Födda 2013 del 4

Frans är ranghög men islänningen är tuffare så han får vika sig. De är 5 st så Frans kan fördela brottandet. ;)

På måndag är det återbesök, han har stått i sjukhage och letts 30-40 min per dag i 3 v. Fått sätta in plegg sista vecka då han började bli för pigg vilket funkat bra tills idag då han slet sig i skogen när kompisar red förbi och han sprang hem. Han verkar ha klarat sig fint så hoppas benen inte tog stryk.

Nästa vecka får det bli större hage om återbesöket inte visar kraftig försämring eller så.
 
Frans är ranghög men islänningen är tuffare så han får vika sig. De är 5 st så Frans kan fördela brottandet. ;)

På måndag är det återbesök, han har stått i sjukhage och letts 30-40 min per dag i 3 v. Fått sätta in plegg sista vecka då han började bli för pigg vilket funkat bra tills idag då han slet sig i skogen när kompisar red förbi och han sprang hem. Han verkar ha klarat sig fint så hoppas benen inte tog stryk.

Nästa vecka får det bli större hage om återbesöket inte visar kraftig försämring eller så.
Hoppas att han inte slog upp skadan🙏🏻
 
Rider ni ut själv på era femåringar? Hedwig red jag ut själv på utan problem från det att hon var fyra men denna tror jag inte det på ännu. Förra veckan gick jag ut en skogspromenad utan sällskap och klättrade med henne. Hon var stencool och tyckte mest det var mysigt. Tror dock det är skillnad när man sitter på. Att rida ut i sällskap är helt lugnt.
 
Rider ni ut själv på era femåringar? Hedwig red jag ut själv på utan problem från det att hon var fyra men denna tror jag inte det på ännu. Förra veckan gick jag ut en skogspromenad utan sällskap och klättrade med henne. Hon var stencool och tyckte mest det var mysigt. Tror dock det är skillnad när man sitter på. Att rida ut i sällskap är helt lugnt.

Jag har gjort det men förra vintern fick jag ju gå hem över fälten hälften av gångerna :cautious:
 
Rider ni ut själv på era femåringar? Hedwig red jag ut själv på utan problem från det att hon var fyra men denna tror jag inte det på ännu. Förra veckan gick jag ut en skogspromenad utan sällskap och klättrade med henne. Hon var stencool och tyckte mest det var mysigt. Tror dock det är skillnad när man sitter på. Att rida ut i sällskap är helt lugnt.

Ja har sällan sällskap och hellre själv än med dåligt sällskap typ :) Frans är modigare när jag leder men det funkar att rida själv också. Beridaren har fått in ”gå framåt” i alla lägen väldigt bra.
 
Rider ni ut själv på era femåringar? Hedwig red jag ut själv på utan problem från det att hon var fyra men denna tror jag inte det på ännu. Förra veckan gick jag ut en skogspromenad utan sällskap och klättrade med henne. Hon var stencool och tyckte mest det var mysigt. Tror dock det är skillnad när man sitter på. Att rida ut i sällskap är helt lugnt.

Jag gör det och har gjort hela tiden, bara lyckats få sällskap en handfull gånger. I skogen går hon alltid fram överallt, bostadsområden är lite läskigare och hon kan där behöva lirkas fram men hon gör det bra ändå. :)

Häromkvällen var jag lite vågad tyckte jag som gav mig ut i mörkret barbacka för en skrittur (har inte ridit mycket i mörker innan). Var aldrig några problem, men inser när vi har ca 50 m kvar till stallet på vägen tillbaka att jag dessutom glömt att ta på mig hjälm. :banghead: Så jäkla obegåvat, bara för att jag hade huva på mig så trodde jag hjälmen var på.
Tur jag har världens snällaste häst. :cautious:

Jag har gjort det men förra vintern fick jag ju gå hem över fälten hälften av gångerna :cautious:

Så pass alltså? :eek: Herre, håller med Ponte, hon ska vara glad för sin matte! :D


Iska har fått ta det lugnt senaste 5 veckorna, och kommer fortsätta med det en vecka till. Jag har tillfälligt jobbat på andra sidan stan samtidigt som min medryttare bröt foten så jag har inte riktigt lyckats hålla igång henne, vi har mest skrittat 3-4 ggr i veckan. Tror ändå hon får en hel sammanhängande vila senare i vinter, kring januari kanske. Så får jag se om jag kan få tag på någon typ av riktig träning för oss sen. Inser att jag inte har en aning om vad för utbud som finns i den här delen av landet, eller vilka tränare jag skulle trivas med osv. O_o
 
Rider ni ut själv på era femåringar? Hedwig red jag ut själv på utan problem från det att hon var fyra men denna tror jag inte det på ännu. Förra veckan gick jag ut en skogspromenad utan sällskap och klättrade med henne. Hon var stencool och tyckte mest det var mysigt. Tror dock det är skillnad när man sitter på. Att rida ut i sällskap är helt lugnt.
Jag har ridit ut själv på Nils, han är väldigt trygg i sig själv och lyssnar bättre på mig när vi är själva. Har vi sällskap så gör han som den andra hästen, men jag föredrar att ha sällskap, bra om det händer något som det gjorde för mig i lördags. :grin:
 
Jag har ridit ut själv på Nils, han är väldigt trygg i sig själv och lyssnar bättre på mig när vi är själva. Har vi sällskap så gör han som den andra hästen, men jag föredrar att ha sällskap, bra om det händer något som det gjorde för mig i lördags. :grin:
Vad skönt! Jag gillar inte att vara beroende av andra men det är ju bara att gilla läget än så länge. Nu ska hon få vänja sig vid pannlampa så vi kan rida ut i mörker också.😊 Det är en befrielse att kunna rida ut även om det är mörkt tycker jag så man inte enbart är hänvisad till ridbana el ridhus denna årstid.😝
 
Alltså, den här hästen är ju rolig på sitt sätt... Gick superfint när vi red igenom programmet på träning i torsdags, fin på framridningen, och sedan kom vi in i ridhuset och när vi fattade galopp första gången skvätte det grus på staketet... Då blev hon ARG och sedan såg hela galoppdelen ut såhär:

Ögonblicksbild 5 (2018-11-04 22-46).png
 
Bjuder på hela filmen också:

Mycket är jättefint! Sen rider du ju henne väldigt lugnt o bra när hon håller på o kickar. Typ som..jaja..men nu ska vi ändå göra detta..😊👍🏻 Ställer upp sig jättebra i halterna o ser stadig ut i formen större delen av programmet. (Förutom när hon då måste räta ut sig för att kicka o bocka..😂)
 
Bjuder på hela filmen också:

Vad har du för gjord på henne? Platina började plötsligt bocka i galoppen o jag funderade på vad jag gjort annorlunda. Kom på att jag hade klämt på henne en lite för kort ELT-gjord. I hoppsadeln är det ovanligt att hon bockar o där har jag en vanlig lädergjord. Köpte en sådan där bates cairgjord dressyr ist o förra träningen bockade hon inget. Ska åka o träna i dag också. Får se om det fortfarande är bockfritt..🙏🏻🙈
 
Vad har du för gjord på henne? Platina började plötsligt bocka i galoppen o jag funderade på vad jag gjort annorlunda. Kom på att jag hade klämt på henne en lite för kort ELT-gjord. I hoppsadeln är det ovanligt att hon bockar o där har jag en vanlig lädergjord. Köpte en sådan där bates cairgjord dressyr ist o förra träningen bockade hon inget. Ska åka o träna i dag också. Får se om det fortfarande är bockfritt..🙏🏻🙈

Har en Wintec syntetgjord. Men det är ju samma som jag haft hela veckan och på framridningen och där gjorde hon ingenting, första kicken kom som sagt när det skvätte grus på staketet, sen kickar hon ju även när vi inte är vid staketet, men tror ändå att det var det som triggade igång henne...
 
Jag rider ut själv på Mulle. Rider på i alla gångarter och miljöer. Vissa dagar går det smidigare än andra... Igår tog det oss typ 30 min att komma 800m bort från stallet men sedan var allt frid och fröjd. Min gamla mamma har tänkt att hon ska börja rida igen efter att inte ha ridit på typ 2,5 år, kontinuerligt på 10, och rida ut honom åt mig emellanåt. Hon får nog komma igång lite i ridhuset först dock. :cool:

Vi har varit ute och tävlat 4 st Lb2 hittills och fått med rosett varje gång. Sist skrapade vi ihop 74%. Nu blir det en La3 nästa helg och sedan får vi se om det inte börjar bli dags att börja med bytena. Eventuellt får han lite vila i februari när jag åker på bröllopsresa, kanske någon sväng innan dess också om han greppar bytena snabbt. Han går bara 4-5 dagar i veckan så han slits egentligen inte så mycket på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp