Födda 2013 del 4

Florence har bara gått i hagen sedan i somras... Har fortfarande inte blivit något klokare i hur jag ska göra med henne. Men jag rider syrran - 16 nu och sedan är att få Kannatolen - 17 inriden nästa prio när jag får tid. Så inte så mycket att rapportera om...
 
Florence har bara gått i hagen sedan i somras... Har fortfarande inte blivit något klokare i hur jag ska göra med henne. Men jag rider syrran - 16 nu och sedan är att få Kannatolen - 17 inriden nästa prio när jag får tid. Så inte så mycket att rapportera om...
Jag kommer inte ihåg om det hade hänt något med henne eller hur kommer det sig att hon bara går i hagen?
 
Jag kommer inte ihåg om det hade hänt något med henne eller hur kommer det sig att hon bara går i hagen?

Hon har Kissing Spines, har inte reagerat när man klämmer på varken muskler eller ryggrad men visar symptom vid ridning. Om det nu är från det, men vi misstänker det i alla fall.
 
Hon har Kissing Spines, har inte reagerat när man klämmer på varken muskler eller ryggrad men visar symptom vid ridning. Om det nu är från det, men vi misstänker det i alla fall.
Det är ju väldigt tråkigt med Florence men en sak som kanske skulle kunna fungera är att under en längre period longera med equiband och tömköra för att se om man kan bygga såpass mycket muskler att hon klarar en ryttare. Men det är ju mycket jobb och du har 2 andra som tar tid så jag förstår om du inte hinner.
 
Det är ju väldigt tråkigt med Florence men en sak som kanske skulle kunna fungera är att under en längre period longera med equiband och tömköra för att se om man kan bygga såpass mycket muskler att hon klarar en ryttare. Men det är ju mycket jobb och du har 2 andra som tar tid så jag förstår om du inte hinner.

Ja, jag har funderat på det, men saken är den att jag nästan hela tiden tränat henne som en rygghäst även om jag inte visste att hon hade det, och hon var enligt veterinären också väldigt fint musklad i ryggen när hon fick diagnosen. Sedan kan man såklart alltid anpassa ännu mer, så det är väl det jag funderar på om det är värt att prova igen. Eller om man ska göra någon operation.
 
Mulle börjar komma igång nu efter 2 månaders igångsättning efter min graviditet. Jag rider ca 3-4 dagar i veckan och longerar typ 1-2 gånger. Vi orkar inga långa pass, si sådär 30-45 min totalt brukar de bli. Men vad gör det när hästen känns bättre än någonsin! Jag behöver dock jobba en del mer för att få tillbaka min kropp...

Vi flyttade ut till egen gård i november där har jag nog Skånes torraste ridbana denna vinter. Har inte behövt åka till ridhus alls. Jätteskönt nu när lillan är så liten att slippa åka med både liten bebis och sprallig häst.

Tanken är väl att komma iväg något nu när han är mer igång så vi kan komma ut och tävla lite. Kanske msv c/msv b om han känns hyfsat avspänd. Förhoppningsvis kan han gå msv a/st. George i höst.

Men nu luffar vi mest runt hemma, antingen på ridbanan med bommar och hinder eller ute och klättrar i min stora beteshage (ca 5 ha). Vi njuter helt enkelt av livet på gården. Och bebismyser däremellan 😁. Ska försöka få till någon annan vettig uteritt i grannbyn med sällskap, alternativ åka till stranden snart också nu när jag börjar bli lite varm i kläderna.


 
Ja, jag har funderat på det, men saken är den att jag nästan hela tiden tränat henne som en rygghäst även om jag inte visste att hon hade det, och hon var enligt veterinären också väldigt fint musklad i ryggen när hon fick diagnosen. Sedan kan man såklart alltid anpassa ännu mer, så det är väl det jag funderar på om det är värt att prova igen. Eller om man ska göra någon operation.

Också svårt att veta vad som är smärta och vad som är personlighet på henne tänker jag?

@Waco Ni verkar ha det underbart där!

Nu är Frans anmäld till sin första 1,20 i slutet i månaden. Träning ikväll igen. Märkligt nog verkar mer ridning och träning ge bättre resultat ;) Fast mest tror jag att det är nya sadeln, nya transporten och nytt bett. Känns bättre för matte när man resonerar så ;)
 
Nu är Frans anmäld till sin första 1,20 i slutet i månaden. Träning ikväll igen. Märkligt nog verkar mer ridning och träning ge bättre resultat ;) Fast mest tror jag att det är nya sadeln, nya transporten och nytt bett. Känns bättre för matte när man resonerar så ;)
SJÄLVKLART är det sadel, transport och bett som ger effekt! :laugh: :laugh: :laugh:

På tal om bett, vad rider ni alla på för bett? Eskil gillar inget som trycker mot tungan, är känslig i munnen utan att vara överdrivet känslig så han går just nu på ett Fager Carl med lösa ringar. Gillar Fagerbetten men frågan är om han inte gick bättre på sitt Sprenger softbett....
 
Känns frisk och fräsch och typ som en fyraåring.
Hoppas nu att vi kan börja komma igång lite mer seriöst.✊🏻😊
 

Bifogade filer

  • 4E3E8B53-B301-4183-9F86-315CDE707D36.jpeg
    4E3E8B53-B301-4183-9F86-315CDE707D36.jpeg
    26,1 KB · Visningar: 26
Jag tror jag får ett hysteriskt nervsammanbrott! Åkte skidor på sportlovet och ramlade naturligtvis dag 1...vred till knäet och det gjorde sanslöst ont! Fick åka liggande pulka ner och sen blev det ortoped och MR vid hemkomst...ska få besked på fredag men har rätt ont än och skiten viker sig i sidled=fel på korsbandet? Är så himla besviken, hade ju fått så bra snurr på mitt fuxsto och Eskil är ju igång också... suck....
 
Jag tror jag får ett hysteriskt nervsammanbrott! Åkte skidor på sportlovet och ramlade naturligtvis dag 1...vred till knäet och det gjorde sanslöst ont! Fick åka liggande pulka ner och sen blev det ortoped och MR vid hemkomst...ska få besked på fredag men har rätt ont än och skiten viker sig i sidled=fel på korsbandet? Är så himla besviken, hade ju fått så bra snurr på mitt fuxsto och Eskil är ju igång också... suck....
Usch! Men det är riskabelt att ge sig på andra sporter när man börjar bli lite till åren... 🤔
Hoppas att det inte är så allvarligt som du befarar.😰
 
Jag tror jag får ett hysteriskt nervsammanbrott! Åkte skidor på sportlovet och ramlade naturligtvis dag 1...vred till knäet och det gjorde sanslöst ont! Fick åka liggande pulka ner och sen blev det ortoped och MR vid hemkomst...ska få besked på fredag men har rätt ont än och skiten viker sig i sidled=fel på korsbandet? Är så himla besviken, hade ju fått så bra snurr på mitt fuxsto och Eskil är ju igång också... suck....

Nääe vad trist!
Hoppas det inte är så farligt i slutändan, men låter onekligen inte bra..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 667
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 313
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 330
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp