Födda 2006 del 14

Idag kom hovslagaren och skulle sko tre hästar. Svärsonen hade satt upp nya lysrörslampor för att det skulle bli bra ljus 😊
De hann sko första hästen fram sen slocknade allt 😟 Trodde det var överbelastning då även deras bil kopplades in på nätet då de varmskor.
Men nejdå fick ett sms från Ellevio att strömmen gått och felsökning pågick 😳
Blev att sko i pannlampans sken 😂
 
Så dåliga vi är på att skriva här :o
Förra veckan var jag och red min första riktiga lektion sedan olyckan.
Fungerade riktigt bra. Kunde använda båda benen lika mycket.
Var nyttigt då jag har stressat Ratzia och ridit i ett för högt tempo. Känner igen det där. Så var det tidigare också. Måste låta henne vila på steget och hitta sin takt.
Det är inte så att hon är lat utan hon har en bra bjudningen så det är bara en olat att sitta och driva när det inte behövs.
Ska se om jag kan få några fler lektioner innan det blir vinter på riktigt för då tar jag nog paus igen :D
 
Så dåliga vi är på att skriva här :o
Förra veckan var jag och red min första riktiga lektion sedan olyckan.
Fungerade riktigt bra. Kunde använda båda benen lika mycket.
Var nyttigt då jag har stressat Ratzia och ridit i ett för högt tempo. Känner igen det där. Så var det tidigare också. Måste låta henne vila på steget och hitta sin takt.
Det är inte så att hon är lat utan hon har en bra bjudningen så det är bara en olat att sitta och driva när det inte behövs.
Ska se om jag kan få några fler lektioner innan det blir vinter på riktigt för då tar jag nog paus igen :D

Vad kul att höra att du är på gång igen :)!
 
Här rullar det på så gott som. Dottern har hoppat lite grann idag och jag ska till tränaren imorgon.
Det är kul men hemma har gått skit det sista.
Sadelletande pågår.
Ska ta med den jag har på prov nu till träningen.
När jag red häromdagen i padocken var hon springig och trutig men sådan är hon ibland bara så där känns lite svårt att säga om hon funkar med sadeln eller ej.
Är dessutom tokbrunstig och har en konstant uppvaktande klättrande kavaljer:devil:.
Får ha dem delade.
Någon som erfatenhet av IR- behandling?
Ska iallafall få henne genomgången nästa vecka.
IMG_20181130_134852_375.jpg
 
Idag har behandlaren kikat på Loppan och ptja,
vad säger man..
Absolut inte skeptisk eller kritisk till hans arbete eller utlåtande men det kanske snarare bekräftar mina
funderingar.
Han trodde först på fläkskada i bogen samt i bak och lite andra eventuella krigsskador men efter vidare undersökning så konstaterar han att hon är väldigt begränsad i rörlighet rygg ffa åt vänster.
Pålagring si-led har hon ju konstaterad på höger sida sedan långt tillbaka och det här satt högre upp vänster.
Vad som är hönan eller ägget är ju alltid skitsvårt.
Alltså mina ryttarbrister och begränsningar samt hennes skador..
Inte bästa kombon kanske:crazy:.
dock tyckte han att hon var i jättefint skick muskulärt utifrån det han konstaterade ang ryggen.

Vi kanske på något vis bara ska vara nöjda:). Jag får aldrig den där riktigt runda samlade galoppen, övergångar, att halvhalter och förhållningarna där jag vill få henne mer igenom, sätta sig lite mer på bak, böjlighet i bålen, det liksom stoppar och beror på stor del till det där "sis"-et där oppepå men kanske också så att det faktiskt finns ett stopp/tak på grund av annat?

Jag upplever inga "nya" problem eller svårigheter mer än att det känns stoppigt/motigt att komma vidare.
Hon är faktiskt ändå finare än någonsin när jag är hos tränaren och traven är riktigt fin.
Till och med att jag ibland kan få till skritten även om den är en stöttepelare för oss vilket jag förstått kan vara representativt bland "rygghästar".

Inget utesluter att jag kan göra ytterligare en ordentlig vet. check men jag tror oavsett någonstans att jag också ska bestämma att bara vara nöjd med att tävla på la-nivå.
Vi tränar och har roligt!

Ändå när jag ju någonstans en dröm att åtm. komma förbi lättklass.

Svammligt inlägg men jag är dålig på att förklara och uttrycka mig.

Å ibland är det lite trist att vilja och ha lite smådrömmar/ambitioner men kanske känna sig väldigt begränsad.

Men jag är inte bättre och min fantastiska krigarhäst som fysiskt aldrig direkt protesterar är så underbar:)!
Loppan lämnar aldrig gården men en tre-årig valack gör det förhoppningsvis då han har lite svårt att förstå vad han är:devil:!
 
Dåligt skriv här också faktiskt men jag hänger mest på insta och glömmer liksom bort resten :rofl:
Ocean och jag var iaf med på Julshow i lördags. Vi gjorde ett GP inspirerat program. Han fick dock liite scen skräck så han liksom frös till i kroppen. Men detta var ett ypperligt tillfälle att träna på svåra saker inför kommande år och tävlingar. Jag försöker med mycket svåra saker och att påpeka Inget vi gör med trampet är befäst . Iaf inte piaffen. Passage kan han men den blev inte så super bra. Och speciellt inte när jag försökte va cool och göra sista uppridningen på en hand :rofl:

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 
Så dåliga vi är på att skriva här :o
Förra veckan var jag och red min första riktiga lektion sedan olyckan.
Fungerade riktigt bra. Kunde använda båda benen lika mycket.
Var nyttigt då jag har stressat Ratzia och ridit i ett för högt tempo. Känner igen det där. Så var det tidigare också. Måste låta henne vila på steget och hitta sin takt.
Det är inte så att hon är lat utan hon har en bra bjudningen så det är bara en olat att sitta och driva när det inte behövs.
Ska se om jag kan få några fler lektioner innan det blir vinter på riktigt för då tar jag nog paus igen :D
härligt att börja träna igen :D hur kändes det efteråt ?
 
Dåligt skriv här också faktiskt men jag hänger mest på insta och glömmer liksom bort resten :rofl:
Ocean och jag var iaf med på Julshow i lördags. Vi gjorde ett GP inspirerat program. Han fick dock liite scen skräck så han liksom frös till i kroppen. Men detta var ett ypperligt tillfälle att träna på svåra saker inför kommande år och tävlingar. Jag försöker med mycket svåra saker och att påpeka Inget vi gör med trampet är befäst . Iaf inte piaffen. Passage kan han men den blev inte så super bra. Och speciellt inte när jag försökte va cool och göra sista uppridningen på en hand :rofl:

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Men hallå:love:!!!
Ni är ju huuur duktiga och grymma som helst!!!
Roligt du delar med dig!
 
Här rullar det på så gott som. Dottern har hoppat lite grann idag och jag ska till tränaren imorgon.
Det är kul men hemma har gått skit det sista.
Sadelletande pågår.
Ska ta med den jag har på prov nu till träningen.
När jag red häromdagen i padocken var hon springig och trutig men sådan är hon ibland bara så där känns lite svårt att säga om hon funkar med sadeln eller ej.
Är dessutom tokbrunstig och har en konstant uppvaktande klättrande kavaljer:devil:.
Får ha dem delade.
Någon som erfatenhet av IR- behandling?
Ska iallafall få henne genomgången nästa vecka.
Visa bifogad fil 22265
Vilken härlig bild :heart
 
Sista träningen för året och då vill man ju avsluta med flaggan i topp.
Specuellt då det också gick bra träningen innan för ca 1.5 vecka sedan.
Men d vart nog halv stång:(.
Ja ja..nya satser nya tag 2019.
Hade bara såå önskat ridhjälp för att se om någon med mer feeling kan lösa upp lite knutar och leda oss vidare.
Frågade min tränare om hon ville rida igenom henne och känna på henne vid något tillfälle men känndes lite ljumt intresse..

Var lite sådär ledsen nör jag åkte hem men va fasen..
Får ruska om mig och kanske pressa mig till någon liten start i vår.
 
Tänkte klippa Stråla idag då hon svettas så mycket och nästa vecka ska vi på kurs i varmt ridhus.
Det visade sig dock att den bombsäkra hästen som inte vickar på örat om nån svetsar bredvid henne fick panik av en rakapparat.
Ibland undrar man ju.
IMG_20181220_121329_344.jpg

Så nu får vi leva med universums fulaste luftlucka 😒
 
Snapchat-2134421881.jpg
God Jul på er alla!!
Längesen jag skrev men lilla pållan är igång efter långdragen historia med överben.
Jag hoppar, rider markarbete och har dressyrsadeln ute till försäljning.
Kom till klok insikt om att det är det här både häst och ryttare trivs bäst med.
Har som mål att börja hoppträna för tränare i början på nya året...
 
En tidig god jul hälsning från oss:)!
Bild på yngsta dottern på Loppan och hennes kompis på Diviero när dom red ut igår.
Vi har inte så mycket snö men krispigt och vintrigt än så länge!
Ha en fin jul och gör inte som jag och ät för mycket köttbullar eller choklad:d:D!
IMG_20181222_135002_684.jpg
 
God fortsättning på julen,
Vi har haft huset fullt med folk men nu är det tomt igen och det är ganska skönt.
Tyvärr har fuxen fått svullna bakben pga mugg. Hon är så känslig i sina vita ben.
Tvättar med lactasyd och smörjer med salisylvaselin. Hjälper inte mkt. Nån som har tips?
Svullnaden går ner när vi skrittat en stund men kommer tillbaka på nätterna.
Brukar sluta med att vi åker till klinik och får penicillin men skulle vara skönt att slippa.
 
God fortsättning på julen,
Vi har haft huset fullt med folk men nu är det tomt igen och det är ganska skönt.
Tyvärr har fuxen fått svullna bakben pga mugg. Hon är så känslig i sina vita ben.
Tvättar med lactasyd och smörjer med salisylvaselin. Hjälper inte mkt. Nån som har tips?
Svullnaden går ner när vi skrittat en stund men kommer tillbaka på nätterna.
Brukar sluta med att vi åker till klinik och får penicillin men skulle vara skönt att slippa.
Jag har också en fux med vita ben. I vintras fick hon tom rasp på benen med stora krustor. Det som tillslut hjälpte var att tvätta benen med hexocilschampo. Låta henne stå minst tio minuter innan jag spolade av benen. Sen låta benet torka helt. När benen var torra smorde jag in med så fet salva som möjligt, lindade med gaslinda och sen vetrap över. Säkrade med silvertejp. Dessa fick hon ha i två dygn. När jag tog bort bandaget trillade krustorna av. Upprepade med schamponering, salva o bandage varannan dag tills det hade läkt ut. Man kväver bakterierna med salva och bandage.
 

Bifogade filer

  • 23AD0ADE-990E-4495-AF49-B5DD340D2CEE.jpeg
    23AD0ADE-990E-4495-AF49-B5DD340D2CEE.jpeg
    86,2 KB · Visningar: 11
@Maui Klipper ni benen? För om ni gör det så har du din största bov där eftersom det kan finnas ett litet litet sår som det då kommer in bakterier i. Att hålla rent o då med bakteriedödande schampo är ju A och O i behandlingen. Men jag tror inte man ska använda vilken random fet salva som helst då en del inte är lämpliga. Prova nån salva med honung i eller också ren honung men då får den inte vara upphettad. Dvs naturlig honung innehåller läkande substanser som inte finns längre när honungen är upphettad. Jag hade aldrig vågat linda med gasbinda närmast benet utan bomull under pga risk för brännskada men att linda för att slippa smuts är ju bra.
 
@Maui Klipper ni benen? För om ni gör det så har du din största bov där eftersom det kan finnas ett litet litet sår som det då kommer in bakterier i. Att hålla rent o då med bakteriedödande schampo är ju A och O i behandlingen. Men jag tror inte man ska använda vilken random fet salva som helst då en del inte är lämpliga. Prova nån salva med honung i eller också ren honung men då får den inte vara upphettad. Dvs naturlig honung innehåller läkande substanser som inte finns längre när honungen är upphettad. Jag hade aldrig vågat linda med gasbinda närmast benet utan bomull under pga risk för brännskada men att linda för att slippa smuts är ju bra.
Hur menar du brännskada🤔 Jag får inte ihop det. Själva gaslindan var ju full med fet salva närmast benet. Man skulle även kunna lägga på kompresser då de i princip "limmas" på av salvan. Jag läste om tipset från en veterinär som rekommenderade paraffinolja men jag tog salicylsyrevaselin 5% istället som min veterinär skrev ut till mig. Det var just effekten att kväva bakterierna som jag var ute efter. Alla hårda krustor blev helt mjuka och följde med bandaget eller spolades lätt bort med vatten. I hagen hade hon senskydd över bandagen och de satt kvar hur bra som helst. Tror det tog 1-2 veckor så hade det läkt ut. Hade hållt på i flera veckor innan och hon hade även fått hippotrim.
 
Hur menar du brännskada🤔 Jag får inte ihop det. Själva gaslindan var ju full med fet salva närmast benet. Man skulle även kunna lägga på kompresser då de i princip "limmas" på av salvan. Jag läste om tipset från en veterinär som rekommenderade paraffinolja men jag tog salicylsyrevaselin 5% istället som min veterinär skrev ut till mig. Det var just effekten att kväva bakterierna som jag var ute efter. Alla hårda krustor blev helt mjuka och följde med bandaget eller spolades lätt bort med vatten. I hagen hade hon senskydd över bandagen och de satt kvar hur bra som helst. Tror det tog 1-2 veckor så hade det läkt ut. Hade hållt på i flera veckor innan och hon hade även fått hippotrim.

Jo alltså det är väldigt lätt att gasbinda dras åt för hårt, den liksom drar sig själv om du fattar? Och då bränns huden under så håret ramlar av. Hade stallkompis en gång för länge sen som gjorde exakt som du, inget konstigt alls kändes det som men några dagar senare ramlade håret av o det kom senare vita hår där. En veterinär sa till mig att man får aldrig nånsin ha gasbinda utan bomull på ben för dels det jag beskrivit och dels för att den liksom kan självdra o då orsaka tryck på senan=senskada.

Salicylsyrevaselin är ju det som rekommenderas o funkar i de flesta fall så där var ju inget fel, inte heller att du bandagerade osv men att kväva bakterier? Du menar att du minskade syretillförseln och att inte smuts kunde komma in mer antar jag? Har svårt att tro att man kan kväva bakterier? De frodas ju gärna i varma miljöer annars. Men många fattar ju inte att man måste tvätta så rent som du gjorde och att krustorna måste bort. Det är ju i dom som bakterierna frodas. Förr fick man ju inte peta på ben med krustor utan skulle vänta tills de ramlade själva...=mer lidande för den stackars hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 570
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp