Födda 2014 del 3

Sånt här gjorde vi igår. Det var lajbans. Han hoppade som en kratta de första gångerna han fick löshoppa när han var 1-2 år, men det har tagit sig! Nu slipper jag skämmas iaf. :D Eller vara rädd för att dö pga dålig hoppteknik när vi hoppar uppsuttet.

ior6.jpg
 
Jag har haft förmånen att vara med på en Säker häst kurs med Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist. Ni vet - hon med polishästen Utter :D. Så himla bra och det var Kandahar som fick följa med på kursen. Hon är väldigt reaktiv och jag har svårt att gå på promenad med henne eftersom hon hoppar för allt och då hoppar på mig... :crazy: vilket gör att jag undviker att gå ut och gå med henne. Sitta upp är inte ens på karten för en gammal stel medelålderskvinna som jag själv... :angel:

Så en kurs i säker häst passad oss båda bra. Att lasta fröken och åka bort är inga problem. Hon fick stå i box ett tag och det gick också bra. Det var första gången vi var i detta ridhuset och hon försökte stödda sig ett par gånger (reser sig), men jag lyckades hålla henne på mattan. Hon fixade det otäcka bra och hon reagerade inte så mycket som jag trodde hon skulle göra ;)
SHK_1.jpg
 
Och så sista bilden, sedan är det nog med bildbomb Kandahar gick snabbt fram till "paraplytanten" för hon fattade att det fanns något ätbart i Ulla-Carins hand. Sedan tvärstannade hon på behörigt avstånd och sträckte sig så långt det gick med hals och läppar för att nå godiset :D. Vi höll på i 1,5 timme och Vi var rejält trötta efteråt :angel:

SHK_7.jpg
 
Vad kul med miljöträning. :) Det är ju så nyttigt!

Min lilla dam har varit lite knepig under hösten, framförallt att rida ut på själv och hoppa upp på. Hon blev också skrämd nyligen av två hundar vilket är mycket ovanligt för att vara henne, och sedan dess har det varit mer eller mindre läskigt i skogen, även med sällskap. Men idag hade vi en jättemysig tur med en häst hon aldrig ridits ihop med innan. :) Han är lika gammal och inte lika van vid skogen. Så vi fick gå först vid lera och blött och leda vägen, och vi fick även träna på att gå sist vilket vi aldrig gör med ordinarie sällskap.

Jag fick också hjälp med dressyren nyligen, är sååå ringrostig! Totalt basic, att gå på en volt som man ska. Det har hjälpt massor och dressyrarbetet går snabbt framåt! Det avspeglas ju också på hur hon är att rida i skogen.

Just nu är hon tack vare medryttare i rätt god kondition, det är jag som ligger efter. :D Är generellt pepp på att komma igång och orka träna mer seriöst på henne, ska bara hitta mina magmuskler igen. :p
Sötisen!
IMG_0966.JPG
 
@lizzie En sån där kurs vill jag också gå! Verkar så roligt! :) Underbart att se bilder, hon är så söt din lilla häst.

@Chili Fin hon är! :love: Kul att det går framåt!

Min Ior verkar ha ont. :( Det är väldigt diffust. Vi var till klinik i höstas och han gick igenom böjprov utan minsta antydan till hälta, men han står ofta som på bilden, och ofta i konstiga situationer. När bilden togs hade han precis skyggat för något och tagit två jätteskutt ut ur ligghallen... och i samma millisekund han landat efter sista språnget ställer han sig så här. Fortfarande spänd och på sin vakt, men ändå vilar han höger bak.

Vilar han något ben är det nästan uteslutande höger bak. Han gör det ofta i situationer där jag tycker att en frisk häst borde stå på alla fyra. Han ser ibland obekväm ut, och ett par gånger har jag tyckt att han är oren när han travat i hagen.

Har fått råd om att det kan vara bakknäna, så efter nyår ska jag försöka få en ny tid på kliniken. De verkade inte överdrivet pigga på att undersöka vidare när jag ringde dem senast, de anser honom frisk. Min magkänsla säger något annat dock...

Så vi gör inte många knop nu. Håller på att lära honom bli tömkörd, men det blir bara korta pass (10 min kanske?) skritt på rakt spår, lite halter och igångsättningar bara. Med tanke på hur mycket han rör sig i hagen lär det inte göra varken till eller från, tänker jag.
 

Bifogade filer

  • ior_aj.jpg
    ior_aj.jpg
    99,4 KB · Visningar: 44
@Stereo tack! :)

Och vad tråkigt med hälta eller vad det nu är. Så svårt med diffusa saker! Jag är ju mest för att låta dem gå i hage med lugnt sällskap eller ensamma och låta saker läka ut under lätt rörelse. Men ibland krävs ju andra metoder. Pepp till er! Vi har en i stallet som just blivit friskförklarad från en omöjlig senskada så jag tror på positiv utveckling när ni hittar vad felet är. :)
 
Min fröken har haft en lektion för tränare med ena medryttaren och det blev så bra! De har haft lite bekymmer, hon vet precis vem hon kan köra med och vem som säger ifrån. :meh: Men nu gick det jättebra förra gången hon red så jag hoppas det vänder för dem nu. 😃

Själv har jag också ridit för min tränare igen, vilket är väldigt basic. Vi har ridit en gång för henne och sen tränat på själva i två, tre veckor. Hon tyckte vi hade kommit mycket längre än hon hade förväntat sig! Jättestor skillnad redan. Det känns så roligt. :) Ridningen har varit toppen sista tiden. Har börjat galoppera en hel del på uteritter, så mycket vi orkar (betoning på vi ;) galoppera är jobbigt!) och tagit en galopp på ridbanan sist vi red där. Det är så kul att se och känna styrkan växa.

Är sugen på att köpa en Ghostsadel, de verkar så himla bra. Finns i stallet så ska provrida och hopps på underverk. :) Ingen här som testat en sådan? Nuvarande star trekk espaniola är inte så bekväm för mig men hästen gillar den.
 
@Stereo tack! :)

Och vad tråkigt med hälta eller vad det nu är. Så svårt med diffusa saker! Jag är ju mest för att låta dem gå i hage med lugnt sällskap eller ensamma och låta saker läka ut under lätt rörelse. Men ibland krävs ju andra metoder. Pepp till er! Vi har en i stallet som just blivit friskförklarad från en omöjlig senskada så jag tror på positiv utveckling när ni hittar vad felet är. :)
Vet du hur de rehabiliterade den "omöjliga senskadan"? Behöver tips till vår lilla tjej.
 
Jag har varit hemma ett par veckor under jul och nyår vilket har betytt hårdträning för Sorpresa. Hon har varit igång väldigt sporadiskt under hösten, hoppas på mer kontinuerlighet i vår. De dagar väder och vägunderlag har tillåtit så har vi varit in till ridskolan och trimmat i ridhuset. Efter ett par pass dressyr så avslutade vi med att hoppa! Så kul att se framsteg trots att vi inte hoppat på flera månader och det här är fjärde eller femte gången hon hoppas uppsuttet. Nu börjar man nääästan kunna kalla det för hinder 😀
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp