Födda 2013 del 4

Jag bytte också hovslagare från en som började bli äldre där skoningen gradvis blev sämre. Hen fick även sämre tålamod med hästen. Jag tror definitivt åldern spelade roll i mitt fall. Däremot hade hästen inte hunnit få några men.

Vänner hade en unghäst som inte gick i genom besiktning, där orsaken till böjprovsreaktionen bedömdes vara felaktig verkning, man bytte förstås hovslagare men nån kompensation var det inte tal om.
 
Japp, de struntade i det och jag kan säga direkt att det hade antagligen inte synts vid en besiktning heller då man springer rakt fram o tillbaka.
En av hästarna såg jag longeras på morgonen efter. Den protesterade vilt i vänster varv, slog med huvudet och sparkade bakut och det enda ryttaren gjorde var att jaga på den ännu mer i linan.....höger bak var den halt på.

Men lilla hästen... :cry:
 
Jag är lite inne på samma sak. Min hovslagare är ju över sextio nu och jag funderar också på synen. I vintras fick han låna min pannlampa som jag har när jag rider ut och den är verkligen superstark. Men under våren har jag inte tagit med den till stallet längre. Frågan är om han faktiskt har behövt den även om det är ljust ute. Belysningen i stallet är inte jättebra. Det blir så lätt att spekulera en massa utan att jag egentligen vet och han kommer ändå inte sko Platina något mer.

Jag diskuterade skoning med hovslagaren som kommer sko Platina nu och han var inte så snabb med att döma ut skoningen. Han beskrev bla hur vildhästar tex kan stå och gräva med en hov och då slits den snett eller på sommaren när de växer mycket och bryts av och blir lite sneda utan att hästarna påverkas. Han menade att det krävs en jäkla sned verkning för att det ska påverka så mycket. (Jag förstår hans poäng med det) Samtidigt så läser man och hör ju hela tiden hur enormt viktigt det är med en korrekt skoning och iom att vi rider dem så belastas de på ett helt annat sätt än vad en vildhäst gör. Den ska ju inte gå i någon samlad trav på en volt eller hoppa höga hinder med vikt (inte alltid så balanserad) på ryggen.
Nej det är ju egentligen omöjligt för dig att veta just nu men om Platina läker ut denna inflammation och sen inte får tillbaka den, så var det i mitt fall, utan sen fungerar i framtiden då har du ditt svar där. Jag kan förstå att du fortsätter att använda honom till Hedwig för det har fungerat men jag hade inte vågat.
 
Återbesök hos vet idag med hältan. Han såg mycket bättre ut, endast pytteliten markering i böjt. En sista behandling med tuppkam, några dagar sjukruta innan egen hage och återbesök 9e. Nya skoningen utan kappa, annorlunda sättning av sömmar fram med flytsulor passade herrn utmärkt.
 
36242


Hon är ju bra söt ändå, lilla stumpan. :love:

Kolla @Pontevecchio , hon har kort man ibland också. :D
 
Alltså nu är man lite trött 😅 fredag kommer hästen in med skrapsår på bakbenet bl.a. och svullnad runt detta. Inget djupt eller något som påverkar gång men ser för jävligt och onödigt ut och spolas och kyls här och var. Lördag är hovis ute och sömmar om bak då det varit lite löst och vi diskuterar om vi ska byta flytsula till läder och silikon nästa skoning om 3 veckor. Och idag drar hästajäkeln sulan fram på det ben han varit halt i och ska på återbesök för imorgon bitti.

Och hästkompisen drog skon snett in med kappor i framhoven idag så detta har inte varit vår helg 🙈
 
Frans har gjort sitt första meeting. 3 dgr på rad, 1.10 varje dag. Som alltid vet man aldrig med Frans, det bidde 8 fel, ute pga 4 rivna hinder och idag 4 fel. Så kallad blandad kompott. Överlag är han nu rak mot hinder, springer inte och byter galopp utan betydligt bättre mellan. Igår blev nog det tredelade bettet för skarpt men när han inte rev hoppade han riktigt fint.

Han har ätit, druckit och bott ok men blev så himla bundis med boxgrannen så promenera honom själv kändes som att gå runt med en bomb. Väl sadeln var på gick det dock bra, då skulle han ju jobba. Knasiga häst!

Men men, kul att va ute på tävlingar igen :)
 
Frans har gjort sitt första meeting. 3 dgr på rad, 1.10 varje dag. Som alltid vet man aldrig med Frans, det bidde 8 fel, ute pga 4 rivna hinder och idag 4 fel. Så kallad blandad kompott. Överlag är han nu rak mot hinder, springer inte och byter galopp utan betydligt bättre mellan. Igår blev nog det tredelade bettet för skarpt men när han inte rev hoppade han riktigt fint.

Han har ätit, druckit och bott ok men blev så himla bundis med boxgrannen så promenera honom själv kändes som att gå runt med en bomb. Väl sadeln var på gick det dock bra, då skulle han ju jobba. Knasiga häst!

Men men, kul att va ute på tävlingar igen :)
Alltså de är bäbisar än när det kommer att bo borta och jag tycker att Frans varit duktig! De sover ju inte jättebra borta, olika mattider för alla och boxgrannar man inte känner. Inte konstigt att han hängde upp sitt liv på grannen som antagligen kändes lugn o harmonisk för lille Frans! Bra kämpat och huvudsaken är ju att han försöker göra rätt inne på banan.
 
Alltså de är bäbisar än när det kommer att bo borta och jag tycker att Frans varit duktig! De sover ju inte jättebra borta, olika mattider för alla och boxgrannar man inte känner. Inte konstigt att han hängde upp sitt liv på grannen som antagligen kändes lugn o harmonisk för lille Frans! Bra kämpat och huvudsaken är ju att han försöker göra rätt inne på banan.

Absolut! Var jättenöjd med hur han tog hela grejen och så mycket på box är ovant för Frans som fortfarande har tillgång till många hektar sommarhage hemma. Är jag som blir nervös när han är så och tycker det är
otäckt om han reser sig.

Är glad över hur mycket bättre han var mellan hindrena, han träffade fysioterapeut för några veckor sen och jag tror det gjort stor skillnad just där!
 
Återbesök idag och Platina är helt friskförklarad. Bytte ju veterinär och fick nu en vettig förklaring. Hon har inga röntgenförändringar alls men det mest sannolika är att hon slagit i en sten och fått ett blåmärke/inflammation och spricka i hoven. Kunde lika gärna ha blivit en hovbensfraktur så det är vi glada att vi slapp.❤️ Longerad på både hårt och mjukt. Smällde ner hovarna o travade som en arab i båda varven. Känner mig väldigt glad och lättad. Nu är det på med halsrem, livrem, väst o hjälm o så upp o rida..😨😱🙈😄
 

Bifogade filer

  • 9D1E992D-840D-428A-87E5-1A4294502505.jpeg
    9D1E992D-840D-428A-87E5-1A4294502505.jpeg
    655,8 KB · Visningar: 39
Återbesök idag, utan sula eftersom den rök av igår. Tyvärr inte helt ren fortsatt på böjt :( Positivt att han är så fin i kroppen annars.

Vi körde tuppkam/kortisonmix denna gången och funderar vidare på om vi kan byta skoningen ytterligare. kanske ringskor kan fixa det sista, ska diskutera vidare med hovis hur vi ska kombinera allt nu med sulor som håller och dämpar samtidigt som vi får ordning på strålrötan. Idag är inte vår dag men vi tar väl nya tag igen.
 
Hon är jättesöt men jag tror att den typen av nosgrimma ska sitta ett par hål högre upp?

Du har rätt, det är mitt experimenterande som flyttat ner den. Testat olika justeringar ibland för att se om jag kan hitta en variation som hon inte tycker börjar klia så snart hon blir varm. Glömt av den sen, bra att du sa det. :)

@Pontevecchio vad kul med meeting! :love: Tycker också han varit duktig! Skönt att han bodde bra också, det är ju lovande till framtiden!
 
Återbesök idag, utan sula eftersom den rök av igår. Tyvärr inte helt ren fortsatt på böjt :( Positivt att han är så fin i kroppen annars.

Vi körde tuppkam/kortisonmix denna gången och funderar vidare på om vi kan byta skoningen ytterligare. kanske ringskor kan fixa det sista, ska diskutera vidare med hovis hur vi ska kombinera allt nu med sulor som håller och dämpar samtidigt som vi får ordning på strålrötan. Idag är inte vår dag men vi tar väl nya tag igen.
Jag har ju alzheimers light så uppdatera mig igen, vad har hänt din pålle från början?
 
Återbesök idag, utan sula eftersom den rök av igår. Tyvärr inte helt ren fortsatt på böjt :( Positivt att han är så fin i kroppen annars.

Vi körde tuppkam/kortisonmix denna gången och funderar vidare på om vi kan byta skoningen ytterligare. kanske ringskor kan fixa det sista, ska diskutera vidare med hovis hur vi ska kombinera allt nu med sulor som håller och dämpar samtidigt som vi får ordning på strålrötan. Idag är inte vår dag men vi tar väl nya tag igen.
Platina är skodd med straightbar roll. Tydligen ett av det bästa sjukbeslagen. Kan det vara något? Veterinären rekommenderade att hon skulle gå en skoningsperiod till med dem sen vanliga skor. Hoppas ni får ordning på problemet snart!
 

Bifogade filer

  • 58AD8DDA-0CF4-49E1-8335-9F9A776BE3F9.jpeg
    58AD8DDA-0CF4-49E1-8335-9F9A776BE3F9.jpeg
    275,4 KB · Visningar: 33
Jag har ju alzheimers light så uppdatera mig igen, vad har hänt din pålle från början?

Ska försöka hålla mig kort :angel: Han var lite knackig i våras så han fick sig en check hos veterinär. Konstaterade inflammation i hovled, sprutade, behandlade rygg kiropraktiskt för han var inte hundra där heller. Efter vila och återbesök släpptes han på bete och reds igång försiktigt en bit in på betet och efter någon skoning blev han halt igen, inflammationen som blossat upp igen. Veterinär konstaterar att söm och kappa trycker för mycket, samtidigt som han flyter ut på sidorna som hindrar korrekt steg så vi byter hovslagare och lägger utan kappa och sätter sömmarna lite annorlunda samt lägger flytsula då han sviktar rätt mycket med öm sula. Svarar bra på nya behandlingar i leden (tuppkam och någongång kortison) och behöver inte gå med smärtstillande eller så någon av gångerna men det där sista vill inte ge sig i böjt, hjälper inte att han drog sulan dagen innan vet besök... Förhoppningvis kan vi komma över det med justering av hoven övertid och annat beslag tillsvidare.

Platina är skodd med straightbar roll. Tydligen ett av det bästa sjukbeslagen. Kan det vara något? Veterinären rekommenderade att hon skulle gå en skoningsperiod till med dem sen vanliga skor. Hoppas ni får ordning på problemet snart!

Ser intressant och ut som något som kanske kan hjälpa definitivt. Vad hade ni för problematik som gjorde att den ordinerades om jag får fråga?
 
@EZMK Ok, det kan ju vara lite trickigt med hovledsinflammation som tar tid för om man inte gör MR så vet man ju inte exakt vad därinne som är inflammerat. Och ang sulöm så kan ju även det ta tid så håller tummarna för dig!

Straightbar roll ska förhindra påfrestningar på ligament med sina sluttande sidor.
 
@EZMK Ok, det kan ju vara lite trickigt med hovledsinflammation som tar tid för om man inte gör MR så vet man ju inte exakt vad därinne som är inflammerat. Och ang sulöm så kan ju även det ta tid så håller tummarna för dig!

Straightbar roll ska förhindra påfrestningar på ligament med sina sluttande sidor.

Ja, det är ju riktigt tråkigt när veterinär tycker han rent kroppsligt blivit riktigt fin och rör sig mycket ledigare samtidigt som den sista lilla hältan inte vill ge med sig. Vi röntgade "vanligt" men inget annorlunda där. Vill det inte ge med sig i nästa runda skoning och vila nu efter behandling så får vi sikta på MR, försäkringen ska täcka det och jag går ändå in i nästa självriskperiod snart.

Tog ivartfall två flugor i en smäll och vaccinerade på kliniken när vi ändå var där så det är ju något positivt iaf.
 
Ska försöka hålla mig kort :angel: Han var lite knackig i våras så han fick sig en check hos veterinär. Konstaterade inflammation i hovled, sprutade, behandlade rygg kiropraktiskt för han var inte hundra där heller. Efter vila och återbesök släpptes han på bete och reds igång försiktigt en bit in på betet och efter någon skoning blev han halt igen, inflammationen som blossat upp igen. Veterinär konstaterar att söm och kappa trycker för mycket, samtidigt som han flyter ut på sidorna som hindrar korrekt steg så vi byter hovslagare och lägger utan kappa och sätter sömmarna lite annorlunda samt lägger flytsula då han sviktar rätt mycket med öm sula. Svarar bra på nya behandlingar i leden (tuppkam och någongång kortison) och behöver inte gå med smärtstillande eller så någon av gångerna men det där sista vill inte ge sig i böjt, hjälper inte att han drog sulan dagen innan vet besök... Förhoppningvis kan vi komma över det med justering av hoven övertid och annat beslag tillsvidare.



Ser intressant och ut som något som kanske kan hjälpa definitivt. Vad hade ni för problematik som gjorde att den ordinerades om jag får fråga?
Platina har sannolikt slagit i hoven i en sten och fått en spricka i hoven samt blåmärke/inflammation i hovbenet. Hon var bara halt i höger varv när hon belastade utsidan av hoven. Inget på böjprov. Men jag läste att dessa skor är bra när de har problem med hovled. Hoppas att det ordnar sig för er!✊🏻
 
Platina har sannolikt slagit i hoven i en sten och fått en spricka i hoven samt blåmärke/inflammation i hovbenet. Hon var bara halt i höger varv när hon belastade utsidan av hoven. Inget på böjprov. Men jag läste att dessa skor är bra när de har problem med hovled. Hoppas att det ordnar sig för er!✊🏻

Vart samma för Red, inget på böjprov rakt utan endast lite på böjt som var samma före som efter. Ska ta upp detta med hovis definitivt och se om vi kan köra någon sådan variant med sula.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp