Födda 2014 del 3

Min lilla uppfödning född 2014 nedkom igår med ett friskt och fint stoföl. Hon hade inga tecken att tala om, mjölken var inte vit och hon fölade 11 dagar innan beräknat datum - så inte på en fläck gjorde hon som sin mamma. Allt har gått perfekt och hon är en jätteduktig mamma
Men hallå, bilder?! ;):D Jag kanske i och för sig kan snoka på Facebook, jag tror vi har lite gemensamma vänner...

@Diabetikern Så himla tråkigt att höra! :( Hoppas hon jobbar ordentligt med att läka fram till återbesöket. Fortsätter hålla tumme!
 
Får lite rapporter från utbildaren av Ior. Det verkar gå bra, men han är så himla känslig och reaktiv så jag tror hon vill jobba med lite "desensibilering", eller vad det nu heter på svenska. Inte så konstigt det egentligen, han var så himla skygg som bebis och vi kanske har hanterat honom lite med silkesvantar utan att tänka på det så att han blivit van vid att människor rör sig som sengångare.

Känns bra att han får träffa lite normala människor också. :D

Bild tagen av utbildaren.
 

Bifogade filer

  • ior_erika2.jpg
    ior_erika2.jpg
    186,1 KB · Visningar: 67
Men hallå, bilder?! ;):D Jag kanske i och för sig kan snoka på Facebook, jag tror vi har lite gemensamma vänner...

@Diabetikern Så himla tråkigt att höra! :( Hoppas hon jobbar ordentligt med att läka fram till återbesöket. Fortsätter hålla tumme!

Jag har inte lagt några bilder på egen fejja ;)
 

Bifogade filer

  • 35496509_10156055366359724_1009356381582524416_n.jpg
    35496509_10156055366359724_1009356381582524416_n.jpg
    497,8 KB · Visningar: 59
Idag åkte vi iväg till in beridare, tjejen som red in Kandi åt mig. Dags för årets uppsittning - Kandi har inte blivit riden sedan september -17 och visst att jag tömkört henne en del, men det är i alla fall inte riktigt samma sak.

Fröken skötte sig jättebra - bortsett från att hon blev rädd för en grushög när jag lastade ur henne ut trailern och hon hoppade rakt på mig. Så nu sitter jag här med en lindan fot och hoppas skelett hållt - har inte ont, men fick ett skrapsår och är lite svullen.

Beridaren började med longering och sedan hängde hon en stund. Kandi visade tydligt att hon tyckte detta var plättlätt och snart kunde beridare grensla fröken och arbetspasset gick jättebra där Kandi fick skritta, trav och galoppera ute på ett stort gärde med ensilagebalar i full storm. Några gånger till med beridaren och så kanske jag vågar mig upp sedan :p

20180619_184100(0).jpg
 
Fått journalutskrift från veterinären häromdagen.

Nu är det svart på vitt på att det är en ny skada på en gammal skada som kom innan hon kom till mig. Hästen är nu obrukbar som ridhäst. På torsdag har vi återbesök för att se om vi ska ta någon vidare åtgärd.

Jag är helt knäckt. Inget roligt att se henne i hagen nu. Hon vill göra saker och så länge smärtstillandet är i kroppen kan hon röra sig men så fort det släpper så går hon med korta steg och drar benen efter sig.

Helvetes jävla skit rent ut sagt.

35849091_10155719744226819_7505400305459134464_n.jpg
 
Fått journalutskrift från veterinären häromdagen.

Nu är det svart på vitt på att det är en ny skada på en gammal skada som kom innan hon kom till mig. Hästen är nu obrukbar som ridhäst. På torsdag har vi återbesök för att se om vi ska ta någon vidare åtgärd.

Jag är helt knäckt. Inget roligt att se henne i hagen nu. Hon vill göra saker och så länge smärtstillandet är i kroppen kan hon röra sig men så fort det släpper så går hon med korta steg och drar benen efter sig.

Helvetes jävla skit rent ut sagt.

35849091_10155719744226819_7505400305459134464_n.jpg

Men fy fasen vad trist :crazy:

/Lizzie
 
@Diabetikern Näää vad tråkigt! :( Usch, lider med er. Finns inget att göra för långvarig smärtlindring och kunna gå som sällskap eller liknande? Alternativa metoder som med tiden kan ge smärtfritt liv?

Jag har också haft otur. Hästen är halt och det har vandrat lite. Så i morgon åker vi till kliniken för lite utredning. Jag hoppas det inte är allvarligt... Hade just fått tag i en kusk så att hon skulle kunna göra körbarhetsintyget i september trots allt, vilket är min ras stora bruksprov. Hade varit kul och skönt om hon kunde bli bra snabbt så kusken hinner köra henne lite innan dess och att hon kan genomföra provet. Men, hellre lång vila och frisk häst än att stressa mot provet som jag ändå hade räknat med att vi inte kan göra pga mig.
 
@Chili Jo ytterligare behandling kan sättas in bara inflammationenn går ner så smärtfri kommer hon att bli. Dock kommer hon aldrig klara göra någonting. Förhoppningsvis avelssto kan hon klara bara det lägger sig.
 
Yttre trauma på bäckenbenet som blivit artros och inflammation

Ok.

Jag kan säga så här. Min gamla häst (20-årigt wielkopolski), har någon gång som unghäst varit med om ett riktigt trauma. När jag köpte henne som 8-åring så upptäckte min ET (för jag såg inte) att hela hästen var sned. Hon har REJÄLA pålagringar på höger höftknöl, så pass att när man knackar så ekar det tomt. Hästen har också en rörelsestörning där hon lyfter ut benet liter mer innan hon för det framåt och sätter ner hoven. Hon är alltså inte halt, rör benet annorlunda bara. Hästen är inte röntgad, men det behövs inte för att fatta att hon slagit i som fasen och det sedan bildats pålagringar.

Dock behöver man hålla koll på vänster fram, hästen blir låst i bogen och behöver ET-beh rent förebyggande 1 ggr per år. Min ET gick igenom hästen i början av juni i år och var glatt överraskad över i vilket bra skick hästen är rent muskelmässigt. Bättre än någonsin. Då har hon ändå pålagringar båda framkotorna också (rtg-fynd efter dubbelsidig kotledsinflammation 2013).

Men efter föl, lång vila så är hästen nu i full gång och trivs med livet. Och med ovanstående vill jag bara försöka inge hopp. Det kanske inte är den hästen du tänkt dig, men hon kan funka för någon annan om inflammationen ger sig och hästen får tid att läka ihop. Trots artrosen.

/Lizzie
 
Förstår dig till fullo!

/Lizzie

Hade jag haft störra stall, mer hagar och bättre ekonomi hade hon fått vara kvar hemma hade jag mer än gärna lagt ett föl på henne. Stammen är grymt bra och ja jag gillar hela hästen.

Tycker lika synd om hästen, mig själv och uppfödaren som varit jättebra i dialogen med mig. Hela situationen är bara så fruktansvärd.
 
@Diabetikern usch vad tråkigt! Skönt att det ändå löser sig så sett för dig men ändå, fasen vad trist för alla inblandade! :(

Vi var ju på utredning idag. Hittades ingen särskild orsak till hältan, mest troligt en vrickning. Ska sko med överrullningsskor, vila i mindre i hage två veckor med metacam och promenader. Sedan ridning/körning varje dag en vecka i skritt och sen utvärdering. Är hon halt då fortfarande blir det återbesök och behandling i leden. Fick lära mig att tunga kallblod har lättare att vricka sig än de nättare hästarna, hade jag ingen aning om men det är visst väldigt vanligt.

Har skaffat flugtäcke nu med, modell xl. Hoppas hon kan få lite mer ro ute, hon blir helt tokig på bromsarna nu i värmen. Att ha på sig grejer i hagen är väl dock inte hennes grej så jag hoppas hon inte slaktar det direkt. :p Har varit lite rädd att hon blir för varm men hoppas ett vitt täcke funkar bra.
 
På söndag eller onsdag så åker hästen tillbaks till uppfödaren. Där tas hon bort direkt påplats om jag inte hittar någon som vill ha henne som avelssto.

Helt plötsligt blev det mer verkligt och nu rullar tårarna som aldrig förr.
 
På söndag eller onsdag så åker hästen tillbaks till uppfödaren. Där tas hon bort direkt påplats om jag inte hittar någon som vill ha henne som avelssto.

Helt plötsligt blev det mer verkligt och nu rullar tårarna som aldrig förr.
Oj så drastiskt och plötsligt. Att det är upp till dig att hitta någon som vill ha henne också. Om det fanns goda förutsättningar för ett smärtfritt liv men utan ridning så kanske en annons på facebook eller så kan hitta rätt person eftersom hon verkar vara en intressant avelshäst? Alla kramar till dig!
 
På söndag eller onsdag så åker hästen tillbaks till uppfödaren. Där tas hon bort direkt påplats om jag inte hittar någon som vill ha henne som avelssto.

Helt plötsligt blev det mer verkligt och nu rullar tårarna som aldrig förr.

Håller med om drastisk utveckling. Synd om man inte kan ge hästen chans att åtminstone bli smärtfri för att se om hon skulle funka som avelssto. Framför allt om stammen gör det värt att avvakta utvecklingen.

Beklagar verkligen :(

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påskmat
  • Vad gör vi? Del CXCIII
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp