Födda 2013 del 4

Vi har som mål för året att kvala till Breeders i fälttävlan, sen är det ju många aspekter till om vi faktiskt åker ner dit och deltar. Men vi ska träna som för en start där i alla fall och jag ser det som att han får en allsidig träning/grundutbildning. Så vårens planer ser ut som att vi ska miljöträna en hel del, nya platser, nytt vatten osv. När det är barmark och underlag för det ska vi såklart ge oss ut på olika terrängbanor sedan en, två TH90 till att börja med. Innan det hoppas ska vi hunnit med 2-3 hopptävlingar och någon dresssyr känns han redo startar vi H90 och sedan sommarvila.
Just nu har han vintetrvila sedan över 1 månad tillbaka och ska vila fram till 1 februari, sedan ska jag smyga igång lite med tömkörning och uteritter, 1 mars flyttar han från lösdrift in på stall så vi kan träna ordentligt (även om majoriteten av jobbet ska göras utomhus! men kan ju ibland vara lite trixigt när det är blankis och man saknar ridhus ;))




stubbaker_1_57b17de4ddf2b309675b5eb1.jpg

Dressyr -jobba vidare med takt, lösgjordhet och kontakt och sedan schwung och rakriktning enligt utbildningsskalan och givetvis med hjälp av dressyrtränare. Även i markarbetet fokus på hästens egen balans och ökad ridbarhet med hjälp av övergångar och tempoväxlingar.



14063647_283624142024031_1050941807_n.jpg

Hoppning jobba på balans och styrka med hjälp av gymnastikhoppning i trav, testa olika hindertyper/titthinder och enkla distanser som så småningom kopplas ihop till bana och ge oss ut på tävlingsbanan.

nedhopp_57f6aeace087c3041df48a38.jpg

Terräng
Bli stabil på olika hindertyper, miljöträna på olika banor och testa många olika vatten. Uteritter med fokus på framåtbjudning för att även få lite flås.

Ska bli så kul att se hur han utvecklas!
 
oj här kanske jag kan få vara med. blev hastigt och lustigt med unghäst i augusti 2016. Ett fantastiskt trevligt halvblodssto född 2013. har haft en helsyster tidigare och kunde inte låta bli när denna tjej kom ut på annons:love::love::love:.
I stort sett helt ohanterad och det var ett äventyr att få med henne hem i transporten:crazy:. Hög som ett hus men oerhört snäll:love:. Dock har det varit mycket jobb med att få henne att acceptera vardaglig hantering då hon var så lite hanterad när jag fick hem henne. Hon är nu riden i alla gångarter men ligger "väldigt mycket efter" fortfarande. I och med hennes storlek kommer jag ta det väldigt lugnt med henne. Hon har låååånga bakben och har inte vuxit i sin kropp än så vi skyndar långsamt. Löshoppar dock kalasfint och jag hoppas hon kanske hinner starta nåt litet till hösten:).
Jättefin. Är pappa eller mamma skäck?
 
Herregud får våra småttingar vara med o leka på Ridning nu??? Jisses vad tiden flyger iväg... Eskil reds in våren 2016, var dösnäll att rida så han fick jobba i 3 veckor o har haft ledigt sen dess. Jag rider inte så mycket på mina 3-åringar. Har precis börjat med honom nu igen och beridarkompisen satt på honom i jul utan större bekymmer, hon ska rida honom nu några veckor och sen tar jag över igen. Målet var Champion of the Youngsters för att sen säljas men när det nu är inställt i år har jag faktiskt fundering på att sätta målet att kvala till Falsterbo.

Har du inga nya bilder på Eskil? Kommer inte ihåg om du visat som vuxen men kommer bara ihåg honom som krallig fölunge :p
 
Min är nyss igångsatt efter knappt 3 månaders vila, pinnar på fint! Har kikat lite på en tävling på unghästvänlig anläggning i slutet av april och har sikte på debut där om vi är redo. Inga planer på kvalitets efter flytten till våren, tyvärr.

Nyfiken på vad som gör att du inte vill visa på våren om du ändå tänkt vara klar att åka på tävling då? :)

För min del känns visning som ett lägre mål än vanlig tävling :p
 
Nyfiken på vad som gör att du inte vill visa på våren om du ändå tänkt vara klar att åka på tävling då? :)

För min del känns visning som ett lägre mål än vanlig tävling :p

Så, nu har jag tid för ett lite mer utförligt svar.

Det är milsvid skillnad. Kvalitets påverkar inte bara hästen utan alla nära släktingar och poängen hänger med hela livet. Hästen måste hoppa exceptionellt bra om det ens ska vara lönt att visa och för att kunna prestera på topp är jag rätt så övertygad om att den behöver förberedas genom att bland annat hunnit bli lite van vid att åka till nya platser. Den behöver alltså ha hunnit ut på en handfull tävlingar innan visning i april/maj. Dessutom skiljer det en sådär 700 kr i startavgift.

Jag tycker det är en betydande skillnad i att förbereda för kvalitets eller förbereda för en start i 90-klass. En felfri men lite vinglig runda och lätt spänd häst i 90-klass är ändå en felfri runda. En felfri men lite vinglig runda och lätt spänd häst på kvalitets är 800kr i sjön och inte så smickrande 5-5 i protokollet.
 
Första ridturen på Blanca i lördags, väldigt cool :) travade några steg med.
Väldigt mycket gummitarzan dock så kommer bli mycket promenader varvat med tömkörning nu!
 
Jag har ju råkat köpa en frieser/swb korsning som är otroligt bakskygg och reaktiv. Haft problem med panikutbrott framkallade av typ en nysning. Satt på honom innan sommarbetet innan problem men efter sommarbetet var det som att börja om från början. Andra dan jag satt på honom fick han panik och bockade av mig så min rygg är rätt paj. Troligen såg han inte när benet kom över.
Går hos naprapat och försöker få ryggen uträtad innan jag vågar mig upp igen.
Nu har han haft ca 1mån vila så har börjat tömköra och hänga på igen. Tycker han är lite lugnare nu faktiskt och det finns hopp om att han kanske är en trygg häst om 1 år eller så. Får se när jag kan sätta mig upp igen. Målet är att skritta på honom innan sommarbetet. (i ridhuset).
Kommer få hålla mig i ridhuset när det gäller ridningen tills han är helt stabil med ryttare på. Men målet generellt med året är att rida in honom och fortsätta arbetet med att få en trygg individ som inte får panik.
Men han är väldigt söt iaf..
 
Åh vad jag längtar efter att komma igång och rida nu. Den lilla räkan har dessutom blivit någon slags köttbulleponny med björnpäls (alltså han är registrerad i SWB men ibland undrar jag vilken ponnyhingst de tog istället :D) Nåväl, vi har bra hösilage :up: och han motionerar glatt sig själv :bump:

wibrance_jan2017_5874e0b72a6b22265128eab1.jpg


wibrance_jan_2017_5874e2972a6b2256d7c86a3c.jpg
 
Is, is och åter is. Överallt!
Eftersom Blanca inte är riden så mycket och hon har bra fötter är hon oskodd men nu har vi -3 och is på vägar och i paddocken.

Men hon dör ju inte av att gå på lösdriften. Hagen är isfri iaf :cool:
 
Kände att vi låg efter här i tråden så nu har vi växlat upp! :D Eskil travar nu uppsuttet och kommer börja galoppera i veckan. Planen är att få honom lite stadigare, hoppa små hinder och sen hem o vila igen till slutet av mars.

Film, ps ignorera mina kommentarer!:o:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp