Födda 2014 del 3

Trodde jag skrivit här också.

i söndags åkte jag med fina hästen. Till min väninna som i vintras fick ta bort ett av sina avelsston. Hon tyckte Blade var jätteintressant så vi lastade åkte dit och släppte ut henne med hennes andra två avelsston. Hon har totalt 3 dressyrstammade och nu ett hoppstammat.

Jag har tjing på första fölen :D

Så underbart. Inflammationen har lagt sig självklart kan hon lätt slå upp den igen men det är lugna hästar i hagen och ingen belastning. Min väninna har haft ett annat avelssto för flera år sedan med samma skada.

Ska bli spännande att se vad det blir för något. Bara så glad att jag hittade någon.

Har full förståelse för uppfödaren som kände att hon redan hade tillräckligt med hästar och inte ville ha en till, hur bra hon än är och meningen var att hennes man skulle ta bort hästen så fort vi kom ner för att hon inte skulle behöva träffa henne. Uppfödaren ville ha detta avklarat så snabbt som möjligt och jag måste säga att hon har varit suverän att ha att göra med trots alla tråkigheter.

36426829_10155742439366819_8862367867983626240_n.jpg
 
Trodde jag skrivit här också.

i söndags åkte jag med fina hästen. Till min väninna som i vintras fick ta bort ett av sina avelsston. Hon tyckte Blade var jätteintressant så vi lastade åkte dit och släppte ut henne med hennes andra två avelsston. Hon har totalt 3 dressyrstammade och nu ett hoppstammat.

Jag har tjing på första fölen :D

Så underbart. Inflammationen har lagt sig självklart kan hon lätt slå upp den igen men det är lugna hästar i hagen och ingen belastning. Min väninna har haft ett annat avelssto för flera år sedan med samma skada.

Ska bli spännande att se vad det blir för något. Bara så glad att jag hittade någon.

Har full förståelse för uppfödaren som kände att hon redan hade tillräckligt med hästar och inte ville ha en till, hur bra hon än är och meningen var att hennes man skulle ta bort hästen så fort vi kom ner för att hon inte skulle behöva träffa henne. Uppfödaren ville ha detta avklarat så snabbt som möjligt och jag måste säga att hon har varit suverän att ha att göra med trots alla tråkigheter.

36426829_10155742439366819_8862367867983626240_n.jpg
En sån härlig lösning för er alla !
 
Min lilla darling går ju då i mindre hage och promeneras och äter metacam. Hyfsat uttråkad. :p Halvslaktade sitt nya flugtäcke första dagen och det sitter skitkasst. Har letat och letat och letat, till slut hittade jag ett inte superdyrt för lite kralligare hästar. Hoppas det passar! Surt att köpa Rambo XL när hon ändå kommer bita sönder det i bogen...

I morgon kommer hovis och slår på överrullningsskor fram och sen är det en vecka kvar i liten hage innan hon får gå i vanlig hage och motioneras lite mer varje dag. Utvärdering igen en vecka senare. Tur att det gick bra att köra istället för att rida, rent av att föredra enligt veterinären. :)
 
Knepig situation nu med torka, risk för fång pga stressat gräs, och rund häst som inte motioneras... Gillar inte sommaren nåt vidare längre. Bara krångel med knott, kli, flugor, bromsar, torka, fetma, fångest. Och så lite lagom grovfoderångest för vintern på det. Hur har ni andra det med era ridhästraser?
 
Trodde jag skrivit här också.

i söndags åkte jag med fina hästen. Till min väninna som i vintras fick ta bort ett av sina avelsston. Hon tyckte Blade var jätteintressant så vi lastade åkte dit och släppte ut henne med hennes andra två avelsston. Hon har totalt 3 dressyrstammade och nu ett hoppstammat.

Jag har tjing på första fölen :D

Så underbart. Inflammationen har lagt sig självklart kan hon lätt slå upp den igen men det är lugna hästar i hagen och ingen belastning. Min väninna har haft ett annat avelssto för flera år sedan med samma skada.

Ska bli spännande att se vad det blir för något. Bara så glad att jag hittade någon.

Har full förståelse för uppfödaren som kände att hon redan hade tillräckligt med hästar och inte ville ha en till, hur bra hon än är och meningen var att hennes man skulle ta bort hästen så fort vi kom ner för att hon inte skulle behöva träffa henne. Uppfödaren ville ha detta avklarat så snabbt som möjligt och jag måste säga att hon har varit suverän att ha att göra med trots alla tråkigheter.

36426829_10155742439366819_8862367867983626240_n.jpg
Skönt att det löste sig så bra!
 
Knepig situation nu med torka, risk för fång pga stressat gräs, och rund häst som inte motioneras... Gillar inte sommaren nåt vidare längre. Bara krångel med knott, kli, flugor, bromsar, torka, fetma, fångest. Och så lite lagom grovfoderångest för vintern på det. Hur har ni andra det med era ridhästraser?

Kandi har tunn päls och tycker bromsarna är asjobbiga. Testade med insektstäcke, men det fick hon otäcka brännsår av på bogarna. Alltså kör vi stenhårt nu med Ultra shield - även om lilla fröken hatar att bli sprayad. Nu funkar det att spraya på en svamp och så smeta på kroppen. Till att börja med funkade det inte ens med svamp, men hon har fått lära sig. Så med ultra shield är inte bromsarna lika på och pållarna kan koncentrera sig på att äta när de inte står i skuggan och vilar.

/Lizzie
 
Kandi har tunn päls och tycker bromsarna är asjobbiga. Testade med insektstäcke, men det fick hon otäcka brännsår av på bogarna. Alltså kör vi stenhårt nu med Ultra shield - även om lilla fröken hatar att bli sprayad. Nu funkar det att spraya på en svamp och så smeta på kroppen. Till att börja med funkade det inte ens med svamp, men hon har fått lära sig. Så med ultra shield är inte bromsarna lika på och pållarna kan koncentrera sig på att äta när de inte står i skuggan och vilar.

/Lizzie
Det tycker min med trots tjockare päls. Hon kan bli panikslagen och bara springer. Fick Switch mot alla flygfän då hon ju utvecklat mild knotteksem, tack för påminnelsen att lägga på en ny omgång! Har också haft täcke på, köpte ett för stora hästar men passformen är usel. Dessutom skaver det ju på manen. Väntar på ett annat för stora hästar nu men det kommer ju aldrig...
Det är ju ofta när man måste som de lär sig, man är väl lite extra envis då. :p
 
Knepig situation nu med torka, risk för fång pga stressat gräs, och rund häst som inte motioneras... Gillar inte sommaren nåt vidare längre. Bara krångel med knott, kli, flugor, bromsar, torka, fetma, fångest. Och så lite lagom grovfoderångest för vintern på det. Hur har ni andra det med era ridhästraser?

Jag får passa mina under dagarna. Fölet och stoet klarar sig ganska bra i stora hagen lite mer skyddat men när jag hade kvar Bee så var det eksemtäcken på för att ta knotten.

Har fortfarande tillräckligt med bete då vi gödslade och det har kommit lite regn. Har dessutom inga känsliga hästar för fång så det är jag inte så värts orolig för.
 
Min har gått utan täcke nu pga dålig passform och ganska slaktat. :angel: Blir dock så vätskestinn i halsen, trodde det var gräsets fel innan men det försvinner med motion, massage, flugtäcke, eller kallt blåsigt väder så det inte är insekter ute. Det nya flugtäcket är äntligen skickat, hoppas det passar. :) Men fångesten lever och frodas detta år med 30% mer fånganfall än vanligt!

Hältan ser bra ut nu dock. Har kommit till fasen större hage och mer motion så hon har ridits en gång och idag körts en gång a ca 20 min skritt. Koll om en vecka på böjt spår om det finns någon hälta kvar. Sååå lycklig häst idag i vagnen. :heart Hon kunde ha varit ute i timmar. Om det inte vore för flugorna då, usch vad jobbiga de är nu! Som ett svart moln runt hästen. :rage: Blir att investera i flugtäcke för ridning o körning också...
 
Min klockrena lilla häst. :love: Som sagt mest vilat sista tiden och går nu ensam i lite större hage, lagom uttråkad, under igångsättning. Körde igår till skjutbanan och hem. Väl där står det en vägkon mitt i vägen, en bil på sniskan, en person vilar i en stol och två andra cyklar runt på parkeringen. Märklig syn egentligen men var bara att kryssa fram mellan bil, kon och stol. Jag inser hur jag glömt hur andra hästar jag haft hade reagerat. Med flykt, frysa fast, kasta sig i diket, fnysa högt, trippa förbi, kanske snällt gå förbi men superspänd och nervös. Känns fint att ha upptäckt hur enkelt det kan vara, att panik inte måste uppstå varje tur. :p
 
Hej alla! Jag råkade skriva i fel tråd så jag skriver här istället. 😁

Köpte min fröken Cinnamon för två månader sedan. Jag red henne hela hösten/vintern när hon var tre, sen hade jag ett uppehåll och lite på impuls så blev hon helt enkelt min 11 juni. 🙄

Hon är f.14 och är ett swb-sto. Hon är inhoppad men har inte varit iväg på någon tävling än. Vi har precis kommit igång med hoppningen igen efter lite spontan vila i sommar pga semester och tappskor.

Så jag är super pepp på att följa er och få tips på bra övningar osv. 😁 Bifogar en bild på min långöra.
IMG_20180804_210353_148.jpg
 
Ansluter också till tråden. Rider ett 4a årigt PRE sto sedan 1,5 månad ungefär. Ganska grön men riktigt bra i huvudet.

Igår åkte vi på hoppträning (för att endast vara med på framridningen). Nytt ställe, första gången hon reds i grupp och första uppsuttna hoppningen. Flög lite i luften första varvet när jag ledde runt henne sedan skötte hon sig fantastiskt bra. Hann dock skrämma upp tanterna i gruppen under det varvet iom att jag samtidigt meddelade de att styrningen inte fungerar till 100 % :angel:.

Vilket var helt i onödan för hon skötte sig fantastiskt fint! Hon tar sig an alla uppgifter hon får så himla bra samtidigt som det finns lite humör i damen. Riktigt rolig att rida.

received_1475136605921111.jpeg
 

Vi har varit iväg igen :) Det var en mycket världsvan Sorpresa som klev av transporten och konstaterade att "Ah, men här har jag ju varit förut" :cool: Lugn från start och guldstjärna i uppförande återigen. Jag red med på framridningsövningarna lite för länge den här gången så orken började ta slut tills det var dags att börja hoppa. Bara göra om och göra rätt nästa gång. Jag trodde första spänningarna förra gången sög mer energi än de gjorde så jag red på lite mer den här gången iom att hon var så avspänd från start. Nåja, några bra språng blev det och vi tog oss över vattenmatta, grind och plank utan konstigheter.

edit: Blöh får inte till länkningen ordentligt? Men trycker ni på bilden så kommer ni nog vidare till min instagram och kan se filmerna
 
Vår tjej får vänta med inhoppningen ett tag till Blev ju lite extravila i sommar pga en dum blödning i förstärkningsbandet på ena frambenet. Vi som har tagit det så försiktigt med henne :(- Men nu är hon på gång igen! :) Ska inte börja hoppa in henne förrän till våren, om allt går enligt plan nu.
 
@fickan vilken fin! :love: underbar färg! Och vad kul att hoppa lite.

Här fick det bli helvila pga graviditet sista tiden och nu har det varit fullt upp i snart två veckor med att bara mata lilla bebisen. :) Idag ska en tjej provrida som medryttare vilket jag hoppas på! Och denna vecka hoppas jag kunna börja smyga igång att vara i stallet igen. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp