Födda 2013 del 4

Hoppar in här med min nyblivna 6-åring, vi håller på att skola om från kapplöpningshäst till ridhäst. Vår allra första pay&cross blir av den 30e maj också så vi tränar lugn hoppning med bl.a. travhoppning, tempoväxlingar för att han inte ska bli het och fullt ös medvetslös som i häcklöpningen. Jag ska lära mig balansen av eftergift utan att han tar det som ok nu sticker vi. Nöjd att vi kommer framåt eftersom jag råkade flyga av i början av året och dra på mig hjärnblödning, hjärnskakning och dålig nyckelbensfraktur som jag lyckades dra upp en vecka efter :angel: Nu jäklar!

 
Haha, ja jag har ju minnesförlust från olyckan så jag vet ju inte vad jag ska vara rädd för mer än att det var en uteritt själv i mörkret enligt uppgifter :laugh:

Haha Frans mamma (fullblod) gjorde likadant med medryttaren, tappade henne på huvudet så hon inte mindes nåt. Frans är 50% hbl så han är inte lika skicklig ;)
 
@EZMK Kul! Välkommen, vad fin han är! :D Kul med fälttävlan också. ^^

kl.
Och så står Iska i sjukhage. Förmodad sparkskada. Svullen, öm och lite halt på höger bak. Skjut mig.
Andra sparkskadan på rätt kort tid, men inget har förändrats i flocken och ingen har märkt någon ovanlig osämja. Hon har väl bara haft en nedrans jäkla otur. :(
 
Haha Frans mamma (fullblod) gjorde likadant med medryttaren, tappade henne på huvudet så hon inte mindes nåt. Frans är 50% hbl så han är inte lika skicklig ;)

Jag brukar säga att jag älskar fullblod för de lyssnar och är kvicka. Och att deras värsta sida är att de lyssnar och är kvicka :angel: Nu har jag endast åkt av honom en gång och det var då jag skadade mig så stor portion otur.
 
@EZMK Kul! Välkommen, vad fin han är! :D Kul med fälttävlan också. ^^

Tackartackar! Min första egna, jag skulle ju egentligen inte ha häst men så skulle han här skolas om och jag red honom och frågade vad han hypotetiskt skulle kosta nu när han ska säljas. Och på den vägen var det :laugh:
 
vad kul det är att läsa om allas fina hästar här inne :love: ! Vet att jag inte skrivit om sportkossan på länge men det är otroligt kul att se utvecklingen på alla era hästar.
Min fantastiska sportkossa har iaf verkligen börjat mogna och utvecklas under vintern och våren. Eftersom hon haft föl så går hon som 5åring och målen i år är att kvala till breeders och elmia.
Tidigare i våras debuterade hon 110 felfritt och nu förra helgen åkte vi lite spontant till Värnamo och debuterade 120 och även det felfritt:o! Det kändes så himla enkelt för henne så nu ångrar jag nästan att jag inte satsat på Falsterbo detta år:meh:


ester.jpg


Foto: Falkenbergsfoto
 
vad kul det är att läsa om allas fina hästar här inne :love: ! Vet att jag inte skrivit om sportkossan på länge men det är otroligt kul att se utvecklingen på alla era hästar.
Min fantastiska sportkossa har iaf verkligen börjat mogna och utvecklas under vintern och våren. Eftersom hon haft föl så går hon som 5åring och målen i år är att kvala till breeders och elmia.
Tidigare i våras debuterade hon 110 felfritt och nu förra helgen åkte vi lite spontant till Värnamo och debuterade 120 och även det felfritt:o! Det kändes så himla enkelt för henne så nu ångrar jag nästan att jag inte satsat på Falsterbo detta år:meh:


Visa bifogad fil 30224

Foto: Falkenbergsfoto
Vad kul att ni är back in business igen! Eskil var på samma tävling i Värnamo!
 
På tal om Eskil ja...kan dra efter andan igen för nu har han kvalat in till Falsterbo! Sååå himla skönt att det är överstökat fort o lätt! Han nollade i sin första 130 men sen hade han 4 fel i Värnamo. Ett missförstånd på nästa tävling gjorde att ryttaren plötsligt stod bredvid Eskil och sen 4 fel igen gjorde ju att spänningen steg lite...men i onsdags slog den lille busen till o sista nollan satt som ett smäck!
Matte bokade genast campingplats på Falsterbocamping...😂😁
 
Vilket fint foto på er @Baddy96 !! Hon ser jättefin ut på filmen, hur blev avkomman?
Får fölston tillgodoräkna sig ett år på fbo?

Impad av era hästar, Frasse är inte riktigt lika miljösäker kan man säga
:angel: Han hoppar men det blir megaskutt och så emellan hindrena går det fort åt alla håll.
Så impad av beridaren som sitter kvar de gångerna. I helgen provar vi nytt framridningsupplägg ska vi se om nerverna håller sig i schack :)
 
Vilket fint foto på er @Baddy96 !! Hon ser jättefin ut på filmen, hur blev avkomman?
Får fölston tillgodoräkna sig ett år på fbo?

Impad av era hästar, Frasse är inte riktigt lika miljösäker kan man säga
:angel: Han hoppar men det blir megaskutt och så emellan hindrena går det fort åt alla håll.
Så impad av beridaren som sitter kvar de gångerna. I helgen provar vi nytt framridningsupplägg ska vi se om nerverna håller sig i schack :)
Äsch så impad ska du inte vara, Eskil gör diverse krumsprång mellan hinder också men han har ju en form av hopp-damp så när hindren dyker upp så hoppar han över...😁.
Frasse har stor talang också, kommer snart att flyga över 120 plättlätt.

Ang fölston i falsterbo så ja, de räknas även som det där.
 
På tal om Eskil ja...kan dra efter andan igen för nu har han kvalat in till Falsterbo! Sååå himla skönt att det är överstökat fort o lätt! Han nollade i sin första 130 men sen hade han 4 fel i Värnamo. Ett missförstånd på nästa tävling gjorde att ryttaren plötsligt stod bredvid Eskil och sen 4 fel igen gjorde ju att spänningen steg lite...men i onsdags slog den lille busen till o sista nollan satt som ett smäck!
Matte bokade genast campingplats på Falsterbocamping...😂😁

vilken rysare!:eek: Stort grattis till falsterbokvalet!
 
@Pontevecchio tack så mycket :) Jag har hela förra säsongen känt att Ester känts ganska talanglös och alldeles för oförsiktig men nu börjar det verkligen hända grejer:love: Borde kanske som sagt ha löst papper till falsterbo och satsat på det men nu är det som det är. 6åringar får tävla med 5åringar om dom haft föl men är inte säker på att 7åringar får tävla som 6åringar.
Avkomman (som inte ägs av mig) är 2 år nu och ser riktigt fin ut faktiskt. En exakt kopia av sin mor men brun istället för fux och ännu mer vitt:p
 
Äsch så impad ska du inte vara, Eskil gör diverse krumsprång mellan hinder också men han har ju en form av hopp-damp så när hindren dyker upp så hoppar han över...😁.
Frasse har stor talang också, kommer snart att flyga över 120 plättlätt.

Ang fölston i falsterbo så ja, de räknas även som det där.

Haha den hoppdampen har Frans med! Tackolov, jobbigt om de stannar.
Han är helt oberörd efter också, kommer hem och drar några repor med polarna i hagen.
Kondition är inget vi behöver träna iaf.
:laugh:
 
Idag var Iska bara sådär fantastiskt fin att rida :love:

Lastträningen därefter ska vi inte prata om, jäkla åsna. :meh: :p
Har köpt hästbuss, så nu ska damen lära sig gå på och åka som folk och så småningom helst inte bete sig som en galen vildhäst på nya ställen. Tänkte jag. :D

Lyxigt med buss!!

Frans var betydligt coolare i helgen med lite mer tid för miljöträning. Första klassen kanske för cool ihop med lite osäker på gräset så blev tre (!) pet. Men idag gick han 1.10 felfritt! Han behöver lite ram och tryck för att hålla fokus :)
 
@Pontevecchio
Ja, kände det skulle underlätta eftersom jag i princip alltid kommer vara själv med henne om vi är ute och åker. Jag är dessutom mycket mer van vid att köra buss än släp, så well... Det blev nog bäst såhär. :p

Kul att det går bra med Fransson, grattis till felfri runda! :love:
 
Lyxigt med buss!!

Frans var betydligt coolare i helgen med lite mer tid för miljöträning. Första klassen kanske för cool ihop med lite osäker på gräset så blev tre (!) pet. Men idag gick han 1.10 felfritt! Han behöver lite ram och tryck för att hålla fokus :)
Men grattis! Du ser, snart seglar han runt o radar upp nollorna!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp