Födda 2013 del 4

Enl vet och hovslagare på kliniken har hon överbelastat utsidan av hoven.🤔
Ja ok så det var inte 1 felverkning då utan nåt som pågått. Är inte kul när man anlitar en yrkesman för att själv har man inte den utbildningen ju, och sen händer nåt sånt. Hade det varit ett golv som lutat fel hade man ju fått reklamera. Finner det otroligt konstigt att hovslagare får härja fritt o förorsaka både det ena o det andra medan ägaren sen får ta klinikkostnaderna.
 
Ja ok så det var inte 1 felverkning då utan nåt som pågått. Är inte kul när man anlitar en yrkesman för att själv har man inte den utbildningen ju, och sen händer nåt sånt. Hade det varit ett golv som lutat fel hade man ju fått reklamera. Finner det otroligt konstigt att hovslagare får härja fritt o förorsaka både det ena o det andra medan ägaren sen får ta klinikkostnaderna.

Har samma, felaktig skoning/verkning över tid och man själv som inte är utbildad har svårt att ifrågasätta eftersom tja, vad vet jag? Hovled behandlad med tuppkam, annorlunda skoning utan kappor plus flytsulor fram. Plånboken ekar tomt...
 
Har samma, felaktig skoning/verkning över tid och man själv som inte är utbildad har svårt att ifrågasätta eftersom tja, vad vet jag? Hovled behandlad med tuppkam, annorlunda skoning utan kappor plus flytsulor fram. Plånboken ekar tomt...
Ja det har även hänt mig, därför jag blir så fruktansvärt frustrerad över hur de kan tillåtas härja utan att man på nåt sätt kan kräva dom på ersättning.
 
Ja ok så det var inte 1 felverkning då utan nåt som pågått. Är inte kul när man anlitar en yrkesman för att själv har man inte den utbildningen ju, och sen händer nåt sånt. Hade det varit ett golv som lutat fel hade man ju fått reklamera. Finner det otroligt konstigt att hovslagare får härja fritt o förorsaka både det ena o det andra medan ägaren sen får ta klinikkostnaderna.
Det är ju hur svårt som helst att säga exakt när eller hur länge.Rutinerad hovslagare med lång erfarenhet. Skott Hedwig sen hon var tre. En fundering som jag dock haft är att han alltid kommer direkt efter jobbet (har annat jobb numera) skor Hedwig först som står som ett ljus. Platina är inte dum men kan stå o väga bakåt, dra i sina ben, skakar på huvudet etc. Han börjar alltid med vänster fram sen vb,hb o sist hf. (Halt på hf) Då är hon less o han säkert också. Gissar att allt bara blivit en jäkligt dålig kombo😝 Det behövs ju inte mycket.
Hovslagaren på kliniken sa att hon hade aningen höga trakter samt att han inte följt hennes naturliga linjer. Jag kan inte avgöra det såklart. Dock ska man fan följa sin magkänsla då jag inte tyckt att skoningen varit så snygg. Eller att hovarna inte sett så bra ut efter bara ett par veckor.
Nu kommer jag sko henne på kliniken i fortsättningen. Ligger bara 10 min från stallet med släp.
 
Hovslagaren på kliniken sa att hon hade aningen höga trakter samt att han inte följt hennes naturliga linjer. Jag kan inte avgöra det såklart. Dock ska man fan följa sin magkänsla då jag inte tyckt att skoningen varit så snygg. Eller att hovarna inte sett så bra ut efter bara ett par veckor.
Nu kommer jag sko henne på kliniken i fortsättningen. Ligger bara 10 min från stallet med släp.

Exakt så, ofta så förändras det över tid och då ser man inte förändringarna så drastiskt och klart. Min började flyta ut och bli platt men enda som gjordes var att fokusera på att tån höll sig kort. Då blev den kort och trång, samtidigt som sidorna flöt ut och sulan plattare och plattare. Jag hade önskat att hovslagaren som är duktig annars men grön hade haft ödmjukheten att backa och säga "detta klarar inte jag" och rekommenderat mig vidare till annan.
 
Jag har skott frans på samma klinik som dig @Hedwig . Problemet för oss var att det blev för hårt tryck på trakterna så tån sprack. Veterinären sa att det är svårt i denna åldern, de blir tyngre och vi tränar hårdare. mycket påfestning på hovarna.

Jag red igår!! Första gången på 6 mån. Blev ett litet lätt pass i ridhuset bara, sååå roligt!-
Frans träffade fysioterapeut i början av veckan och fick en låsning i korset korrigerad så har varit lätt motion hela veckan. Men nu är jag så taggad på hösten! Hästen korrigerad och jag igång, äntligen!
 
Jo det tar ju tid men är ju så fruktansvärt kostsamt både med klinikbesök och skoning så tycker att veterinären borde kunna skriva ett intyg så man fick ut eraättning från hovslagarens ansvarsförsäkring.
@Hedwig och @EZMK
 
Så var Champion of the Youngsters 2019 över och jag är helt slut!😁 Har varit 5 fantastiska tävlingsdagar med helt ok väder 3 dagar och supersommar i 2 dagar!
Det tråkiga är att jag sett flera bakbenshalta deltagare, kan inte förstå att man som ryttare inte känner att nåt är fel? Och nej, såna hältor är inte lätta att se på besiktning och dessutom var flera av dom på 4-åringar som inte besiktigas alls.
Det roliga var att Eskil hoppat helt fantastiskt i alla klasserna även om bara det sista resultatet verkligen visar det. Jag är så himla glad över att han äntligen fick visa hur bra han kan hoppa. En 3:e plats i Consolation gjorde iaf min helg!💖

received_536992543708044.jpeg

Video 130 cm kval 2:

Video 125 cm Consolation:
 
Jo det tar ju tid men är ju så fruktansvärt kostsamt både med klinikbesök och skoning så tycker att veterinären borde kunna skriva ett intyg så man fick ut eraättning från hovslagarens ansvarsförsäkring.
@Hedwig och @EZMK

Håller med, min veterinär och hovslagare hade inga problem med att benämna åtgärderna som sjukbeslag men försäkringen täcker ju endast akut yttre våld gällande sjukbeslag (och ev strålbenshältor osv) vilket gör att det blir ganska svårt att få igenom.
 
Jag har skott frans på samma klinik som dig @Hedwig . Problemet för oss var att det blev för hårt tryck på trakterna så tån sprack. Veterinären sa att det är svårt i denna åldern, de blir tyngre och vi tränar hårdare. mycket påfestning på hovarna.

Jag red igår!! Första gången på 6 mån. Blev ett litet lätt pass i ridhuset bara, sååå roligt!-
Frans träffade fysioterapeut i början av veckan och fick en låsning i korset korrigerad så har varit lätt motion hela veckan. Men nu är jag så taggad på hösten! Hästen korrigerad och jag igång, äntligen!
Jag har faktiskt bytt veterinär till återbesöket. Skickade röntgenplåtarna till en annan veterinär för en second opinion och enligt denna fanns inget att anmärka på dem. Alltså allt ser helt normalt ut. Det gör att jag ställer mig frågande till osphosbehandlingen som genomfördes utan att jag blev tillfrågad. Det måste dem göra eftersom det inte är säkert att försäkringen täcker den och en behandling kostar 3000:- Dessutom begärde jag ut journalen och där står det att hon är ua på böjprov och palpation. Behandlande veterinär tog överhuvudtaget inte i henne och gjorde inte heller något böjprov.
Min ordinarie veterinär hade böjt henne en månad tidigare och det reagerade hon inte på vilket jag sa när jag var där. Ingen på kliniken har dock böjt henne.
Sen tror jag att sjukbeslagen är helt rätt. Tog henne på lina igår i höger varv och jag kunde knappt se någon hälta längre. Ev lite stel bara. Rakt ut o i vänster varv har hon ju varit ren hela tiden.

Har fått hjälp av en annan hovslagare som också skor sjukbeslag då hon lyckades trampa av sig en av de dyra o slarva bort den i hagen. Han hade en grej som man kan provocera sidoligamenten på. En rund platta med en lång pinne. Hästen står med ett ben på plattan o så lyfter man det andra benet. Samtidigt vinklade han plattan så sidoligamentet sträck ut. Har de ont hoppar de av. Hon reagerade ingenting på det så det var ju skönt.

Hon har ju en spricka som vuxit ner nästan helt nu. Egentligen ska de inte bli halta av en sådan men jag undrar fan..Prinsessan på ärten den där fuxen kan jag säga. Ringskorna har ju hjälpt till att avlasta den.
 
@Novali01
Ser ju jättefint ut! Lugn och stabil hela vägen! Grattis! :love:

Ang. bakbenshältor tror jag det är svårt? Tycker själv en diffus bakbenshälta är mycket svårare att se/känna än en diffus frambenshälta. Det är jättesorgligt att man inte märker det, men har man svårt att känna det själv tror jag man litar på veterinär som släpper igenom på besiktning. :( Jag kan tycka att om det ändå är veterinärer på plats för besiktningar så borde alla hästar kunna besiktigas också.
 
@Novali01
Ser ju jättefint ut! Lugn och stabil hela vägen! Grattis! :love:

Ang. bakbenshältor tror jag det är svårt? Tycker själv en diffus bakbenshälta är mycket svårare att se/känna än en diffus frambenshälta. Det är jättesorgligt att man inte märker det, men har man svårt att känna det själv tror jag man litar på veterinär som släpper igenom på besiktning. :( Jag kan tycka att om det ändå är veterinärer på plats för besiktningar så borde alla hästar kunna besiktigas också.
Jag har lätt för att se hältor, ser dem långt innan de flesta andra och det är jag medveten om så därför bad jag ÖD titta också och han såg det jag såg. Dvs dessa hästar hade mer än en liten rörelsestörning så därför påpekade han det men ryttarna tog inte till sig rådet. Så jag tänker att det sitter rätt många ute i landet och rider runt på hästar med knäledsinflammation i bak och som bara tycker hästen är jobbig i ett varv...

Ang besiktning så är det ju Jordbruksverket som bestämmer från vilka klasser besiktning måste ske, dvs 120 cm. Vi hade ju 4 och 5 åringar som hoppade upp till 115 utan besiktning och det var i dessa klasser som de halta hästarna befann sig. Som tävlingsarrangör har man inte någon rätt att stänga av ett ekipage om inte hästen VERKLIGEN är så halt att alla kan se det, typ.
 
Håller med, min veterinär och hovslagare hade inga problem med att benämna åtgärderna som sjukbeslag men försäkringen täcker ju endast akut yttre våld gällande sjukbeslag (och ev strålbenshältor osv) vilket gör att det blir ganska svårt att få igenom.
Hur menar du med försäkringen? Din hästförsäkring? Min täcker ju även om det pågått en längre tid men det jag var ute efter var att HOVIS ansvarsförsäkring borde ta alla extra kostnader man får som hästägare inkl resor, rehab och självrisker.
 
Jag har lätt för att se hältor, ser dem långt innan de flesta andra och det är jag medveten om så därför bad jag ÖD titta också och han såg det jag såg. Dvs dessa hästar hade mer än en liten rörelsestörning så därför påpekade han det men ryttarna tog inte till sig rådet. Så jag tänker att det sitter rätt många ute i landet och rider runt på hästar med knäledsinflammation i bak och som bara tycker hästen är jobbig i ett varv...

Ang besiktning så är det ju Jordbruksverket som bestämmer från vilka klasser besiktning måste ske, dvs 120 cm. Vi hade ju 4 och 5 åringar som hoppade upp till 115 utan besiktning och det var i dessa klasser som de halta hästarna befann sig. Som tävlingsarrangör har man inte någon rätt att stänga av ett ekipage om inte hästen VERKLIGEN är så halt att alla kan se det, typ.

ÖD påpekar det till och med för dem och de bryr sig inte? :confused: Herre... :(

Jo, jag vet att JV reglerar det, men kan ändå tycka det borde ses över så att även hästar som startar lägre klasser ska gå igenom besiktning i de fall det ändå finns veterinär på plats för att utföra besiktning för högre klasser.
Sen är det såklart ingen garanti för att inte ofräscha hästar släpps igenom. Kommer ihåg sista tävlingen jag åkte på med Iskas mamma, vi var anmälda till 110-120. Jag hade skrittat henne en sväng på morgonen för att mjuka upp tanten, då fanns det inget jag reagerade på. När vi kom till tävlingsplatsen och skulle besiktiga var hon märkbart knackig, även efter att jag skrittat runt med henne en stund utifall det var någon stelhet från transporten. Veterinären föreslog att vi skulle prova starta första klassen (som hon inte kunde hindra oss från att starta i ändå) för att se om det skulle vara kvar när hon var ordentligt uppvärmd... Vi åkte hem istället.
 
Hur menar du med försäkringen? Din hästförsäkring? Min täcker ju även om det pågått en längre tid men det jag var ute efter var att HOVIS ansvarsförsäkring borde ta alla extra kostnader man får som hästägare inkl resor, rehab och självrisker.
Det handlar nog om bevisfråga🤔 Kan man fastställa att hovslagaren verkligen gjort så fel. Det blir liksom ord mot ord. Hovslagaren hävdar en sak och veterinären en annan. För egen del vet jag inte vad som egentligen är orsaken till skadan men byter hovslagare på Platina men inte Hedwig. Jag utgår ifrån att hon kommer behöva specialbeslag ett tag nu så då får jag använda en hovslagare som kan sko sådana. Min ordinarie hovslagare har ju skott Hedwig utan problem i fjorton år och då är jag tveksam till om man ska byta där.
Den veterinären som jag ska tillbaka till nu är en av delägarna så jag kommer ta upp alla frågetecken då. Den veterinären är erkänt duktig och jag känner absolut förtroende för honom. Har varit till honom med Hedwig några gånger och alltid fått bra hjälp.
 
Det handlar nog om bevisfråga🤔 Kan man fastställa att hovslagaren verkligen gjort så fel. Det blir liksom ord mot ord. Hovslagaren hävdar en sak och veterinären en annan. För egen del vet jag inte vad som egentligen är orsaken till skadan men byter hovslagare på Platina men inte Hedwig. Jag utgår ifrån att hon kommer behöva specialbeslag ett tag nu så då får jag använda en hovslagare som kan sko sådana. Min ordinarie hovslagare har ju skott Hedwig utan problem i fjorton år och då är jag tveksam till om man ska byta där.
Den veterinären som jag ska tillbaka till nu är en av delägarna så jag kommer ta upp alla frågetecken då. Den veterinären är erkänt duktig och jag känner absolut förtroende för honom. Har varit till honom med Hedwig några gånger och alltid fått bra hjälp.
Ja givet handlar det om bevisfråga men ett intyg från vet borde vara tillräckligt för att en ansvarsfull hovis skulle kontakta sitt försäkringsbolag tycker jag, sen är det inte så lätt det vet jag med, men det BORDE vara det.
När jag råkade ut för ung samma sak så bytte jag ju hovis direkt, han hade skott åt mig i nästan 20 år så det var inte helt enkelt...men nu efteråt så har jag ju sen sett det jag inte såg, dvs hur himla snett och vint han verkat och skott och hur han lät henne flyta ut så hon till slut gick på sulan. Det som hände med honom måste varit att han blev äldre och helt enkelt inte såg så bra längre, jag vet ju själv hur min syn har förändrats med åldern, för jag hade inte haft de problemen med någon annan häst tidigare. Han är fortfarande verksam i min närhet och om möjligt ser det ännu värre ut nu så på ett sätt är jag lite glad att det hände för jag är enormt mycket mer uppmärksam på fötterna på mina nuvarande hästar, då tyckte jag att jag anlitade en yrkesman och kunde då släppa den biten....
 
ÖD påpekar det till och med för dem och de bryr sig inte? :confused: Herre... :(

Jo, jag vet att JV reglerar det, men kan ändå tycka det borde ses över så att även hästar som startar lägre klasser ska gå igenom besiktning i de fall det ändå finns veterinär på plats för att utföra besiktning för högre klasser.
Sen är det såklart ingen garanti för att inte ofräscha hästar släpps igenom. Kommer ihåg sista tävlingen jag åkte på med Iskas mamma, vi var anmälda till 110-120. Jag hade skrittat henne en sväng på morgonen för att mjuka upp tanten, då fanns det inget jag reagerade på. När vi kom till tävlingsplatsen och skulle besiktiga var hon märkbart knackig, även efter att jag skrittat runt med henne en stund utifall det var någon stelhet från transporten. Veterinären föreslog att vi skulle prova starta första klassen (som hon inte kunde hindra oss från att starta i ändå) för att se om det skulle vara kvar när hon var ordentligt uppvärmd... Vi åkte hem istället.
Japp, de struntade i det och jag kan säga direkt att det hade antagligen inte synts vid en besiktning heller då man springer rakt fram o tillbaka.
En av hästarna såg jag longeras på morgonen efter. Den protesterade vilt i vänster varv, slog med huvudet och sparkade bakut och det enda ryttaren gjorde var att jaga på den ännu mer i linan.....höger bak var den halt på.
 
Ja givet handlar det om bevisfråga men ett intyg från vet borde vara tillräckligt för att en ansvarsfull hovis skulle kontakta sitt försäkringsbolag tycker jag, sen är det inte så lätt det vet jag med, men det BORDE vara det.
När jag råkade ut för ung samma sak så bytte jag ju hovis direkt, han hade skott åt mig i nästan 20 år så det var inte helt enkelt...men nu efteråt så har jag ju sen sett det jag inte såg, dvs hur himla snett och vint han verkat och skott och hur han lät henne flyta ut så hon till slut gick på sulan. Det som hände med honom måste varit att han blev äldre och helt enkelt inte såg så bra längre, jag vet ju själv hur min syn har förändrats med åldern, för jag hade inte haft de problemen med någon annan häst tidigare. Han är fortfarande verksam i min närhet och om möjligt ser det ännu värre ut nu så på ett sätt är jag lite glad att det hände för jag är enormt mycket mer uppmärksam på fötterna på mina nuvarande hästar, då tyckte jag att jag anlitade en yrkesman och kunde då släppa den biten....
Jag är lite inne på samma sak. Min hovslagare är ju över sextio nu och jag funderar också på synen. I vintras fick han låna min pannlampa som jag har när jag rider ut och den är verkligen superstark. Men under våren har jag inte tagit med den till stallet längre. Frågan är om han faktiskt har behövt den även om det är ljust ute. Belysningen i stallet är inte jättebra. Det blir så lätt att spekulera en massa utan att jag egentligen vet och han kommer ändå inte sko Platina något mer.

Jag diskuterade skoning med hovslagaren som kommer sko Platina nu och han var inte så snabb med att döma ut skoningen. Han beskrev bla hur vildhästar tex kan stå och gräva med en hov och då slits den snett eller på sommaren när de växer mycket och bryts av och blir lite sneda utan att hästarna påverkas. Han menade att det krävs en jäkla sned verkning för att det ska påverka så mycket. (Jag förstår hans poäng med det) Samtidigt så läser man och hör ju hela tiden hur enormt viktigt det är med en korrekt skoning och iom att vi rider dem så belastas de på ett helt annat sätt än vad en vildhäst gör. Den ska ju inte gå i någon samlad trav på en volt eller hoppa höga hinder med vikt (inte alltid så balanserad) på ryggen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp