Födda 2006 del 14

Hej igen, det var längesedan jag skrev men jag är inne och läser ganska regelbundet. Jag har en klurighet jag känner att jag skulle vilja lösa och kanske någon här har något bra tips att komma med :) Min -06 är fantastisk när det gäller att lasta i transport, hon lastar sig själv, hur enkelt som helst, aldrig några problem. Men..... när jag kör, eller ofta tillochmed redan när jag stängt om henne och bundit fast, börjar hon banka med framhovarna. Det låter bedrövligt och vi hörs på mils avstånd när vi kommer :(
Hon sparkar inte med bak och hon kränger inte eller kastar, hon är inte svettig efter en åktur och när vi kommit fram till platsen vi ska till står hon tyst och lugnt (har inte alltid gjort). Hon bankar inte mot väggarna utan stampar och skrapar i golvet där hon står.

Hur ska jag få bort detta aber till beteende, hon skrämmer ju vettet ur folk och fä när vi kommer körande
 
Hej igen, det var längesedan jag skrev men jag är inne och läser ganska regelbundet. Jag har en klurighet jag känner att jag skulle vilja lösa och kanske någon här har något bra tips att komma med :) Min -06 är fantastisk när det gäller att lasta i transport, hon lastar sig själv, hur enkelt som helst, aldrig några problem. Men..... när jag kör, eller ofta tillochmed redan när jag stängt om henne och bundit fast, börjar hon banka med framhovarna. Det låter bedrövligt och vi hörs på mils avstånd när vi kommer :(
Hon sparkar inte med bak och hon kränger inte eller kastar, hon är inte svettig efter en åktur och när vi kommit fram till platsen vi ska till står hon tyst och lugnt (har inte alltid gjort). Hon bankar inte mot väggarna utan stampar och skrapar i golvet där hon står.

Hur ska jag få bort detta aber till beteende, hon skrämmer ju vettet ur folk och fä när vi kommer körande
Så där gör ocean också. han krafsar med fram benen en i taget. Vet inte om det kan va stress kanske. Men bara vi kommer upp i hastighet slutar han. Men börjar igen när det går sakta. Äter och är lugn annars. Har kamera så vi ser allt han gör. Han gör det dock inte så hårt som din verkar göra eftersom hon verkar skrämma iväg folk :rofl: haha .
 
Hej igen, det var längesedan jag skrev men jag är inne och läser ganska regelbundet. Jag har en klurighet jag känner att jag skulle vilja lösa och kanske någon här har något bra tips att komma med :) Min -06 är fantastisk när det gäller att lasta i transport, hon lastar sig själv, hur enkelt som helst, aldrig några problem. Men..... när jag kör, eller ofta tillochmed redan när jag stängt om henne och bundit fast, börjar hon banka med framhovarna. Det låter bedrövligt och vi hörs på mils avstånd när vi kommer :(
Hon sparkar inte med bak och hon kränger inte eller kastar, hon är inte svettig efter en åktur och när vi kommit fram till platsen vi ska till står hon tyst och lugnt (har inte alltid gjort). Hon bankar inte mot väggarna utan stampar och skrapar i golvet där hon står.

Hur ska jag få bort detta aber till beteende, hon skrämmer ju vettet ur folk och fä när vi kommer körande
Min kallblodstravare gör likadant, han blev värre sedan han varit iväg i proffsträning. Så jag misstänker starkt att det rör sig om stress i vårt fall.
Han blir bättre om han har sällskap, mat och tussar i öronen. Jag har lagt en extra gummimatta på golvet där han står så han inte ska skrapa sönder den gjutna mattan under. Jag har testat att hänga en tung gummimatta framför honom från bommen och ned till golvet, det blev han ännu mer stressad av.
 
Hej igen, det var längesedan jag skrev men jag är inne och läser ganska regelbundet. Jag har en klurighet jag känner att jag skulle vilja lösa och kanske någon här har något bra tips att komma med :) Min -06 är fantastisk när det gäller att lasta i transport, hon lastar sig själv, hur enkelt som helst, aldrig några problem. Men..... när jag kör, eller ofta tillochmed redan när jag stängt om henne och bundit fast, börjar hon banka med framhovarna. Det låter bedrövligt och vi hörs på mils avstånd när vi kommer :(
Hon sparkar inte med bak och hon kränger inte eller kastar, hon är inte svettig efter en åktur och när vi kommit fram till platsen vi ska till står hon tyst och lugnt (har inte alltid gjort). Hon bankar inte mot väggarna utan stampar och skrapar i golvet där hon står.

Hur ska jag få bort detta aber till beteende, hon skrämmer ju vettet ur folk och fä när vi kommer körande
Stråla gör likadant, det har blivit bättre men ibland är det ett väldigt bonkande.
Jag vet inte vad man gör åt saken men för Stråla hjälper det att ha mycket hö att pyssla med men blir hon less så börjar hon bonka.
Inte stressad, mer "är vi framme snart"
 
Hej igen, det var längesedan jag skrev men jag är inne och läser ganska regelbundet. Jag har en klurighet jag känner att jag skulle vilja lösa och kanske någon här har något bra tips att komma med :) Min -06 är fantastisk när det gäller att lasta i transport, hon lastar sig själv, hur enkelt som helst, aldrig några problem. Men..... när jag kör, eller ofta tillochmed redan när jag stängt om henne och bundit fast, börjar hon banka med framhovarna. Det låter bedrövligt och vi hörs på mils avstånd när vi kommer :(
Hon sparkar inte med bak och hon kränger inte eller kastar, hon är inte svettig efter en åktur och när vi kommit fram till platsen vi ska till står hon tyst och lugnt (har inte alltid gjort). Hon bankar inte mot väggarna utan stampar och skrapar i golvet där hon står.

Hur ska jag få bort detta aber till beteende, hon skrämmer ju vettet ur folk och fä när vi kommer körande

Hade samma grej med min Julia. Men hon hade helt enkelt tråkigt och då ställde hon till med hyss. Gungade fram och tillbaka, kunde sparka bakut och allmänt inte stå still. Så snart vi stod still så rörde hon sig inte. Knasfröken :)
 
Träning? Var någonstans? Det hade vi gillat, lilla röda och jag!
På Grevagården! Är en till sådan i februari, 16-17/2 men då är inte jag hemma. Om du vill vara med kan jag anmäla dig men då får du nog bestämma dig omgående för det brukar bli tvärfullt! Man kan ju alltid anmäla sig o sen ångra isåfall för det finns reserver....messa mig, du har väl mitt nummer?
 
Skojar du? 500spänn? Det var det värsta jag hört! Kan inte minnas att jag betalade extra alls när jag använde det. Isåfall max en 50-lapp.
Jag tyckte också det var dyrt :(
När jag hade min kompis som hovslagare fick jag fixa ringskor själv och det var inte lätt att hitta nån som ville svets så det var inte bra heller. Min gamla häst behövde också ringskor på slutet.
 
På Grevagården! Är en till sådan i februari, 16-17/2 men då är inte jag hemma. Om du vill vara med kan jag anmäla dig men då får du nog bestämma dig omgående för det brukar bli tvärfullt! Man kan ju alltid anmäla sig o sen ångra isåfall för det finns reserver....messa mig, du har väl mitt nummer?
Trodde jag hade ditt nummer men det verkar fallit ur adressboken O_o Har iofs bytt telefon för ett tag sen...
Just den helgen är jag anmäld till hoppträning för allra första gången på bortaplan. Typiskt....
Annars hade jag absolut velat vara med (förutsatt att det går att vara på min nivå??)

Som sagt, tvådagars hoppkurs med lilla fröken röd blir nog en upplevelse i sig. Vi har aldrig hoppat banhoppningshinder på bortaplan, bara lite terräng, så det här blir både spännande och rasande kul. Hon är väldigt tittig och reaktiv min lilla pålla så miljöträning är på sin plats innan vi möjligtvis kan starta någon liten paynjump framåt.
Nu blir det uteritt i solskenet :up:
 
Jag tyckte också det var dyrt :(
När jag hade min kompis som hovslagare fick jag fixa ringskor själv och det var inte lätt att hitta nån som ville svets så det var inte bra heller. Min gamla häst behövde också ringskor på slutet.

Kanske är det då att din hovslagare måste leja bort arbetet och på så vis blir det dyrt?
 
Kanske är det då att din hovslagare måste leja bort arbetet och på så vis blir det dyrt?
Nej du missförstod mig. Nuvarande hovslagare har allt i bilen och svetsar själv dit biten på skon när han har riktat den. Innebär ju att den får optimal passform :D
Har en hovslagare nu med all utbildning man kan ha och vi är supernöjda men det kostar givetvis lite mer :(
Är jätteviktigt för Marco att han får skor som är speciellt anpassade till honom efter veterinärens anvisningar.
 
Nej du missförstod mig. Nuvarande hovslagare har allt i bilen och svetsar själv dit biten på skon när han har riktat den. Innebär ju att den får optimal passform :D
Har en hovslagare nu med all utbildning man kan ha och vi är supernöjda men det kostar givetvis lite mer :(
Är jätteviktigt för Marco att han får skor som är speciellt anpassade till honom efter veterinärens anvisningar.

Okej, men det är din nuvarande hovslagare som tar 500kr för ringskor?
 
Va skönt och tråkigt att jag inte är ensam om bankande häst :/ precis som någon annan skrev står hon knäpptyst och stilla när vi inte rullar. Jag har öronproppar i och det händer att jag kör med överluckan nere och då är hon oftast stilla under färd. Men så är hon ju rädd för bilar så jag kan inte köra med luckan nere på vägar med mycket trafik, ffa inte om de ligger i häcken och trycker.
Jag köpte en liten miniponny för att hon faktiskt ska få ha sällskap då vi reser för vi åker ju ofta flera ggr/v, i tron om att det kan hjälpa. Men han har inte fått åka med ännu för jag tycker det är så synd att han ska behöva stå där i mörkret ensam och vänta medan vi har roligt (hur knäppt är inte det???) Ikväll ska han få följa med så får vi se hur det går
 
Igår kväll var jag iväg och tränade och Lilleman, 72cm hög, var med. Trots att det blåste så att transporten fick kast ett par ggr stod Lilla H som ett ljus, inte ett bankande. lektionen var också en av de bättre, så lugn att vi fick till både förvänd galopp, enkla byten, byten och samling mot piruetter utan att hon fick knas, det har nog aldrig hänt tidigare jag brukar få fokusera på något av sakerna. Om det hade med resan att göra eller att det var en sådan dag eller brunst på gång är svårt att säga men glad var jag.
Mindre glad var Lilleman över att behöva gå på transporten, men tusan va enkelt när de är så små det är ju bara att lyfta in dem :) Så nu blir det transporten för honom när vi åker på träning.
 
Jag fortsätter på ;) En gång är ingen gång två gånger är fantastiskt :bow: Igår kväll var det hoppträning och då var det dags för lillehästen att följa med som transportsällskap igen. Samma sak, Lilla h stod som ett ljus hela vägen, både dit och hem, och vi gjorde vår bästa hopplektion ever tror jag.
Nu hoppas jag att det faktiskt kan vara så att det är just sällskapet som kan vara lösningen på mycket nerver när vi är iväg :idea: tänk om det vore så enkelt.
Enda kruxet dessa gångerna har varit när vi ska lasta för att åka hem, då gnäggar ju lillehästen efter Lilla h och hon blir ju jätteglad och gnäggar tillbaka men hon har svårt att fatta att han är där inne eftersom hon inte ser honom för dörren och mellanväggen. Så hon krånglar lite med att gå in eftersom hon väntar på att han ska synas. Men det är ju ett värdsligt problem i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 564
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp