Födda 2006 del 14

Idag var vi på vet check och hon uppvisade inga direkta symptom i rygg eller ben efter undersökning böjprov och arbetsprov. Dock en stelhet i bog/hals.
Rtg och även ul påvisade inflammatation fasettled och även en liten skelettförändring.
Kändes ändå som det enligt veterinär har positiv prognos.
Hon behandlades på båda sidor av halsen. Han såg först bara på höger utifrån rtg men ul visade inflammation på bägge sidor.
Dock finns en risk att när hon blir rörligare och inte påverkad av stelheten att man kan få fram andra symptom tex från rygg mm..

Har ju aldrig upplevt någon neurologiskt påverkan men stelhet javisst.
Sen fick hon bli skodd av klinik veterinären..
Jag har ju hela tiden påpekat för min hovis att hon bör hållas kortare i tån än vad jag tycker han har åstadkommit.

Jag hoppas verkligen han ska vara öppen för jornalanteckningarna från klinikhovslagaren och villig att följa dennes rekommendationer men annars får jag väl byta.
Lite jobbigt då jag trivs med honom och vi är väl bekanta sedan många år.
Sen är det grymt ont om bra hovslagare i mina tassemarker:(

Fick mycket beröm av veterinären för hennes trevliga lynne men jag log i mjug..
Mitt förra besök på den kliniken med fyra åringen jag sålde var typ katastrofalt:crazy:!
Troligen minns han inte oss för det var en nära döden upplevelse:angel:

Nu blir det vila/rehab samt åb om 4 veckor.
 

Bifogade filer

  • 20191114_194838.jpg
    20191114_194838.jpg
    198,1 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:
@polly p Vad tråkigt att höra men bra att du fick hjälp med hennes fötter. Jag hade ju en liknande upplevelse 2015 när den hästen jag ägde då blev halt pga hovslagaren. Var rätt jobbigt att avsluta en relation som gick 15 år tillbaka i tiden pga att han gjort min häst halt. Men det positiva i historien är att jag blivit rejält kritisk o ifrågasättande med hovarna på mina hästar nu. Kör faktiskt bägge 2 till min gamla hovslagare, 3 mil enkel resa, men det är värt varenda minut av min tid att känna att hovarna ser ut som de ska, slippa de flesta tappskor och helt enkelt vara säker på att vinklar mm är som de ska.
Håller tummarna på att hon snart blir frisk igen och att det bara är halsen som spökar.

Är nyfiken på vad som hände vid besiktningen med 4-åringen som var så traumatiskt?
 
@polly p Vad tråkigt att höra men bra att du fick hjälp med hennes fötter. Jag hade ju en liknande upplevelse 2015 när den hästen jag ägde då blev halt pga hovslagaren. Var rätt jobbigt att avsluta en relation som gick 15 år tillbaka i tiden pga att han gjort min häst halt. Men det positiva i historien är att jag blivit rejält kritisk o ifrågasättande med hovarna på mina hästar nu. Kör faktiskt bägge 2 till min gamla hovslagare, 3 mil enkel resa, men det är värt varenda minut av min tid att känna att hovarna ser ut som de ska, slippa de flesta tappskor och helt enkelt vara säker på att vinklar mm är som de ska.
Håller tummarna på att hon snart blir frisk igen och att det bara är halsen som spökar.

Är nyfiken på vad som hände vid besiktningen med 4-åringen som var så traumatiskt?

Jag tyckte veterinären lät väldigt positiv ändå så jag lever på det än så länge.
Ska väl bolla eventuella teorier om varför på åb.
Jag hade idag ett trevligt samtal med min hovslagare och jag hoppas det ska fungera. Han är ganska ung och ny men också villig att lyssna/lära! Gjorde tydligen delar av sin praktik på den kliniken.
Men ser jag att han inte reder ut det trots instruktioner och mall så får jag försöka hitta någon annan.

Ha, ha..ang traumatisk upplevelse föregående besök så var det nog bara så att vi människorna kring fyra åringen missat lite grundläggande regler..
Han gick över/på veterinären x-antal gånger under besiktningen, där kan man ju inte binda upp heller utan köparen stod och höll honom. Lät sig inte longeras trots att halva styrkan hämtades, m,m , m,m .
Helt klart en häst med lite i skallen där jag ändå tyckt det funkat hemma någorlunda och anade inte att han skulle vara riktigt så jäklig.
Uppfattade honom som ganska snäll och cool.
Vi hade ju väldigt mycket för oss med renovering och så.
Detta var oootroligt pinsamt:o och jag var helt genomsvettig.
Speciellt som veterinären kände sig tvungen att skriva in i besiktningspappret att han var ouppfostrad.
Men man lär sig av sina misstag.
Lilla nya är ju dock betydligt mer sensibel och jag lägger mer tid på vardagshantering m.m
 
Oj vad vi har varit upptagna med annat. Positivt tänker jag men även lite tråkigt

Jag vill egentligen ingenting mer än att "tänka högt". Jag har varit iväg på helgträning i två dagar för en gästtränare, spännande, nervöst och lärorikt. Och känner nu såhär efteråt vad viktigt det är att ha sin/sina hemmatränare som känner ens svagheter och styrkor och vet hur man som ekipage reagerar på vissa saker och vad man då ska göra.
Det är ju såklart skitsvårt att träna ett ekipage man inte känner som man vill "få igenom" saker med, men som hemmatränarna lärt sig att "bromsa" lite.
Min häst taggar ju så enormt av ny miljö och när jag ger typ tusen olika signaler i min kamp över att försöka följa instruktioner. Man vill ju så gärna göra rätt men det är svårt med nya instruktioner (andra sätt att utföra på än vad man är van vid).
Byten är en liten akilleshäl, hon taggar och laddar när hon tror sig veta att "nu ska vi byta" och då jobbar vi mycket med att "lura" henne. Jag bryter av till skritt, fortsätter i förvänd eller halt, vad som helst bara inte byta när hon blir sådan
 
Näemen nu får vi skärpa till oss lite! Vår tråd på sida 2, det duger inte! :D

Misty känns jättefin just nu! Har lagt en vinter på att stärka hennes vänstra bakben och önskar att jag hade vetat tidigare hur lätt det skulle vara. Har tränat aktivt över bommar flera dagar per veckan o la all hoppning o regelrätt dressyrträning på hyllan. Ut kom en stark, pigg och jättefin gummiboll som går kanon i dressyren och har tagit sig enormt i hoppningen! Hurra! Så har nu lagt eventuella betäckningsplaner på hyllan för i år, här ska tävlas!:banana:
 
Jag läser så fort det händer något i tråden men är dålig på att kommentera märker jag...:angel:

På hästfronten händer det inte så mycket. Köpte mig en 2-åring förra våren, således är hon 3 iår. Dock har jag verkligen 0 motivation. Vette sjöven vart jag ska hitta den heller. Det är hemskt i hagarna här hemma, bläää :yuck:

Har ett antal gånger tänkt sälja allt under denna vintern:turd:

vad gör man när man tappat motivationen? Försöker man hitta den eller ska jag acceptera att det är över..?
 
Jag läser så fort det händer något i tråden men är dålig på att kommentera märker jag...:angel:

På hästfronten händer det inte så mycket. Köpte mig en 2-åring förra våren, således är hon 3 iår. Dock har jag verkligen 0 motivation. Vette sjöven vart jag ska hitta den heller. Det är hemskt i hagarna här hemma, bläää :yuck:

Har ett antal gånger tänkt sälja allt under denna vintern:turd:

vad gör man när man tappat motivationen? Försöker man hitta den eller ska jag acceptera att det är över..?

Åh vad jag känner med dig. Jag upplever och känner exakt samma. Så försöker jag att dra igång men orkar liksom inte riktigt, allt är bara tungt, mörkt, smutsigt och blött, så jäkla tråkigt.

Jag vet dock att jag alltid, år efter år, känner likadant och plötsligt vänder det så jag försöker vänta ut det.
Hoppas du orkar igenom det
 
Problemet är nog att jag tappade det för längesedan. Saknar Julia, vad jag än tittar på så tänker jag att inget kan mäta sig med henne. Vet att jag har fel men det känns hopplöst.
Nåväl, nog om mitt gnäll. Hur går det för dig Fio, har du kvar dina tre?
 
Känner igen det där med omotivation. Men här kommer det och går. Blir lite stressad av att Loppan helst ska ridas varje dag och helst så "rätt" som möjligt. Samt att jag har 4 åringen och inte är riktigt klar över om jag vill dejta honom :( .
Loppan känns iallafall ootroligt fin att rida och vi siktar på att tävla lite smått i vår kanske.
Dottern min vill hoppa/rida någon h90 ft ev så jag har ju avlastning i ridningen litegrann.
Unghästen är ju ganska valpig/sen så jag behöver ju inte vara så stressad egenligen.
Är bara inte sådär himlastormande förälskad i honom men ptja..blir nog bra. Han är ju snäll. Å jag tycker om honom.
Fast Loppan gör mig alldeles varm inombords:love:


20200128_175247.jpg
 
Problemet är nog att jag tappade det för längesedan. Saknar Julia, vad jag än tittar på så tänker jag att inget kan mäta sig med henne. Vet att jag har fel men det känns hopplöst.
Nåväl, nog om mitt gnäll. Hur går det för dig Fio, har du kvar dina tre?

Nej, har inte kvar Hille! Tog bort honom i somras.. inte för att det var något större fel på honom egentligen men han var ju 27 så det kan gå fort så jag ville förekomma att det skulle kunna hända något akut! Han fick en spruta utanför hagen på en fin gräsplätt så allt gick lugnt och kvickt till.

Men ingen har motivationen uppe såhär i detta vädret... Jag tycker det är skitsegt nu! Men det blir väl bättre inbillar jag mig!
 
Ska ge er alla en rekommendation...åk inte skidor om ni vill fortsätta rida o ha kul. Ramlade i backen förra veckan och har vridit till knäet. Har varit hos ortoped o fick MR röntga direkt, får svar på fredag men skiten viker sig i sidledes så gissar på rätt dålig prognos...
 
Ska ge er alla en rekommendation...åk inte skidor om ni vill fortsätta rida o ha kul. Ramlade i backen förra veckan och har vridit till knäet. Har varit hos ortoped o fick MR röntga direkt, får svar på fredag men skiten viker sig i sidledes så gissar på rätt dålig prognos...

Usch så tråkigt att höra. Hoppas inte det är något allvarligt :heart
 
Fick röntgensvar idag och korsband+sidoligament är delvis av. God prognos dock med en ortos runt hela benet i 6 veckor så ska det tydligen läka. Jag håller tummar och tår att säsongen inte är körd för mig.
 
Fick röntgensvar idag och korsband+sidoligament är delvis av. God prognos dock med en ortos runt hela benet i 6 veckor så ska det tydligen läka. Jag håller tummar och tår att säsongen inte är körd för mig.
Nä fy så himla rist .. . Hoppas på god bättring så snart som möjligt!
Tummar och tår hålles här med att det läker som det ska :heart!
 
Angående motivation så hjälper det för mig att boka in träning..
Längtar ihjäl mig till våren förstås men tycker ändå att det längre dagsljuset hjälper.
Min lilla pålla har vilat en och en halv vecka för jag har varit utomlands men nu är jag jättetaggad på att komma igång ordentligt.
Jag sätter även upp mål med min ridning, både kortsiktiga och långsiktiga, det är också bra för min motivation :up:

Trist @Novali01 med knäet.. krya på dig!
 
Du har så rätt @happyrider

Jag har alltid haft en plan och lider när det inte blir som jag tänkt. Det är väl hela min situation som gör saken. Små barn, mycket jobb osv. Min käre man lider fortfarande av sviter från fallet på byggställningen så det finns liksom inte riktigt så mycket tid till hästarna som jag vill.
Kanske borde man ta ett uppehåll för att sedan ta upp det.
Vi får se efter sommaren :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 537
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp