Födda 2014 del 3

Där hade min fröken också gärna gått @lizzie :laugh: ser härligt ut, skönt för henne!
Nåja, skönt nu i alla fall med svalare väder, regn och blåsigt! Hon kan gå utan täcke och hon blir så mycket finare i kroppen när det är kallare. Om det beror på flygfän eller värme i sig vet jag inte men hon är mindre svullen i kroppen nu, pigg och busig!

Har börjat galoppera och tränade fattningar i skogen idag. Hon blev så taggad att hon travade på sidan. :p Hon älskade det verkligen, frustande hur många gånger som helst och var superglad. :love:
 
Där hade min fröken också gärna gått @lizzie :laugh: ser härligt ut, skönt för henne!
Nåja, skönt nu i alla fall med svalare väder, regn och blåsigt! Hon kan gå utan täcke och hon blir så mycket finare i kroppen när det är kallare. Om det beror på flygfän eller värme i sig vet jag inte men hon är mindre svullen i kroppen nu, pigg och busig!

Har börjat galoppera och tränade fattningar i skogen idag. Hon blev så taggad att hon travade på sidan. :p Hon älskade det verkligen, frustande hur många gånger som helst och var superglad. :love:

Ja, det har blåst rejält hos oss också, och svalare. Det är jätteskönt för hästarna och problemet med insekter är som bortblåste (ha ha).

/Lizzie
 
Dagens ridpass gick väldigt bra. Pigg och glad häst som nästan inte hade tid att skritta för hon ville visa att hon minsann kan trava jättebra :D Vi jobbade vidare med halvhalter, övergångar och att göra saker på uttänkt plats så jag förbereder och genomför allting bättre. Fick emellanåt några steg med riktigt fin känsla! Gud så kul det är när de där stegen kommer! Så fruktansvärt nöjd med kamelens insats, och både hon och jag fick mycket beröm. :p
I morgon skall vi rida ut en sväng igen. Sörjer ännu att det inte finns något sällskap i byn, men det går nog att vänja henne vid att gå själv också.
 
Dagens ridpass gick väldigt bra. Pigg och glad häst som nästan inte hade tid att skritta för hon ville visa att hon minsann kan trava jättebra :D Vi jobbade vidare med halvhalter, övergångar och att göra saker på uttänkt plats så jag förbereder och genomför allting bättre. Fick emellanåt några steg med riktigt fin känsla! Gud så kul det är när de där stegen kommer! Så fruktansvärt nöjd med kamelens insats, och både hon och jag fick mycket beröm. :p
I morgon skall vi rida ut en sväng igen. Sörjer ännu att det inte finns något sällskap i byn, men det går nog att vänja henne vid att gå själv också.

Kul att det går framåt :) .

Efter sommarbetet måste jag ta itu med att göra Kandi trafiksäker. Jag har varit usel på att ta promenader med henne pga bristen av sällskap. Att be min käre make följa med och ta min gamla häst som sällskap till Kandi, det har inte funkat eftersom maken blir så himla stressad och nervös. Att då ta instruktioner av mig vad han ska göra eller inte göra - det funkar inte.

Kandi följer snällt med och har i alla fall inga problem att lämna stallet själv även om min gamla står och gapar i stallet. Bara att inse att det enda sättet att få hästen trafiksäker är ju att ge sig ut i trafiken.

/Lizzie
 
Kandi trivs alldeles utmärkt på sommarbetet och sätter fart på de övriga damerna!

Jag testade att ha min fångponny i en hage i sommarhagen, men ponnyn blev helt deprimerad. Stod bara och hängde i ett hörn. Så nu får hon gå med de stora brudarna i sommarhagen. Hon har munkorg på sig och så håller jag tummarna att det meterhöga gräset är bättre än den nerbetade vinterhagen hemma.

Kandi blev i alla fall överlycklig när ponnyn fick komma ut och hänga med henne och gamlingen :D.

 
Kul att det går framåt :) .

Efter sommarbetet måste jag ta itu med att göra Kandi trafiksäker. Jag har varit usel på att ta promenader med henne pga bristen av sällskap. Att be min käre make följa med och ta min gamla häst som sällskap till Kandi, det har inte funkat eftersom maken blir så himla stressad och nervös. Att då ta instruktioner av mig vad han ska göra eller inte göra - det funkar inte.

Kandi följer snällt med och har i alla fall inga problem att lämna stallet själv även om min gamla står och gapar i stallet. Bara att inse att det enda sättet att få hästen trafiksäker är ju att ge sig ut i trafiken.

/Lizzie
Åh det kan verkligen vara så svårt. Har haft nervösa och rädda hästar förr och jag blev så spänd i trafik och bebyggelse... :( Envisades ju ändå med att rida där såklart. :grin: Inte blev det bättre för det när en själv var spänd.

Har sen haft turen att rida andras supersnälla trafiksäkra hästar så att jag till slut inte alls tänkte på att det kom fordon. Så skönt! Tror inte det hade gått så bra med nuvarande annars. Men som du säger, man måste ju ut i trafiken. Förhoppningsvis på lite lugnare vägar först där man kan gå ut i spenaten om det kommer lite mer skrämmande fordon. :) Jag är så ond så jag ser till att fordon som kan skrämmas faktiskt får stanna... Funkar väl inte på större vägar men på lantisvägarna tycker jag de kan få offra en minut på det.
 
Min lilla fröken har hittat turbon nu med viktnedgången och det kalla vädret. :p Känns riktigt kul! Härligt när hästen vill mycket. :) Gäller bara att kanalisera det rätt. Det blir det ju inte alltid, ibland blir hon övertänd.
Över helgen har vi lite paus från varandra och medryttarna rider istället. Alltid roligt att få minipauser och komma tillbaka med lust och inspiration. :)
 
Jag är tillbaka på hemmaplan sedan en månad ungefär vilket innebär att Sorpresa har fått trappa upp träningen igen. Hoppträningar, p&j och terrängträning har vi hunnit med. Blir förhoppningsvis tävlingsdebut v.30 och senare i höst så väntar PRE-championat så vi borde definitivt börja lägga in lite dressyrträningar också så att vi inte behöver skämma ut oss där :angel:

 
@fickan vad kul det ser ut och vad aktiva ni är! :)

Nu är jag hemma igen och började med longering idag. Medryttarna har hållit igång medan vi var borta dock så det var mindre turbo idag och lite mer faktiskt arbete. 😃 Hon fick träna på galoppfattningar med hjälp av bommar. Fick en spontan kommentar av en annan i stallet att hon börjar se riktigt fin ut. Tackar och tar emot! Synd att det är svårt att filma/fota, hon hade några fina stunder idag.
 
En bild från dagens tur. :)
32862
 
Nä det var nog inget jag tänkte på. :) Har varit lite blinningar nu och igår sprang hon pga styngflugor. :rage: Men har inte blivit störd när vi ridit senaste tiden...
Gud va skönt. Här är det vidrigt att rida ut nu. Hästen bryr sig inte nämnvärt men JAG får panik av alla mygg, knott och klägg. :arghh:
 
Då Liz tappade en sko och vi sedan åkte till Falsterbo fick hon 1.5 veckors vila. Idag gjorde jag första passet på en pigg dam, och nu jäklar fick jag fin känsla :love: Nu börjar hon kännas mer grundlösgjord, och när jag bara rider ordentliga halvhalter och sitter igenom ställningen känns hon helt ärligt kanonfin. Mycket av känslan känner jag igen från hennes mor, så de är allt lite lika ändå.
Nu skall vi bara få till skritt och galopp också :grin:

Hon är dock lite spänd och ojämn i muskulaturen över korset, så vi skall ta tag i en massage/biolight nu, och så skall jag skramla ihop till ett eget Equiband.

Kanske kan muta någon till att ta något kort på oss också någon gång... Jag som är helt opartisk tycker hon är väldigt fin, om än lite tunn nu. Skall ge henne lite lusern och potatisprotein så vi kan bygga fina muskler framöver.
 
Vi har varit iväg igen! Terräng även denna gång, men på nytt ställe. Sorpis verkade tycka att "men det här kan jag ju nu!" och förstod inte alls varför vi var fram och kollade ordentligt på majoriteten av hindren innan vi hoppade även den här gången.


Nästa vecka väntar tävlingsdebut (:nailbiting:) i hoppning. Jag tenderar att skjuta fram tävlingsdebuter men passade på att anmäla när vi ändå är inne i ett bra träningsflow, så nu finns ingen återvändo ;) Efter det borde vi lägga krut på dressyren inför stundande championat meeeen det är ju inte riktigt lika kul. :angel:
 
Gud va skönt. Här är det vidrigt att rida ut nu. Hästen bryr sig inte nämnvärt men JAG får panik av alla mygg, knott och klägg. :arghh:
Alltid på med MyggA eller motsvarande innan ridtur så blir det trevligare. :) Bromsar rår det ju dock inte på, försöker tänka på att rida där det är mer öppet och blåsigt om det verkar vara mycket broms.

Har varit på semester en vecka och ser verkligen fram emot att rida igen. :love: Bara klappat om idag och det är tur ett nytt eksemtäcke ligger och väntar... Rediga hål i det nuvarande. :rofl:
 
Lizette är brunstig igen :rofl: Herre, vad jag fick jobba idag. Samtidigt, hon är inte dum utan typ med på noterna, bara att bjudningen inte fungerar när hon är så brunstig att hon liksom bara vill stå på en fläck och inte röra sig.
Så idag fick jag jobba med att vara kvick i mina hjälper, att inte tjata med skänkeln utan att renodla hjälpgivningen, samt att rida mer fram när jag kände att bjudningen falnade, och fånga upp när jag fick igång aktiviteten. Vi avslutade med galopp där fattningarna fungerade sådär för oss båda. Jag tyckte det var svårt :D Skall ringa in hennes brunst i kalendern och kanske ta det lite lugnt de dagarna augusti ut.

Trots det är jag nöjd, och klappade mycket på henne. När det är så jobbigt och hon ändå försöker ge lite utan att surna till - Det är ridbarhet för mig. Jag behöver inte ha en evighetsmaskin som springer till den stupar, för då skulle jag nog inte bli så gammal. Lite längre fram i utbildningen tror jag hon kommer kunna ge fler växlar även i högbrunst, men som det är nu är hon bara riden ett par månader som treåring och ett par nu som femåring, så jag tycker det är okej att hon går i alla gångarter och svarar lite framåt och tillbaka, även om motorn bak är på semester.

Igår longerade vi över cavaletti... Vilket var svårt. Jag hade rejält svårt att leda in henne på mitten så hon fick rätt avstånd, och hennes egen taxering lämnar lite övrigt att önska. Resultatet? 50 % Top star och 50% Total disaster :rofl: Får bli bättre på töm så jag kan hjälpa henne mer. Att det skall vara så svårt att se från sidan om hästen kommer på mitten...

I morgon tror jag vi skall gå promenad. Måste vänja henne vid tåget då min bästa runda går utmed spåret ca. 800 m.

Jag har också beställt en Stübben EquiSoft gjord, då jag gått på marknadsföringen att gjordkänsliga hästar uppskattar den.

Oj vilken novell... :confused: Inga bilder blev det heller.
 
Här är en till som brunstar. :banghead::meh: Herregud vad vi fick kämpa oss igen dagens runda. Fick backa förbi en hel gård, bockningar i galoppen och allmänt skittjurig. Har faktiskt inte påverkat ridningen innan så det var nytt. Men på sista biten hem var hon glad så då tränade vi på skänkelvikning och fick tips av vårt ridsällskap. Det är sååå svårt, hon flyter helst bara undan böjd som en banan och för vänster skänkel är det jättesvårt för mig. Så det finns lite att öva på! Men några steg blev bra. :)
 

Vi har varit iväg och debuterat hoppning och Sorpresa har varit skitduktig! Pötthett ute vilket jag inte tål överhuvudtaget men Sorp var inte det minsta påverkad av värmen, fördelaktigt att vara av spanskt blod trots att man är livmoderimport och aldrig har satt en hov i Spanien verkar det som ;)

Hon är så rolig den här lilla hästen, har hon bara testat på en grej en gång så går hon in med värsta"ah men det här kan jag ju:cool:"-attityden nästa gång. När vi var på p&j så tyckte hon att framhoppningen var märklig och lite läskig, första rundan på banan smög hon försiktigt runt över hindren. Igår drog hon på ordentligt redan inne på framhoppningen, sökte stora distanser och jag fick göra halt in i väggen efter varje språng :cautious:. Inne på banan fortsatte vi i ungefär samma stil, visade henne samtliga hinder innan vi startade men hon var måttligt intresserad, var väl egentligen bara vattnet hon kikade lite på innan (var med som alternativt hinder) insåg efteråt att vi nog aldrig har hoppat den typen av matta förut så det var ju inte så konstigt. När vi väl startade var det bara för mig att försöka styra och bromsa :angel: Lite spänd men väldigt målmedveten inne på banan, en bom föll men vad gör väl det när man är duktig och hoppar allt på första försöket trots dåliga distanser och korsgalopp lite här och var. Nu väntar en veckas vila innan vi jobbar vidare:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp