Grundutbildning Födda 2014 del 3

Där hade min fröken också gärna gått @lizzie :laugh: ser härligt ut, skönt för henne!
Nåja, skönt nu i alla fall med svalare väder, regn och blåsigt! Hon kan gå utan täcke och hon blir så mycket finare i kroppen när det är kallare. Om det beror på flygfän eller värme i sig vet jag inte men hon är mindre svullen i kroppen nu, pigg och busig!

Har börjat galoppera och tränade fattningar i skogen idag. Hon blev så taggad att hon travade på sidan. :p Hon älskade det verkligen, frustande hur många gånger som helst och var superglad. :love:

Där hade min fröken också gärna gått @lizzie :laugh: ser härligt ut, skönt för henne!
Nåja, skönt nu i alla fall med svalare väder, regn och blåsigt! Hon kan gå utan täcke och hon blir så mycket finare i kroppen när det är kallare. Om det beror på flygfän eller värme i sig vet jag inte men hon är mindre svullen i kroppen nu, pigg och busig!

Har börjat galoppera och tränade fattningar i skogen idag. Hon blev så taggad att hon travade på sidan. :p Hon älskade det verkligen, frustande hur många gånger som helst och var superglad. :love:
Ja, det har blåst rejält hos oss också, och svalare. Det är jätteskönt för hästarna och problemet med insekter är som bortblåste (ha ha).

/Lizzie

Dagens ridpass gick väldigt bra. Pigg och glad häst som nästan inte hade tid att skritta för hon ville visa att hon minsann kan trava jättebra :D Vi jobbade vidare med halvhalter, övergångar och att göra saker på uttänkt plats så jag förbereder och genomför allting bättre. Fick emellanåt några steg med riktigt fin känsla! Gud så kul det är när de där stegen kommer! Så fruktansvärt nöjd med kamelens insats, och både hon och jag fick mycket beröm. :p
I morgon skall vi rida ut en sväng igen. Sörjer ännu att det inte finns något sällskap i byn, men det går nog att vänja henne vid att gå själv också.

Dagens ridpass gick väldigt bra. Pigg och glad häst som nästan inte hade tid att skritta för hon ville visa att hon minsann kan trava jättebra :D Vi jobbade vidare med halvhalter, övergångar och att göra saker på uttänkt plats så jag förbereder och genomför allting bättre. Fick emellanåt några steg med riktigt fin känsla! Gud så kul det är när de där stegen kommer! Så fruktansvärt nöjd med kamelens insats, och både hon och jag fick mycket beröm. :p
I morgon skall vi rida ut en sväng igen. Sörjer ännu att det inte finns något sällskap i byn, men det går nog att vänja henne vid att gå själv också.
Kul att det går framåt :) .

Efter sommarbetet måste jag ta itu med att göra Kandi trafiksäker. Jag har varit usel på att ta promenader med henne pga bristen av sällskap. Att be min käre make följa med och ta min gamla häst som sällskap till Kandi, det har inte funkat eftersom maken blir så himla stressad och nervös. Att då ta instruktioner av mig vad han ska göra eller inte göra - det funkar inte.

Kandi följer snällt med och har i alla fall inga problem att lämna stallet själv även om min gamla står och gapar i stallet. Bara att inse att det enda sättet att få hästen trafiksäker är ju att ge sig ut i trafiken.

/Lizzie

Kandi trivs alldeles utmärkt på sommarbetet och sätter fart på de övriga damerna!

Jag testade att ha min fångponny i en hage i sommarhagen, men ponnyn blev helt deprimerad. Stod bara och hängde i ett hörn. Så nu får hon gå med de stora brudarna i sommarhagen. Hon har munkorg på sig och så håller jag tummarna att det meterhöga gräset är bättre än den nerbetade vinterhagen hemma.

Kandi blev i alla fall överlycklig när ponnyn fick komma ut och hänga med henne och gamlingen :D.

Kul att det går framåt :) .

Efter sommarbetet måste jag ta itu med att göra Kandi trafiksäker. Jag har varit usel på att ta promenader med henne pga bristen av sällskap. Att be min käre make följa med och ta min gamla häst som sällskap till Kandi, det har inte funkat eftersom maken blir så himla stressad och nervös. Att då ta instruktioner av mig vad han ska göra eller inte göra - det funkar inte.

Kandi följer snällt med och har i alla fall inga problem att lämna stallet själv även om min gamla står och gapar i stallet. Bara att inse att det enda sättet att få hästen trafiksäker är ju att ge sig ut i trafiken.

/Lizzie
Åh det kan verkligen vara så svårt. Har haft nervösa och rädda hästar förr och jag blev så spänd i trafik och bebyggelse... :( Envisades ju ändå med att rida där såklart. :grin: Inte blev det bättre för det när en själv var spänd.

Har sen haft turen att rida andras supersnälla trafiksäkra hästar så att jag till slut inte alls tänkte på att det kom fordon. Så skönt! Tror inte det hade gått så bra med nuvarande annars. Men som du säger, man måste ju ut i trafiken. Förhoppningsvis på lite lugnare vägar först där man kan gå ut i spenaten om det kommer lite mer skrämmande fordon. :) Jag är så ond så jag ser till att fordon som kan skrämmas faktiskt får stanna... Funkar väl inte på större vägar men på lantisvägarna tycker jag de kan få offra en minut på det.

Min lilla fröken har hittat turbon nu med viktnedgången och det kalla vädret. :p Känns riktigt kul! Härligt när hästen vill mycket. :) Gäller bara att kanalisera det rätt. Det blir det ju inte alltid, ibland blir hon övertänd.
Över helgen har vi lite paus från varandra och medryttarna rider istället. Alltid roligt att få minipauser och komma tillbaka med lust och inspiration. :)

Jag är tillbaka på hemmaplan sedan en månad ungefär vilket innebär att Sorpresa har fått trappa upp träningen igen. Hoppträningar, p&j och terrängträning har vi hunnit med. Blir förhoppningsvis tävlingsdebut v.30 och senare i höst så väntar PRE-championat så vi borde definitivt börja lägga in lite dressyrträningar också så att vi inte behöver skämma ut oss där :angel:
http://instagr.am/p/Bzn0d_LoxIN/
http://instagr.am/p/BzJWjm3IXpQ/

@fickan vad kul det ser ut och vad aktiva ni är! :)

Nu är jag hemma igen och började med longering idag. Medryttarna har hållit igång medan vi var borta dock så det var mindre turbo idag och lite mer faktiskt arbete. 😃 Hon fick träna på galoppfattningar med hjälp av bommar. Fick en spontan kommentar av en annan i stallet att hon börjar se riktigt fin ut. Tackar och tar emot! Synd att det är svårt att filma/fota, hon hade några fina stunder idag.

Nä det var nog inget jag tänkte på. :) Har varit lite blinningar nu och igår sprang hon pga styngflugor. :rage: Men har inte blivit störd när vi ridit senaste tiden...
Gud va skönt. Här är det vidrigt att rida ut nu. Hästen bryr sig inte nämnvärt men JAG får panik av alla mygg, knott och klägg. :arghh:

Då Liz tappade en sko och vi sedan åkte till Falsterbo fick hon 1.5 veckors vila. Idag gjorde jag första passet på en pigg dam, och nu jäklar fick jag fin känsla :love: Nu börjar hon kännas mer grundlösgjord, och när jag bara rider ordentliga halvhalter och sitter igenom ställningen känns hon helt ärligt kanonfin. Mycket av känslan känner jag igen från hennes mor, så de är allt lite lika ändå.
Nu skall vi bara få till skritt och galopp också :grin:

Hon är dock lite spänd och ojämn i muskulaturen över korset, så vi skall ta tag i en massage/biolight nu, och så skall jag skramla ihop till ett eget Equiband.

Kanske kan muta någon till att ta något kort på oss också någon gång... Jag som är helt opartisk tycker hon är väldigt fin, om än lite tunn nu. Skall ge henne lite lusern och potatisprotein så vi kan bygga fina muskler framöver.

Hästdiskussioner nu

• Födda 2006 del 14
  • Betäckningar 2019
  • Dressyrsnackis 14

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Vad stallet gör gott

Radannonser

• D-Ponny önskas

Hästnyheter

Bukefalos