Fodringstider..?

nexxa

Trådstartare
Det här med fodringstider...vilka har ni? Och vad får de för något (vilken tid får de hö,foder etc.) ?

Jag ska flytta tillbaka till mitt gamla hyrstall innan månadensslut med båda mina hästar.
De ska ha fri tillgång på hösilage.Får kraftfoder morgon och kväll.
Men vad är bäst att ge, fler omgångar foder eller är två okej?

Har hört så många olika åsikter, skulle vara kul att höra vad ni tycker/anser/vet.

:bow:
 
Sv: Fodringstider..?

Våra får hö 4 ggr/dag. Med kraftfoder tycker jag att det helt beror på hur mycket kraftfoder man ger. Min nordis får så lite att det skulle vara löjligt att dela på flera givor. Han får bara en gång/dag. Men gamlingen han brukar ibland få 4 ggr/dag för att han behöver så mycket, (han får max 1.5 kg per fodertillfälle).
 
Senast ändrad:
Sv: Fodringstider..?

Min får hö tre ggr om dagen, hösilage en gång och kraftfoder tre. En gång kraft utan hö samtidigt. Alltså fodras hon fem ggr om dagen. på morgonen 1 l (ca 1 kg) kraftfoder och 2,5 kg hö. Lunch 3 kg hösilage. Middag 3 kg hö och 1 l kraft. Kväll 1 kg kraft. Natt 4 kg hö.
 
Sv: Fodringstider..?

Mina hästar får frukost vid 6 endast kraft, sedan får de hö när de kommer ut vid 7, på middagen får de hö, när de kommer in vid 4 får de hö och på kvällen vid 7 får de hö plus kraft
 
Sv: Fodringstider..?

Det beror ju på hur mycket man ger.
Ger man mycket kraftfoder behövs det ju flera fodringstillfällen.

I vårt stall ges kraftfoder 3 ggr/dag och grovfoder 4 ggr. Vilket kan ses som lätt meningslöst då de flesta hästarna får typ 2 dl havre vid varje giva... Vi skulle alltså i princip kunna ge kraftfoder 1 gång om dagen i vårt stall.
 
Sv: Fodringstider..?

Kraftfoder två gånger per dag, grovfoder 2 gånger per dag.
De får så pass mkt hö på morgonen att det räcker nästan hela dagen, sedan har de annat att äta i hagen också så de går inte hungriga. Sen får de ganska lite kraftfoder också.
När det är snö får de grovfoder tre gånger per dag för då finns där inte mycket annat att äta i hagen.

I nya stallet kommer de troligtvis få grovfoder tre-fyra gåger och kraftfoder tre gånger per dag beroende på.
 
Sv: Fodringstider..?

I stallet där medryttarhästen stå ser fodringstiderna ut så här:

5.30-6 Hö+kraftfoder inne, medryttarhästen får bara lite hö och har sedan fri tillgång till hösilage ute

11-12 hö i hagen

16-17.30 insläpp hö+ ev kraftfoder
20-22 hö+ ev kraftfoder
 
Sv: Fodringstider..?

Ger hösilage 6 ggr/dag.
Krafftfoder 2 ggr/dag.

Har de FRI tillgång till grovfoder så räcker det att ge kraftfoder1-2ggr/dag beroende på mängd.
 
Sv: Fodringstider..?

Så här ser mina fodringstider ut

Morgon fodring 8.00: Kraftfoder efter dom ätit upp kommer dom ut i
hagen och får sitt hö där.
Lunch fodring 13.00: Hö i hagen
Eftermiddag intag 16.30: Hö i boxen
Kvälls fodring 18.30:Kraftfoder
Natt fodring 22.00:Natt hö

Detta passar mig och mina hästar bäst
 
Sv: Fodringstider..?

I stallet pållan står i har vi lika som du, fri tillgång på hösilage och kraftfoder morgon(kl ca 7) och kväll(kl ca 21). :idea:

Det fungerar väldigt bra tycker jag, pållan får ca 5 kg silage inne till natten och det finns alltid kvar på morgonen...
 
Sv: Fodringstider..?

Nu:
Morgonfodring (kraft inne, silage ute), vid 7.30
Lunch: ca kl 13 (silage)
Insläpp/fodring: ca kl 18, men på vintern tidigare (kraft+silage)
Kvällsfodring: ca kl 21 (silage)
 
Sv: Fodringstider..?

De för hö kl (ca) 7,11,15:30 och 20
Krafft (ca) 7 och 20

Tycker det är helt okej med bara två krafftomgångar :)
 
Sv: Fodringstider..?

7,00 Grovfoder
7,30 Kraftfoder (efter att alla hästar fått grovfoder)
11,00 Kraftfoder
13,00 Grovfoder
16,00 Kraftfoder
Någonstans häremellan får de en kaka halm.
21,00 Grovfoder samt ev. kvällshinkar
Vi har fått pyssla en hel del eftersom vi har så många hästar och de går ut lite olika i hagen. Några går ensamma, några två & två och några flera.
 
Sv: Fodringstider..?

Jag gör så här med de fyra hästar jag har nu ( russ, shetland, connemara, nordis,alla på utegång)

Morgon 7:00. 10-15 kg hösilage m mkt bra värden Kraftfoder till alla, men ingen får mer än två kilo sammanlagt kraftfoder vid en fodring.

lunch ca 14:00 8-10 kg hösilage

Middag ca 21:00

15-20 kg hösilage 5 kg hö

Så gör jag!
 
Sv: Fodringstider..?

Hej!

Ja det bästa är väl fri tillgång på grovfoder hö/ensilage. Jag har dock en fjording som jag tycker blir tjock då, kanske för att hon aldrig lär sig att maten INTE tar slut??

Just nu så har jag inte råd då jag "samlat på mig" tre hästar och har inge jobb!

Men 9 kg hö för 600 kg häst är ju inte fy skam det heller! ;) :D

De släpps ut 6:30 och får 2 kg hö
Nästa högiva 11:30 2 kg
Nästa högiva 16:30 2 kg
När dom kommer in 21:30 får dom 3 kg hö och efter en kvart/20 min lite kraftfoder. Inga större mängder då dom redan är "tjocka och fina"! :D Men lite för att få ner mineralerna! ;)

Det bästa är att ge hö sedan kraftfodret efter en stund.
Men jag vet att det nästan e omöjligt om man inte vänjer hästen från början.
Jag tar in dom och sen går jag därifrån helt enkelt!:smirk:
Då står dom å äter hö i lung o ro till jag dyker upp! Om man är där o skrammlar blir dom genast oroliga! Men sen har jag stallet runt husknuten oxå! :D

Mvh Lisa
 
Sv: Fodringstider..?

Frukost kl. 06.00 enbart hö
Ut vid 7.30 och får då mellanmål med hö och halm i hagen
Lunch ute vid 13.00, lunchen består av hö och halm
Middag inne ca 17.30, hö samt kraftfoder/tillägg
Kvällsmackan dvs natthö serveras runt 21.00 och sedan är det dags att sova...
//marti
 
Sv: Fodringstider..?

Fri tillgång till hö och stor hage med mycket att plocka i. Ca 0,5 kg kornkross, mineraler/vitaminer och linfrökaka, detta ges på kvällen. Nu kommer jag att lägga till BioElixir dessutom under själva pälsbytet. :cool:
 
Sv: Fodringstider..?

Morgon: Alla hästar ska ha fått kraftfodret inne och vara ute i hagen senast klockan 8.00 där dom får sitt morgonhö.

Lunch: Den som kommer först till stallet efter kl 11.00 ger hästarnas lunch hö.

Kväll: Hästarna "kvällas" ca kl 20. Får då kraftfoder och hö.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp