Födda 2013 del 4

@Hunter jag har en beridare till Frasse men de tävlar. Sista inför sommaren var felfri 1.10.
Finns filmer lite längre bak i tråden.
Frans är inte helt olik Dorri så jag kommer inte hopptävla honom närmsta 100 åren. Får se om han blir min dressyrhäst sen :)

Planen nu är P&J 24e och sen tävlingar 5-7 sept på Sundbyholm.
Har du fått nån liten bäbbe än?
 
@Hunter Men titta vad som kröp fram under stenen! :D Kul att se dig här igen...Så du har kvar Eveline? Hur gammal är hon nu? Och var i hela friden fick Aida sina blå ögon från?

Eveline kommer alltid att vara kvar hos mig, även när hon lämnat denna jord :heart
Hon är 21 år nu, har fått 6 föl, tävlats vecka ut och vecka in av mig i många år, har aldrig haft en belastningsskada eller behandlats för någon hälta - idag var vi på SWB Elitfölsselektering med hennes avkomma e Balou du Rouet - folk såg ut som fågelholkar när jag sa hur gammal hon är och hur många föl hon fått :heart Hon ser fantastisk ut! Med manen knoppad och svansen borstad förvandlades hon till den tränade tävlingshäst hon en gång var 🥰

Jag har massa filmer och bilder att visa! Igår hade vi fölbedömning av våra 4 fyra föl här hemma på gården - en diger arbetsinsats - blomsterarrangemang, hembakat, champagne och knoppade fölungar, inget regn och succé :D Idag har vi visat två ungar på elitfölsselektering -PUH!

Dorris dotter Aida har fått sina blåa ögon efter Evelines morfar Ceylon! Även Evelines avkomma i år har begåvats med två vackra blåa ögon! Benyamins ögon är dock betydligt trevligare att möta än Aidas stirrande fiskögon :nailbiting: Aida har vi fått för våra synder, om Dorri var jävlig som liten så är dottern än jävligare....:cautious: Kan inte förstå detta humör...Eveline som är den snällaste, snällaste hästen som aldrig skulle tänka en tanke på att sparka eller bitas....
 
@Hunter jag har en beridare till Frasse men de tävlar. Sista inför sommaren var felfri 1.10.
Finns filmer lite längre bak i tråden.
Frans är inte helt olik Dorri så jag kommer inte hopptävla honom närmsta 100 åren. Får se om han blir min dressyrhäst sen :)

Planen nu är P&J 24e och sen tävlingar 5-7 sept på Sundbyholm.
Åh du menar Frans är också en drömhäst :heart
Han kanske vill bli din fälttävlanshäst :D
 
@Hunter

Vi var på vår förta P&J förra helgen. :D
Hon har ju varit skadad och grejer men jag hoppas komma igång ut med henne på riktigt nästa säsong. Vill gärna rida någon mer P&J i år också. Hon är rätt trevlig i dressyren också, så får väl se om vi gör något sånt också... :p
Veterinären tror hon har någon form av patellaupphakningsproblem så någon avelsbox lär hon inte bli aktuell för.

Gick det bra på P&J?
Vad har hon skadat sig på?
Du kanske också har en fälttävlanshäst då :D
 
Gick det bra på P&J?
Vad har hon skadat sig på?
Du kanske också har en fälttävlanshäst då :D

Gick jättebra! :love:

Var jättefin att ha med sig, inte alls så stressad och brötig som hon kunnat vara när vi varit iväg innan. Tog allt vad framhoppning heter med ro, trots alla dessa småponnier som var överallt hela tiden ( :D ). Hon har dels aldrig hoppat någon längre bana innan (vi har rätt små ridbanor att tillgå), och aldrig hoppat fancy tävlingshinder med stooora, färgglada infångare och grindar och grejer heller för den delen.
Det värsta var långsidan där allt folk och sekretariatet stod, tvärnitade första vändan när vi kom ur sväng för att rida på hinder längs med där (jag trodde i min enfald att det var viktigare att visa henne regnbågshindret med infångare och grind... :p ). Nu var det bara 40 cm så när hon tittat lite och jag övertygat henne om att det var ok så trampade hon på vidare framåt och över hindren utan problem.
När vi sen red 50 också så insåg jag att en del av dragningskraften just i det hörnet även var att utgången var där... :p Men vi hade fint flyt i 50, utöver en total kommunikationsmiss som resulterade i ett nedslag så var det en rätt fin runda. :D

Hon snubblade antagligen i hagen (enligt vet) våren som 4-åring och fick en senskada i ett bakben. Vilade 6 månader, skrittade ytterligare 6 månader. Satte sedan igång henne väääääldigt försiktigt eftersom hönsmamma och hon var ju så grön... Började träna mer ordentligt efter vintervilan som 5/6-åring. Hon blev sparkad av en kompis i våras, inget allvarligt så men hon fick vila ett par veckor. Började vecka två tappa bakknäna, så var in till vet som böjde och klämde och kände och röntgade men inte hittade något (hon tappade såklart inte då heller... :cautious:), men kunde visa film på hur det såg ut när det var som värst. Veterinären visade den för sina kollegor och de verkade rätt samstämmiga i patellaupphakning. Så, då var det att lägga om träningen och bygga upp styrkan i bakknäna. Väldigt mycket skritta i skogen, skänkelvikningar etc.
Nu kör vi på rätt normalt igen äntligen, hon är betydligt bättre och jag märker skillnad på hur hon t.ex orkar spåra lättare på mindre volt och så.
Men någon fälttävlanshäst blir hon nog tyvärr inte, herre så fjantig hon kan vara. Hon trodde några naturbommar i skogen var minst hästätande monster. :D

Och jag är lite kär i Aida. :love: Hon är ju så fiiiiin :love:
 
Vad roligt! Det är kul att rida på lite större tävlingar och hinder men om du frågar mig så är det ännu roligare att komma ut med din egenproducerade unghäst på sin första lilla "outing" och känna dess uppspelthet och hur den kanske börjar lite trevande men så växer självförtroendet och glädjen - enligt mig det absolut roligaste du kan göra som ryttare :heart Tyvärr är min kropp trasig sen graviditet så unghästarna lämnas numera bort till proffs-utbildare då jag varken har stabilitet eller styrka i min kropp :cry:

Dorris första och hittills enda tävling påminde om din P&J, var egentligen rätt korkat att börja på den banan men Dorri är rätt hård och orädd. Banan består av två delar, en del som är den större delen den andra delen är ett "bihang" till den stora och bihanget finns allra längst bort och mot skogen vilket många hästar tycker är läskigt och de vill inte gå ner där! Dorri brydde sig inte alls men precis som med din, när läktarsidan med sekretariat skulle passeras så skyggade hon, inte på hindret, utan 20 m innan men det blev en volt och 4 fel...

Och jag är lite kär i Aida. :love: Hon är ju så fiiiiin :love:

Är du helt säket på din kärlek till Aida!?!?! O_o Vet inte ens om en mor kan älska det plytet :laugh:
68732872_2382561998728292_7364997566854856704_n.jpg
 
Vad roligt! Det är kul att rida på lite större tävlingar och hinder men om du frågar mig så är det ännu roligare att komma ut med din egenproducerade unghäst på sin första lilla "outing" och känna dess uppspelthet och hur den kanske börjar lite trevande men så växer självförtroendet och glädjen - enligt mig det absolut roligaste du kan göra som ryttare :heart Tyvärr är min kropp trasig sen graviditet så unghästarna lämnas numera bort till proffs-utbildare då jag varken har stabilitet eller styrka i min kropp :cry:

Dorris första och hittills enda tävling påminde om din P&J, var egentligen rätt korkat att börja på den banan men Dorri är rätt hård och orädd. Banan består av två delar, en del som är den större delen den andra delen är ett "bihang" till den stora och bihanget finns allra längst bort och mot skogen vilket många hästar tycker är läskigt och de vill inte gå ner där! Dorri brydde sig inte alls men precis som med din, när läktarsidan med sekretariat skulle passeras så skyggade hon, inte på hindret, utan 20 m innan men det blev en volt och 4 fel...



Är du helt säket på din kärlek till Aida!?!?! O_o Vet inte ens om en mor kan älska det plytet :laugh:
68732872_2382561998728292_7364997566854856704_n.jpg

Haha, ja, det var första gången någonsin för mig som aldrig fött upp häst innan och antagligen aldrig gör det igen nu när Iska inte ska avlas vidare på. Eller ja, fölvisningen var väl "första" outingen, sen treårs. Men nu så har jag fått visa att hon faktiskt går att rida på också. :D Efter första rundan kom det fram en kvinna som verkade vara mamma till en annan ryttare och gav mig beröm för att jag var så lugn med henne inne på banan och för att Iska såg så glad ut när jag berömde henne. :o Det värmde. :D Såhär i efterhand kan jag nog tro det var lika bra att pappa inte riktigt lyckades med inspelningen, kan inte tänka mig att jag red annat än som en kratta när hon skulle hållas igång och peppas och berömmas samtidigt. :D
Så jäkla trist att graviditeter ska ta så förbannat på kvinnokroppar att de begränsas i sina liv efteråt. :( Lider med dig. :(

Haha, Dorri då! Jag har inte alls tänkt på att det har jag ju aldrig visat henne förr, folk brukar hon inte ha problem med. Folkmassa var tydligen skillnad. :D Men jag räknar vår runda som en 0:a, hon stannade visserligen sådär 7-8 meter före hindret, men hon backade aldrig och vi lade ingen volt heller. :sneaky: :laugh:

Alltså... Aida är lite nostalgi ändå, precis sådär elakt kunde Iska blänga på en också när något inte passade. Gärna med sitt crazy-eye. :rofl: Hon har väldigt mycket mindre attityd nu för tiden. ;)
 
Platina vilar på bete eftersom hon tyvärr blev halt efter felaktig verkning. Väldigt mycket bättre nu två veckor efter klinik besök så börjar känna mig hoppfull.🙏🏻
Annars är det detta vi ägnar oss åt mest just nu..🙄🤣
 
Haha, ja, det var första gången någonsin för mig som aldrig fött upp häst innan och antagligen aldrig gör det igen nu när Iska inte ska avlas vidare på. Eller ja, fölvisningen var väl "första" outingen, sen treårs. Men nu så har jag fått visa att hon faktiskt går att rida på också. :D Efter första rundan kom det fram en kvinna som verkade vara mamma till en annan ryttare och gav mig beröm för att jag var så lugn med henne inne på banan och för att Iska såg så glad ut när jag berömde henne. :o Det värmde. :D Såhär i efterhand kan jag nog tro det var lika bra att pappa inte riktigt lyckades med inspelningen, kan inte tänka mig att jag red annat än som en kratta när hon skulle hållas igång och peppas och berömmas samtidigt. :D
Så jäkla trist att graviditeter ska ta så förbannat på kvinnokroppar att de begränsas i sina liv efteråt. :( Lider med dig. :(

Haha, Dorri då! Jag har inte alls tänkt på att det har jag ju aldrig visat henne förr, folk brukar hon inte ha problem med. Folkmassa var tydligen skillnad. :D Men jag räknar vår runda som en 0:a, hon stannade visserligen sådär 7-8 meter före hindret, men hon backade aldrig och vi lade ingen volt heller. :sneaky: :laugh:

Alltså... Aida är lite nostalgi ändå, precis sådär elakt kunde Iska blänga på en också när något inte passade. Gärna med sitt crazy-eye. :rofl: Hon har väldigt mycket mindre attityd nu för tiden. ;)

Du gjorde väl ridprov på treårstest? Vill minnas att Iska fick fina poäng, hopptalang?

Dorri har också "dämpat sig" särskilt när hon är dräktig men hon är ändå en skarp häst, kommer hon upp i full tävlingskondition kan jag tänka mig att det blir rätt bra tryck i henne :nailbiting: Hennes mamma var åt det skarpa hållet (rätt brötig och jobbig i samband med tävling, mycket häst att hålla rätt på men inte på något negativt sätt, inte stress men väldigt taggad) ganska tuff och hård. Dorri är "lättare" pss att hon är känsligare och inte lika stor och lång som mamman.

Vad är planen framåt nu med Iska?
 
Platina vilar på bete eftersom hon tyvärr blev halt efter felaktig verkning. Väldigt mycket bättre nu två veckor efter klinik besök så börjar känna mig hoppfull.🙏🏻
Annars är det detta vi ägnar oss åt mest just nu..🙄🤣
Öh?? Så halt efter felverkning? Måste gått en längre tid med det då eller?
 
Du gjorde väl ridprov på treårstest? Vill minnas att Iska fick fina poäng, hopptalang?

Dorri har också "dämpat sig" särskilt när hon är dräktig men hon är ändå en skarp häst, kommer hon upp i full tävlingskondition kan jag tänka mig att det blir rätt bra tryck i henne :nailbiting: Hennes mamma var åt det skarpa hållet (rätt brötig och jobbig i samband med tävling, mycket häst att hålla rätt på men inte på något negativt sätt, inte stress men väldigt taggad) ganska tuff och hård. Dorri är "lättare" pss att hon är känsligare och inte lika stor och lång som mamman.

Vad är planen framåt nu med Iska?

Nej, hon var inte riktigt redo och jag valde att inte chansa (kändes som det var 50/50) när hon inte fick diplompoäng. Hon hoppade 8-8 men hade 7,5 på övriga punkter som hopptalang.

Ja alltså, jag vet inte hur Iska är när jag inte är där. Hon är så himla lätt och trevlig i precis allt vardagligt när jag hanterar henne. Men jag har fått höra att hon inte alltid sköter sig riktigt lika snällt när jag inte är där. :cautious: Men tycker jag hört sånt mer sällan också sista året så blir förhoppningsvis häst av henne med. :grin: Hon kan mest vara lite stoig i hagen nu för tiden, och dessutom väldigt nyfiken och ranghög så tänker att det är när andra ska hämta sina hästar som det blir dispyter.
Tycker du borde invänta detta fölet och sen sätta Dorri i sportboxen istället! Kom igen, det blir kul! :D RäcerDorri! :love:

Iska ska bara var min lyx-hobbyhäst! :cool: Jag vill ut och träna och tävla såklart, om hon kan ge fan i att göra sig illa hela tiden. Häromdagen kom hon in från hagen med ett riktigt fult balltramp. Aldrig balltrampat sig i sitt liv innan. :meh:
Vi tränar hårt på lastandet, hon får lite klaustrofobi när hon lämnas ensam i bussen. Inga problem att lasta i övrigt, och det börjar äntligen lossna lite efter att ha kämpat med detta hela sommaren. 😅 Så vi får se, jag skulle vilja rida en till superlåg och lätt P&J i år. Kanske två! Och sen sikta på att göra våran första riktiga tävlingsdebut nästa säsong. Får se hur det går, lite meckigare när jag inte har någon handler längre. Behöver ju bara någon som håller hästen medans jag klär av/på henne och när jag går banan. Och som gillar att spendera sina helgdagar på tävlingsplatser. :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 268
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp