Födda 2006 del 14

Hur menar du brännskada🤔 Jag får inte ihop det. Själva gaslindan var ju full med fet salva närmast benet. Man skulle även kunna lägga på kompresser då de i princip "limmas" på av salvan. Jag läste om tipset från en veterinär som rekommenderade paraffinolja men jag tog salicylsyrevaselin 5% istället som min veterinär skrev ut till mig. Det var just effekten att kväva bakterierna som jag var ute efter. Alla hårda krustor blev helt mjuka och följde med bandaget eller spolades lätt bort med vatten. I hagen hade hon senskydd över bandagen och de satt kvar hur bra som helst. Tror det tog 1-2 veckor så hade det läkt ut. Hade hållt på i flera veckor innan och hon hade även fått hippotrim.
Jo alltså det är väldigt lätt att gasbinda dras åt för hårt, den liksom drar sig själv om du fattar? Och då bränns huden under så håret ramlar av. Hade stallkompis en gång för länge sen som gjorde exakt som du, inget konstigt alls kändes det som men några dagar senare ramlade håret av o det kom senare vita hår där. En veterinär sa till mig att man får aldrig nånsin ha gasbinda utan bomull på ben för dels det jag beskrivit och dels för att den liksom kan självdra o då orsaka tryck på senan=senskada.

Salicylsyrevaselin är ju det som rekommenderas o funkar i de flesta fall så där var ju inget fel, inte heller att du bandagerade osv men att kväva bakterier? Du menar att du minskade syretillförseln och att inte smuts kunde komma in mer antar jag? Har svårt att tro att man kan kväva bakterier? De frodas ju gärna i varma miljöer annars. Men många fattar ju inte att man måste tvätta så rent som du gjorde och att krustorna måste bort. Det är ju i dom som bakterierna frodas. Förr fick man ju inte peta på ben med krustor utan skulle vänta tills de ramlade själva...=mer lidande för den stackars hästen.
Menar du elastisk gasbinda då? Jag hade oelastisk om jag inte minns helt fel och den var i princip omöjlig att dra åt. La den liksom bara över salvan och sen vetrap över. Men det kan säkert vara bra med bomull mellan också eller istället. Angående att kväva bakterier så var det detta inlägg jag hade läst.
https://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/marta_lundin/hur-ska-man-behandla-mugg.htm
Jag har heller aldrig tidigare hört att man ”kväver bakterier” och eventuellt är det något med paraffinoljan. Det gick inte att tvätta bort krustorna sålänge det var hårda. Även om jag schamponerade så satt de kvar och var stora som fan. Platina hade dessutom jätteont av dem och att försöka hålla på med ett ben mer än några sekunder i taget var nästan omöjligt. Den feta salvan mjukade upp allting så krustorna följde med bandaget när jag tog av det. Under krustorna var det sen rosa hud som jag schamponerade igen.
Mugg/rasp är ju ett helvete och det verkar finnas en uppsjö av olika behandlingar. Jag har testat en hel del eftersom även Heddan fick mugg på sina vita baksockor som unghäst. Denna variant var det som funkade på Platina.😊
 
Menar du elastisk gasbinda då? Jag hade oelastisk om jag inte minns helt fel och den var i princip omöjlig att dra åt. La den liksom bara över salvan och sen vetrap över. Men det kan säkert vara bra med bomull mellan också eller istället. Angående att kväva bakterier så var det detta inlägg jag hade läst.
https://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/marta_lundin/hur-ska-man-behandla-mugg.htm
Jag har heller aldrig tidigare hört att man ”kväver bakterier” och eventuellt är det något med paraffinoljan. Det gick inte att tvätta bort krustorna sålänge det var hårda. Även om jag schamponerade så satt de kvar och var stora som fan. Platina hade dessutom jätteont av dem och att försöka hålla på med ett ben mer än några sekunder i taget var nästan omöjligt. Den feta salvan mjukade upp allting så krustorna följde med bandaget när jag tog av det. Under krustorna var det sen rosa hud som jag schamponerade igen.
Mugg/rasp är ju ett helvete och det verkar finnas en uppsjö av olika behandlingar. Jag har testat en hel del eftersom även Heddan fick mugg på sina vita baksockor som unghäst. Denna variant var det som funkade på Platina.😊
Nej vanlig oelastisk, den kan liksom vrida sig och glida utan nåt under och då dra åt sig själv enligt vetten. Om du tänker på djursjukhus, när man har skadad häst, de lägger alltid tjocka lager bomull först och sen gasbinda utanpå, av samma anledning.

Men som sagt, att få bort krustorna på det sättet du gjorde är ju enda sättet och som du skriver så gör dom ju förbannat ont så det är inte lätt.
 
Nej vanlig oelastisk, den kan liksom vrida sig och glida utan nåt under och då dra åt sig själv enligt vetten. Om du tänker på djursjukhus, när man har skadad häst, de lägger alltid tjocka lager bomull först och sen gasbinda utanpå, av samma anledning.

Men som sagt, att få bort krustorna på det sättet du gjorde är ju enda sättet och som du skriver så gör dom ju förbannat ont så det är inte lätt.
Ja, precis, det måste alltid vara ett lager bomull under (som det också står i artikeln länkad ovan - bomull + gasbinda). Det kan bli jättejättefula skador av gasbinda direkt mot benet, don't do that :crazy:
Däremot kan jag tänka mig att en polsterlinda som tex Cellona kan funka fint med salva eller paraffinolja i. Det kan man ha direkt mot benet med vetrap över.
Mvh professionell bandagerare :D
 
@Maui Klipper ni benen? För om ni gör det så har du din största bov där eftersom det kan finnas ett litet litet sår som det då kommer in bakterier i. Att hålla rent o då med bakteriedödande schampo är ju A och O i behandlingen. Men jag tror inte man ska använda vilken random fet salva som helst då en del inte är lämpliga. Prova nån salva med honung i eller också ren honung men då får den inte vara upphettad. Dvs naturlig honung innehåller läkande substanser som inte finns längre när honungen är upphettad. Jag hade aldrig vågat linda med gasbinda närmast benet utan bomull under pga risk för brännskada men att linda för att slippa smuts är ju bra.
Vi har inte klippt benen. Läser man artikeln som var länkade till med veterinärens tips så rekommenderade hon att benen klipptes när behandlingen sattes in.
Jag har en rulle med bomull med gasbinda på in och utsida. Den måste väl gå att ha närmast huden när man lindar benen? Då kan det väl inte bli brännskador?
Många rekommenderar Blue spray för att ta död på bakterierna. Har ni testat det?
Har tvättat med lactacyd men får väl tvätta med hibiskrubb och smörja med mer fet salva.
Har lika mkt krustor på det andra benet men det är inte svullet alls.
 
Vi har inte klippt benen. Läser man artikeln som var länkade till med veterinärens tips så rekommenderade hon att benen klipptes när behandlingen sattes in.
Jag har en rulle med bomull med gasbinda på in och utsida. Den måste väl gå att ha närmast huden när man lindar benen? Då kan det väl inte bli brännskador?
Många rekommenderar Blue spray för att ta död på bakterierna. Har ni testat det?
Har tvättat med lactacyd men får väl tvätta med hibiskrubb och smörja med mer fet salva.
Har lika mkt krustor på det andra benet men det är inte svullet alls.
Jag klippte inte benen på Platina. Det funkade bra att tvätta med hexocil o sen på med massa fet salva o så på med bandage.
 
Har varit på we träning i dagarna två, första dagen var skit då jag bara var stressad och full av prestationsångest.
Ramlade dessutom av för första gången på kanske åtta år.
Landade på huvud /nacke /rygg och fick ganska ont.

Dag två gick mycket bättre, tack vare att jag fick hjälp med att borsta, sadla, byta täcken och transporten och ja allt eftersom jag inte kunde använda min vänstra arm.
Men ridningen gick bra.
Eller tja, jo roligt var det iallafall.
received_376396129776641.jpeg
 
Har varit på we träning i dagarna två, första dagen var skit då jag bara var stressad och full av prestationsångest.
Ramlade dessutom av för första gången på kanske åtta år.
Landade på huvud /nacke /rygg och fick ganska ont.

Dag två gick mycket bättre, tack vare att jag fick hjälp med att borsta, sadla, byta täcken och transporten och ja allt eftersom jag inte kunde använda min vänstra arm.
Men ridningen gick bra.
Eller tja, jo roligt var det iallafall.
Visa bifogad fil 23261
Fint hackamore hon har!
 
@Maui jo när man väl redan har fått mugg då är det inte fel att klippa för att kunna hålla rent men då klipper man ju bara där muggen är. Ofta går det inte ens att klippa då hästen tycker det gör ont men brukar gå lika bra att hålla rent eftersom man bandagerar.
Ang din bomullsgasbinda är det ju säkert samma som Cellona som @PrinceFair hänvisar till, för som inte vet så är PrinceFair veterinärstuderande så hon har säkert bra input.

Det är ett elände när man får mugg på detta viset, jag har haft 2 såna hästar i mitt liv och man får kämpa järnet och inte ge upp. På vanlig småmugg, dvs småsår i karleden har jag provat att smörja med vanlig honung. Funkar löjligt bra! Men då ska det vara honung som inte är upphettad utan helt naturligt svensk honung.
 
@SkorpSmulan vad hände som gjorde att du ramlade av och varför red du dagen efter om du hade så ont? Den sista frågan vet jag ju svaret på egentligen för den gäller ju oss alla mer eller mindre....man sopar av sig gruset, låtsas att det inte gör så ont som det gör o rider vidare för man vill ju fortsätta, det var ju så kul!
Är nästan böjd att hålla med "min" läkare på akuten: Ni hästtjejer är inte kloka!:o:D
 
@SkorpSmulan vad hände som gjorde att du ramlade av och varför red du dagen efter om du hade så ont? Den sista frågan vet jag ju svaret på egentligen för den gäller ju oss alla mer eller mindre....man sopar av sig gruset, låtsas att det inte gör så ont som det gör o rider vidare för man vill ju fortsätta, det var ju så kul!
Är nästan böjd att hålla med "min" läkare på akuten: Ni hästtjejer är inte kloka!:o:D

Hon blev lite taggad och drog en bock och jag hade ingen sadel, tappade balansen så att hon drog två bockar till och en höger sväng i samma veva så jag hade ingen möjlighet att klamra mig kvar.

Ja :D varför?
Det gick ju att rida så.
Kursen var redan betald och bara jag väl satt på hästen så var det ju roligt. :)
Och jag är glad att jag gjorde det då första dagen gick så dåligt.

Men nu måste jag visst åka till läkaren idag då min sjukgymnast tyckte att jag måste eftersom jag fortfarande har så ont och så tyckte han att det inte är så lämpligt att landa på huvudet. Vilket han kan ha rätt i.
 
Gällande diskussionen med mugg och rasp. Jag har haft några stycken med räliga ben när de flyttat till mig. Jag sköljer först det drabbade området länge med ljummet vatten, sedan gnider jag in grönsåpa. Låter det sitta i 10-20min. Sköljer igen med varmt vatten och pillar försiktigt bort de lösa krustorna. Tvättar igen med bakteriedödande schampo, skölj och torkar ordentligt. Sedan smörjer jag med socatyl el inotyol de första dagarna beroende på mängden, därefter vanlig honung. Aldrig haft problem med att det återkommer.
Då har dessa djur gått i lera långt upp på benen efter det.

En veterinär sa till mig att om man har återkommande mugg så beror det troligen på foder, hagmiljö eller boxunderlag. Där kan man ju börja kolla när det återkommer :)
 
Gällande diskussionen med mugg och rasp. Jag har haft några stycken med räliga ben när de flyttat till mig. Jag sköljer först det drabbade området länge med ljummet vatten, sedan gnider jag in grönsåpa. Låter det sitta i 10-20min. Sköljer igen med varmt vatten och pillar försiktigt bort de lösa krustorna. Tvättar igen med bakteriedödande schampo, skölj och torkar ordentligt. Sedan smörjer jag med socatyl el inotyol de första dagarna beroende på mängden, därefter vanlig honung. Aldrig haft problem med att det återkommer.
Då har dessa djur gått i lera långt upp på benen efter det.

En veterinär sa till mig att om man har återkommande mugg så beror det troligen på foder, hagmiljö eller boxunderlag. Där kan man ju börja kolla när det återkommer :)
Vi gav upp och åkte till klinik. Benet svullnade upp ända över hasen så det gick inte att vänta.
Tur att kliniken ligger ett stenkast bort :). Har en väldigt bra yngre veterinär som kollade på henne när hon hade sin stengalla.
Diskuterade med hovslagaren på kliniken när jag ändå var där om hon ”alltid” ska ha ringskor fram vilket han rekommenderade.
De klippte benet där det var mest krustor vilket var på utsidan och insidan av benet. Inget alls i karleden.
Fick med ett bakteriedödande schampo som hon ska tvättas med och därefter torkas benen och sedan smörjs alkogel ordentligt in. Man ska massera in så att det återfuktande ämnet kommer in i huden.
På natten lindas benen med rena paddar. Inget dagtid utan då får de luftas.
Att kväva muggen med feta salvor var inget de förordade.
Hon fick dessutom metacam och penicillin.
Redan idag var svullnade nästan borta och när jag skrittat henne var det ingen skillnad på benen.
Det måste ju vara några elaka bakterier vi har hemma som hon inte tål.
Foder har vi inte direkt bytt och det är inte massa konstiga saker vi stoppar i henne.
Fick rådet att smörja in benen med alkogel
I förebyggande syfte under vintern. Då kanske vi kan hindra att det blir så här.
 
@Maui Ja hon är kanske "allergisk" mot nåt som hon petar i sig vintertid? Får hon fri tillgång på mat i hagen? Annars kanske det är en idé för att motverka att hon äter nåt som inte är bra för henne.

Varför ringskor alltid? Trodde det var ett sjukbeslag.

I helgen var vi på inomhusterräng, vansinnigt roligt tyckte både jag och Misty men eftersom vi red kl 0800 så ville ingen följa med och filma....:mad:
 
Usch då på lilla hästen @Maui. Hoppas det läker ut fort.

Vi har tränat idag! Har inte hunnit/orkat rida igenom henne så mycket innan utan töserna har ridit lö och sö. Jobbhelg för mig och en envis huvudvärk som jag iof dragits med i flera veckor.
Kan vara dags att kolla synen kanske:angel:?
Loppis var ändå förhållandevis fin idag.
Halvhalter och övergångar till evinnerlighet så hon inte blir springig men jag kände mig nöjd.
Fått hälsning från Rut. Hon är tydligen en riktigt vass liten donna.
Konstigt. Loppan som faktiskt alltid varit så snäll. Tur hon är hos kunnigt folk iallafall.
 
@Maui Ja hon är kanske "allergisk" mot nåt som hon petar i sig vintertid? Får hon fri tillgång på mat i hagen? Annars kanske det är en idé för att motverka att hon äter nåt som inte är bra för henne.

Varför ringskor alltid? Trodde det var ett sjukbeslag.

I helgen var vi på inomhusterräng, vansinnigt roligt tyckte både jag och Misty men eftersom vi red kl 0800 så ville ingen följa med och filma....:mad:
Träning? Var någonstans? Det hade vi gillat, lilla röda och jag!
 
@Maui Ja hon är kanske "allergisk" mot nåt som hon petar i sig vintertid? Får hon fri tillgång på mat i hagen? Annars kanske det är en idé för att motverka att hon äter nåt som inte är bra för henne.

Varför ringskor alltid? Trodde det var ett sjukbeslag.

I helgen var vi på inomhusterräng, vansinnigt roligt tyckte både jag och Misty men eftersom vi red kl 0800 så ville ingen följa med och filma....:mad:
Hon har så gott som fri tillgång på hösilage i hagen. Lägger i stora lådor och det finns oftast kvar när vi tar in på kvällen.
Jag hade också hoppats att ringskor skulle vara sjukbeslag :( Hovslagaren tog 500kr extra för dem. Men en stor tung häst som har hovbroskförbening är hjälpt av ringskor för att fungera och då får det bli så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 539
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp