna då, så fick vattenkaret stå kvar vid vägen i vinterhagen. :idea: Hade inget direkt parasittryck, eftersom de rörde sig över så stora ytor, varierat med betesvall/äng, skog och berg.

De bilder jag har sett på fodergrindar visar bara en tråd, men jag har ju en shettis... Skulle jag sätta en fodergrind med EN tråd skulle han antingen krypa under eller hoppa över. :confused: Går det att koppla ihop flera trådar på nåt smart sätt?

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Luff
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 135
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka