Födda 2013 del 4

Visa bifogad fil 36809Länge sedan vi hörde av oss här i tråden. Jag rider fortfarande mest ut i skogen eller på fälten eller så blir han tömkörd men vi har, efter ca 20 mån hemma, åkt iväg och tränat 2 ggr. Är verkligen glad och nöjd då han även fortsättningsvis har ett helt fantastiskt temperament och har blivit så välbalanserad med stort register.
Så fantastiskt fin!😍
 
Visa bifogad fil 36809Länge sedan vi hörde av oss här i tråden. Jag rider fortfarande mest ut i skogen eller på fälten eller så blir han tömkörd men vi har, efter ca 20 mån hemma, åkt iväg och tränat 2 ggr. Är verkligen glad och nöjd då han även fortsättningsvis har ett helt fantastiskt temperament och har blivit så välbalanserad med stort register.
Har glömt er story...finns det nån speciell anledning till att du mest rider ut och tömkör?
 
Har glömt er story...finns det nån speciell anledning till att du mest rider ut och tömkör?
Från det han var tre har jag mest fokuserat på att han ska hitta sin egen balans, bjudning och takt. Det är en jättestor häst som man inte vill ha emot sig och jag har inte haft bråttom. Han är krokig åt vänster och jag har velat att han själv ska hitta sin rakhet, inte att man som ryttare tvingar in honom i den, så det har varit en utmaning. Så den utbildning han fått har mest varit via töm på ridbanan och allt cavalettijobb. Resten ute. Jag är en fegis numer så allt är little by little och jag har varit lite stressad att traila en så stor häst trots att han är makalöst lätt att lasta och åka med. Sedan har jag inte ridhus så han har fått vila jan- april tills vintern lagt sig och då blir det lite att börja om. Sista anledningen att vi tagit det lugnt är att jag har fler hästar och prioriterar tiden. Men nu, med facit i hand, har allt varit skitsmart för nu är han mentalt och fysiskt förberedd att utvecklas vidare. 😊
 
@Novali01 det ser så enkelt ut för Eskil! Vad är planen om lottovinsten inte trillar in?

Frans har tävlat, 1.10 och 1.05. 2 Pet i första klassen och rev sista hindret idag, typiskt!
Men det är står skillnad ändå, han börjar bli ridbar på banan.
 
@Pontevecchio Frans!:love::love: Sååå himla fin och jisses frid vad han har utvecklats! Är aldrig fel med lite vila för de små busungarna bevisligen...

Ang Eskil, nja jag får väl streta på och ta hem honom över vintern om han blir kvar. Elmia är sista stora tävlingen för i år så hoppet lever ju kvar än!:)
 
@Pontevecchio Frans!:love::love: Sååå himla fin och jisses frid vad han har utvecklats! Är aldrig fel med lite vila för de små busungarna bevisligen...

Ang Eskil, nja jag får väl streta på och ta hem honom över vintern om han blir kvar. Elmia är sista stora tävlingen för i år så hoppet lever ju kvar än!:)

Nej och nu börjar vi få ordning på kroppen med. men nu måste jag börja leta ny sadel, snaaaark!
Han har en Amerigo Vega som vill åka bakåt och troligen trycker i bakkant. Han har lång manke och stora bogblad ihop med en spikrak rygg. Inte svårt att hitta sadel för men svårt att passa in för själva hoppningen tycker jag.

Vi håller tummarna för en vinst så ryker han snabbt ;)
 
Jag rider förresten själv nu, dels i skogen men trimmar även dressyr en del då jag oftast är ute mörka kvällar.
Inte så ofta dock för jag får sån jävla träningsvärk :D men han är underbar att rida, galoppen är lite obalanserad än så länge men de där momentsen när man finner balans och bärighet, wow!
 
Så, nu har vi varit på återbesök med Iska och fått SI-lederna samt något kring länden ultraljudat. Allt såg fint ut. Visar ingen hälta, inte heller vid böjprov. Provade rida henne när hon gick på Metacam också innan vilan och märkte ingen skillnad på henne då heller.

Veterinären tror inte det är smärtrelaterat, alla plåtar och ultraljud ser jättefina ut. Hon tror det är en kombo av svaga knän och att hon fortfarande är ojämt musklad efter senskadan som 4-åring. Hon fick akupunktur och ska få massage av deras sjukgymnast några gånger, och utöver det har jag fått ett rehab-program för att stärka henne på rätt sätt över de närmaste 2 månaderna.
Blir hon sämre eller att jag upplever att hon fortsätter ha rörelsestörningar därefter ska vi söka vidare.
 
Så var genrepet inför Elmia nästa helg avklarat. Eskil jätteduktig och nolla 120 dag 1 men lite ouppmärksam dag 2 i 130 cm på hinder 1 och 2 men därefter superfin resten av rundan!
Jag kan inte bestämma mig om jag ska åka o titta på kval 1, jag blir ju så fruktansvärt nervös så vet inte om det är värt det....:o

Film 120 cm dag 1:

Dag 2 130 cm:
 
Så var genrepet inför Elmia nästa helg avklarat. Eskil jätteduktig och nolla 120 dag 1 men lite ouppmärksam dag 2 i 130 cm på hinder 1 och 2 men därefter superfin resten av rundan!
Jag kan inte bestämma mig om jag ska åka o titta på kval 1, jag blir ju så fruktansvärt nervös så vet inte om det är värt det....:o

Film 120 cm dag 1:

Dag 2 130 cm:

Ser så enkelt ut för honom. Jag blir också nervös men mestan mer innan :D .

@Mistimed så skönt för er!
 
Så var Elmiaäventyret över även för i år! Som vanligt i den här sporten får man sällan vara riktigt lycklig nån längre stund så onsdagens härliga nollrunda byttes till 12 fel på torsdagen... men jag är så glad över min fina häst iaf! Han har varit så cool, det är ju en väldigt speciell tävlingsplats, trångt och mycket folk som är runt banorna på ett helt annat sätt än någon vanlig tävling. Nu ska han ridas några veckor till, ev nån mer tävling innan det blir vintervila.
Bjuder på bägge filmerna.

Kval 1

Kval 2
 
IMG_20191026_194057_361.jpg


Kanske kan jag få ansluta här? Det gör är Missy, född 2013 och inriden förra året.
Hon är en connemara som är ca 155 cm. Jag vet inte exakt.
 
Här fick vi lite bakslag när jag gjorde en koll på hårt underlag. Inget har märkts i ridning men på hårt i höger varv var hon inte ren. Beslutade att göra en MR. Visade en lindrig uttöjning på inre sidoligamentet. Den är nästan utläkt men igångsättningen gick lite för fort eftersom jag inte visste att det var ett ligament. Hon har fått så konstiga diagnoser innan dess att jag aldrig hört på maken. Glad att jag gjorde MR.
Jag tröttnade på kliniken och deras märkliga diagnoser så jag bad att få MR-svaret direkt till mig. Mailade det sen till min vanliga veterinär som jag kan diskutera med och som förklarar på ett bra sätt. Harefter det gjort en rehabplan tillsammans med honom och min ET. Rida rakt fram i alla gångarter fram till jul och sen lägga på lite böjda spår. Göra en koll på lina då och då och blir hon oren igen så backa tillbaka lite i igångsättningen.
Hon har alltså gått från att ha urkalkningar pga felaktig verkning/genetiskt fel/slagit i en sten till MR som visar liten ligamentskada.🙄
 
@Hedwig Var gjorde du MR nånstans och hur mycket fick du stå för själv? Det här med ligamentskador i hoven är ju kniviga saker men visar sig ju när man longerar på hårt underlag och har man en någotsånär rutinerad veterinär så vet de ju det. Kliniken verkar ju ovanligt svamlig så bra att du fick till en dialog med nån du litar på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 255
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp