Födda 2013 del 4

Nu är våra ridbanor riktigt bra och Platina svinpigg. Även om jag inte ställt av henne under vintern så har det ju varit väldigt lugnt för henne under en längre period när det varit svårt med underlaget. Mest skritt o lite trav.
Nu håller jag på o trappar upp träningen och hon är överlycklig. Lite väl lycklig idag då hon passade på att flaxa iväg i högergaloppen när några otäcka typer smög utmed staketet. Trodde först jag skulle åka av men hon stannade när jag röt åt henne. Tappade bara ena stigbygeln.😳😂
Sen var hon riktigt fin och slappnade av fint i båda varven i trav. Riktigt bra vänstergalopp också.😊 Stod mest upp så hon fick galoppera av sig ordentligt.
Det ska visst bli lite kallare igen men våren kan ju inte vara alltför långt borta. 🙏🏻 Har varit några magiskt fina dagar.😍
 
Oh..bästa starten att få börja med en uteritt i skogen.
Fuxen ska aktiveras...Till att börja med står den mörkbruna o skriker sig hes i hagen eftersom hennes fux uppenbarligen saknas..Detta framkallar viss ångest hos fuxen som i samband med att matte ska svinga sig upp försöker marschera iväg, bortåt, mot, till den mörkbruna som står o kallar i hagen. Efter en del ilskna vrål från matte står iaf fuxen still tillräcklig länge för matte att kravla sig upp.
Ut i skogen.. oooh så underbart. Första stoppet..✋🏻 här är det leeera..vi kan inte komma över den, vi kan inte krypa under den..etc. Fuxen övervinner till slut sin fasa o lyckas på något sätt kravla sig förbi lite vid sidan om.
Stopp 2 ✋🏻Här rinner det ca två mm vatten...även här lyckas fuxen övervinna sin skräck o tar sig över, stopp 3..det blir långdraget. Här är vattnet ca fem cm djupt och rör sig...Stallkamratens häst ledsnar efter ett tag och påpekar att i skogen står väl ingen jävel still o glor på vatten. Hans tips till sin matte är att bara lämna den där blåsta fuxen. Inser till slut att det bara är att hoppa av. Kliver över och sekunden efter seglar fuxen över i ett elegant språng. Hittar en sten och kravlar upp igen. Fuxen mycket nöjd över sitt mod. Scenariot upprepar sig några gånger till och sprången över vatten blir högre och än mer imponerande. Såg framhovarna dingla framför ansiktet på mig samt undersidan av fuxens mage. (Tack o lov att jag inte satt på...hade flugit all världens väg..😅) Väl ute på fast mark i form av en skogsväg ser jag att det vanligtvis vita löddret är rosa. Ska man hoppa tigersprång finns risk att tungan eller läppen kommer i kläm tydligen. Som avslutning bestämde sig fuxen även för att lämna en framsko någonstans på vägen.
Åkte hem o vilade upp mig en stund o åkte sen tillbaka o red ut på den snälla, mörkbruna.🤪
 
Haha låter livat!

Själv testar jag gipsad fux på boxvila en vecka, tänkte kolla hur mycket energi som
kan ackumuleras :wtf: Misstänkt hovböld efter tappsko med trasig fot i lera som sen frös till knöggel.

Kul vinter!
 
@Hedwig
Ojoj, inte lätt med lera och vatten! :D När det är blött härikring (Göteborg, så blött sådär 9 månader/år) går det inte ens att rida överallt pga för mycket lera. Eller ja, det går, men vidare kul är det inte. Sen är det stengärden och bäckar och allt möjligt. Så, min är tack och lov rätt van och traskar snällt igenom/över det mesta. 😅

@Pontevecchio
Åh nej, vad trist. :( Vi hade bara några veckor med vinter, hade gärna haft lite mer och sluppit all denna lera. Men det där låter ju måttligt kul det heller. :/


Idag har jag och Iska ridit våran första hopplektion! :bump: Blåste halvstorm, helikopter flög förbi ovanför, folk kör förbi på en större väg i närheten med alla typer av fordon osv osv, men hon är ju rätt cool ändå. :love: Bara markarbete med bommar idag, håller det lätt och roligt. Och det värmer i mattehjärtat när hästen får beröm för att hon är så trevlig och att man lyckats med uppfödningen. :love:
 
Var på sista återbesöket i tisdags, fortfarande inte helt läkt eller full styrka/rörlighet i armen men har fått börja jobba och rida igen :up: Så jag har varit uppe på Florence 2 gånger nu, hon känns fin, jobbade lite med förvända galoppen igår och hon kunde gå en hel volt i fin balans i varje varv. Väldigt fin i tempoväxlingarna i galoppen också, det är hennes favoritövning :p Hon laddar som bara den när hon får öka på långsidan, men hon laddar lika mycket för att få samla sig efteråt igen, så söt :love:

Avvaktar någon månad till med riskaktiviteter som uteritt och träning på bortaplan... :cautious:
 
Nej hältan är kvar :( så himla seeegt!!
Fan vad trött jag är på halta hästar nu :banghead:
Undra om det kan vara lädersulsinflamnation. Heddan fick det en gång för typ fem år sedan. Hon fick Fenylbutazon i fem dagar om jag inte minns fel. Det tog nog två veckor innan hon var ohalt. Även när skon kommit på igen.
 
Hej, länge sedan jag skrev här sist!
Mitt welsh cob sto har hunnit med att få fång högdräktig, fått föl och blivit frisk. Nu ett år senare mår honom bra och vi har kommit igång med ridningen.

27248
 
@Gabby_Ossi hoppas allt går bra med din arm nu o att Florence håller sig i skinnet!😁

@Pontevecchio jag har också haft häst med ömma sulor. Skoddes med flytsulor under kort period o sen vanliga sulor. Blev ohalt direkt.

Sicken stjärna Eskil är! Går ju som på räls det där.

Det var inte sulorna, han kan iofs ömma på stora sten men har aldrig haft problem med hovarna annars.
I somras fick han dock ett balltramp fram av en kompis, skapade en rätt ful skada i hoven som nu växt ned rätt långt. Den i sig skapar inga problem men nu fick han en lodrätt spricka (inte heller nån farlig) men ihop gjorde de hornet lite instabilt och det smärtade. Så klinikhovis ändrade verkningen lite och gjorde överrullningen i trakten bättre. Ska skos var 5-6v istället för var 7e så ska det snart vara fint. Igår fick han äntligen gå ut i stora hagen igen, var popcornshow första 5 :D

Men fan, det är dyrt med röda ferraris alltså!
 
Sicken stjärna Eskil är! Går ju som på räls det där.

Det var inte sulorna, han kan iofs ömma på stora sten men har aldrig haft problem med hovarna annars.
I somras fick han dock ett balltramp fram av en kompis, skapade en rätt ful skada i hoven som nu växt ned rätt långt. Den i sig skapar inga problem men nu fick han en lodrätt spricka (inte heller nån farlig) men ihop gjorde de hornet lite instabilt och det smärtade. Så klinikhovis ändrade verkningen lite och gjorde överrullningen i trakten bättre. Ska skos var 5-6v istället för var 7e så ska det snart vara fint. Igår fick han äntligen gå ut i stora hagen igen, var popcornshow första 5 :D

Men fan, det är dyrt med röda ferraris alltså!
Men skönt ändå att ni hittat felet så piggar han snart på sig. Ja herregud vad dyrt det är med veterinär! Min ena häst fick ett mindre kolikanfall en vardagskväll, veterinär kom kö 2000, gav lite smärtstillande o slangade. Tog 30 min totalt. 5489 riksdaler! Gaaah.

Ang Eskil, Ja ryttaren sa att det kändes som han skuttade runt så jag hoppas han hoppar lika lätt i 130!
 
@Novali01 Men vad fin han är! Jätteduktig ju! Grattis till bra resultat! :D
Jag som tycker Iska är på nivå 4-åring än har lite att jämföra med... :p
/riditvårförstahopplektioniår
 
Vi tuffar på jag och Mulle. Maken till snäll och go häst jag skaffat mig, fortfarande helt salig så här ett halvår senare :love:. Han har så barnsligt enkelt för sig när det gäller krumelurer. Fortsatt svårt att hålla koll på sin egen kropp och bärighet men det verkar bli bättre ju mer vi rider ut. Det är sån befrielse att åter igen kunna rida ut och njuta av uteritterna flera dagar i veckan. Vi har börjat med bytena men än så länge fungerar de bäst ute på vångavägarna, där byter vi nästan i serier medan det på banan bara blir lite allt möjligt :rofl:.

Just nu är jag så sugen på att försöka mig på Falsterbo-kval om han bara kommer över sin scenskräck något. Känns dyrt med 1500 kr om man inte är säker på att ha en chans...
 
Vi tuffar på jag och Mulle. Maken till snäll och go häst jag skaffat mig, fortfarande helt salig så här ett halvår senare :love:. Han har så barnsligt enkelt för sig när det gäller krumelurer. Fortsatt svårt att hålla koll på sin egen kropp och bärighet men det verkar bli bättre ju mer vi rider ut. Det är sån befrielse att åter igen kunna rida ut och njuta av uteritterna flera dagar i veckan. Vi har börjat med bytena men än så länge fungerar de bäst ute på vångavägarna, där byter vi nästan i serier medan det på banan bara blir lite allt möjligt :rofl:.

Just nu är jag så sugen på att försöka mig på Falsterbo-kval om han bara kommer över sin scenskräck något. Känns dyrt med 1500 kr om man inte är säker på att ha en chans...

Mulle låter som ett riktigt kap även om han var rätt dyr.
vad är kraven för fbo-kval?

Frans har nu ridits, ser fortsatt fräsch ut så jag vågade tom trimma man och öron så han slipper se ut som en 3åring precis intagen från lösdriften. Första tävlingen (1m) inplanerad 1 maj.
 
Mulle låter som ett riktigt kap även om han var rätt dyr.
vad är kraven för fbo-kval?

FEI:s inledande program för 6-åriga hästar 2004” eller ”FEI:s finalprogram för 6-åriga hästar
2004”, på minst 74 %. Kvalprocenten skall uppnås 2 ggr i någon av klasserna. Med andra ord - inte gjort i en handvändning 🙈
 
FEI:s inledande program för 6-åriga hästar 2004” eller ”FEI:s finalprogram för 6-åriga hästar
2004”, på minst 74 %. Kvalprocenten skall uppnås 2 ggr i någon av klasserna. Med andra ord - inte gjort i en handvändning 🙈

Fördelen att det är gångartsbedömning så är de bara tillräckligt bra kan de kvala trots en del missar 😊
 
Röntgade ryggen på Florence nu i veckan på inrådan av nya tränaren som tyckte hennes bakut-sparkar såg ut som mer än bara lite humör.

Var ingen rolig syn direkt :down:. Dock så är hon ändå fin i musklerna i ryggen, förmodligen för att jag ändå jobbar henne mycket från marken. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Mer än att lillasyster också ska röntgas i alla fall, nu är det ju 2 avkommor till mitt sto som visat sig ha ganska grav Kissing Spines.

28108
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp