Födda 2014 del 3

@fickan Härligt med hoppning!

Här är en till som mest får styra och bromsa, det är någon som slutat brunsta. :D Jäklar i min låda vilken fart och vilket klipp det var i henne idag. Sportponny. :D

Såhär gött var det efteråt. :laugh:
33876
 
Jag börjar bli sugen på att ta hjälp med tillridning av hästen. Något jag aldrig gjort innan. Har kanske möjlighet att få en bekant att rida, som jobbar med det och har viss erfarenhet av att rida till kallblod. Om hon inte har tid har jag ingen aning om hur man ska få tag på någon man kan lita på, och som förstår att kallblod är lite annat mot ett halvblod? Och vad bör det kosta? Jag vet inte om jag vågar lämna iväg henne... Vill nog helst att någon kommer hit, eller att man möts i ett ridhus eller åker hem till hen en lektion åt gången. Brukar det vara samma pris som en privatlektion eller dyrare?
 
Jag börjar bli sugen på att ta hjälp med tillridning av hästen. Något jag aldrig gjort innan. Har kanske möjlighet att få en bekant att rida, som jobbar med det och har viss erfarenhet av att rida till kallblod. Om hon inte har tid har jag ingen aning om hur man ska få tag på någon man kan lita på, och som förstår att kallblod är lite annat mot ett halvblod? Och vad bör det kosta? Jag vet inte om jag vågar lämna iväg henne... Vill nog helst att någon kommer hit, eller att man möts i ett ridhus eller åker hem till hen en lektion åt gången. Brukar det vara samma pris som en privatlektion eller dyrare?

Nu har ju jag ett halvblod, men det är värt varje krona att lämna iväg Kandi till en unghästberidare. Även om du har ett kallblod så borde det vara viktigt med en beridare som kan det här med inlärning och har ett system för detta. Det är inte som att skola en äldre häst.

Jag var också nojjig över att lämna bort Kandi, men hade turen att hitta en beridare som har sitt stall 10 min bilresa från mig. Och jag var välkommen att komma och kolla när jag ville. Just för själva inridningen var jag tvungen att lämna bort henne för att beridaren behövde jobba med hästen oftare än vad jag kunde köra. Kostar gör det och då 2017 tog beridaren 7000 kr inkl mat, strö, box och arbetet med hästen.

Nu när jag använder samma beridare för vidare utbildning kan jag åka till beridaren och vi har gjort upp att beridaren jobbar Kandi 2 ggr/v och jag jobbar henne från marken övriga dagar. Betalar 200 kr per gång. Jag märker stor skillnad i mitt arbete från marken på Kandi. Den uppsuttna utbildningen av beridaren har jag alltså nytta av även om jag inte vågat mig upp på Kandi ännu. Jag är helt enkelt för osmidig för att kunna rida Kandi och hon behöver mer utbildning för att bli "tantdressyrhäst" :D

/Lizzie
 
@lizzie
Det tyckte jag var riktigt billigt! :) Och ja det är absolut viktigt för kallblod med, kanske desto mer eftersom de är så framtunga och svårare att rida ihop oftast. För hållbarheten är det ju toppen om de rids mer balanserat. :) Men de är ju ganska annorlunda att rida mot halvblod så helst hade jag velat att det är någon som är van vid det eller åtminstone inte är så fyrkantig i sitt tänk.

Idag blev det först longering och sen lite barbackaridning. Toppenpass! Hon orkar nu galoppera först flera varv på volt nu i hyfsad balans. Hon rundar sig fint i galoppfattning och håller en fin takt nu faktiskt. Så himla kul! Ligger mycket mycket arbete bakom att bara får till dessa varv i galopp utan större krav på formen... Sen skritt och trav barbacka, jättehärligt!
34724
 
Idag fick vi hjälp av en duktig vän och red en timmas träningspass! Ungefär på en nivån som en 3-åring ska ligga... Vi tränade på övergångar med kvick respons, volter samt galoppfattningar. Övergångarna mellan trav-skritt-trav började bli riktigt fina faktiskt. Min planering och mina vägar kräver en hel del jobb. Galoppfattningarna är fortsatt katastrofala men nu har jag några fler verktyg och lite mer mod att sitta bak och sitta kvar i fattningen även om det kommer ett bocksprång och surspark. Det känns som om hästen ändå började få en bättre tanke om vad som vad korrekt svar och vad som inte var det. Vi tog trots allt åtminstone 3 fattningar i varje varv och galopperade (eller försökte galoppera) ett varv varje gång. Tänker att jag skriver ner det här så jag inte glömmer var vi var idag, och hoppas jag kan kika tillbaka om ett tag och se att det hänt något. :)

Jag måste;
Hålla kvar tygeln och inte låta den glida
Tänka på händernas placering
Våga sitta kvar i galoppfattningen

Jag tänker använda bommar när jag rider själv för galoppfattningarna och bli bättre på att använda koner för att förbättra min planering, mina vägar och mina övergångar. :)

Vi är också anmälda till en träningsdag i akademisk ridning i början på september. Kommer rida 2 pass a 30 min på samma dag samt teori. Det ska bli riktigt roligt att testa!
 
Igår fortsatte vi träna själva och det var riktigt svårt. Blir så spänt! Var kanske lite stressad och det spelar ju in. Använde en bom för att få hjälp i galoppfattningen och det var så svårt i höger varv. Blev någon rejäl bockning. Men till slut hade hon rätt inställning, även om det bara blev ett språng och oftast i fel galopp. Men hon bjöd in i galopp utan att lätta på rumpan så det fick duga. :) I vänster varv går det mycket bättre. Vi verkar helt enkelt förstärka varandras svaga sidor...

Igår fick jag också hem en jättefin, begagnad tömkörningsgjord. :love: Den verkade ligga bra så jag är så pepp på att testa den snart! En riktig gjord med hård däckel och många ringar. Skönt att kunna tömköra med låg tömsättning också!

Till helgen ska vi åka till ridhus, blir skönt med lite större yta. Vår ridbana är liten så alla vägar och moment kommer så snabbt. Skönt om man kan hinna rida lite mellan övergångarna och volterna, tror vi kan komma till mer avslappning då.
 
Nu har vi varit i ridhuset två gånger och det går verkligen framåt. :) Mycket trevligare att rida där än på vår lilla ridbana. Igår fokuserade vi på halvhalter och övergångar inklusive galopp. Höger galopp funkade inte så bra men hon gjorde hela tiden fina ansatser till galopp istället för att bocka eller länga i väg i trav, så jag är väldigt nöjd. :)
Det var oväder samtidigt med ösregn och åska precis över oss, jag tyckte det var läskigt men hästen var helt obrydd. Och som vanligt en pärla att lasta själv. Ska lösa ridhuskort nu och hoppas vi kan fortsätta åka nästan varje helg dit. :)
36004
 
Är detta min egna lilla dagbok nu för tiden? :rofl:

Idag red vi två lektioner i akademisk ridning. Var en sovande häst jag hämtade i boxen efter lunchen för att åka hem. ;) Jättekul! Åkte helt själv, lastade själv och allt. Om man har äpplen i en transportkrubba där inne springer visst hästen in. :D
36273
 
Är detta min egna lilla dagbok nu för tiden? :rofl:

Idag red vi två lektioner i akademisk ridning. Var en sovande häst jag hämtade i boxen efter lunchen för att åka hem. ;) Jättekul! Åkte helt själv, lastade själv och allt. Om man har äpplen i en transportkrubba där inne springer visst hästen in. :D
Visa bifogad fil 36273
Det är tur att någon är igång och uppdaterar iaf! 😁 Skönt att lastningen går så bra! Guld värt.

Här händer det inte så mycket, eller ja det gör det väl men jag jobbar för fullt så missar det mesta 😅. I samma veva som jag började två nya jobb (=jobbar typ 150% för tillfället) så började högergaloppen krångla ordentligt. Ägaren åkte till vet, hittade inget, fin på röntgen men konstaterade att hon är ojämnt musklad. Rekommenderade en ET som hittade låsningar i ländpartiet som lossades, hoppas att det har gjort underverk för på fredag åker vi till Norge på PRE-championat 😅. Idag ska vi in till ridhus för första gången på länge, jag hoppas att ET, vila och ny sadel gör så att fattningarna och avbrotten fungerar någorlunda igen. Att den förvända och enkla bytena kommer bli kassa är jag fine med men vore ju trevligt om vi kan fatta rätt åtminstone :idea:
 
Det är tur att någon är igång och uppdaterar iaf! 😁 Skönt att lastningen går så bra! Guld värt.

Här händer det inte så mycket, eller ja det gör det väl men jag jobbar för fullt så missar det mesta 😅. I samma veva som jag började två nya jobb (=jobbar typ 150% för tillfället) så började högergaloppen krångla ordentligt. Ägaren åkte till vet, hittade inget, fin på röntgen men konstaterade att hon är ojämnt musklad. Rekommenderade en ET som hittade låsningar i ländpartiet som lossades, hoppas att det har gjort underverk för på fredag åker vi till Norge på PRE-championat 😅. Idag ska vi in till ridhus för första gången på länge, jag hoppas att ET, vila och ny sadel gör så att fattningarna och avbrotten fungerar någorlunda igen. Att den förvända och enkla bytena kommer bli kassa är jag fine med men vore ju trevligt om vi kan fatta rätt åtminstone :idea:

Efter helgens träning har jag ny insikt i PRE. Inser att jag knappt sett dem ridas i verkligheten innan. Jag har aldrig sett en så överrörlig häst, vilka helt unika vinklar de har (generaliserar). Jätteintressant och heeelt annorlunda mot min stridsvagn. :D Hoppas det går bra med allting nu till championatet!

Vi har anmält oss till nästa träning om en månad nu. Hoppas jag hinner rida något innan dess bara...
:rofl: Denna vecka är helt körd men medryttarna ska rida två gånger i alla fall.

Vi red ju två lektioner och det tog en bra stund innan jag insåg att min kropp inte funkar som den ska, efter förlossningen. Har ju haft problem med galoppfattningarna men först nu inser jag att jag öht inte kan sätta mig i positionen för en galoppfattning. Helt sjukt men det GÅR inte. Är så himla glad att tränaren är så bra att hon försöker hitta sätt som funkar för mig, just nu, och hur vi kan träna både hästen och mig på andra saker som stärker oss inför galoppen.

Så i slutet av andra lektioner slår det mig att jag borde rida barbacka. Av med sadeln, upp igen, och vips - utan att vara låst av sadeln kunde vi laborera fram sätt för mig att hitta tillbaka till sitsen. Det jag hade problem med var att rida sluta. Det gick inte alls. Direkt utan sadeln gick det jättebra (för att vara första gången hästen får testa på det). :love: Så nu är man ju pepp på att fortsätta!
 
Här har vi haft ett skov med fotosensibilitet så hästarna har stått inne dagtid, samt att vi sen gick och fick ringorm. Så Liz har stått helt någon månad nu. Vi skall inför igångsättning kolla upp den ganska kraftiga spänning hon har vi muskelfästena på ena sidan om svansen, och mitt Equiband har nu kommit samt en Stübben Equi-soft gjord så allt är redo för att ta nya tag! Hon har blivit riktigt fin i hullet sedan vi började stödfodra, och analysen på årets silage kom in med en kvot på 9 och väldigt lågt socker :D :o
 
Jag har så smått börjat sätta igång Kandi efter sommarbetet. Longerat och tömkört under augusti-september. Inte tömkört mer än 4 gånger kanske. Igår var det dags för tömkörningsträning med Anders Eriksson och det är så himla kul!

Fick jobba mycket med min position och jag blir helt facinerad hur mycket det påverkar hästen. Kandi är superkänslig och lyhörd, men har skallen med sig. Så gör jag rätt blir det resultat. Vi fick jobba med att få Kandi att länge sin hals och få igång rygg och bakdel.

Här är videosnutt från igår:

Fröken skötte sig bra, utom när vi skulle åka hem....

Jag köpte en ny trailer i måndags. Hon klev på hemma efter att ha fått spana in den. Men när vi skulle åka hem - då ville hon inte kliva på alls. Första gången som hon krånglar faktiskt. Fick hjälp av en tjej på plats och vi tog en lina runt rumpan på henne och satte sakta press på henne tills hon klev på. Maken blev så stressad så han fick gå och sätta sig i bilen.... 🙄.

I morgon är det dags för en tur till beridaren - första gången efter sommarbetet. Får se ifall det blir krångel med lastningen igen.

Hästen har växt 2 cm nu under augusti-september så hon börjar nog komma på att hon har kropp :grin:
 
Efter helgens träning har jag ny insikt i PRE. Inser att jag knappt sett dem ridas i verkligheten innan. Jag har aldrig sett en så överrörlig häst, vilka helt unika vinklar de har (generaliserar). Jätteintressant och heeelt annorlunda mot min stridsvagn. :D Hoppas det går bra med allting nu till championatet!

Vi har anmält oss till nästa träning om en månad nu. Hoppas jag hinner rida något innan dess bara...
:rofl: Denna vecka är helt körd men medryttarna ska rida två gånger i alla fall.

Vi red ju två lektioner och det tog en bra stund innan jag insåg att min kropp inte funkar som den ska, efter förlossningen. Har ju haft problem med galoppfattningarna men först nu inser jag att jag öht inte kan sätta mig i positionen för en galoppfattning. Helt sjukt men det GÅR inte. Är så himla glad att tränaren är så bra att hon försöker hitta sätt som funkar för mig, just nu, och hur vi kan träna både hästen och mig på andra saker som stärker oss inför galoppen.

Så i slutet av andra lektioner slår det mig att jag borde rida barbacka. Av med sadeln, upp igen, och vips - utan att vara låst av sadeln kunde vi laborera fram sätt för mig att hitta tillbaka till sitsen. Det jag hade problem med var att rida sluta. Det gick inte alls. Direkt utan sadeln gick det jättebra (för att vara första gången hästen får testa på det). :love: Så nu är man ju pepp på att fortsätta!

Haha ja jag hade nog aldrig sett en PRE ordentligt innan jag började rida S förra sommaren. Nu börjar jag väl få ett hum om rasen, men iom att i princip ALLT godkänns för avel så finns det hästar av ganska varierande kvalité 😅

Galoppen är lite av ett aber här med, kan inte skylla på nån förlossning här dock 😂. S hade rejäla låsningar i länden, nu är det korrigerat och vi kan fatta höger (hälften av gångerna iaf) igen men jag har liksom glömt hur jag brukar göra efter att ha bråkat och testat allt möjligt i ett par veckor 😅 Fattar jag för ytter? Inner? Sätet? Har två dagar på mig att luska ut det, haha.
 
Nu har vi satt igång ridning med beridare igen. Planen är att beridaren rider Kandi 2 gånger/veckan sep-okt till att börja med. Äntligen har Kandi växt ett par cm så nu är hon hela 163 :D. Mitt mål är att tappa ett gäng kilon så jag kan rida lilla pållan själv.

Om vi får ordningen på detaljen uppsittning. Kandi blir superspänd vid uppsittningsmomentet så vid dagens träningstillfälle så var det just uppsittning som beridaren tränade på. Kandi har tålamod som en 3-åring och måste lära sig att slappna av och stå stilla när man ska sitta upp. Framför allt med tanke på att hon ska bli tanthäst och jag har en knäskada. Behöver alltså använda palll och är inte så jättesnabb upp.

Jag är glad över att ha en beridare begåvad med stort portion tålamod och envishet. Typ 50 gånger tog det innan hästen slappnade av och beridaren kunde sätta sig gränsle. Ridningen för övrigt funkar bra 😍.

/Lizzie
 
Nu är vi hemkomna från Norge! S har skött sig fint! Väldigt duktig på att bo borta och stod som ett ljus på släpet trots slingerkroksväg. Hon blev bästa gångart i sin årsklass och slog till med ett "bästa sto" under ridprovet och en fjärdeplats utav samtliga hingstar och ston som utförde ridprov. :banana:Trodde jag aldrig, tog oss t ex SEX fattningar att få till högergaloppen :rofl: och jag fick inte riktigt till traven så bra som vi brukar heller, men hennes gång verkade ju falla domaren i smaken trots det.

Nu väntar ett par lugna dagar i hagen, känns hon pigg så ska vi till klubben jag jobbar på och starta en LB1 på söndag. Dom ordnar sin första tävling på ett par år så vi ska stötta med en start så att dom får utfärda licenser nästa år. Sen får det nog vara nog med dressyrstaket för i år tror jag bestämt:idea:
 
Riktiga dressyrdebuten avklarad! Vi överlevde samtliga galoppfattningar, förvisso något motvilliga och galoppdelen kändes rätt kaosig så den drog ner procenten rejält men i travdelen fick vi bra betalt och vi slutade på 61,7% . Trodde vi skulle sluta betydligt lägre än så. S ville helst ut från dressyrstaketet och in tillbaka till kompisarna i ridhuset så hon bjöd friskt mot utgången bara för att försöka stanna när vi skulle fortsätta förbi. Men, helt klart godkänd debut!

Film på spektaklet 😁
FB_IMG_1569260678655.jpg


Nu släpper vi dressyrsadeln för ett tag och bokar in lite hoppning istället. Kurs för Hassö i både hoppning och terräng väntar under höstlovet :bump:
 
Vi vilar oss i form. :p Ska på ny kurs i akademisk ridning den 13. Hade tänkt rida i ridhuset i helgen men så har hon tappat en sko nu. Det har gått bra länge men nu två tappskor på samma skoperiod, första kom en vecka efter att hin skoddes. Antar att hon har kul i hagen nu när hon inte ridits så mycket. :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp