Födda 2014 del 3

Min dam fick tidig vintervila när jag själv blev inlagd på sjukhus. Så hon strosar mest i hagen, och motioneras rätt kravlöst på lina i grimma de dagar underlaget på ridbanan tillåter det. Det var dock inte helt fel, för hon har blivit jämnare i kroppen och verkar ha landat lite i sig själv.
Nu ska hon bli av med vargtänder, sen ska hon få börja öva på att ha bett i munnen. Planen är dock att rida in bettlöst eftersom hon funkar bra på det (vi hann med skritt och trav uppsuttet innan vilan). Är galet sugen på att sitta upp, men behöver först och främst få ett ridbart underlag (hon har inga skor och därmed inte heller brodd) och sen gå igenom att sadel och styrning från marken fortfarande funkar

25019143_409413262808919_783187475404161024_n.jpg

25008380_527296500980772_6597010010776010752_n.jpg
 
Ja just det vi hör hemma här nu! Det händer inte alls mycket hemma hos oss då sammetskamelen kommer stå och äta upp sig inför fölning (om hon nu är dräktig ännu :nailbiting:)

Så här såg hon ut när vi hämtade hem henne från tjejen som ridit henne (och som förhoppningsvis vill visa henne som 5-åring):
 
Ja just det vi hör hemma här nu! Det händer inte alls mycket hemma hos oss då sammetskamelen kommer stå och äta upp sig inför fölning (om hon nu är dräktig ännu :nailbiting:)

Så här såg hon ut när vi hämtade hem henne från tjejen som ridit henne (och som förhoppningsvis vill visa henne som 5-åring):

Vilken fin! :love:
 
Då var vargtänderna ett minne blott för fröken lintott. Nu ska hon få vila helt från sådant som kan trycka på det aktuella området i någon vecka, och sen kan vi smyga igång tömkörningsträningen bettlöst igen samt börja träna på att ha bett i munnen efter två veckor :up:
 
Vi har vintervila, lite ofrivilligt pga mig. Hon har varit klockren annars. Var bla ute och red med nya hyresgäster dagen efter de kom till stallet, vi kunde rida var som helst i ledet och inga problem att nya hästar var med. Jag hoppas må bättre snart och kunna sätta igång henne, hon vill verkligen jobba. :) En sak vi gjort innan det frös på igen var att löshoppa, hon hoppade då högsta hittills och hade förstått det här med att hoppa av istället för att ta ett halvt språng till och hamna för nära hindret. Var nog bara 50-60 cm men det är lagom för en så tung häst. Hon hade riktigt roligt och har verkligen hittat styrkan i galoppen. :)
 
Vår blivande fyraåring har haft lite vintervila sedan vargtänderna drogs i november. Är nu igång igen och rids lite och tömkörs lite. Jättesnäll att hålla på med även om hon har lite temperament. Förra veckan fick hon sitt livs första "dressyrlektion". Började med att flytta lite över hörnlinjerna. Var så duktig! Hon har skor fram men inga bak. Men nästa skoning måste hon få skor även bak då hon sliter dem mycket. Vår hage är helt hopplös. Totalt lerig hela hösten och vintern och nu idag jättehårt knöligt och fruset. Till råga på allt upptäckte vi häromdagen att hon fått mugg på alla fyra ben. Som tur är verkar det redan vara på tillbakagång. För övrigt tycker vi det är svårt hur mycket och vad vi ska göra med vår fyraåring och hur länge vi ska hålla på. Dessutom blir det bara ridhus just nu pga vädret dvs underlaget ute. Antingen lerigt eller stenhårt. Undrar också om era verkar växa mer nu, eller om ni tror de växt klart?
26184462_141706469840341_3034622577646501888_n.jpg

Juliett inför sin allra första dressyrträning. :heart
 
@viarp Vi tror Liz är färdigväxt då hon stått still på 172 cm sedan i våras. De andra vi har haft har dock växt några centimeter till som 4-5-åringar så man vet aldrig :nailbiting:
 
Kandi vilar för tillfället. Ska dock sätta igång med att aktivera damen inom en närtid. Planen är att börja med tömkörning och när det funkar som det ska är det dags att ta kontakt med tjejen som red in Kandi för att få hjälp med att komma igång med ridningen. Jag själv har ju inte suttit på Kandi ännu, så första gången vill jag ha hjälp av min beridare. Jag har under hösten kört stenhård diet och nu har jag lyckats gå ner 25 kg :banana:. Börjar närma mig gränser när jag kan tänkta mig att krävla upp på ryggen på lilla fröken :D.

/Lizzie
 
Kandi vilar för tillfället. Ska dock sätta igång med att aktivera damen inom en närtid. Planen är att börja med tömkörning och när det funkar som det ska är det dags att ta kontakt med tjejen som red in Kandi för att få hjälp med att komma igång med ridningen. Jag själv har ju inte suttit på Kandi ännu, så första gången vill jag ha hjälp av min beridare. Jag har under hösten kört stenhård diet och nu har jag lyckats gå ner 25 kg :banana:. Börjar närma mig gränser när jag kan tänkta mig att krävla upp på ryggen på lilla fröken :D.

/Lizzie
Oj, imponerande! Grattis till dig :D och lycka till med första sittningen på damen. :)
 
Vår blivande fyraåring har haft lite vintervila sedan vargtänderna drogs i november. Är nu igång igen och rids lite och tömkörs lite. Jättesnäll att hålla på med även om hon har lite temperament. Förra veckan fick hon sitt livs första "dressyrlektion". Började med att flytta lite över hörnlinjerna. Var så duktig! Hon har skor fram men inga bak. Men nästa skoning måste hon få skor även bak då hon sliter dem mycket. Vår hage är helt hopplös. Totalt lerig hela hösten och vintern och nu idag jättehårt knöligt och fruset. Till råga på allt upptäckte vi häromdagen att hon fått mugg på alla fyra ben. Som tur är verkar det redan vara på tillbakagång. För övrigt tycker vi det är svårt hur mycket och vad vi ska göra med vår fyraåring och hur länge vi ska hålla på. Dessutom blir det bara ridhus just nu pga vädret dvs underlaget ute. Antingen lerigt eller stenhårt. Undrar också om era verkar växa mer nu, eller om ni tror de växt klart?
26184462_141706469840341_3034622577646501888_n.jpg

Juliett inför sin allra första dressyrträning. :heart
Tycker min sett ganska samma lika ut länge nu. Mättes till 153 i september så får mäta framåt vårkanten igen kanske och se hur det står till. Men hon är lagom i storlek där för sin ras. :) Den största skillnaden är snarare att hon bantat ganska mycket under vintern som planerat, känns väldigt skönt att märka skillnaden på sadelgjord och sele. Hon är ju en fluffig boll så för ögat ser hon bara lite mindre ut, men som sagt det är rätt stor skillnad på gjordarna. :up:
 
Min 2014a är longerad nu under hösten, jag har hängt på honom och nu senaste veckan suttit på honom (mkt korta stunder stillaståendes så räknas kanske knappt :P)
Han växer fortfarande på både höjden och bredden :/ Höjden behövs verkligen inte mer på enligt mig och han behöver bredda sig massor.
 
Alltså, min trygga fina häst. Igår skulle vi ta första ridturen på flera veckor, och självklart fastnar hon med stiglädret i stalldörrens handtag! Det har hänt mig förr, med en westernsadel, varpå den hästen fick panik och slet sönder hela dörren... Så, det var vad jag såg i mitt huvud. Men denna dam tog det lugnt, blev såklart lite rädd men stod sedan snällt kvar medan jag spände loss sadeln. Kunde sedan sadla på igen, gå genom stalldörren som om inget hänt, hoppa upp och rida ut i skogen i skymningen ensam. :heart Kan för övrigt inte fatta att just detta händer just mig, två gånger! Kommer aldrig mer ha stalldörren annat än vidöppen när utrustning är på. :p
 
Dagens aktivitet var en promenad uppe i "skogen" (det var en skog där förra gången vi var ute). Hon har inte lämnat gården där hon är uppstallad sedan oktober, så jag var lite tveksam över att ta ut henne själv först. Men det gick jättebra! Hon var tittig och på tårna till en början, sen var hon bara väldigt alert och pigg resten av vägen :D
SBQMo5H.jpg


Iqd0FP4.jpg


T77yruj.jpg
 
Det gick jättebra, vi blev bara snöiga! Bara att klättra upp och fortsätta sen. Jag hoppas bara att det inte blir någon vana, hennes mamma la sig en del i början när jag hade henne -en gång i ett hinder.. Nu tror jag mest att Chokladen blev väldigt sugen att rulla sig i dag!
 
Inser att vi behöver byta sadel. Känns så jobbigt när man troligtvis inte kan ha någon standardstorlek, men har iaf hört av mig till sadelutprovare i stan om det är sannolikt att de kan ha några sadlar som passar.

Tror också det skulle göra världens skillnad för mig i ridningen att sitta i en sadel med djup sits och stöd för benen! Lutar nog åt en dressyrsadel, har dressyr/allround i dagsläget.

Vi hade jättefin snö men nu är det +6 och regn, jag hoppas allt hinner bort innan det fryser på nästa gång... Känner annars generellt lite mer pepp nu än de senaste två månaderna! Igår longerade jag piiiigg häst som oj så gärna ville springa av sig. Ikväll kanske vi tar vid med lite tömkörning och mer arbete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp