Födda 2013 del 4

Men vilken dynga.

Är det "bara" vingarna på hovbenet borde det räcka med ringsko som läggs om ofta och få gå i hage. Så var det på min

Hon är väldigt halt, kan inte ha henne ute. Hon ska stå med gips i en vecka, sen skos med ringsko med många tåkappor men fortsatt stå på box enligt veterinär. Ska röntgas igen om 6 veckor, men de trodde jag kunde vänta mig boxvila 3-4 månader.
 
Och vi hade äntligen hittat till en bra plats, Iska har i princip helt slutat tappa bakknäna efter rehab-träning och jag hade just planerat att jag skulle köpa en ny sadel till helgen och börja hoppa igen sen. Varit superfin i skritt och trav på sistone med allt jag begärt av henne och galoppen började ta sig den med. :love:

Så hittade jag henne blockhalt i hagen igår. Ingen värme, ingen svullnad, inget sår. Ingen feber. Bryr sig inte om jag böjer, klämmer och känner. Hon skoddes för 5 dar sen och då började hon blöda i strålen på samma hov, så hovslagaren sa att det nog inte skulle vara någon fara men att jag skulle ringa om hon blev halt på det benet. Så jag hoppades ju på hovböld såklart. Men inte varm i hoven heller, inte öm i strålen. Min fina hovslagare kommer ut på en söndag kväll och går igenom hoven. Misstänkte spricka/fraktur i hovbenet. Vet var ute och röntgade idag, och ja. Fraktur hovben. De trodde inte den gick upp i leden men kunde inte helt utesluta det heller. Ser på minst 3-4 månaders boxvila innan hon får gå ut i sjukhage.



Jävla skit. :cry:
Men NEJ!:( Stackars Iska och stackars dig. Jag hoppas det är som Cirkus säger, att det kan räcka med ringsko för att få gå i hage så småningom när det värsta lagt sig.
 
Eskil fortsätter sitt liv som hemmahäst och han är ju bara för söt! :love: Kan stå o gosa i boxen i en evighet, han är ju den ende som sover inne på nätterna men det bryr han sig inte ett dugg om. Älskar sina morötter och ligger o snarkar när jag kommer ut på morron...

Vi har ridit ut, tränat i ridhuset, åkt ensam eller i sällskap, hästkraken är lika cool vad man än gör. Nu har hoppträningen kommit igång igen och han sköter sig även där. Tanken är att en YR ska få tävla honom lite i början på året för att få resultat även från en amatör. Jag inbillar mig att en del kan tänka att han bara kan tävla med proffs på ryggen och motbevisar då det. Nåt Falsterbo blir det inte i år då det är årets dyraste tävling för mig o jag väljer att lägga den pengen på mitt eget tävlande istället!:)
 
Men NEJ!:( Stackars Iska och stackars dig. Jag hoppas det är som Cirkus säger, att det kan räcka med ringsko för att få gå i hage så småningom när det värsta lagt sig.

Ja, så jäkla trist... Så fort vi är fullt igång igen så skadar hon sig på något nytt kreativt sätt. :arghh: Kunde hon inte bara få en hovböld iaf - som en vanlig häst?!
Hon har snabbt blivit mindre halt igen i alla fall, som veterinären sa att hon antagligen skulle bli. Nu går hon på benet och lyfter till och med det andra "i onödan" självmant ibland för att skrapa i golvet. Såhär långt tar hon också boxvilan mycket bättre än vad alla hade trott... Ska flytta henne till stora stallet i helgen där jag kan köpa till mer service, hoppas hoppas hon tar det lika bra. :crazy:

Kul att Eskil är så cool! Varför tror du att vissa tror att han bara kan tävlas med proffs på ryggen? Han ser ju jättetrevlig ut på banan?
 
Kul att Eskil är så cool! Varför tror du att vissa tror att han bara kan tävlas med proffs på ryggen? Han ser ju jättetrevlig ut på banan?

Jag tänker på när folk tittar på TDB, då har han ju tävlat med proffs sen han var 5 och en del tänker faktiskt så, jaha, den hästen kräver ridning av ett proffs...men ja, han ÄR enkel att rida, lydig som hejsan för skänkel och tar varenda halvhalt direkt. Givetvis måste han rakriktas som varenda häst varje gång man rider men han är lätt.
 
Jag tänker på när folk tittar på TDB, då har han ju tävlat med proffs sen han var 5 och en del tänker faktiskt så, jaha, den hästen kräver ridning av ett proffs...men ja, han ÄR enkel att rida, lydig som hejsan för skänkel och tar varenda halvhalt direkt. Givetvis måste han rakriktas som varenda häst varje gång man rider men han är lätt.

Ahh okej, ja så kan det såklart vara. Jag har inte ens reflekterat över att det är proffsryttare på honom, bara tyckt han såg väldigt okomplicerad ut. :) Men proffsen kan ju få allt att se lätt ut!

kl.
Nu har veterinärer från "min" klinik tittat på plåtarna på Iskas hov (jag ringde dem för att få tips om hovslagare för sjukbeslaget och skickade bilderna till honom - distriktarna hade varit ute och plåtat). De säger att frakturen definitivt går upp i leden. Och att jag bör ställa in mig på 6 mån på box. Stackars lilla tuffsen. :(
Nu har hon fått en fancy sko iaf. Tar det än så länge lugnt med boxvilan också, till min stora lättnad.

Hovslagaren var positiv dock, han menade att nästan alla hovbensfrakturer han hjälpt till med (även som gått upp i led) har blivit bra igen.
Så det är bara att vänta och hoppas... :down::arghh::cry:

Börjat klickerträna henne lite smått för att aktivera knoppen på henne iaf. I förlängningen vill jag lära henne lite gymnastiska övningar för bakbenen så hon använder muskulaturen runt knäna som vi precis byggt upp.
Hon är för smart för sitt eget bästa, jisses vad snabbt hon fattar. :cautious:
 
Hon är väldigt halt, kan inte ha henne ute. Hon ska stå med gips i en vecka, sen skos med ringsko med många tåkappor men fortsatt stå på box enligt veterinär. Ska röntgas igen om 6 veckor, men de trodde jag kunde vänta mig boxvila 3-4 månader.

Vilken jävla skit! Men skönt ändå att de kunde se frakturen så tydligt. En liten tröst att hellre boxvila såhär års än sommaren iaf.
 
Ahh okej, ja så kan det såklart vara. Jag har inte ens reflekterat över att det är proffsryttare på honom, bara tyckt han såg väldigt okomplicerad ut. :) Men proffsen kan ju få allt att se lätt ut!

kl.
Nu har veterinärer från "min" klinik tittat på plåtarna på Iskas hov (jag ringde dem för att få tips om hovslagare för sjukbeslaget och skickade bilderna till honom - distriktarna hade varit ute och plåtat). De säger att frakturen definitivt går upp i leden. Och att jag bör ställa in mig på 6 mån på box. Stackars lilla tuffsen. :(
Nu har hon fått en fancy sko iaf. Tar det än så länge lugnt med boxvilan också, till min stora lättnad.

Hovslagaren var positiv dock, han menade att nästan alla hovbensfrakturer han hjälpt till med (även som gått upp i led) har blivit bra igen.
Så det är bara att vänta och hoppas... :down::arghh::cry:

Börjat klickerträna henne lite smått för att aktivera knoppen på henne iaf. I förlängningen vill jag lära henne lite gymnastiska övningar för bakbenen så hon använder muskulaturen runt knäna som vi precis byggt upp.
Hon är för smart för sitt eget bästa, jisses vad snabbt hon fattar. :cautious:

Min erfarenhet är att de läker men det tar tid.
Blir det för jobbigt att sköta kan rehabstall vara skönt. De har ofta anpassat för sjuklingar också.
 
Vilken jävla skit! Men skönt ändå att de kunde se frakturen så tydligt. En liten tröst att hellre boxvila såhär års än sommaren iaf.
Ja... hovslagaren sa något om att det var positivt att man kunde se frakturen så bra när plåtarna togs dagen efter att hon skadat sig. Jag fattade inte riktigt, något om att det är läkningen man ser? Men röntgas inte "alla" hästar omgående om de är blockhalta?

Min erfarenhet är att de läker men det tar tid.
Blir det för jobbigt att sköta kan rehabstall vara skönt. De har ofta anpassat för sjuklingar också.
Ja, jag insåg ju direkt att jag aldrig skulle kunna lösa en häst på boxvila i flera månader när hon stod på lösdriften. Så jag flyttade upp henne till stora stallet, där ingår alla utfodringar och jag köper till mockning så jag bara behöver åka ut och mocka/pyssla igen sen på kvällen. Det var en chansning, de har ridskola och det är mycket liv och rörelse där - tänkte hon antingen skulle stimuleras eller stressas av det. Men hon verkar ta det bra. Hon får mycket komplimanger iaf. :D
Hon fick en så bra box också där hon har ett stort fönster man kan öppna, där är det bara en liten gångbana innan en av hagarna med de andra hästarna så hon är aldrig ensam även om hon är den enda som står inne.
 
@Mistimed det är vanligt att sådana frakturer inte öht syns på röntgen i akutskedet utan först efter nån vecka eller mer.

Tycker uppstallningen på boxvila du lyckats ordna åt hästen låter optimal med både byte av miljö och mycket stimuli ! Jättepositivt 👍😄
 
@Mistimed det är vanligt att sådana frakturer inte öht syns på röntgen i akutskedet utan först efter nån vecka eller mer.

Tycker uppstallningen på boxvila du lyckats ordna åt hästen låter optimal med både byte av miljö och mycket stimuli ! Jättepositivt 👍😄

Okej! Har noll erfarenhet av frakturer sen innan, både på mig och djur. För mig låååter det ju som att det skulle vara något negativt. Typ som att "det var så illa att man kunde se det på röntgen direkt". Men jag får ju tro på hovslagaren när han säger att det är positivt. :p

Ja, jag tror det är bästa lösning nu när hon inte verkar bli stressad av det. Underlättar enormt för mig med, kortare perioder kan jag lösa att behöva åka till stallet mer än en gång/dag men inte i månader. :laugh:
 
Okej! Har noll erfarenhet av frakturer sen innan, både på mig och djur. För mig låååter det ju som att det skulle vara något negativt. Typ som att "det var så illa att man kunde se det på röntgen direkt". Men jag får ju tro på hovslagaren när han säger att det är positivt. :p

Ja, jag tror det är bästa lösning nu när hon inte verkar bli stressad av det. Underlättar enormt för mig med, kortare perioder kan jag lösa att behöva åka till stallet mer än en gång/dag men inte i månader. :laugh:

Nya frakturer syns sällan, tar tydligen en vecka ungefär lärde jag mig när jag miste Frans mamma.

Men att hon lyckats med det nu i de mjuka markerna!

Låter toppen att ni kunde byta stall så kvickt! Slipper hon vara själv i stall där alla är ute hela dagarna tänker jag. Håller tummarna att det läker megafort!
 
@Mistimed himla otur ni har men min erfarenhet är att hästar läker frakturer som inte är komplicerade, på ett bra sätt. En av mina hästar blev sparkad på framknäet en gång, röntgen visade fraktur. Han fick stå i en liten sjukhage på min gräsmatta, har ju hästarna hemma, i 2 månader o sen större hage. Efter 3 månader röntgades han om o hör o häpna, frakturen var helt läkt o bara att sätta igång! Så håller tummarna för er.
 
Nya frakturer syns sällan, tar tydligen en vecka ungefär lärde jag mig när jag miste Frans mamma.

Men att hon lyckats med det nu i de mjuka markerna!

Låter toppen att ni kunde byta stall så kvickt! Slipper hon vara själv i stall där alla är ute hela dagarna tänker jag. Håller tummarna att det läker megafort!

Ah, jag förstår! Underligt att det syntes på Iska direkt...

Det går ett litet stenröse genom hagen, det är inte helt ovanligt att hon hoppar över det när hon busar runt med ungdomarna. Tänker mig att hon kan ha landat illa på en sten i samband med det.

Ja, det är ju samma ställe som har lösdriften och de hade precis fått en box ledig så det löste sig väldigt smidigt! Tack!


@Novali01 Ja, tycker vi haft orimligt mycket otur... Hoppas Iska läker snabbt också, 6 månader på box låter så ohyggligt länge. Men hovslagaren sa också att det är möjligt att det går snabbare än så.
 
Senast ändrad:
Herregud vad dött det är här? Vad händer med alla pållar, kan inte alla bara lägga in en uppdatering om sin häst?

Eskil jobbar på, skulle ha tävlat den 16:e men den tävlingen verkar ha samma TDB problem som många så det går inte att anmäla. Får bli 14 dgr senare istället.
 
Herregud vad dött det är här? Vad händer med alla pållar, kan inte alla bara lägga in en uppdatering om sin häst?

Eskil jobbar på, skulle ha tävlat den 16:e men den tävlingen verkar ha samma TDB problem som många så det går inte att anmäla. Får bli 14 dgr senare istället.

Är han tillbaka hos ryttaren eller nån annan som ska tävla?

Frans går riktigt bra nu. I helgen var det en P&J, den började kl 15 så vi tog 1m för att få komma hem i vettig tid. Han hoppar så fint och sköter sig bra med allt runtomkring. Jag försöker variera så gott det går denna mörka, absolut genomblöta årstid, men han stökar lite med uppsittning utomhus så behöver en extrahand just nu.
Tog en tömkörningslektion som löste några knutar. Föredrar att tömköra när bebis är med i stallet då hon inte tycker sova är kul längre på dagarna. Frans däremot är superkul så hon blir sur när vi går en bit bort.
Och fuxen älskar såklart barn och liksom sin mamma är barn aldrig läskiga, stenar däremot :eek: Logiken hos hästar alltså..

Första riktiga start är planerad till slutet av månaden.
 
Jag rider bara ut på Platina just nu. Den där vackra hästen är en riktigt trevlig skogsmullehäst..😇
Hade precis kommit igång med att åka till ridhus då de fick en häst med feber i det stallet så stängt i tre veckor. Sen fick Hedwig feber hos oss, första gången sen jag köpte henne(!) Alla prover kom tillbaka negativa men har ju fått hålla mig hemma. Platina har varit helt frisk hela tiden.
Men vilket år som helst ska vi väl komma igång. Hon blir ju stark och fin av alla uteritter i allafall. 😁
Ridbanan är katastrof för det mesta denna årstid så skogsvägarna är att föredra underlagsmässigt. O även om dressyrutbildningen ligger efter så har hon lärt sig att ridas ut i mörker i alla gångarter med pannlampa på matte.👍🏻Alltid något..🤣
 
Är han tillbaka hos ryttaren eller nån annan som ska tävla?

Frans går riktigt bra nu. I helgen var det en P&J, den började kl 15 så vi tog 1m för att få komma hem i vettig tid. Han hoppar så fint och sköter sig bra med allt runtomkring. Jag försöker variera så gott det går denna mörka, absolut genomblöta årstid, men han stökar lite med uppsittning utomhus så behöver en extrahand just nu.
Tog en tömkörningslektion som löste några knutar. Föredrar att tömköra när bebis är med i stallet då hon inte tycker sova är kul längre på dagarna. Frans däremot är superkul så hon blir sur när vi går en bit bort.
Och fuxen älskar såklart barn och liksom sin mamma är barn aldrig läskiga, stenar däremot :eek: Logiken hos hästar alltså..

Första riktiga start är planerad till slutet av månaden.
Nope han är kvar hos mig så Ungen ( min kompis tös :D ) ska tävla honom ett par ggr iaf så får vi se. Tror varken han stiger eller sjunker i pris av att vara hos mig så för att spara lite pengar får det bli så just nu.
Han sköter sig på hoppträningarna men börjar inte hoppa på riktigt förrän det blir 115-120, innan dess kliver han över o ser lite disträ ut....:laugh::laugh:.

Kul med Frans, han är fortfarande min favvo-fux på buke!:love:
 
Jag rider bara ut på Platina just nu. Den där vackra hästen är en riktigt trevlig skogsmullehäst..😇
Hade precis kommit igång med att åka till ridhus då de fick en häst med feber i det stallet så stängt i tre veckor. Sen fick Hedwig feber hos oss, första gången sen jag köpte henne(!) Alla prover kom tillbaka negativa men har ju fått hålla mig hemma. Platina har varit helt frisk hela tiden.
Men vilket år som helst ska vi väl komma igång. Hon blir ju stark och fin av alla uteritter i allafall. 😁
Ridbanan är katastrof för det mesta denna årstid så skogsvägarna är att föredra underlagsmässigt. O även om dressyrutbildningen ligger efter så har hon lärt sig att ridas ut i mörker i alla gångarter med pannlampa på matte.👍🏻Alltid något..🤣
Rider du ut själv på henne? Jag tänker att det gör varken från eller till med några månader hit eller dit i utbildningen. Har ju enbart betydelse vid försäljning och det ska ju du inte göra.
 
Rider du ut själv på henne? Jag tänker att det gör varken från eller till med några månader hit eller dit i utbildningen. Har ju enbart betydelse vid försäljning och det ska ju du inte göra.
Nej alltid sällskap hittills. Hon är inte som Hedwig som snällt traskade vart man ville i sällskap eller ensam.😍 Men jag tömkör henne ut ensam. 😊
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp