Födda 2013 del 4

Idag har vi ridit för tränare "på riktigt" för första gången! :bump:
Jag har letat medryttare ett tag då hon som hjälpte oss i somras gick upp i rök och blockerade mig på facebook och vägrade svar på mail... O_o :cautious: Hade hon sagt att hon inte ville hjälpa till mer hade det ju underlättat istället för att jag skulle vänta 6 veckor på att hennes påstådda benbrott skulle läka. Det hela var jättemärkligt. Hur som.
Fick ut en tjej för någon vecka sedan som aldrig provred då hon kände direkt att det inte var vad hon var ute efter, men hon jobbar som dressyrinstruktör så hon erbjöd sig att hålla lektion för oss istället för att det inte skulle kännas helt bortkastat. Och det kändes ju toppen, jag har börjat se mig om efter tränare som kan komma ut och som gärna är lite flexibel. Så därefter har vi kommit överens om att jag gärna fortsätter rida för henne då och då. Och idag var första gången.

Och jag förståååår verkligen inte hur jag fått en så trevlig häst. :love: Så mjuk och fin och verkligen försöker göra rätt hela tiden och glad och samarbetsvillig. Lyssnar superbra på sätet, är superfin i munnen, går att reglera framåt och tillbaka. Har nog aldrig haft en så lättriden häst. :o Fattar noll, det är ju bara jag som kuskat runt på henne liksom. Sen är hon en klippa i övrigt med, kommer i hagen, snäll att ha på gången, sadla, tränsa och står som ett ljus när jag sitter upp. Kan rida ut barbacka själva...
Sen är hon såklart grön fortfarande, hon är lite tittig och kan bli spänd och ofokuserad lätt, vill gärna dra tyglarna ur handen på mig i skritt, eller tuggar på dem så snart man tittar bort och hon har chansen. Men nåt bus ska hon väl ha för sig, det lilla livet. :love:
 
Underbart att läsa @Mistimed ! Jag är inte förvånad, gillade verkligen hennes mamma SÅ mycket!

Märkliga medryttare du hittar dock..

Frans har lite väl skoj i hagen och åkte på en broddspark så har blivit lite ofrivillig vila. Idag fick han massage för första gången i livet, det var riktigt najs tyckte han! Spänd runt bakknäna och lite på rumpan. Blir nog bättre när han kommer igång bättre
 
Underbart att läsa @Mistimed ! Jag är inte förvånad, gillade verkligen hennes mamma SÅ mycket!

Märkliga medryttare du hittar dock..

Frans har lite väl skoj i hagen och åkte på en broddspark så har blivit lite ofrivillig vila. Idag fick han massage för första gången i livet, det var riktigt najs tyckte han! Spänd runt bakknäna och lite på rumpan. Blir nog bättre när han kommer igång bättre

Ja, mammahäst är en kanonhäst hon med. :love: Och Iska är pigg, men långt ifrån så het som mamma var. Hon vill göra rätt men försöker inte slå knut på sig själv i processen etc. Mycket lättare att rida än mamma. :p Än så länge i alla fall. :D

Trist med sparkskada, han som just blivit bra. :( Hoppas han blir bra igen snart! Men kul med massage, jag hade ute en equiterapeut härom veckan som gav Iska akupunktur och fick upp en låsning som satt kring korset. Och nu glider inte sadeln åt höger utan anti-glid pad längre. :up: Jag var skeptisk, men det funkade ju toppen! Väldigt pedagogiskt också där de visade hur hon var lite ojämnt musklad efter skadan och jag fick själv känna att hon var stelare åt vissa håll med svans/huvud etc.
 
image.jpeg

God Jul från Platina och Hedwig.🎅🏻🎅🏻
 
Gott Nytt År! Herregud nu är dom 6 år...vad hände liksom?? Eskil är ju hemma på vintervila men jag kuskar runt lite i skogen på honom. Han ska bara vara hemma till mitten på februari och sen tillbaka för träning/tävling. I år är det ju 130 som gäller! Får höjdskräck bara av att tänka på det...och då står jag ju bara på backen!:o:D

Vad har ni andra för mål med era 6-åringar?
 
galet så fort det har gått! och 130, hjälp! Kul att ni fortsätter satsa :)
vi satsar nog på 1.20 i år. Frasse är på G, pigg och glad men vi väntar lite med hoppning och ger honom längre tid att stärka sig i vinter. Red några bommar idag för första gången, Frans ville helst HOPPA!! men travade fint sen.

Däremot tänkte vi testa en P&R snart, LB eller nåt sånt. Dags att utveckla dressyrsidan också.
 
Iska har vintervila just nu, sätts igång igen om 1,5 vecka. Får se vad vinterväglaget låter oss göra i början av året men vill fortsätta rida för tränare, hoppa in henne ordentligt (än så länge har vi hoppat över hinder med ryttare... 2 ggr? Men hoppat över stock och sten i skogen ibland dock), och förhoppningsvis om jag får ordning med bil och transport kanske komma ut på våra första tävlingar. Men vill då först ha ordning på bil och transport, och komma iväg ut på träningar så hon får vänja sig vid att komma ut och arbeta på nya ställen. :p
 
Jag har börjat jobba som hästskötare igen, så i helgen flyttar Florence. Så nu ska det väl blir lite mer ordning med träning osv :p Mål att gå LA under sommaren och sedan kanske sätta bytena i slutet på året. Kanske någon liten hopptävling också och i år SKA vi ut på terrängbanan :cautious:.
 
Mitt mål för våren är väldigt basic. Jag vill att Platina ska vara helt stadig i alla övergångar. Skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav. När det funkar tar vi lite sidvärts och skritt-galopp-skritt. Vi har testat att rida lite skänkelvikning och det är extremt lätt för henne. Men jag är tjurig och vill bygga en ordentlig grund innan jag börjar rida mer regelrätt skänkelvikning på henne. Tycker inte hon är tillräckligt stadig ännu i formen. Hon är regelbundet riden sen april men fram till augusti nästan bara i skogen. Jag vet att hon ligger efter i sin utbildning men I really couldn’t care less. Känns som att jaha..om vi bara rider LB i år så får det väl vara så då. Har nog tappat väldigt mycket av den där tävlingshetsen. Vet inte alls när jag kommer starta henne. Kanske i april eller juni.
Har en spännande träning inbokad den 10/1. Får se hur jag lägger upp planen efter det. Hon har vilat två veckor nu med enbart timslånga promenader. Ska börja rida igång henne nu.
 
Jag har börjat jobba som hästskötare igen, så i helgen flyttar Florence. Så nu ska det väl blir lite mer ordning med träning osv :p Mål att gå LA under sommaren och sedan kanske sätta bytena i slutet på året. Kanske någon liten hopptävling också och i år SKA vi ut på terrängbanan :cautious:.
Vad kul! Antar jag iaf? Var är du o jobbar, dvs i vilken typ av stall, hopp, dressyr...?
 
Dressyr (landslagsryttare), kommer inte följa med på tävlingar utan jobba i stallet och rida lite, mest unghästar.

Vad roligt! Tar du med den lilla också?

@Hedwig låter väl toppen? För Frans är miljöträningen en stor del till att vi åker ut. Vi är ”efter” och jag ser ingen möjlighet till att vi hämtar igen det i år, han är för valpig än.
Men men, man ju kan bli världsmästare vid 12 års ålder också tänker jag ;)
 
Vad roligt! Tar du med den lilla också?

@Hedwig låter väl toppen? För Frans är miljöträningen en stor del till att vi åker ut. Vi är ”efter” och jag ser ingen möjlighet till att vi hämtar igen det i år, han är för valpig än.
Men men, man ju kan bli världsmästare vid 12 års ålder också tänker jag ;)
Jag red idag första gången på två veckor. Joggade bara lite på banan men hon var väldigt mycket bättre i formen. Mycket stadigare. Har bytt bett också så kanske hon trivs bättre med det. Köpte ett helt vanligt tredelat med lösa ringar fast sweet iron. Innan hade jag ett bombers med lockup funktion och fasta ringar.
Hon var iaf jättesnäll. Ville bara busa lite med en mötande häst vid något tillfälle men slutade så fort jag sa åt henne.
Ja alltså Lapponia reds in som treåring, fick sen några föl o gick LA som sjuåring. När hon var tolv gick hon int GP 😄 Men hon hade ju Paulinda på ryggen o d hjälper nog till lite..😇😁
 
Vad roligt! Tar du med den lilla också?

@Hedwig låter väl toppen? För Frans är miljöträningen en stor del till att vi åker ut. Vi är ”efter” och jag ser ingen möjlighet till att vi hämtar igen det i år, han är för valpig än.
Men men, man ju kan bli världsmästare vid 12 års ålder också tänker jag ;)

Nej, inte nu, byter plats på dem igen till våren.
 
@Gabby_Ossi Men jag minns inte nu...är Florens din egen häst?

Ang Paulinda så har jag börjat träna för henne med Misty. Hade inga förhoppningar, man rider 30 min och jag tänkte: vad hinner man på den korta tiden? Men jag kan säga att man hinner allt man tänkt sig och väldigt mycket mer!:o. Paulinda är en väldigt bra tränare, hon läser av hästen och ryttaren, fixar till små små saker och pang så har man en liksidig häst som driver på bägge bak med stöd i bägge tyglarna!:bow::bow:
 
@Novali01 åh hon verkar himla bra.
Här har vi fått istid och Frans har fått nippran. Han drog av kompisens täcke över hans huvud, tappade medryttaren i skogen och galopperade hem och idag bockade han runt som en rodeohäst med beridaren.
:crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp