Födda 2006 del 14

happyrider

Trådstartare
Hoppas alla hittar hit nu, både gamla och nya :)

@Novali01 nej det bidde ingen paynjump.. Det bidde lite hälta och ett överben.
Nu är hon dock ohalt så jag har linat lite och ridit ett par lugna och försiktiga pass.
 
Vad tråkigt @happyrider men skönt att det inte verkar vara så farligt.
@Gaia Grattis och vad fina ni är:love:!

Här är det fullt ös medvetslös med att få till stall så jag åtm kan få in dom snart, Nästan så man undrar vad man gett sig in på men jag kommer nog att ha glömt det om ett år eller något..;)
Har inte riktigt löst mitt grovfoder heller vilket är liite jobbigt.
Loppan och jag harvar på utan några ambitioner men allt fungerar bra och vi åker till tränare varannan måndag.
 
Så kul att se att det finns lite aktivitet här. Hade nästan glömt av buke :D
Idag har det gått ett år sen jag trillade av. Rider men det är ju inga träningar. Rider nästan bara ut. Har fortfarande problem med att räta benet. Står i kö för en titthålsoperation mm men är lägst prioriterad o har 400 före mig i kö :( Fick besked om att det tar nog ett år.
Har i allafall inte ont men haltar.
Gamla Hedda har börjat tävla igen i lägre klasser och det går fint.
Marco är frisk förklarad efter ett år o har startat. Gäller att han håller sig frisk nu.
Unghästen har gjort sin första start :) Han är ju fem nu :D
Fuxen är dessvärre halt o ska till veterinären imorgon. Tror att det är en vrickning. Trodde innan på en stengalla men den skulle gått över nu. Var hos veterinären för tre veckor sen.
I somras fick hon anaplasma med hög feber men det gick snabbt över.
Allt är som vanligt med andra ord.
 
Så kul att se att det finns lite aktivitet här. Hade nästan glömt av buke :D
Idag har det gått ett år sen jag trillade av. Rider men det är ju inga träningar. Rider nästan bara ut. Har fortfarande problem med att räta benet. Står i kö för en titthålsoperation mm men är lägst prioriterad o har 400 före mig i kö :( Fick besked om att det tar nog ett år.
Har i allafall inte ont men haltar.
Gamla Hedda har börjat tävla igen i lägre klasser och det går fint.
Marco är frisk förklarad efter ett år o har startat. Gäller att han håller sig frisk nu.
Unghästen har gjort sin första start :) Han är ju fem nu :D
Fuxen är dessvärre halt o ska till veterinären imorgon. Tror att det är en vrickning. Trodde innan på en stengalla men den skulle gått över nu. Var hos veterinären för tre veckor sen.
I somras fick hon anaplasma med hög feber men det gick snabbt över.
Allt är som vanligt med andra ord.

Drygt med ditt ben @Maui och skador på hästarna mm..Men härligt att Hedda och Marco är på banan:)!
Skönt ändå att det fungerar rida ut och inte gör så ont.
 
Var å tränade i måndags och det gick ganska bra. Tycker hon stundtals har ett behagligt gung för att vara hon sas och jobbar på ändamålsenligt och trevligt trots piloten:cautious:.

Vi stöter på patrull i dom där svåra "enkla bytena".
Där får jag inte till det alls och önskar att min tränare kunde sitta upp lite men vi får se..
Jag tror att jag inte är kvick nog och renodlar inte hjälperna tillräckligt.
Är så svårt när hon knäpper av, släpper och dyker.
Jag försöker driva för att få henne mer på bettet.

Får ut i skogen så jag inte låser mif både fysiskt och mentaltO_o
 
Var å tränade i måndags och det gick ganska bra. Tycker hon stundtals har ett behagligt gung för att vara hon sas och jobbar på ändamålsenligt och trevligt trots piloten:cautious:.

Vi stöter på patrull i dom där svåra "enkla bytena".
Där får jag inte till det alls och önskar att min tränare kunde sitta upp lite men vi får se..
Jag tror att jag inte är kvick nog och renodlar inte hjälperna tillräckligt.
Är så svårt när hon knäpper av, släpper och dyker.
Jag försöker driva för att få henne mer på bettet.

Får ut i skogen så jag inte låser mif både fysiskt och mentaltO_o
Har sett flera bilder på din unghäst. Han ser så trevlig ut och verkar vara väldigt "vettig".
Berätta gärna lite mer om honom. Gick det inte väldigt snabbt när du köpte honom?
 
Fuxen var hos veterinären igår och de konstaterade att stengallan är kvar. Syntet tydligt röda märken i hoven. Röntgade och hon har hovbroskförbening :confused: Fattade inte riktigt om det uppkommit pga skadan eller om hon haft det innan och det gjort att hon är mer känslig så att det som orsakade stengallan har påverkat detta också så hon fick mer ont.
Blev plastgips runt hoven så hovbenet blir mer stabilt och stilla. Sjukhage i två veckor innan åb och sen ringskor. Får fråga mer på åb.
 
Har sett flera bilder på din unghäst. Han ser så trevlig ut och verkar vara väldigt "vettig".
Berätta gärna lite mer om honom. Gick det inte väldigt snabbt när du köpte honom?

Lilla Diviero ja. Han är efter Diero lux N å sedan är det lettiskt möderne. Morfar är nog iof svenskfödd men stammässigt är han ju lite mishmash kanske..
Gör inte mig något.
Visst gick det lite fort när vi köpte honom men jag tyckte om honom och hans egenskaper då han är himla cool och smidig och bussig.
Sen får vi se vad som händer i framtiden.
Men i nu är han väldigt lagom vad krövs i tid och som sällskap till Loppetopp. Dock vet jag ju inte om jag kanske i framtiden vill ha lite mer dressyregenskaper och färdigare häst även om jag jättegärna köper med hoppstam till mina ambitioner.
Enda är väl att han nästan är väl flegmatisk/cool/oreaktiv men det kan ju ändra sig fram i vinter..
 

Bifogade filer

  • IMG_20180907_161518.jpg
    IMG_20180907_161518.jpg
    486,2 KB · Visningar: 62
Å jag är så glad:banana:. Har fått fatt i åtm 3 ton prima svenskt förstaskörds hösilage. 4kr kilot så dyrt är det men men..
Skönt med goa vänner som är om sig åt en:love:
Ska ju komplettera upp med mera men känns som en bra grund.
Min leverantör här har tagit hem från Polen men kvaliten är inte direkt lysande. Ser ut som vass. Vi hämtade en provbal i förra veckan..

Jag har nämligen varit riktigt orolig hur det ska lösa sig så det här känns ju positivt.
Å så ska min höleverantör här ta hem från Frankrike och vi får hoppas det är ok.
 
@Maui Tråkigt med ditt ben o jag har inga goda nyheter då mitt ben, som jag bröt 2013, spökar mer eller mindre hela tiden. Ibland har jag ont i smalbenet, ibland i knäet, kan inte ligga på knä, kan inte springa utan att få ont och har även ont i höften nu...vi börjar bli gamla o nötta, @Maui !:D
Ang hovbroskförbening läste jag en himla bra artikel, se länk nedan. Där står det att det inte har någon som helst påvisad negativ effekt på brukbarhet, de utvecklar oftast detta vid 2,5 års ålder pga nåt som hänt eller nedärvt. Dock nedärvs det i stor utsträckning så man ska nog tänka både en o två ggr innan man betäcker ett sånt sto.
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hovproblem/hovbroskforbening/
 
@Maui Tråkigt med ditt ben o jag har inga goda nyheter då mitt ben, som jag bröt 2013, spökar mer eller mindre hela tiden. Ibland har jag ont i smalbenet, ibland i knäet, kan inte ligga på knä, kan inte springa utan att få ont och har även ont i höften nu...vi börjar bli gamla o nötta, @Maui !:D
Ang hovbroskförbening läste jag en himla bra artikel, se länk nedan. Där står det att det inte har någon som helst påvisad negativ effekt på brukbarhet, de utvecklar oftast detta vid 2,5 års ålder pga nåt som hänt eller nedärvt. Dock nedärvs det i stor utsträckning så man ska nog tänka både en o två ggr innan man betäcker ett sånt sto.
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hovproblem/hovbroskforbening/
Jag har läst artikeln. Detta är ju något hon måste haft innan hon trampade/vrickade sig så hon fick stengallan men det är kanske så att hon är känsligare pga det :confused:
Betäcker, det är ju det hon ska bli :p avelssto. Men hingstar med detta får de ja avla på så om Ratiza får några föl spelar nog ingen roll. Hon har ju varit fantastiskt frisk i benen hela tiden. Detta är första gången hon är halt som inte är orsakad av mugg eller sår.
Får prata med med veterinären nästa vecka. Blev så ställd förra gången att jag inte frågade nåt direkt när de visade bilder och sa att hon hade hovbroskförbening.
 
Å jag är så glad:banana:. Har fått fatt i åtm 3 ton prima svenskt förstaskörds hösilage. 4kr kilot så dyrt är det men men..
Skönt med goa vänner som är om sig åt en:love:
Ska ju komplettera upp med mera men känns som en bra grund.
Min leverantör här har tagit hem från Polen men kvaliten är inte direkt lysande. Ser ut som vass. Vi hämtade en provbal i förra veckan..

Jag har nämligen varit riktigt orolig hur det ska lösa sig så det här känns ju positivt.
Å så ska min höleverantör här ta hem från Frankrike och vi får hoppas det är ok.
Jag är nervös. Min bonde tror att han ska få in en andra skörd och att det ska räcka till andra. Just nu ligger han ca 200 balar back. Vet inte hur många han tar in totalt.
Jag har så jag klarar mig i två månader till. Tänk om han inte får in mer???
 
Jag är nervös. Min bonde tror att han ska få in en andra skörd och att det ska räcka till andra. Just nu ligger han ca 200 balar back. Vet inte hur många han tar in totalt.
Jag har så jag klarar mig i två månader till. Tänk om han inte får in mer???

Det förstår jag att det är oroligt och mina tre ton är ju bara halvvägs..
Får förmodligen komplettera med importerat men jag vet inte riktigt vad det blir i nu läget..
Dock är betet bättre än på hela sommaren.
Lite ruggigt att behöva ha dom ute nu iom det finns vindskydd/lösdrift men troligen så lider jag mer än dem..
 
Nu har det gått en hel vecka sedan min älskade Julia för alltid blev en ängel 💔😔
Min sorg denna tiden har varit nästintill ohanterlig och jag har varit riktigt risig. Att ha så mycket kärlek till någon som man sedan tvingas släcka livet på, den känslan kan vara det vidrigaste jag varit med om.
Nu ska jag försöka ta mig vidare och uthärda den värsta sorgen och bli människa igen.
Många av Er har ju klarat det så tänker att det gör jag nog med tids nog..
 

Bifogade filer

  • 55CBDC5E-7DE9-45BA-95FB-AD344DFD2B2E.jpeg
    55CBDC5E-7DE9-45BA-95FB-AD344DFD2B2E.jpeg
    222,7 KB · Visningar: 46
Nu har det gått en hel vecka sedan min älskade Julia för alltid blev en ängel 💔😔
Min sorg denna tiden har varit nästintill ohanterlig och jag har varit riktigt risig. Att ha så mycket kärlek till någon som man sedan tvingas släcka livet på, den känslan kan vara det vidrigaste jag varit med om.
Nu ska jag försöka ta mig vidare och uthärda den värsta sorgen och bli människa igen.
Många av Er har ju klarat det så tänker att det gör jag nog med tids nog..
Beklagar. Det är så hemskt att bestämma över när livet ska ta slut. Vi har väl alla varit med om det med både häst och hund men det gör det ju inte lättare nån gång.
Du får försöka tänka på att hon var ordentligt dålig så att du gjorde det enda rätta.
Kramar
 
@Novali och @fio Vad säjer ni om sju hinder ner i hoppningen och när reporten frågar och får till svar att de brukar ha många ner i hoppningen. Hur tänkte man där? Glömde man bort att även hoppning ingår i fälttävlan? :confused::(
 
@Novali och @fio Vad säjer ni om sju hinder ner i hoppningen och när reporten frågar och får till svar att de brukar ha många ner i hoppningen. Hur tänkte man där? Glömde man bort att även hoppning ingår i fälttävlan? :confused::(

Jag såg inte det men vilket konstigt svar? Stinger var ju ren hopphäst innan och gick iallafall upp till 130 men jag känner inte alls igen att de brukar ha många ner?
 
Jag såg inte det men vilket konstigt svar? Stinger var ju ren hopphäst innan och gick iallafall upp till 130 men jag känner inte alls igen att de brukar ha många ner?

4 och 5 ner när den har gått CCI***. Men hoppa kan han ju när jag har sett honom iaf. Så jag tror mer att det är träningen han har i kroppen, som vi skrev om innan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 511
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp