Födda 2013 del 4

Jag och Frasse jobbar på. Han vilade några dagar extra när jag var borta och direkt får han hattifnatti i hagen och bakbenen ser ut som såriga puckelpister och halsen vittnar om kompisar som ruttnat.
Frans hade inte funkat bra i karantän kan man säga.. inga farliga skador dock och så fort han motioneras lugnar han ned sig.

Vi tragglar på med uteritter, oftast själva. Han är rätt spänd i början och ibland försöker han vända men det försvinner mer och mer. Håller matte i tygeln och lägger på skänkeln är han väldigt lydig, tack beridaren för det! Stor skillnad mot att ha ett egensinnigt sto också, Frans är mer så "håller du mig i handen så vågar jag gå".

Överlag känns det som vi är i en bra spiral med förtroendet för varandra och relationen utvecklas positivt. Ev börjar också Frans se lite vuxen ut i kroppen, inte fullt lika gänglig längre.
 
@Pontevecchio Vilken marodör han blir när han vilar! Tur han inte skadas allvarligt när de härjar!
Skönt att han går att övertala också, jag har i princip alltid fått rida ut själv med Iska också redan från början. När hon inte vågade eller blev för spänd så fryste hon bara fast och gick inte att kommunicera med. Vara bara hoppa av och leda/locka med godis en bit då som funkade. Numera går det oftast att övertala henne dock.

kl.
Veterinären var ute och röntgade igen idag. Hon är mycket bättre, i princip ohalt även i trav. Sprickan är fortfarande rätt bred, och det kommer ta fortsatt lång tid innan hon är bra. Men allt ligger där det ska, inga tecken på artros och sprickan har börjat fylla i. Hon ska visa bilderna för sina kollegor samt jämföra med förra omgångens bilder, men hon trodde vi skulle kunna prova ha henne i sjukhage nu. Förutsatt att hon håller sig lugn, annars är det fortsatt box.
Fortsatt god prognos såhär långt i alla fall.
 
20200410_122940.jpg


Glad (men pleggad) liten tufs på premiär i sin lilla hage. Får också ta pyttepromenader på 1-2 min, och alltså... Hon är så himla fin och snäll och mysig. :love: :love: :love:
 
😇
Hon är jättefin. Minns så väl bilderna på henne som föl. En riktig Bukehäst :heart

Ja, ramlade in på lite gamla videor från när hon var 3-4 veckor gammal igår och bah. :love: :love:

Hoppas verkligen hon blir bra igen, älskar den där hästen så galet mycket. Men det är en allvarlig och ful fraktur även i hovbensfrakturers mått mätt... men än finns hopp.
Veterinären senast var mer positiv när hon var ute än efter att ha visat plåtarna för kollegorna, så jag dog ju lite.

Hade inte du också en född -13? Hur gick det med den? Eller har jag blandat ihop det? :p
 
Ja, ramlade in på lite gamla videor från när hon var 3-4 veckor gammal igår och bah. :love: :love:

Hoppas verkligen hon blir bra igen, älskar den där hästen så galet mycket. Men det är en allvarlig och ful fraktur även i hovbensfrakturers mått mätt... men än finns hopp.
Veterinären senast var mer positiv när hon var ute än efter att ha visat plåtarna för kollegorna, så jag dog ju lite.

Hade inte du också en född -13? Hur gick det med den? Eller har jag blandat ihop det? :p
Nej det hade jag inte, däremot en född 14. Men den sålde jag efter avvänjning så har inte kvar den. Har ett gäng ponnyer nu istället, blandad storlek.

Ja hoppas verkligen hon blir bra, det måste hon bli.
 
Kan man inte rida själv får man titta på... Mulle är igång ganska bra med hjälp från familj och vänner. Passar på att klättra honom ute på betet innan där släpps unghästar.

 
Ja, ramlade in på lite gamla videor från när hon var 3-4 veckor gammal igår och bah. :love: :love:

Hoppas verkligen hon blir bra igen, älskar den där hästen så galet mycket. Men det är en allvarlig och ful fraktur även i hovbensfrakturers mått mätt... men än finns hopp.
Veterinären senast var mer positiv när hon var ute än efter att ha visat plåtarna för kollegorna, så jag dog ju lite.

Hade inte du också en född -13? Hur gick det med den? Eller har jag blandat ihop det? :p

Hon är söt som få! Vem är hennes pappa nu igen?
 
@Novali01 Han ser så tillfreds ut och som att det verkligen är enkelt för honom! Håller tummarna för att du får napp nu, borde ju vara kö på trevliga, positiva, lättridna hästar kan man tycka.
 
@Novali01 Han ser så tillfreds ut och som att det verkligen är enkelt för honom! Håller tummarna för att du får napp nu, borde ju vara kö på trevliga, positiva, lättridna hästar kan man tycka.
Ja precis så är det. Hoppning är verkligen så himla enkelt för honom, han struntar högaktningsfullt i vem som sitter på ryggen och löser själv problemen som uppstår längs banan! T om jag skulle kunna hoppa runt felfritt med den hästen....:o:D
 
Tänkte försöka vara lite mer seriös och rida lite mer på banan nu och inte bara ut i skogen. Vi åker ju och tränar en dag i veckan annars har jag svårt att låta bli att bara rida ut. Det är ju så himla mysigt. (Och bekvämt sa den late..😇)
Vi övade lite fattningar och fick även till en från skritt.😁 Red faktiskt i vänster varv också men det verkar inte ha kommit med på film. Vi har börjat med lite skolor också men det är fan svårt.🤯
 
@Hedwig Jättefina fattningar från skritt! Sen är det faan inte lätt med en häst som har så mycket energi framåt som din, man hamnar lätt i bromsahelatiden läget.
Tycker du ska höja vänster hand lite, korta yttertygeln, så känner du lättare om du bromsar hela tiden. Kan också hjälpa till att hålla in vänsterbogen så hon inte glider iväg utåt så.

Äsch nu ska jag hålla tyst. Min fux glider kanske inte som din men den gör maaaaaassa annat som man kan kritisera ryttaren för! :o:D
 
@Hedwig Jättefina fattningar från skritt! Sen är det faan inte lätt med en häst som har så mycket energi framåt som din, man hamnar lätt i bromsahelatiden läget.
Tycker du ska höja vänster hand lite, korta yttertygeln, så känner du lättare om du bromsar hela tiden. Kan också hjälpa till att hålla in vänsterbogen så hon inte glider iväg utåt så.

Äsch nu ska jag hålla tyst. Min fux glider kanske inte som din men den gör maaaaaassa annat som man kan kritisera ryttaren för! :o:D
Man vill ju ha den där energin..problemet är bara att matte är en sköldpadda 🐢🙄 Långsam jävel..
Hedwig har också alltid haft mycket energi men det går ändå inte att jämföra med denna som bara vill bränna på framåt..o får hon inte det kan hon bli svinsur o backa istället.👀
I torsdags när vi provade fattningar från skritt var det tydligen lite väl jobbigt. Hon var på väg några gånger att riktigt sätta sig men nä så kan man inte göra. Sa då att jag måste fatta från trav så att jag får till någon galopp. (Hon hade gjort jättefina från trav innan och galopperat runt glad i hågen i båda varven) Men nu var hon redan så sur så när hon fick fatta från trav galopperade hon med korta, sura språng och med bakåtblickande öron..eeh..allvarligt. Vi jobbade lite med traven sen istället och då blev hon glad igen.

Imorgon ska vi träna för Liane för första gången. 😁 Ska försöka skärpa till mig då. Tack för tips med handen! Den jäveln lever ett eget liv..
 
Kan ju informera om att Platina skämde ut sin matte ordentligt. Glodde på allt, vägrade gå ut i hörn, tvärnitade, sparkade bakut när vi skulle fatta galopp. (Hon hade galopperat hur fint som helst ute i skogen dagen innan). Det där med att fatta galopp från skritt har fått henne att sura ur rejält. Behöver nog lägga ner det ett tag samt rida med spö och ge henne en rejäl dask.
Hon känns som en typisk tonåring just nu. Har ju även haft en period när hon plötsligt vägrat gå in i släpet när vi ska åka från stallet. Eller bara gått in med frambenen typ. Jag har ju kunnat lasta henne själv men nu behöver jag hjälp när jag ska åka iväg. Hem går hon alltid in direkt..:cautious:
 
Eskil tränar på och vi har varit på en pay and jump. De börjar rida ihop sig nu o det är dags att hoppa lite högre nästa gång. Om det blir någon, har tänkt lägga ut en annons nu igen och se om det är nån som nappar!

Film 110 cm

kul med p&j! Här är allt sånt inställt.
Frans känns fin, en till matte som har svårt att hantera energin men det blir bättre!
 
Kan ju informera om att Platina skämde ut sin matte ordentligt. Glodde på allt, vägrade gå ut i hörn, tvärnitade, sparkade bakut när vi skulle fatta galopp. (Hon hade galopperat hur fint som helst ute i skogen dagen innan). Det där med att fatta galopp från skritt har fått henne att sura ur rejält. Behöver nog lägga ner det ett tag samt rida med spö och ge henne en rejäl dask.
Hon känns som en typisk tonåring just nu. Har ju även haft en period när hon plötsligt vägrat gå in i släpet när vi ska åka från stallet. Eller bara gått in med frambenen typ. Jag har ju kunnat lasta henne själv men nu behöver jag hjälp när jag ska åka iväg. Hem går hon alltid in direkt..:cautious:
:laugh::laugh::laugh:
Sorry att jag skrattar men...Platina har ju humor! Hon är lite som min yngste son..vi är överens om hur allt ska vara men när vi kommer ut bland folk skämmer han ut mig fullständigt och gör EXAKT det jag sagt han inte ska göra! teenager....:o:D.
Men du tror inte att det är så enkelt att hon fått träningsvärk av skrittfattningarna? Kanske helt enkelt bara behöver strunta i galoppen några pass, göra mycket övergångar trav-skritt istället eller helt andra grejer. Ambitiösa hästar har ju en tendens att ta i för mycket och får då träningsvärk helt enkelt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp