Födda 2013 del 4

Nej de behöver ha balans men vissa har enkelt för balans och svårt för annat menade jag. Henne behövde jag rubba lite ur balans för att hon skulle börja lyssna. Vi red först på volt och sen fyrkanten och serpentinbågar för att verkligen ha koll på att han låg kvar i balans och att jag inte tryckte iväg honom.
Ja tänkte nästan att jag inte förstod hur du menade.

I helgen har vi roat oss med uteritter och öppen bana. Eskil som vanligt en klippa, bryr sig inte ett dugg om att vi åker till nåt ställe han aldrig varit utan tvärtom så himla glad o lycklig över att få hoppa utomhus! Hemma sen chillar han i hagen...
20200521_190458.jpg
 
I måndags var vi ute i skogen, Frans fick plötsligt nys på nåt läskigt och tvärvände, tappade mig och galopperade hem själv. Eller hem.. på vägen låg sommarhagen med öppen grind så Frans tog en liten sväng dit istället. Som vanligt när han springer lös inte en skråma på hästen. Nu vet jag att han kan vända sådär fort som sin mor. kul.

I går var det hoppträning. Jag skulle hämta in från hagen, lite lagom tidspress. De kommer galopperande nedför backen till mötes men sen får de tuppjuck och 11 min galopp senare börjar jag bli vääääldigt stressad och funderar på om vi verkligen hinner. 11 minuter! :bump::banana:Frans var den enda som orkade så han sprang först med en kompis, sen bytte han. Hann rulla också såklart eftersom han var varm.


Bara borsta ultrafort, in med häst och köra. Väl framme hade han eftersvettats rätt ordentligt så var inte renare och fräschare direkt. Beridaren undrade om han galopperats uppsuttet nåt. :eek: Men sen var hon glad för Frans var uppvärmd och avslappnad och hoppade kanonfint.

Broncobertil alltså.. :rofl::love:
 
@Pontevecchio Inte kul när de vänder sådär! Gjorde min gamle skimmel konstant när han var 5...enda hästen i mitt liv som jag fått sätta graman på för att få bukt med men sen slutade han!

Igår åkte Eskil till sitt nya hem. Givetvis är det detta som varit meningen hela tiden med honom men OJ vad jobbigt det var!!!:(. Han får det säkert alldeles jättebra men vilken resa vi gjort ihop...från liten övergiven fölis till att tävla på alla de stora unghästtävlingarna i Sverige. Jag är så stolt över honom, han är en sån kämpe och dessutom den snällaste häst man kan önska sig. Och jag vet att jag kommer över detta snart, känner mig nästan löjlig men jag är faktiskt ledsen över detta.
En sista bild på Eskil o Emma.
IMG_20200511_150511_284.jpg
 
@Pontevecchio Inte kul när de vänder sådär! Gjorde min gamle skimmel konstant när han var 5...enda hästen i mitt liv som jag fått sätta graman på för att få bukt med men sen slutade han!

Igår åkte Eskil till sitt nya hem. Givetvis är det detta som varit meningen hela tiden med honom men OJ vad jobbigt det var!!!:(. Han får det säkert alldeles jättebra men vilken resa vi gjort ihop...från liten övergiven fölis till att tävla på alla de stora unghästtävlingarna i Sverige. Jag är så stolt över honom, han är en sån kämpe och dessutom den snällaste häst man kan önska sig. Och jag vet att jag kommer över detta snart, känner mig nästan löjlig men jag är faktiskt ledsen över detta.
En sista bild på Eskil o Emma.
Visa bifogad fil 51810
Ser ut som ett fint ekipage! 😍
 
Och vi kämpar på...
Hon har nu stått på box/boxstor hage i 6 månader. Efter veterinärbesök idag gissar de på att det hela kommer ta ytterligare 6 månader... Stackars lilla tufs.
Hon blir bättre hela tiden, men det går väldigt långsamt. Hon är ohalt och oöm, men sprickan är fortfarande bred även om man kan se att den börjat fylla i. Hon ska troligen få en ny specialsko, vi ska testa ge henne en något större hage och jag ska försiktigt börja öka på hennes promenader.
Om 2 månader kommer hon kanske få börja trava lite, beroende på hur det ser ut.
Hon tar det bra fortfarande, tack och lov...

Suck... :(:heart
 
Och vi kämpar på...
Hon har nu stått på box/boxstor hage i 6 månader. Efter veterinärbesök idag gissar de på att det hela kommer ta ytterligare 6 månader... Stackars lilla tufs.
Hon blir bättre hela tiden, men det går väldigt långsamt. Hon är ohalt och oöm, men sprickan är fortfarande bred även om man kan se att den börjat fylla i. Hon ska troligen få en ny specialsko, vi ska testa ge henne en något större hage och jag ska försiktigt börja öka på hennes promenader.
Om 2 månader kommer hon kanske få börja trava lite, beroende på hur det ser ut.
Hon tar det bra fortfarande, tack och lov...

Suck... :(:heart

Usch så tufft för er! men skönt att hon kryar på sig iaf.
 
@Hedwig Gött! Jag hatar också att vara beroende av andra. När Harriet var som mest besvärlig ledde jag henne upp på berget o red hem...fick rätt bra kondis då....:o:D.

@Mistimed Vilket eländes elände för din fina lilla häst! Håller tummarna att hon kryar fortare än vad de tror.

@Pontevecchio Har Frans tävlat nåt i sommar?
 
@Hedwig Gött! Jag hatar också att vara beroende av andra. När Harriet var som mest besvärlig ledde jag henne upp på berget o red hem...fick rätt bra kondis då....:o:D.

@Mistimed Vilket eländes elände för din fina lilla häst! Håller tummarna att hon kryar fortare än vad de tror.

@Pontevecchio Har Frans tävlat nåt i sommar?

Kalla mig långsint men efter de tillmälen du kallade mig på fb känner jag inte för att snicksnacka med dig om hästar mer.
 
Ägnar mina uteritter åt att finslipa galoppfattningar. Ibland tänker jag men vad fan..hon kan ju inte ens hjälpen..🙄😳 Men sen rätt som det är så är hon helt med på noterna och fattar varannan höger och varannan vänster hur fint som helst.
Hon blir lite taggad och tycker det är kul så jag tänker att när hon är så på kan jag nog även börja prova från skritt igen.
Tycker också att hon har blivit starkare och mycket stadigare i formen. Känns himla fin att rida för det mesta.🥰
 
Och vi kämpar på...
Hon har nu stått på box/boxstor hage i 6 månader. Efter veterinärbesök idag gissar de på att det hela kommer ta ytterligare 6 månader... Stackars lilla tufs.
Hon blir bättre hela tiden, men det går väldigt långsamt. Hon är ohalt och oöm, men sprickan är fortfarande bred även om man kan se att den börjat fylla i. Hon ska troligen få en ny specialsko, vi ska testa ge henne en något större hage och jag ska försiktigt börja öka på hennes promenader.
Om 2 månader kommer hon kanske få börja trava lite, beroende på hur det ser ut.
Hon tar det bra fortfarande, tack och lov...

Suck... :(:heart
Hur går det för er?
 
Hur går det för er?

Inget nytt här, nästa återbesök är först om en månad. Men det verkar funka att ha henne i en något större hage, och vi tar lite längre promenader och det går bra. Det hela är väl rätt händelselöst framöver, bara att vänta.

Men hon är ju för rolig, hon är 98% av gångerna verkligen bara supersnäll att promenera med. Men så har hon dagar ibland när hon är skvättig och ser spöken. Och det har hänt enstaka gånger att hon då skjutit iväg framåt tills grimskaftet tar stopp och vänt runt henne, varpå hon ställer sig på bakbenen (då alltså vänd mot mig). Men alltid på en grimskafts avstånd, hon rycker och sliter aldrig i mig och jag har aldrig känt mig i någon fara för några hovar. När hon kommer ner igen är allt bra och vi kan fortsätta promenaden. Hon är till och med snäll när hon inte beter sig. :grin:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp