Födda 2014 del 3

Ett par bilder från lördagens ridnng - första på 1 år alltså.
Kandi_riden_1.jpg
 
Lizette är kvar hos utbildaren ännu, och har bekänt sin sanna färg :devil: Nä men så farligt är det inte, men hon testar tjejen lite från marken och skall ibland inte gå hit eller dit. Har någon teori om att det är för att L är så liten, för så har hon aldrig gjort tidigare. Men lite humör finns där, och jag skyller allt på morfar Zuidenwind, för mamman var ta mig tusan det snällaste som gick i ett par skor. Skall dit och sitta upp här någon gång snart, och är inte så bekymrad. Har haft sådana som skjuter lite rygg förut, och har ridit tillräckligt mycket ston för att vara rätt diplomatiskt lagd. Det skall nog gå bra 🙂
 
Lizette är kvar hos utbildaren ännu, och har bekänt sin sanna färg :devil: Nä men så farligt är det inte, men hon testar tjejen lite från marken och skall ibland inte gå hit eller dit. Har någon teori om att det är för att L är så liten, för så har hon aldrig gjort tidigare. Men lite humör finns där, och jag skyller allt på morfar Zuidenwind, för mamman var ta mig tusan det snällaste som gick i ett par skor. Skall dit och sitta upp här någon gång snart, och är inte så bekymrad. Har haft sådana som skjuter lite rygg förut, och har ridit tillräckligt mycket ston för att vara rätt diplomatiskt lagd. Det skall nog gå bra 🙂

Vänta, vänta. Farfar Zw skall det vara, inte morfar! Nä, vadå? Ska man kunna sina egna stammar? :rofl:
 
Ny långtur idag, 12 km red vi. :) Med rejäla backar varav en 1,5 km lång. :d Fantastiska vyer och härligt sällskap. Red på golfbanan och i naturreservat och lugna lantisvägar. Fint när man kan trava förbi golfare och golfbilar, hus, bondgårdar, kossor mm. Har nog aldrig upplevt ridningen så avslappnad och orädd förr, det är helt fantastiskt att inte undra vad hästen ska skygga eller tvärvända för. :love: Får ta någon sån här tur själv snart och se hur hon är då men det är ju rätt fint med sällskap också. ;)
29980
 
Red har varit lite ojämn och stel i det sista, småsur ibland så bokade in veterinär med kombinerad kirokoll på torsdag. Förhoppningsvid "bara" lite sned som han överkompenserar vissa dagar. Sen tog han ju över när jag flög av och skadade mig så man vet ju inte vad som är ren osäkerhet och spänd het häst eller vad som kan vara någon skada. Däremot fick han varmskoning runtom plus lädersulor fram från snälla hovis i söndags. Han verkade gilla dojorna, mjuk och fin i trav på gräsbanan trots blixtrar runt om. :)
 
Vi tar det relativt lugnt fortfarande. Han såg oren ut på ett framben förra veckan så fick vila några extra dagar. Vädret har varit ojämnt med antingen jättemycket regn eller väldigt varmt så det har blivit lite oregelbundet med träningen. 🙈 Har även börjat vänja in hästarna i stallet på gräs senaste tiden och det innebär alltid fångest för mig. 😬 Trots att han är ung och smal så blir jag nojig första tiden varje år. 🙄 Är min första sommar med honom också så jag tar inga risker.
Vi har i princip bara varit i skogen senaste veckorna. Han har ju inte så mycket framåtbjudning ännu så vill inte döda den ännu mer på en ridbana. Rider ca 2 dagar/vecka och mestadels i skritt fortfarande men har börjat lägga in korta sträckor med trav också. Har börjat känna av resultat i skritten nu faktiskt. 👏 Han hade lite stötig skritt förut. Kändes kantigt och konstigt. Nu känner jag att han mjuknat och går mer självmant. Man kan följa med i rytmen liksom på ett annat vis. Han kan öka tempot utan att rulla över i trav hela tiden eller spänna sig. Idag kunde jag verkligen njuta av skritten när vi var ute. 😍 Har börjat hitta varann i trav mer och mer också. Han är ju ingen typisk kallblodstravare som ligger på som ett lokomotiv utan kan trava mycket mycket sakta och man måste driva verkligen om han ska gå i högt tempo. 🙈😂 Han ser för rolig ut bakifrån när han tar till den där sakta korta traven.
Min fina jättebebis! ❤❤
31087
 
Jaha, här är det slutbetat för damen. Hon blir bara fet så nu är det liten hage, hö och halm som gäller. Hon får tyvärr gå ensam och antagligen även till vintern också eftersom hon äter mer av höet och hennes sällskap är för snäll och låter henne göra det. Men är nöjd i alla fall att hon har en så trevlig hage trots det. :) En liten kulle med träd, så hon får gå upp och ner hela tiden, istället för en platt liten hage som inte höjer pulsen nånting. Alla kalorier som kan brännas är av intresse. :p
31134

Går era på bete? Vi verkar ha ett väldigt drag i gräset i år och fånganfallen tycks hagla enligt veterinärerna. Så jag är glad att vi tog bort henne från gräset tidigt när vi såg vart det barkade.
 
@Chili Jag är jättenervös för ena avelsstoet som är en riktig fetpropp och hungrigare än ett svart hål. Har aldrig haft fångest förut, men har det i år. Blir betesreducerare varannan dag nu på nytt bete.
Femåringen skall ha en vila på någon månad nu i sommar. Hon vilade ju hela förra året och har stått några veckor nu på våren, så en kortare vila i sommar känns viktig, och en till vintern. Men först skall hon arbeta någon månad till, minst. :)
 
@Chili Jag är jättenervös för ena avelsstoet som är en riktig fetpropp och hungrigare än ett svart hål. Har aldrig haft fångest förut, men har det i år. Blir betesreducerare varannan dag nu på nytt bete.
Femåringen skall ha en vila på någon månad nu i sommar. Hon vilade ju hela förra året och har stått några veckor nu på våren, så en kortare vila i sommar känns viktig, och en till vintern. Men först skall hon arbeta någon månad till, minst. :)
Ja jag känner två halvblodsunghästar som fick fång nu på helt vanligt bete som inte är gödslar på många år. Så att ha fångest i år är inte svårt...
Är femåringen igång helt? Tävlas hon? :) Min har ju aldrig varit igång i tävlingskondition så hon får mer korta vilor här och där. Och helst på vintern, på sommaren måste det brännas fett. :p
 
Ja jag känner två halvblodsunghästar som fick fång nu på helt vanligt bete som inte är gödslar på många år. Så att ha fångest i år är inte svårt...
Är femåringen igång helt? Tävlas hon? :) Min har ju aldrig varit igång i tävlingskondition så hon får mer korta vilor här och där. Och helst på vintern, på sommaren måste det brännas fett. :p

Nja, hon skall gå ridhästtest (gamla kvalitetsbedömning) nu på lördag, så hon är tränad för det. Men hon är en bit över 170 cm och vi plockade en benbit i våras, så jag vill skynda långsamt. :) Har en tanke om en kort vila nu, och sedan Skall jag jobba igång henne uppsuttet med komplement av jobb på töm/lina med Equiband för att bygga upp rygg och bakdel där hon är lite svag.
Nu i veckan skall jag dit och sitta upp på henne för första gången någonsin  :o Jag tävlade hennes mor, och har hängt på brorsan som är två, men henne har endast utbildare ridit hittills.
 
Går era på bete? Vi verkar ha ett väldigt drag i gräset i år och fånganfallen tycks hagla enligt veterinärerna. Så jag är glad att vi tog bort henne från gräset tidigt när vi såg vart det barkade.

När väl regnet kom i maj så började gräset växa helt galet. Min shettis (som hade fång hela förra året) är nu förpassad till en egen liten grushage då hon fick fångkänning av det lilla gräs hon kom åt under tråden.

Kandi och min gamla kommer släppas på sommarbete efter midsommar. Då har den värsta tillväxten gett sig. Kandi så få gå på en tömkörningsträning den 13/7 med Anders Eriksson, men för övrigt blir det nog vila under juli. Hon rids nu av min beridare 2-3 gånger i veckan och har gjorts så sedan början av maj. Så hon är väl värd lite vila

Ridningen går framåt. Hon gör rena galoppbyten utan problem och igår introducerades övergångar. Fram tills nu har beridaren koncentrerat sig på att få igång framåtbjudningen - vilket funkar bra nu. Vi har fortfarande en "grej" med uppsittningen då Kandi blir superspänd. Beridaren får hänga i stigbygeln en stund i skritt tills Kandi börjar andas. Då går det bra att sätta sig gränsle. Vi vet inte varför hästen blir så spänd vid uppsittning, det har inte hänt något. Det kommer förmodligen släppa så småningom, men det får ta den tid det tar. I övrigt är det inga problem. Planen är att Kandi ska hinna skutta något hinder också innan hon släpps på bete.

Här är en liten videosnutt på övergångar skritt-trav-skritt. Första gången Kandi fick göra detta. Hon tyckte det var lite jobbigt, även tempoväxlingar i trav jobbade de med igår. Det var också jobbigt ;). Lite annat än att ridas framåt och lära sig svänga runt hinder ;)


/Lizzie
 
Nja, hon skall gå ridhästtest (gamla kvalitetsbedömning) nu på lördag, så hon är tränad för det. Men hon är en bit över 170 cm och vi plockade en benbit i våras, så jag vill skynda långsamt. :) Har en tanke om en kort vila nu, och sedan Skall jag jobba igång henne uppsuttet med komplement av jobb på töm/lina med Equiband för att bygga upp rygg och bakdel där hon är lite svag.
Nu i veckan skall jag dit och sitta upp på henne för första gången någonsin  :o Jag tävlade hennes mor, och har hängt på brorsan som är två, men henne har endast utbildare ridit hittills.

Lycka till på ridhästtestet!

/Lizzie
 
Nja, hon skall gå ridhästtest (gamla kvalitetsbedömning) nu på lördag, så hon är tränad för det. Men hon är en bit över 170 cm och vi plockade en benbit i våras, så jag vill skynda långsamt. :) Har en tanke om en kort vila nu, och sedan Skall jag jobba igång henne uppsuttet med komplement av jobb på töm/lina med Equiband för att bygga upp rygg och bakdel där hon är lite svag.
Nu i veckan skall jag dit och sitta upp på henne för första gången någonsin  :o Jag tävlade hennes mor, och har hängt på brorsan som är två, men henne har endast utbildare ridit hittills.
Åh vad spännande, lycka till på testet!
Funkar equiband bra tycker du? Min är väldigt oliksidig och har en väldigt stark, kort sida och det andra bakbenet är rätt svagt. Just nu är det bara uppbyggande skrittarbete på henne och inbokad kiropraktor om någon vecka. Hon behöver mycket hjälp för att stärka sina svagheter.
 
@lizzie Tack! Har inga höga höga förhoppningar, men hoppas på bra kritik för HHB i alla fall.

Åh vad spännande, lycka till på testet!
Funkar equiband bra tycker du? Min är väldigt oliksidig och har en väldigt stark, kort sida och det andra bakbenet är rätt svagt. Just nu är det bara uppbyggande skrittarbete på henne och inbokad kiropraktor om någon vecka. Hon behöver mycket hjälp för att stärka sina svagheter.

Tack!
Jag jobbade tvååringen lite i våras i Equiband (bara magbandet) och såg en enorm skillnad i hur han bar sig. När magen och ryggen kommer upp aktiveras hela bakkärran på ett annat sätt, och han fick även hjälp med sin balans när han jobbade lite mer ergonomiskt. Jag hade bara sneglat åt det förut, men min kamrat som är utbildad häst massör hade ett som vi satte på honom, och jag blev i alla fall så frälst att jag skall köpa ett eget. :up:
 
@lizzie Tack! Har inga höga höga förhoppningar, men hoppas på bra kritik för HHB i alla fall.



Tack!
Jag jobbade tvååringen lite i våras i Equiband (bara magbandet) och såg en enorm skillnad i hur han bar sig. När magen och ryggen kommer upp aktiveras hela bakkärran på ett annat sätt, och han fick även hjälp med sin balans när han jobbade lite mer ergonomiskt. Jag hade bara sneglat åt det förut, men min kamrat som är utbildad häst massör hade ett som vi satte på honom, och jag blev i alla fall så frälst att jag skall köpa ett eget. :up:
Det var ett bra betyg! Får kika mer på det. :)
 
Hej!
Vilken kul tråd! Har en ponny som jag köpte för 1,5 år sedan som 3 åring som reds in av uppfödaren innan jag fick hem henne. Vi har haft lite otur med fång och ligamentskador men är nu äntligen igång! Tyvärr blir det ju inga starter på kvalitetsbedömning i år heller men någon utställning tänkte vi nog smyga iväg på till hösten.

Detta är en väldigt trygg och självsäker tjej! Har aldrig känt mig så trygg på en häst innan, speciellt inte en unghäst 😁 dock har hon ju också en hel del åsikter som hon gärna delar med sig av på gott och ont. Vi har precis börjat galoppera lite smått och hoppas skutta över något hinder snart!

Rider henne med equiband på banan och det fungerar otroligt bra!

Ska bli kul att hänga här i tråden.
 

Bifogade filer

  • EAAF803F-0B02-4508-B616-930BF26DFD2F.jpeg
    EAAF803F-0B02-4508-B616-930BF26DFD2F.jpeg
    389,1 KB · Visningar: 9

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp