Födda 2014 del 3

Får väl hoppa in här nu när man skaffat sig en ny pålle.

2014 e: Boss ue; Cortez ca 165cm

Hoppad några få språng med. Väldigt cool madam

30264225_10155553985616819_7131802165022831823_n.jpg


Dock har vi lite problem med uppsittningen. Hon blir väldigt sänd och hoppar iväg och jag kan inte sitta upp utan pall så det är ett litet dilemma. Ska prata med inridaren idag och se hur vi kan komma till skott.

Ridningen är inga problem och jag tror detta kan bli en kanonhäst för mig. målet är i höst att komma ut på lite småtävlingar, Pay and Jumps inom hoppning

Ska bli spännande att se hur det kommer utveckla sig.

30227082_1812204915479386_1274265768216756224_n.jpg
 
Nu när hagen torkat upp så går det att aktivera Kandi lite mera. Jag har "backat" lite och tränat ledövningar ett tag, helt enkelt för att bygga upp en relation och kunna hantera fröken. Hon har varit mer än lovligt vild att gå med - men inte så konstigt med överskottsenergi när man är unghäst och hagen är lerig så det inte går att springa av sig ordentligt.

Igår så blev det i alla fall lite longering med sadel på. Första gången med sadel sedan höstas. Tycker att Kandi skötte sig riktigt bra :). Sambon var med och filmade lite :D


/Lizzie
 
Började om hemma då uppsittningen vart katastrof från att inte ens kunna ställa pallen bredvid så kommer jag u upp med en fortsatt lugn och avslappnad häst.
I förrgår vart första uteritten och den gick kanon! Jättenöjd hon visade framfötterna och försökte flera ggr vara den som gick först

Idag blir det dock vila pga av att jag ska till tandläkaren. Imorgon tänkte jag försöka sätta upp lite hinder/bommar och trava över.

 
Jag har beställt en säkerhetsväst nu. Ska bara lära mig att rida med den innan jag klättrar upp på Kandi. Har ridit 40 år av mitt liv (är 55), men aldrig med väst. Har provat en gång och då kom jag knappt upp på hästen och ännu mindre av. Kände mig som en sköldpadda.

Nu har jag beställt en regular outlyne short airowear. När jag provade ut den så sa butikspersonalen att den kommer bli mjukare och anpassa sig efter min kropp. Bara att hoppas - för jag kände mig fortfarande som en sköldpadda.

Att klättra upp på Kandi utan säkerhetsväst är dock inget alternativ. Jag är för gammal för det :D:nailbiting:

/Lizzie
 
Jag har beställt en säkerhetsväst nu. Ska bara lära mig att rida med den innan jag klättrar upp på Kandi. Har ridit 40 år av mitt liv (är 55), men aldrig med väst. Har provat en gång och då kom jag knappt upp på hästen och ännu mindre av. Kände mig som en sköldpadda.

Nu har jag beställt en regular outlyne short airowear. När jag provade ut den så sa butikspersonalen att den kommer bli mjukare och anpassa sig efter min kropp. Bara att hoppas - för jag kände mig fortfarande som en sköldpadda.

Att klättra upp på Kandi utan säkerhetsväst är dock inget alternativ. Jag är för gammal för det :D:nailbiting:

/Lizzie
Jag köpte en sådan väst som blåser upp sig själv OM man ramlar. Bästa köpet. Känner inte alls av den och viktigast av allt så använder jag den varje dag.
 
Jag köpte en sådan väst som blåser upp sig själv OM man ramlar. Bästa köpet. Känner inte alls av den och viktigast av allt så använder jag den varje dag.

Vad är detta för någon? Sist jag åkte av på träning gick det 3 revben för mig så jag borstade av min säkerhetsväst men eftresom uppsittningen varit som den är har jag inte använt min säkerhetsväst.
 
Igår blev det några skutt, Känns som om det går åt rätt håll alltihop nu. Nästa steg är att börja sitta upp utan vägg på ena sidan vilket jag tror inte kommer vara några problem alls samt sitta upp ute. När det är gjort så kan jag ta hem henne.
 
Jag köpte en sådan väst som blåser upp sig själv OM man ramlar. Bästa köpet. Känner inte alls av den och viktigast av allt så använder jag den varje dag.
Åh, en sådan har jag också tänkt köpa innan jag klättrar upp på min fyraåring! Skönt att höra att den är så smidig, det är en hel del pengar. Pengar som jag egentligen mest känner för att lägga på en sadel istället :D men det är ju superkorkat. Väst ska på!

Mina två, Ior (isabellen) och hans pappa Xander (den gulvita) har stått i olika stall i vinter men är sedan några veckor tillbaka på samma ställe. De verkar trivas toppen tillsammans, leker och har sig. Ior är riden i skritt och trav och ska när som helst nu åka iväg till utbildare och som ska sätta galoppen, sedan kommer han tillbaka och JAG ska rida! :nailbiting:

Åh herregud, jag är både supernervös och enormt förväntansfull. Tänk att det lilla lurvet jag hämtade som åttamånadersunge nu är fyra år och ska börja vuxenlivet. :love:

Båda hästarna står hos en kompis till mig som är van unghästutbildare och jag kommer få massor av hjälp från henne. Framförallt är det skönt att vi kan ta allt i mitt och hästens tempo, ingen prestationspress utan vi ska bara göra det som känns bra och kul. :)
 

Bifogade filer

  • iorxander.jpg
    iorxander.jpg
    164,8 KB · Visningar: 43
Min 4-åring, som jag alltså har börjat rida in i år, rider jag nu i skritt och trav utan problem. Vi skippade hela fasen med longering med ryttare osv och begav oss direkt ut i skogen eftersom han är så cool och det har bara gått bra :up:
 
På onsdag åker vi till inridaren för att jobba med uppsittningen. Var på rätt väg sen blev jag lite för ivrig och då sket det sig så vi fick börja om.

Känner att innan det blri ett stort problem så tar vi hjälp. Så på onsdag åker vi dit och jobbar tillsammans med hon som ridit in B och även på torsdag. Hem vila en dag sedan får vi jobba hemma.

På söndag blir det löshoppning. Jag skulle gärna vilja se lite på hopptekniken mm och på söndag fick jag erbjudande om att vara med hos en som håller i 3-års testen så vi är några stycken. Visst hon har tagit några språng under ryttare men det är inte riktigt samma sak.

Vi flyttade hem henne till oss i Söndags. Flytten gick bra äve lastningen trots att hon aldrig åkt transport innan. Lugn och fin när vi lastade. Så skönt att ha henne hemma och inte behöva åka till 2 olika ställen.

Får se om vi kommer upp idag eller om det bara blir en promenad.
 
Min tjej nybadad igår. :) Jag löslongerar endast just nu och så rids hon 1-2 ggr per vecka i skogen av en annan tjej, ganska kravlöst. Använder bommar på banan på olika sätt för att aktivera henne lite. Har kört lite trail vid hand men allt är ju så enkelt för henne, behöver nya hinder. Sist fick hon gå runt med en presenning över sig tills den åkte av över rumpan samt trava på volt över presenning och våran ”bro”(3 lastpallar på rad med plank på).

Sååå sugen på att rida, köra eller tömköra, bara nånting! Men magen min blir bara större (:heart) och jag ska nog inte vara ansvarig kusk utan bara medpassagerare om det blir någon körning i sommar. Längtar tills vi är igång igen, hon ser jättefin ut och är sugen på att jobba. Vår största utmaning nu är vikten och knotten. Får se hur vi lyckas denna sommar, bla kommer hon fortsätta vara inne nattetid hela sommaren.
2DDC5508-083B-4FA1-928A-41F8AFAC5B4E.jpeg
 
Jahopp.... tillbaks till ruta 1 gällande uppsittning.

Så tröttsamt

Släppt ihop henne med ponnyn nu får vi se om hon kan varva ner lite mer
 
Övertygade en medhjälpare att vi skulle försöka köra idag. Jo men tjena. :rofl: Jag måste nog sluta leva på hoppet. Kan inte köra med min foglossning, det vore allt annat än säkert... Men, i morgon ska hon harva ridbanan med min häst och jag ska titta på. :up:
Är så glad över min häst. Hon rids som sagt i skogen av en annan och jag är noll procent orolig. De rider alltid i par men även själv hade det bara varit att låta henne rida iväg. Propsade på nu att de måste rida ut lite i trafik också så damen inte blir allt för bekväm. Idag löslongerade vi med lite mini-hinder och hade färgglada koner under "hindret". Det första min häst gör är att springa rakt på konerna. :p

Superduperjättesugen på att komma igång med mer riktig dressyr- och hoppträning sen och framförallt dressyrkörning. :d Har känslan att hon kommer bli alldeles toppenfin i dressyr, och hoppa verkar hon gilla också. Terränghoppning skulle nog vara hennes grej. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp