Födda 2013 del 4

Hon fick faktiskt vila idag. Kom på att hon gått varje dag sen förra tisdagen. Återkommer om hur hon sköter sig imorgon..🙈👀 Tänk bara vad roligt det ska bli att lära henne byta..🙄 med tanke på lättkränkt...
Hon kanske blir plätt lätt att lära byten på eftersom hon har balans tänker jag. Du får ju låtsas som det är nåt hon själv föreslagit så går det säkert som en dans...:angel::D
 
Presentation tack! Bilder o film annars finns den inte....:o:D

Gissar att du menade att citera @LenaH och inte att du vill ha presentation på fölet jag drömde om? :D

Men jag är inte den som är den... Film blir svårt, men för bild kan du se i föltråden 2020, den såg preciiiis ut som den Fritidsryttare har (minus det vita på nosen). Gigantisk kolsvart hingst med stjärn. Iska känner du ju till, pappa var en osnyten liten b-ponnyhingst vars stam jag inte känner till. :D :sneaky:
 
@Pontevecchio Roligt med Frans-Film! :love: . Han ser fantastiskt mjuk o fin ut, behöver ju bara balansera sig lite mer. Kanske kan du korta stiglädren nåt hål? Du står på tå lite och då får man själv lite sämre balans. Din handställning är avundsvärt bra!

Ja nästa pass kortade jag ett hål men jag har så lätt att bli lite stark i vaderna så längre läder påminner mig om att sträääcka ut. Har såna där flexande stigbyglar på filmen men det var inte alls min grej alltså. usch blä.

va? beröm för min handställning? jag tycker mina händer är hemska, för höga och stökiga. Gissar att de försöker dölja en svag core.

Frans undrar också vad du menar med balans, snabbast vinner utan att gå omkull räcker väl?
 
Hon kanske blir plätt lätt att lära byten på eftersom hon har balans tänker jag. Du får ju låtsas som det är nåt hon själv föreslagit så går det säkert som en dans...:angel::D
Vi var ute och cantrade igår en lång sträcka och hon bytte självmant emellanåt. Det kan ha varit i samband med att jag gjorde en halvhalt och skiftade vikten lite. Blev lite förvånad eftersom halvhalterna mest var för att hon inte skulle typ skena ikapp Hedwig som galopperade framför.🤣 Man kan ju hoppas att det går hyfsat lätt. Fattningarna från skritt kan jag tydligen stoppa upp någonstans på ett tag..
 
Ja nästa pass kortade jag ett hål men jag har så lätt att bli lite stark i vaderna så längre läder påminner mig om att sträääcka ut. Har såna där flexande stigbyglar på filmen men det var inte alls min grej alltså. usch blä.

va? beröm för min handställning? jag tycker mina händer är hemska, för höga och stökiga. Gissar att de försöker dölja en svag core.

Frans undrar också vad du menar med balans, snabbast vinner utan att gå omkull räcker väl?
Japp för det är när du HAR dina händer där som du aktiverar dina coremuskler så stort + för din handställning!
Frasse lelle har jättebra balans, du ska bara lära dig att hänga med hälsar han via Eskils senaste sms.....:D:D
 
Vi var ute och cantrade igår en lång sträcka och hon bytte självmant emellanåt. Det kan ha varit i samband med att jag gjorde en halvhalt och skiftade vikten lite. Blev lite förvånad eftersom halvhalterna mest var för att hon inte skulle typ skena ikapp Hedwig som galopperade framför.🤣 Man kan ju hoppas att det går hyfsat lätt. Fattningarna från skritt kan jag tydligen stoppa upp någonstans på ett tag..
Ja du ser! Jag lärde Misty byten via att luta mig i svängarna när vi galopperade på en sandväg. Den svänger rätt kraftigt och nu kan jag bara trampa i stigbygeln nån meter innan svängen så byter hon klockrent. Byter även rent i hoppningen men sen har jag inte övat byten á la dressyr på bana såklart men tror inte det skulle vara svårt för henne.
 
Japp för det är när du HAR dina händer där som du aktiverar dina coremuskler så stort + för din handställning!
Frasse lelle har jättebra balans, du ska bara lära dig att hänga med hälsar han via Eskils senaste sms.....:D:D

aha! tack för den inputen. Jag tycker det är svårt att ta fram/ned händerna utan att bli rak i armbågen och då känner jag mig stum.

Ja det där med att hänga med. Det går fort i hockey och tydligen även i hoppning.
Frasse byter lätt och fint, dock inte alltid rätt så det är kvar att lära. Måste spara nåt till nästa vecka också ;)
 
aha! tack för den inputen. Jag tycker det är svårt att ta fram/ned händerna utan att bli rak i armbågen och då känner jag mig stum.

Ja det där med att hänga med. Det går fort i hockey och tydligen även i hoppning.
Frasse byter lätt och fint, dock inte alltid rätt så det är kvar att lära. Måste spara nåt till nästa vecka också ;)
Du kan läsa på nätet om hur man aktiverar sin core, rätt intressant med tanke på hur många år man fått höra att man ska sänka handen..
 
Är det någon av er som kör någon typ av NH? Jag har köpt en bok och beställt en repgrimma. :DTänkte det kunde vara bra att köra lite olika övningar från marken. Tex att lära hästen att sänka huvudet. Platina blir ju lätt spänd så kanske kan vara en bra grej.
 
Är det någon av er som kör någon typ av NH? Jag har köpt en bok och beställt en repgrimma. :DTänkte det kunde vara bra att köra lite olika övningar från marken. Tex att lära hästen att sänka huvudet. Platina blir ju lätt spänd så kanske kan vara en bra grej.

nja. Använder repgrimma vid promenader och liknande, är skarpare men man slipper bett. När han blir yr kör jag Eamon övning, snurra baken och sen backa.
 
Är det någon av er som kör någon typ av NH? Jag har köpt en bok och beställt en repgrimma. :DTänkte det kunde vara bra att köra lite olika övningar från marken. Tex att lära hästen att sänka huvudet. Platina blir ju lätt spänd så kanske kan vara en bra grej.
Inte NH på nåt sätt men longerar med repgrimma och equiband enl Svensk Hästrehabs sida. Pärlan är ju också rätt spänd men har tömkört en del och som sagt då longerat med equiband för att få henne lite mindre spänd. Visade sig att hon spänner av mer när jag sitter på än när jag står på backen dock....
 
Jag tränade för första gången sen Frans var 4 igår, det är … 2,5 år sen. Tjoho!
Tränaren gillar Frans och menar att han blir osäker när han tappar balansen (och jag med). så vi fick ta ned tempot, vara noga med ställningen och lyfta fram nosen. Märkligt nog fick vi bra fattningar då ;). Frans kändes skitfin men lätt var det inte! Och ovant att rida låååångsamt. Fasiken så svårt det är att rida alltså. Men roligt. Jag blev också rejält trött, fysiken är inte i topptrim!
 
Jag tränade för första gången sen Frans var 4 igår, det är … 2,5 år sen. Tjoho!
Tränaren gillar Frans och menar att han blir osäker när han tappar balansen (och jag med). så vi fick ta ned tempot, vara noga med ställningen och lyfta fram nosen. Märkligt nog fick vi bra fattningar då ;). Frans kändes skitfin men lätt var det inte! Och ovant att rida låååångsamt. Fasiken så svårt det är att rida alltså. Men roligt. Jag blev också rejält trött, fysiken är inte i topptrim!
Vilken bra tränare! Det här med balans har jag upptäckt är en extremt viktig sak och rider man på framåt, vilket man fått lära sig, så springer dom ju bara och hamnar i framvikt. Misty har ju haft väldigt svårt för detta, hon hade ingen bakbroms installerad, medan Eskil alltid är i balans. Min Pärlan, 6-åringen, måste man bromsa ned i traven men har bakbromsen naturligt installerad så om man bara inte låter henne luffa på utan balanserar upp så kommer framdelen upp lätt.

Undrar varför så många dressyrtränare ligger kvar i det gamla tänket om att rida på framåt som enda rätta vägen?
 
@Novali01 tänler det beror lite på häst? Frans mamma var som att köra på räls, alltid i balans men svår att förändra. Ojämn gas också.

Frans är mycket vingligare, viker in nacken eller drar iväg. Men han är betydligt rörligare med starkare motor.
 
@Novali01 tänler det beror lite på häst? Frans mamma var som att köra på räls, alltid i balans men svår att förändra. Ojämn gas också.

Frans är mycket vingligare, viker in nacken eller drar iväg. Men han är betydligt rörligare med starkare motor.
Hur menar du? Tror inte det beror på vilken häst ang just balans och att man inte ska driva på framåt innan man fått balans i alla gångarter. Men du menade kanske på annat sätt?

Jag tycker mina dressyrtränare mest låtit mig harva på runt runt på volt och då att man ska driva framåt. Varken jag eller häst har hunnit med i det tempot. Sen haft någon som funkat bättre med att allt ska sitta på plats i skritt innan trav men ändå inte förklarat så man fattat att man måste balansera om SÅ FORT de tappar balansen det minsta för annars funkar inte resten.
 
Hur menar du? Tror inte det beror på vilken häst ang just balans och att man inte ska driva på framåt innan man fått balans i alla gångarter. Men du menade kanske på annat sätt?

Jag tycker mina dressyrtränare mest låtit mig harva på runt runt på volt och då att man ska driva framåt. Varken jag eller häst har hunnit med i det tempot. Sen haft någon som funkat bättre med att allt ska sitta på plats i skritt innan trav men ändå inte förklarat så man fattat att man måste balansera om SÅ FORT de tappar balansen det minsta för annars funkar inte resten.

Nej de behöver ha balans men vissa har enkelt för balans och svårt för annat menade jag. Henne behövde jag rubba lite ur balans för att hon skulle börja lyssna. Vi red först på volt och sen fyrkanten och serpentinbågar för att verkligen ha koll på att han låg kvar i balans och att jag inte tryckte iväg honom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp