Födda 2013 del 4

Kalla mig långsint men efter de tillmälen du kallade mig på fb känner jag inte för att snicksnacka med dig om hästar mer.
Sorry jag har inte sett ditt inlägg förrän nu. Jag är väldigt ledsen för att du tog illa upp, ska ärligt säga att jag inte ens är medveten om att jag kallade dig några tillmälen utan bara att vi har totalt olika åsikter i frågan som var där och att tråden hettade till. Jag var inte ens medveten om att det var du förrän M-L påpekade det för mig. Så igen, jag är verkligen ledsen för det hela för det spårade ur.
 
@Mistimed Jag tycker du är helt fantastisk som du kämpar på med din fina häst!:heart

Tack :)
Är rätt låg, det är inte kul alls. Iska har ju ett temperament jag aldrig kunnat drömma om som tar det så bra och fortsätter vara snäll och lätthanterad. Men fan vad trist allt är just nu, bara oro, höga fakturor och vänta, vänta, vänta. Hade väl ändå typ sett någon form av slut fram mot sommaren hela tiden, så luften gick ur en del när de gav besked om ytterligare 6 månader...
 
Inget nytt här, nästa återbesök är först om en månad. Men det verkar funka att ha henne i en något större hage, och vi tar lite längre promenader och det går bra. Det hela är väl rätt händelselöst framöver, bara att vänta.

Men hon är ju för rolig, hon är 98% av gångerna verkligen bara supersnäll att promenera med. Men så har hon dagar ibland när hon är skvättig och ser spöken. Och det har hänt enstaka gånger att hon då skjutit iväg framåt tills grimskaftet tar stopp och vänt runt henne, varpå hon ställer sig på bakbenen (då alltså vänd mot mig). Men alltid på en grimskafts avstånd, hon rycker och sliter aldrig i mig och jag har aldrig känt mig i någon fara för några hovar. När hon kommer ner igen är allt bra och vi kan fortsätta promenaden. Hon är till och med snäll när hon inte beter sig. :grin:

Hur går det för er @Mistimed ?
 
Hur går det för er @Mistimed ?

Återbesök på tisdag, lär få mer info då. Är tre månader sen, så hoppas verkligen kunna se en klar förbättring nu...

Hennes skvättighet och förmåga att se spöken eskalerade dock till den grad där det började bli svårt att promenera med henne ute. Så har lagt om mina dagar lite så jag kan vara ute när ridhuset är ledigt. Där är hon lika snäll som alltid. Kör lite skänkelvikningar och öppna/sluta och bakdelsvändningar för att aktivera knoppen och underhålla musklerna runt bakknäna. Efter så lång vila har hon börjat tappa dem igen. Hon är jätteduktig, det mesta löser hon nu på bara kroppsspråk. Hon är så himla häftig att jobba med. :love:
 
Återbesök avklarat.
Lite bättre, men inte så mycket bättre som man hade velat efter så lång tid. Men de vill ge det 3 månader till innan man börjar se på en prognos, de kan inte säga så mycket än. Tydligen inte ovanligt att det tar 9-12 månader med så allvarliga frakturer. Men verkar kunna landa i allt från avlivad till fullt återställd. Ska successivt utöka promenaderna så hon får promenera 30 min/dag istället för 15 så länge hon är fortsatt ohalt.
 
Var ytterligare ett återbesök för 3 veckor sedan, var väl egentligen inget nytt. Hon ska få 12 fulla månader (men för att det ska klaffa med skoningsintervaller kommer det bli närmare 13 innan nästa återbesök) till att börja med. Hon blir bättre men det går väääldigt långsamt. Risken finns att läkningen avtar helt och sprickan aldrig fylls med annat än brosk. Givetvis är det inte vidare hållbart i jämförelse med ben, men möjligt hon håller för att dressyra med. Är bara att testa och se i så fall, i princip.
Hon är helt ohalt i skritt och trav på rakt och böjt spår. Får nu jobba med henne upp till 50 min (fortsatt bara i skritt). Tömkör mycket, vilket går superbra. Öppna/sluta, skänkelvikningar i slalom, skritt över upphöjda bommar, serpentiner, rygga... Får lov att sitta på henne under tiden också ett par gånger i veckan, men avvaktar tandkoll nästa vecka innan jag börjar betsla. Kändes lite väl vågat att börja rida på bettlöst träns.

Men dessvärre rapporterar personalen att hon är rätt frustrerad, "minsta lilla" så börjar hon härja (reser sig, studsar runt, sparkar etc). Räcker att hon tror hon ska få mat för att de kör runt med traktorn, eller att det blåser, eller något plötsligt ljud. Fortfarande snäll att hantera och så, men det är givetvis inte bra att hon inte håller sig lugn... :( Men det är samma när jag jobbar med henne, funkar bara om vi är ensamma i ridhuset och det inte är någon extra stimulans som kan trigga henne.
Väntar återkoppling från veterinär, funderar på om det finns något man kan ge dem kontinuerligt under en period för att dämpa?

Vill verkligen bara kunna släppa ut henne i en riktig hage med kompisar. Även om tanken på det ger tillräckligt mycket ångest det med. Alla hagar här omkring är ordentligt blöta och leriga, känns som hon kommer bryta alla benen om man släpper ut henne under vinterhalvåret nu. :crazy::(
 
Fixade en sånhär lösning åt henne idag:
20201210_120031.jpg


Hoppas den ska distrahera henne och minska frustrationen lite... iaf vid lunch kanske hon inte härjar lika mycket om hon haft den där att pyssla med under förmiddagen.
 
Fixade en sånhär lösning åt henne idag:
Visa bifogad fil 61357

Hoppas den ska distrahera henne och minska frustrationen lite... iaf vid lunch kanske hon inte härjar lika mycket om hon haft den där att pyssla med under förmiddagen.

Det finns plegg i pulverformat men vet inte hur länge man kan ge. Förstår din känsla men när du hållt ut så länge så gör det ett litet tag till! det är inte värt att kasta bort det för en större hage nu.
Och, inte ovanligt att de taggar till när de får börja komma igång igen. Håller tummarna för er!!
 
Det finns plegg i pulverformat men vet inte hur länge man kan ge. Förstår din känsla men när du hållt ut så länge så gör det ett litet tag till! det är inte värt att kasta bort det för en större hage nu.
Och, inte ovanligt att de taggar till när de får börja komma igång igen. Håller tummarna för er!!

Nejdå, kommer såklart följa veterinärernas ordinationer. Än så länge försöker vi rädda henne till ridhäst, hade jag däremot stått i valet och kvalet att ta bort henne hade de tyckt att man kunde ha testat släppa ut henne i vanlig hage och se hur det går, typ. Som ett sista försök.
Men jag är inte speciellt intresserad av att ta bort henne så länge det finns en chans att hon blir bra, så vi tragglar på...
Tack! :heart
 
En liten fluffig typ har han blivit :)

Vad söt han är! :love:

Funkar han bra på det bettlösa?
Jag tömkör ju Iska på bettlöst nu och tycker ändå det funkar rätt bra. Funderat på att köpa ett (det jag har nu är lite för litet åt henne egentligen, men det funkar i skritt en begränsad period) för att variera med eftersom hon har rätt känslig mun. Men är rätt oerfaren vad gäller bettlöst och vet inte vad somär bra eller ej. :p
 
Vad söt han är! :love:

Funkar han bra på det bettlösa?
Jag tömkör ju Iska på bettlöst nu och tycker ändå det funkar rätt bra. Funderat på att köpa ett (det jag har nu är lite för litet åt henne egentligen, men det funkar i skritt en begränsad period) för att variera med eftersom hon har rätt känslig mun. Men är rätt oerfaren vad gäller bettlöst och vet inte vad somär bra eller ej. :p

Mja, han blev lite väl pigg vid hoppning. Han hade fått bett i läppen så kunde inte ha bett. Hans mamma red jag endast på bettlöst, använde i princip bara ponnyhack men en sidepull ska ge bättre möjlighet till ställande och ledande hjälper.
 
happ, vi kämpar på...
Det är nu 12,5 månad sen jag hittade henne trebent i hagen. Man kan fortfarande se en tydlig fraktur på röntgen. Det blir lite, lite bättre varje gång vi kollar men det går så lååååångsamt... Fortsatt ohalt i skritt och trav.
Hon ska fortsätta skrittas (tömkör/promenader/uppsuttet) i en månad, sen ska vi långsamt börja introducera lite trav. Får dock utöka passen så hon går i en timme.
När underlaget är bättre ska hennes hage få bli marginellt större igen, även fast hon härjar en del. Återbesök i maj, förhoppningsvis ska jag då få börja vänja in henne på större hage och gräs då så hon får gå på bete sen som en vanlig häst.

Känns rätt hopplöst alltihop när läkningen går så förbannat långsamt... :(
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp