Födda 2013 del 4

Eskil är på träningsläger 2 veckor. Vill inte att han börjar tappa höjd i sin hoppning så tänkte göra så här ibland. Kan säga att han inte tappat NÅN höjd!
140 cm var plätt lätt...
received_936114233505171.jpeg
 
:laugh::laugh::laugh:
Sorry att jag skrattar men...Platina har ju humor! Hon är lite som min yngste son..vi är överens om hur allt ska vara men när vi kommer ut bland folk skämmer han ut mig fullständigt och gör EXAKT det jag sagt han inte ska göra! teenager....:o:D.
Men du tror inte att det är så enkelt att hon fått träningsvärk av skrittfattningarna? Kanske helt enkelt bara behöver strunta i galoppen några pass, göra mycket övergångar trav-skritt istället eller helt andra grejer. Ambitiösa hästar har ju en tendens att ta i för mycket och får då träningsvärk helt enkelt.
Det borde ha gett med sig ändå. 🤔 Var ju i torsdags. Hon tömkördes i fredags o i söndags. Lördag och måndag gick hon i skogen. Hon var ju vansinnig förra året när vi höll på med galoppfattningar. Sparkade bakut så jag fan hade wiplash. Jättearg när jag skulle in och störa. Det försvann sen och hon har verkligen varit duktig med fattningarna nu. Men Liane sa att just fattningar från skritt är otroligt jobbigt, första språnget blir som piruettgalopp så det kanske stramade lite väl mycket i skinkorna och det ställer hon inte upp på bara sådär..🙄
Om jag ser tillbaka så har hon i princip bara ridits ut fram till februari. Då började vi åka och träna en gång i veckan och hon har bara blivit bättre för varje gång. Däremellan har vi faktiskt nästan bara ridit ut. Men ändå så har hon utvecklats ganska mycket på kort tid. Enligt Liane är det inte ovanligt att hästen utvecklas fint och istället för att man blir kvar på en "platå" ett tag till så fortsätter man och då kan det blir en dip. Kan ju vara så att hon egentligen inte var riktigt redo för fattningarna från skritt plus att hon ifrågasätter mer när jag plötsligt ska lägga mig i mer och ställer krav. Hon är ju riden ungefär lika mycket som en 5-åring skulle jag säga med tanke på en flera avbrott som vi haft.
Jag ska rida ut en kort sväng i dag och sen åka och träna imorgon. Får se om det går bättre i vanliga ridhuset.:D
 
@Hedwig Ja lite det spåret jag är inne på också, dvs hon tycker det är så jobbigt att sätta under sig istället för att plöja på framåt som är hennes naturliga och protesterar då när det blir jobbigt.
Blir intressant att se vad hon "säger om " träningen imorgon.

Ang Eskil, ja det är ju det som är problemet med honom...han är så fruktansvärt oflashig i lägre klasser, inte oförsiktig utan bara oflashig, att han behöver komma upp på 130-140 för att se sån här ut. Men folk vill ha flashiga hästar som sen kanske är både tittiga och fega när det väl gäller. Om jag skulle tävla hoppning skulle jag verkligen köpa en Eskil. Hoppar i alla lägen, tittar aldrig på hinder och ÄLSKAR hoppning av alla de slag!
Blir han inte såld snart så blir han terränghäst...slår vad om att han hoppar allt man styr på där med! :D
 
@Hedwig Ja lite det spåret jag är inne på också, dvs hon tycker det är så jobbigt att sätta under sig istället för att plöja på framåt som är hennes naturliga och protesterar då när det blir jobbigt.
Blir intressant att se vad hon "säger om " träningen imorgon.

Ang Eskil, ja det är ju det som är problemet med honom...han är så fruktansvärt oflashig i lägre klasser, inte oförsiktig utan bara oflashig, att han behöver komma upp på 130-140 för att se sån här ut. Men folk vill ha flashiga hästar som sen kanske är både tittiga och fega när det väl gäller. Om jag skulle tävla hoppning skulle jag verkligen köpa en Eskil. Hoppar i alla lägen, tittar aldrig på hinder och ÄLSKAR hoppning av alla de slag!
Blir han inte såld snart så blir han terränghäst...slår vad om att han hoppar allt man styr på där med! :D
Hon fick faktiskt vila idag. Kom på att hon gått varje dag sen förra tisdagen. Återkommer om hur hon sköter sig imorgon..🙈👀 Tänk bara vad roligt det ska bli att lära henne byta..🙄 med tanke på lättkränkt...

Eskil borde bli såld. Fattar inte problemet. Älskar okomplicerade hästar, livet blir så mycket enklare med sånna! Men folk är idioter.
 
Hon fick faktiskt vila idag. Kom på att hon gått varje dag sen förra tisdagen. Återkommer om hur hon sköter sig imorgon..🙈👀 Tänk bara vad roligt det ska bli att lära henne byta..🙄 med tanke på lättkränkt...

Eskil borde bli såld. Fattar inte problemet. Älskar okomplicerade hästar, livet blir så mycket enklare med sånna! Men folk är idioter.

Tur för vissa hästar att vi idioter finns ;) Jag red i ridhuset igår, Frans var het i början och då blir det lite åt alla håll och kanter och han släppte inte ned mig ordentligt. Galoppfattningarna strulade lite, det känns som vi inte riktigt är synkade i hjälpgivningen. Men ett spö i handen hjälpte..

Iaf, två ickeflashiga filmer från igår. En på galopp och en i trav där jag försöker lägga ned honom lite men bibehålla balans och inte rinna iväg.


 
Tur för vissa hästar att vi idioter finns ;) Jag red i ridhuset igår, Frans var het i början och då blir det lite åt alla håll och kanter och han släppte inte ned mig ordentligt. Galoppfattningarna strulade lite, det känns som vi inte riktigt är synkade i hjälpgivningen. Men ett spö i handen hjälpte..

Iaf, två ickeflashiga filmer från igår. En på galopp och en i trav där jag försöker lägga ned honom lite men bibehålla balans och inte rinna iväg.



Vad kul att få se lite av Frans! Han ser ju jättetrevlig ut. :love:
 
Tur för vissa hästar att vi idioter finns ;) Jag red i ridhuset igår, Frans var het i början och då blir det lite åt alla håll och kanter och han släppte inte ned mig ordentligt. Galoppfattningarna strulade lite, det känns som vi inte riktigt är synkade i hjälpgivningen. Men ett spö i handen hjälpte..

Iaf, två ickeflashiga filmer från igår. En på galopp och en i trav där jag försöker lägga ned honom lite men bibehålla balans och inte rinna iväg.


Det är så himla kul att se film. Tråden blir väldigt mycket roligare! Frans är kanonfin tycker jag o du rider mjukt o fint. Rider du för någon tränare nu? Ser ut som att det kan bli riktigt bra när ni kommit igång ännu mer.👌🏻😃
 
Det är så himla kul att se film. Tråden blir väldigt mycket roligare! Frans är kanonfin tycker jag o du rider mjukt o fint. Rider du för någon tränare nu? Ser ut som att det kan bli riktigt bra när ni kommit igång ännu mer.👌🏻😃

det finns att jobba på :)var länge sen jag tränade mer frekvent så behöver leta upp en tränare. Planen är atthinna några träningar i vår iaf.
 
Har för första gången på 7 år blivit sugen på att ta ett föl på Iska...
Och det bara för att jag drömde att hon blev tjuvbetäckt förra året och nu plötsligt fölade. Jag är så lättpåverkad. :cautious:

Nu går det ju inte ändå, och jag hade inte betäckt henne oavsett eftersom jag vill rida. Men ändå. :p
 
Har för första gången på 7 år blivit sugen på att ta ett föl på Iska...
Och det bara för att jag drömde att hon blev tjuvbetäckt förra året och nu plötsligt fölade. Jag är så lättpåverkad. :cautious:

Nu går det ju inte ändå, och jag hade inte betäckt henne oavsett eftersom jag vill rida. Men ändå. :p
Men föl, Man blir helt koko i dessa tider. Jag har verkligen inte tid med fler hästar men längtar liksom ändå efter fler 🙈
Ibland är jag väldigt nöjd att vi bara tar emot valacker i mitt stall (av haglogistiska skäl) för annars hade jag haft måååånga hästar nu... :angel::o

F ö har jag också en -13 nu. :)
 
Ibland är jag väldigt nöjd att vi bara tar emot valacker i mitt stall (av haglogistiska skäl) för annars hade jag haft måååånga hästar nu... :angel::o

F ö har jag också en -13 nu. :)

Ja, jag har verkligen tyckt resan med Iska varit lärorik och rolig och givande men herre vad jag inte vill göra det igen. :o Så mycket jobb, oror, blod, svett och tårar som varit inblandat i att få en ridbar häst som sen ändå bara är skadad hela tiden pga svart bälte i att dra på sig traumaskador i hagen. :meh:

Men... sen är de ju så sööööööta som föl :love::love:

Kul med ett kullsyskon! Berätta mer!
 
haha I wish!
Men föl, Man blir helt koko i dessa tider. Jag har verkligen inte tid med fler hästar men längtar liksom ändå efter fler 🙈
Lite synd att jag aldrig betäckt Hedwig. Hon hade älskat det plus att hon verkligen är en supertrevlig och okomplicerad individ. Platina borde få föl. Det är ett riktigt fint sto. Men man ska ju kunna ha dem också..
 
Åkte och tränade idag i vanliga ridhuset och hon var precis som vanligt förutom att hon var tokladdad och ville bara galoppera. Hon sparkade bakut två gånger i höger galoppen ganska ordentligt o vet inte om hon fick loss någon liten låsning för sen galopperades det frejdigt i båda varven. Red även med spö idag och petade till henne när hon ville gå emot skänkeln. Tog det bra och blev inte sur.
 
@Pontevecchio Roligt med Frans-Film! :love: . Han ser fantastiskt mjuk o fin ut, behöver ju bara balansera sig lite mer. Kanske kan du korta stiglädren nåt hål? Du står på tå lite och då får man själv lite sämre balans. Din handställning är avundsvärt bra!
 
Har för första gången på 7 år blivit sugen på att ta ett föl på Iska...
Och det bara för att jag drömde att hon blev tjuvbetäckt förra året och nu plötsligt fölade. Jag är så lättpåverkad. :cautious:

Nu går det ju inte ändå, och jag hade inte betäckt henne oavsett eftersom jag vill rida. Men ändå. :p
Presentation tack! Bilder o film annars finns den inte....:o:D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp