Födda 2013 del 4

Ang ämnet medryttare så håller jag ju med @Mistimed, är ju fullkomligt omöjligt att hitta nån vettig människa som klarar av det dom säger att de ska. Denna vinter har jag haft otrolig tur då en tjej som haft egen häst hos mig innan, var arbetslös så hon har hjälpt mig massor. Men nu har hon fått jobb såklart så nu får jag traggla på själv igen, orkar inte ens annonsera efter hjälp.

Det är svinsvårt. Medryttare är ett måste för mig, jag kan inte lösa omvårdnad alla dagar själv. Har inte nån i familjen som kan hoppa in heller och förut hade jag så lång pendlig att bara mocka var ett stort projekt.

Denna tjej fann jag för 3 år sen när jag fick barn 1. Hon red Frans mamma och är guld! Jag tror att hon liksom mig fastnat för hästarna i sig, det handlar inte bara om ridning. Och med fuxarna är det ett måste :D
När jag tog bort mamman i våras fortsatte hon med Frans vilket visserligen är en större utmaning men också mer möjlighet. Han har bättre förutsättningar helt klart.

Jag tar inte betalt, ovanligt i sthlm. Hon väljer dagar och vad hon hittar på även om jag rekommenderar tex longering först eller inte att rida ut pga omständigheter. Jag litar på henne och ställer inte krav på att hon ska ta stallpass eller smörja utrustning eller annat trist ägare gärna dumpar på medisen. Jag är medveten om svårigheten att finna medryttare så är glad för avlastningen.

Sen är hon som sagt toppen och hänger gärna med på tävlingar som extrahjälp, köper foder ibland osv.
Ridmässigt är hon inte supererfaren men mjuk och lugn och tuff. Åkte av i måndags igen men hon kör på. Vilket behövs på BroncoBertil.
 
Det är svinsvårt. Medryttare är ett måste för mig, jag kan inte lösa omvårdnad alla dagar själv. Har inte nån i familjen som kan hoppa in heller och förut hade jag så lång pendlig att bara mocka var ett stort projekt.

Denna tjej fann jag för 3 år sen när jag fick barn 1. Hon red Frans mamma och är guld! Jag tror att hon liksom mig fastnat för hästarna i sig, det handlar inte bara om ridning. Och med fuxarna är det ett måste :D
När jag tog bort mamman i våras fortsatte hon med Frans vilket visserligen är en större utmaning men också mer möjlighet. Han har bättre förutsättningar helt klart.

Jag tar inte betalt, ovanligt i sthlm. Hon väljer dagar och vad hon hittar på även om jag rekommenderar tex longering först eller inte att rida ut pga omständigheter. Jag litar på henne och ställer inte krav på att hon ska ta stallpass eller smörja utrustning eller annat trist ägare gärna dumpar på medisen. Jag är medveten om svårigheten att finna medryttare så är glad för avlastningen.

Sen är hon som sagt toppen och hänger gärna med på tävlingar som extrahjälp, köper foder ibland osv.
Ridmässigt är hon inte supererfaren men mjuk och lugn och tuff. Åkte av i måndags igen men hon kör på. Vilket behövs på BroncoBertil.

Låter som en dröm!
Jag tar inte heller betalt, det är dock frivilligt att hjälpa till med skoningskostnad om man vill. Och de får välja själva vad de vill ha ut av sin ridning, förutsatt att de har sunt hästvett och inte vill hoppa högt. :p Om de bara vill lulla i skogen är det helt okej, om de vill träna och/eller sikta på att tävla (något annat än hoppning) är det fritt fram. Om de vill göra lite allt möjligt så go for it. De behöver komma bra överens med Iska och kommunicera med mig så vi vet vad den andra gör när den är i stallet (så vi kan planera våran ridning). De behöver inte ta några pass eller utföra någon stallskötsel alls, allt det ingår i uppstallningen.
Jag hade ju älskat ett sånt upplägg om jag var hästlös själv. :grin:

Nu kan jag lösa det själv, vet inte vad jag hade gjort annars. Kommer nog inte lägga ut någon ny annons i första taget i alla fall, hon ska väl ridas igång ordentligt först. Eller så är det en dålig taktik. :p
 
Det är svinsvårt. Medryttare är ett måste för mig, jag kan inte lösa omvårdnad alla dagar själv. Har inte nån i familjen som kan hoppa in heller och förut hade jag så lång pendlig att bara mocka var ett stort projekt.

Denna tjej fann jag för 3 år sen när jag fick barn 1. Hon red Frans mamma och är guld! Jag tror att hon liksom mig fastnat för hästarna i sig, det handlar inte bara om ridning. Och med fuxarna är det ett måste :D
När jag tog bort mamman i våras fortsatte hon med Frans vilket visserligen är en större utmaning men också mer möjlighet. Han har bättre förutsättningar helt klart.

Jag tar inte betalt, ovanligt i sthlm. Hon väljer dagar och vad hon hittar på även om jag rekommenderar tex longering först eller inte att rida ut pga omständigheter. Jag litar på henne och ställer inte krav på att hon ska ta stallpass eller smörja utrustning eller annat trist ägare gärna dumpar på medisen. Jag är medveten om svårigheten att finna medryttare så är glad för avlastningen.

Sen är hon som sagt toppen och hänger gärna med på tävlingar som extrahjälp, köper foder ibland osv.
Ridmässigt är hon inte supererfaren men mjuk och lugn och tuff. Åkte av i måndags igen men hon kör på. Vilket behövs på BroncoBertil.

Säkert handlar det även om bortom själva hästarna att hon trivs med dig som ägare och blir litad på och uppskattad tänker jag . Det är rätt så essentiellt ang att få bra medryttare att trivas och stanna kvar !
 
Låter som en dröm!
Jag tar inte heller betalt, det är dock frivilligt att hjälpa till med skoningskostnad om man vill. Och de får välja själva vad de vill ha ut av sin ridning, förutsatt att de har sunt hästvett och inte vill hoppa högt. :p Om de bara vill lulla i skogen är det helt okej, om de vill träna och/eller sikta på att tävla (något annat än hoppning) är det fritt fram. Om de vill göra lite allt möjligt så go for it. De behöver komma bra överens med Iska och kommunicera med mig så vi vet vad den andra gör när den är i stallet (så vi kan planera våran ridning). De behöver inte ta några pass eller utföra någon stallskötsel alls, allt det ingår i uppstallningen.
Jag hade ju älskat ett sånt upplägg om jag var hästlös själv. :grin:

Nu kan jag lösa det själv, vet inte vad jag hade gjort annars. Kommer nog inte lägga ut någon ny annons i första taget i alla fall, hon ska väl ridas igång ordentligt först. Eller så är det en dålig taktik. :p

Fortsätt söka är mitt tips, det dyker upp nån bra till slut. Har du krånglig pendling eller dåliga ridmöjligheter? Ofta sånt som det kan falla på också tycker jag.
 
Säkert handlar det även om bortom själva hästarna att hon trivs med dig som ägare och blir litad på och uppskattad tänker jag . Det är rätt så essentiellt ang att få bra medryttare att trivas och stanna kvar !

Absolut. Och hon gillar att vara med i teamet runt hästen. Även om beridaren tävlar är det vi alla som bidrar till att hästen kan prestera.
 
Jag ska se om någon av de nya som börjar jobba här verkar vettig och kan tänka sig att rida på Florence... Men det är ju inte så lätt heller när man inte kan hoppa upp själv och visa hur hon är, och det är ju ingen annan som har suttit på henne förut så jag vet ju inte alls hur hon reagerar :crazy:
 
Fortsätt söka är mitt tips, det dyker upp nån bra till slut. Har du krånglig pendling eller dåliga ridmöjligheter? Ofta sånt som det kan falla på också tycker jag.

Skulle säga att båda är okej, men inte optimala. Det är inte ett stort ridhus precis vid stallet och bussen stannar inte precis utanför, men det är gångavstånd från bussen och ridavstånd till ridhus och ridbana. Inte för att jag någonsin använt ridhuset, jag inbillar mig att det är trångt och fullt i andra ekipage. :D

Men ja, jag ska nog leta vidare. När jag samlat kraft till det. :p
 
Frasses energitips är över tackolov :) fick en veckas vila i samband med vaccin och min förkylning. Denna veckan har han varit så trevlig och idag skrittade vi ut en sväng. Vi har fått massor av snö och det var så vackert!
Jag upplever inte hans man så lång från marken men härifrån ser den vild ut!

3FE08C0C-5AD8-4CD0-9B4F-60CE0A34F205.jpeg
 
Han fick hoppa lågt igår. Maken till lycklig häst :heart När jag började ändra bommar fick ryttaren helt plötsligt en turbo under sig och första hindret var galoppbom kryss galoppbom men Frans tog ett skutt in och sen ett jääääötttelångt språng. Inte meningen men man kan bara skratta åt honom, hela hans lös av lycka.
 
Usch, tråkigt @Pontevecchio ... Fast bra såklart att smittorna tas på allvar

Jag fick av gipset i förrgår och har börjat fundera på om man kanske kan rida med enhandsfattning om man longerar lite innan man hoppar upp :angel:
 
hoho! @Hedwig @Mistimed @Novali01 @Gabby_Ossi och ni andra.

Vi fick precis anläggningen stängd i en månad framåt. Även för beridaren. Shajt. Jag som ska på semester en vecka och överlag är lite för tjock och otymplig just nu för Frans. Jävla smittor.

Nej vad trist! :(
Iska är rätt pigg och spänd fortfarande efter vilan, men i vanlig ordning rätt snäll ändå. :p Longerade lite idag och hon gjorde det fint! Även om hon sparkar bakut en hel del i galoppen på lina. Skönt hon inte håller på så när man sitter på. :D
Imorgon kommer en tjej och ska provrida inför eventuellt medryttarskap, hoppas de trivs ihop. Om inte så är det inte hela världen heller, jag är rätt glad i henne själv jag med. :angel:
Jag däremot har legat i influensa i nästan 1,5 vecka, fortfarande trött som ett as. Inte helt optimalt inför provridningen men de senaste dagarna har hon fått röra sig i alla fall. Kanske lika bra att provrida när hon är som "värst" resonerar jag. :angel:
 
Jag ska se om någon av de nya som börjar jobba här verkar vettig och kan tänka sig att rida på Florence... Men det är ju inte så lätt heller när man inte kan hoppa upp själv och visa hur hon är, och det är ju ingen annan som har suttit på henne förut så jag vet ju inte alls hur hon reagerar :crazy:
Var har du henne nu?
Hon som ridit in och visat Texas åt mig bor ju i dina trakter och har kanske möjlighet att hjälpa dig
 
hoho! @Hedwig @Mistimed @Novali01 @Gabby_Ossi och ni andra.

Vi fick precis anläggningen stängd i en månad framåt. Även för beridaren. Shajt. Jag som ska på semester en vecka och överlag är lite för tjock och otymplig just nu för Frans. Jävla smittor.
Vilken skit detta virus är, jag är helt livrädd faktiskt. Har inte tänkt tävla alls förrän i april men tränar gör jag ju så...svårt att veta hur man ska göra.

Nu är Eskil tillbaka hos ryttaren och min andra "lilla" 5-åring är igångsatt så jag får ta tjuren vid hornen o rida henne nu...föredrar lille Eskil...🙄. Pärlan är nämligen 170 cm o stor som ett hus på alla håll o kanter!
 
hoho! @Hedwig @Mistimed @Novali01 @Gabby_Ossi och ni andra.

Vi fick precis anläggningen stängd i en månad framåt. Även för beridaren. Shajt. Jag som ska på semester en vecka och överlag är lite för tjock och otymplig just nu för Frans. Jävla smittor.
Vi har också stängt även om vi inte har sjuks hästar och även anläggningen dit jag åker o tränar. Urtrist men nödvändigt känns det som. Skitläskigt med denna smitta. Men om alla håller stängt nu så ska vi förhoppningsvis få bukt på spridningen. Och jag hoppas verkligen våren tänker komma nu så ridbanorna blir mer användbara.🥴
 
Jahopp, ingen medryttare denna dag heller, men när tjejen gått och Iska bara var uppvärmd så satt jag upp och körde ett dressyrpass. Och hon som varit lite ofokuserad och busig när jag visade henne (minns ni hur jag sa "tur att hon inte sparkar bakut sådär när man sitter på"? :D Jag tar tillbaka det :D ), blev helt plötsligt en helt annan häst (eller ja, jag sa till henne att "nä, nu räcker det" när hon sparkade bakut nästa gång och då var det som att hon bara höll med och började fokusera istället) och allt bara flöt så himla fint och hon är så mjuk och känslig och fin och hade så mycket energi som hon använde till att jobba. :love: Nästan så man skulle bli dressyrryttare, när man har en så känslig och fin häst där man bara behöver tänka "flytta" och plötsligt flyttar vi. :love:
Nu är hon så duktig på att flytta för skänklarna att det ställer mycket högre krav på mig för jäklar vad noga jag får vara för att hon inte ska flytta undan för mycket. Vi lär oss fortfarande. Och idag var utåtställningen på volt helt klockren också! Och vi fick till ett par galoppfattningar som var så mjuka och fina. Vilken häst jag har alltså. :love: :love:
 
Vilken skit detta virus är, jag är helt livrädd faktiskt. Har inte tänkt tävla alls förrän i april men tränar gör jag ju så...svårt att veta hur man ska göra.

Nu är Eskil tillbaka hos ryttaren och min andra "lilla" 5-åring är igångsatt så jag får ta tjuren vid hornen o rida henne nu...föredrar lille Eskil...🙄. Pärlan är nämligen 170 cm o stor som ett hus på alla håll o kanter!

Jag är rätt chill. Är ett stall som har ett stort utbrott och så en enskild händelse på annat ställe. 3 indexfall, 2017 var det 5! Så tror mest det är pga Ultunas slarv vi fått veta så pass mycket om det. Men läskigt virus är det! Hemskt när de blir så sjuka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp