Födda 2013 del 4

Nääe vad trist!
Hoppas det inte är så farligt i slutändan, men låter onekligen inte bra..
Tack, korsbandet är delvis av och likaså de yttre sidoligamenten men prognosen ska vara god så jag lever på det hoppet! Ska få en speciell ortos på måndag som jag sen ska sitta fast i i 6 veckor...sjukgymnastik på det så ska jag förhoppningsvis komma ut som ny på andra sidan!
 
Usch! Men det är riskabelt att ge sig på andra sporter när man börjar bli lite till åren... 🤔
Hoppas att det inte är så allvarligt som du befarar.😰
Fast jag har åkt skidor sen jag var 7 nästan varenda år så jag tyckte inte det skulle vara nåt farligare i år än andra år och det ironiska i det hela är att jag hela förmiddagen åkte i de svårare backarna utan problem....ramlade i den snälla blåmarkerade backen...troligtvis för att så många åkte där och det blev uppkört och isigt.
 
@Novali01 åh fy så trist! Mycket tålamod med sådan rehab, räkna tyvärr med ett år om du vill ha ett knä som håller för mer än promenader och cykling. Men är man flitig brukar de bli riktigt bra!
 
Fast jag har åkt skidor sen jag var 7 nästan varenda år så jag tyckte inte det skulle vara nåt farligare i år än andra år och det ironiska i det hela är att jag hela förmiddagen åkte i de svårare backarna utan problem....ramlade i den snälla blåmarkerade backen...troligtvis för att så många åkte där och det blev uppkört och isigt.

Äsch vad segt! Krya på knäet
 
@Pontevecchio Kul att det går så bra med Frans! Grattis! :D

kl.
Vi var på återbesök med Iska i helgen, för att hålla koll på hur hon läker. Hon är ohalt i skritt på rakt spår, men fortfarande obekväm och haltar till om hon ska vända till vänster (skadan sitter vänster fram). Inget konstigt med tanke på den skada hon har, enligt veterinär.
Jag hade ju blivit förvarnad om att det skulle se betydligt värre ut på röntgen denna gång, pga hur läkningsprocessen ser ut. Tyckte ändå det såg helt förskräcklig ut. :crazy: Inget utöver vad man kan förvänta sig, enligt vet. Hon var lite orolig över artros på någon bild, men det kunde lika gärna vara vanlig läkning hon såg och det syntes inget på övriga bilder så det fanns inte mycket mer att säga om det nu. Det är bara att vänta och se hur det fortsatt läker... Återbesök igen om 6-8 veckor.
Iska skötte sig bra, fick övertalas lite i 10-15 min när vi skulle hem igen och hon fortfarande var rätt slö efter lugnande men inget utöver det.

Tar fortfarande boxvilan bra. Älskar när jag kommer och klickertränar och pysslar lite men ställer sig lugnt och äter på sin tuss hö när jag går igen.

Lilla tufsen :heart
 
@Pontevecchio Kul att det går så bra med Frans! Grattis! :D

kl.
Vi var på återbesök med Iska i helgen, för att hålla koll på hur hon läker. Hon är ohalt i skritt på rakt spår, men fortfarande obekväm och haltar till om hon ska vända till vänster (skadan sitter vänster fram). Inget konstigt med tanke på den skada hon har, enligt veterinär.
Jag hade ju blivit förvarnad om att det skulle se betydligt värre ut på röntgen denna gång, pga hur läkningsprocessen ser ut. Tyckte ändå det såg helt förskräcklig ut. :crazy: Inget utöver vad man kan förvänta sig, enligt vet. Hon var lite orolig över artros på någon bild, men det kunde lika gärna vara vanlig läkning hon såg och det syntes inget på övriga bilder så det fanns inte mycket mer att säga om det nu. Det är bara att vänta och se hur det fortsatt läker... Återbesök igen om 6-8 veckor.
Iska skötte sig bra, fick övertalas lite i 10-15 min när vi skulle hem igen och hon fortfarande var rätt slö efter lugnande men inget utöver det.

Tar fortfarande boxvilan bra. Älskar när jag kommer och klickertränar och pysslar lite men ställer sig lugnt och äter på sin tuss hö när jag går igen.

Lilla tufsen :heart

Skönt att det ändå går så bra med boxvila och allt. Klarade sig leden?

Och tack! Ja det är himla kul att det lossnat lite
 
Skönt att det ändå går så bra med boxvila och allt. Klarade sig leden?

Och tack! Ja det är himla kul att det lossnat lite

Nej, leden är involverad. Men finns ingen sk "trappstegsbildning" så saker och ting ligger där de ska iaf (om jag förstod allt rätt). Hon har även fått ett överben på en utstickande benbit en liten bit ovanför hoven, så var nog en intressant smäll hon fick när hon skadade sig...
 

Första träningen på min 7-åriga fyraåring eller vad man ska säga. 😊
Vi red inte så långt pass. Lite skillnad på att bara rida i skogen o bara rida rakt fram o att åka till ridhus o behöva fokusera på en massa olika saker!😳
Men det var himla kul o hon var snäll o glad.
 
@Hedwig Såna "snygga" skänkelvikningar gör Eskil också så jag får upp hoppet om honom som dressyrhäst nu då!;):D.

Ang att "ligga efter" så har det ju ingen som helst betydelse var hästen står i utbståndpunkt så länge det är en häst man ska ha själv. 7 år är de ju knappt ens så i min värld är de under utbildning fortfarande och tids nog kommer de dit man vill!
 
@Hedwig Såna "snygga" skänkelvikningar gör Eskil också så jag får upp hoppet om honom som dressyrhäst nu då!;):D.

Ang att "ligga efter" så har det ju ingen som helst betydelse var hästen står i utbståndpunkt så länge det är en häst man ska ha själv. 7 år är de ju knappt ens så i min värld är de under utbildning fortfarande och tids nog kommer de dit man vill!
Håller med om det. Hon fyller egentligen inte sju förrän i juni. Men nu skulle det vara skönt om hon kunde hålla ordning på benen så vi kunde börja träna mer regelbundet. Hon känns mycket mognare och starkare nu och mer balanserad i kroppen så det finns nog fördelar med att ge dem lite extra tid om de är sena. Hedwig är ju en helt annan typ och kändes mycket starkare och mer balanserad tidigt.
Klart Eskil kan hävda sig på dressyrtävling! Han har ju en underbart fin galopp! Platinas mamma hoppade int GP även om hon var dressyrstammad så min fux kan säkert hoppa också. Däremot är det tveksamt om hon någonsin kommer ta sig över någon form av vatten..🤣
Platina i mitten..🙄
 

Bifogade filer

  • EF3D9C8F-BEF5-4465-AB63-EEB83DC6813E.jpeg
    EF3D9C8F-BEF5-4465-AB63-EEB83DC6813E.jpeg
    64,1 KB · Visningar: 74
Håller med om det. Hon fyller egentligen inte sju förrän i juni. Men nu skulle det vara skönt om hon kunde hålla ordning på benen så vi kunde börja träna mer regelbundet. Hon känns mycket mognare och starkare nu och mer balanserad i kroppen så det finns nog fördelar med att ge dem lite extra tid om de är sena. Hedwig är ju en helt annan typ och kändes mycket starkare och mer balanserad tidigt.
Klart Eskil kan hävda sig på dressyrtävling! Han har ju en underbart fin galopp! Platinas mamma hoppade int GP även om hon var dressyrstammad så min fux kan säkert hoppa också. Däremot är det tveksamt om hon någonsin kommer ta sig över någon form av vatten..🤣
Platina i mitten..🙄

Frans har sedan han föddes vägrat sätta fötterna i vatten, vi hade spolspiltan i gången då. Han klättrade liksom på väggen för att inte behöva doppa tårna när han skulle in i boxen. Jag får fortfarande backa in honom i spolspiltan och knappt det går om nån lämnat vatten kvar.

Därför tar han helst extra stort språng över vattenmattor. ;) Ft-häst däremot blir han nog aldrig.
 
Frans har sedan han föddes vägrat sätta fötterna i vatten, vi hade spolspiltan i gången då. Han klättrade liksom på väggen för att inte behöva doppa tårna när han skulle in i boxen. Jag får fortfarande backa in honom i spolspiltan och knappt det går om nån lämnat vatten kvar.

Därför tar han helst extra stort språng över vattenmattor. ;) Ft-häst däremot blir han nog aldrig.
Nått fuxrelaterat då kanske..🤣 Hedwig har visserligen också varit lite tveksam när det gäller vatten men inte på långa vägar plus att det gick att övertyga henne.
 
Frans har sedan han föddes vägrat sätta fötterna i vatten, vi hade spolspiltan i gången då. Han klättrade liksom på väggen för att inte behöva doppa tårna när han skulle in i boxen. Jag får fortfarande backa in honom i spolspiltan och knappt det går om nån lämnat vatten kvar.

Därför tar han helst extra stort språng över vattenmattor. ;) Ft-häst däremot blir han nog aldrig.
Eskil går helst inte i vatten heller medan mitt fuxsto, ft-hästen, klampar glatt genom vilka lerpölar/vattenpölar som helst! Så redan där tog Eskils karriär som ft-häst slut!:D

Har fått en snygg artos till mitt ben nu. Den börjar på halva låret och går hela vägen ned till halva vaden. Ska stabilisera upp benet och se till att knäet inte kan vika sig åt sidan. Lägg därtill en snygg stödstrumpa så har ni bilden klar för er....:o:D
 
Lägger ju sällan ut träningsfilmer på Eskil men igår fastnade han och ryttaren på några små filmklipp iaf! OM jag nån gång funderar på att sälja honom som dressyrhäst så ska jag titta på sista klippet och påminna mig om när han är som lyckligast! :D

Framridning:

Hoppar linjer:
 
Idag har vi lärt oss fatta galopp för hjälpen..bättre sent än aldrig..🙏🏻🤣
Inte dåligt att det gick på en lektion då! Det är ju nåt jag kämpar med med Eskil, han fattar ju direkt när man säger till men slår upp huvudet sådär som bara hopphästar kan...och han FATTAR verkligen inte varför jag bryter av o gör om...o gör om...o gör om....:idea::D
 
Inte dåligt att det gick på en lektion då! Det är ju nåt jag kämpar med med Eskil, han fattar ju direkt när man säger till men slår upp huvudet sådär som bara hopphästar kan...och han FATTAR verkligen inte varför jag bryter av o gör om...o gör om...o gör om....:idea::D
Det är verkligen inte perfekt men nu förstår hon hjälpen. Alltså att hon ska galoppera.😁 Det har hon inte gjort innan. Förmodligen för att jag varit alldeles för otydlig o mest ”tänkt” galopp typ.🙄
Men igår sparkade hon bakut som en jävel i ena högerfattningen. Träffade väggen o blev svinsur för det. Studsade iväg en bit o jag trodde ett ögonblick att nu dråsar fan kärringen i backen.😨 Men sen stannade hon. Gjorde några bra efter det och även duktig till vänster. 🙏🏻
Vänster galopp är lite mer balanserad så där är hon mer förlåtande om jag inte förbereder henne bra. I höger blir hon arg om jag har henne på bogarna i fattningen.
Hon är ju väldigt mycket känsligare än Hedwig när det kommer till sånt. Hon kan ju typ byta rent i framstupa sidoläge om jag skulle begära det. Platina blir kränkt om jag rider för dåligt och talar om det..😳🤯
 
Inte dåligt att det gick på en lektion då! Det är ju nåt jag kämpar med med Eskil, han fattar ju direkt när man säger till men slår upp huvudet sådär som bara hopphästar kan...och han FATTAR verkligen inte varför jag bryter av o gör om...o gör om...o gör om....:idea::D

Frasse med! Dessutom korsat med drrssyrframben så han är en meter upp i luften och viftar. Väldans skillnad mot fullblodets lilla effektiva galopp.

1 Pet i dagens 1.15 :heart Frans trodde de var klara så bröt av till trav. Kom igång igen men glömde ett ben. Men lugn och fin så man knappt känner igen honom.
 
Frasse med! Dessutom korsat med drrssyrframben så han är en meter upp i luften och viftar. Väldans skillnad mot fullblodets lilla effektiva galopp.

1 Pet i dagens 1.15 :heart Frans trodde de var klara så bröt av till trav. Kom igång igen men glömde ett ben. Men lugn och fin så man knappt känner igen honom.
Duktig Frasse!:bump: Har du nån film?

Eskil gjorde ju säsongsdebut med ungen i helgen och lyckligare häst är svårt att hitta...klart det blev ett o annat fel, kom lite nära på nåt o hoppade av på nåt annat men totalt var det en helt ok debut, nolla i 100 cm o 2 pet i 110.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 316
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp