Födda 2014 del 3

Riktiga dressyrdebuten avklarad! Vi överlevde samtliga galoppfattningar, förvisso något motvilliga och galoppdelen kändes rätt kaosig så den drog ner procenten rejält men i travdelen fick vi bra betalt och vi slutade på 61,7% . Trodde vi skulle sluta betydligt lägre än så. S ville helst ut från dressyrstaketet och in tillbaka till kompisarna i ridhuset så hon bjöd friskt mot utgången bara för att försöka stanna när vi skulle fortsätta förbi. Men, helt klart godkänd debut!

Film på spektaklet 😁
Visa bifogad fil 37133

Nu släpper vi dressyrsadeln för ett tag och bokar in lite hoppning istället. Kurs för Hassö i både hoppning och terräng väntar under höstlovet :bump:
Jag har haft en dipp nu för att jag inte hunnit med hästen alls sista tiden pga jobbresor mm. Men nu såg jag din film och blev pepp igen! Liksom skönt att se någon där allt inte är perfekt. Att vi inte är de enda som kämpar. :laugh: Tycker ni var jätteduktiga på er debut!

Nu fick jag precis besked att hovslagaren kommer idag, yay! Ska försöka få till någon ridning eller kanske tömkörning ikväll. :) Om skorna ska sitta kvar är det nog bäst att motionera henne lite. :p Självklart är hon en sjukt pillig och finurlig liten häst så hon kan inte ha boots i hagen för att rädda skorna, de längsta de har suttit på är nog 5 min innan de är slaktade till slamsor... :grin:
 
Åkte till ridhuset igår och kunde lasta utan långt rep runt frambommen! Bara att gå fram till rampen, skicka in henne och kasta grimskaftet över halsen. :) Så extremt nöjd med det. Har aldrig haft en häst innan som man kunnat lasta själv. Vilken frihet det är!
I ridhuset var vi stöd åt unghäst på fyra år modell tittig och rörligt halvblod medan vi mest övade på grunder i skritt, men det blev lite trav och två korta galopper också.
 
Jag har haft en dipp nu för att jag inte hunnit med hästen alls sista tiden pga jobbresor mm. Men nu såg jag din film och blev pepp igen! Liksom skönt att se någon där allt inte är perfekt. Att vi inte är de enda som kämpar. :laugh: Tycker ni var jätteduktiga på er debut!

Haha ja nej det är långt ifrån perfekt här 😄 men jag "måste" ut på lite sånna här grejer för att hålla motivationen uppe, speciellt nu när jag jobbar så mycket och knappt hinner rida (ägaren håller igång i skogen så länge). Har jag inget att träna inför så tröttnar jag direkt :o.
 
Jag har smugit igång stora kamelen igen på lina och med Equiband. Tänker köra henne så varannan dag i några veckor nu, och sedan kommer jag introducera bakandet och se hur hon utvecklas. Hon skall få träffa en välrenommerad equiterapeut om någon månad också, och skall jag väl upp i sadeln någon gång också, men jag vet inte riktigt när. Han är en tvååring att sitta in också så det blir nog lite pö om pö.
Idag ruskade hon på huvudet och sprängde uppbindningen, men var sedan go och glad väl ute på banan. Jag använder en gummiboot ena bak för att försöka komma underfund med vilket ben hon är svag i, och i höger varv på höger bakben såg jag en mycket tydlig förbättring av balansen och aktiviteten, men i väster varv med boot på höger bak var det mer diffust.

Vi har i alla fall blivit av med ringormen vilket är skönt. Och EquiSoft-gjorden fick tummen upp av Lizette :up:
 
Kandi rids fortfarande av beridare, men nu verkar det som om problemet med spänd häst vid momentet uppsittning har släppt i alla fall.

Det jag sysslar mellan beridarpassen är att arbeta hästen från marken och nu när vi går in i höstrusk och mörker har vi börjat åka in till ridskolan i Örebro. Jag har 10 min bilfärd dit och har löst anläggningsavgift. Så min nya trailer sitter fast på bilen hela tiden. Är det inte Kandi jag åker med, så är det min gamla :D.

Igår var vi inne med Kandi och det är superbra miljöträning för henne. Halva ridhuset används av ridskolan, så där huserade en ponnygrupp = massor med hästar. På privatdelen var det två stycken privatryttare när vi kom, men jag blev strax själv med Kandi och vi promenerade runt till i 20 min tills ridskolegruppen var klara och lämnat ridhuset. Då fick det bli lite longering för Kandi


För övrigt så går ridningen framåt och jag är så glad åt att hon jobbas ute på ett enormt stort gärde.

Lite arbetsgalopp


Lite galopp i lätt sits


/Lizzie
 
Idag jobbade jag och Liz enligt EquiBody Balance med magbandet på, och jag fick till min stora glädje igenom henne rätt mycket bättre än någonsin tidigare, och hon sänkte huvudet och svingade genom kroppen. Hon är ju rätt stor (173) och svag i bakkärran vilket gör att balansen inte är på topp, så det har varit svårt att få henne att jobba lång och låg med kraften bakifrån, men nu kom det!
 
Härligt! :love: @DressageNerd

Vi var idag på vår andra träning i akademisk ridning eller centrerad ridning, eller vad man nu ska kalla det. Bra är det i alla fall! Får hjälp att lägga pusslet till en bra sits på ett sätt som ingen tränare inom dressyr eller hoppning kunnat förklara innan. Och formen kommer på köpet när man fokuserar på rätt grejer.

Idag gjorde vi övergångar mellan öppna och sluta, rider mycket för sitsen på olika sätt i skritt och trav samt gav oss på galoppförsök. Allting barbacka. Har inte vågat med galoppen innan barbacka men är så glad att jag gjorde det. Världens skillnad!

Den största skillnaden är väl att jag inte kan låta henne länga iväg när hon inte fattar galoppen för då studsar jag av. Sadeln är liksom min ursäkt till dålig ridning. Så nu känner jag istället var jag behöver vara, kan ge hjälperna rätt och hon fick ett helt annat lugn när grundtempot alltid var balanserat. Sist vi var i ridhuset gick det väl sådär, galopperade i vänster varv och sen var hon så spänd när vi bytte varv att jag inte ens testade i höger. Nu gjorde vi i båda varven utan bocksprång eller sura miner. Det blev bara vänstergalopper dock och bara typ ett steg eller två år gången. Är nöjd ändå! Det känns som att det är där vi måste vara för alternativet är slängtrav in i någon slags helt obalanserad galopp.

Så vi fortsätter nog med att ta de mer konditionshöjande galopperna i skogen och på banan fokus på fattningar enbart. Hon var tydligen väldigt luftig och samlad uppåt i sina fattningar, känns kul att höra. :) Det kunde jag dock känna idag också, var inte beredd på det påskjutet... Men satt kvar iaf :laugh:
 
Tog ett pass själv igår på ridbanan, barbacka. Gick väldigt bra. :) Red i skritt och trav och försökte fokusera på sitsen och när det fungerade gick hon väldigt trevligt. Började rida öppna i trav och det gick väldigt bra! Övergångar öppna-sluta börjar hon förstå också vad hjälpgivningen är.

Såhär i efterhand tänker jag att hon var mer spänd än jag tänkte på då och var jag vill ha henne, hon var ganska hög i sin form och släppte ryggen. Men man känner också väldigt tydligt när det blir rätt och jag tycker vi hamnade där relativt ofta i alla fall. Fick beröm av stallkompis att hon börjar se väldigt trevlig ut vilket är kul att höra. :)
 
Kandi är ju lite efter i sin utbildning med tanke på sin ålder. Det beror på min tidsbrist, men jag känner att det faktiskt nog har varit bra då hästen känns omogen.

Spändheten vid uppsittning är mycket bättre nu, men beridare fortsätter ändå med x antal uppsittningar i början av varje ridpass - mest för att Kandi behöver träna på sitt tålamod :D.

I fredags var det i alla fall dags för premiär när det gällde beridarträning i ridhuset. En ridlektion höll på för fullt. Ett gäng ryttarekipage lämnade ridhuset precis när vi kom och så var det en privat ridlektion på privatdelen i ridhuset. Lite lätt kaos - precis så som det kan vara alltså. Kandi flög in i ridhuset, men bara hon fick röra på sig så lugnade hon ner sig.

Under 10 min gick beridaren runt med Kandi, gjrode ett antal x antal uppsittningar. Varken jag eller beridaren trodde att vi skulle komma längre än så här idag, med tanke på röran i ridhuset - och det hade varit helt OK. Men det var inga problem - det gick jättebra för beridaren att rida Kandi som vanligt.

Här är en filmsnutt från lite galoppjobb.


Vi var supernöjda med första ridpasset i ridhus. Med ridskolegrupp, privatryttare, folk på läktare etc. Så himla duktig.

Idag var det dags för beridarpass nr 2 i ridhuset. Idag var vi totalt ensamma i ridhuset - funkade också toppenbra. Brydde sig inte det minsta över att vara helt ensam i det stora ridhuset.

En lite filmsnutt från travjobbet.


En liten filmsnutt från galoppjobbet.


Beridaren är jättenöjd över Kandis utveckling. Det händer mycket mellan varje ridpass och jag tycker att hästen har börjat jobba med sin kropp ordentligt. Nu börjar Kandi också orka bära sig bättre och beridaren kan sitta och jobba hästen, och inte bara får Kandi att röra sig framåt. Dock är det en bit kvar innan jag själv kan sitta upp. Kandi behöver bli lite mer tränad in i att bli ridhäst innan jag kommer våga mig upp :D.

/Lizzie
 
Vi tog ett pass med tömkörning igår och det känns som att jag äntligen börjar hitta knapparna för att inte få en tokstressad häst pga galoppen. :) Framförallt att vara väldigt noga med vilket grundtempo hon ska ned till efter och innan galoppen ger bra effekt - och att vara väldigt konsekvent med att hon ska ner dit snabbt efter avsaktningen. Nästa gång ska jag nog använda bommar för att få hjälp att få fattningen mer exakt när jag ber om den. Tänker travbommar och sen ett galoppsprångs avstånd till en upphöjd bom/cavaletti. Har laddat ner en massa ridövningar från Hippson också så nu känner jag mig rätt så pepp ändå på hösten/vintern. :)
 
Om hästen är lite taggad är inte galoppen något problem. :idea: Nu var hon sjukt taggad så ingen skönridning men åtminstone mer mängdträning på själva galopphjälpen. Det ska bli roligt nästa gång vi kan vara lite mer seriösa och se om hjälpen är mer befäst med bibehållet lugn. Fick dock premiära min illgula ridregnrock som går ner till fötterna. Det var najs. :D
IMG_20191026_113018684_HDR.jpg
 
Om hästen är lite taggad är inte galoppen något problem. :idea: Nu var hon sjukt taggad så ingen skönridning men åtminstone mer mängdträning på själva galopphjälpen. Det ska bli roligt nästa gång vi kan vara lite mer seriösa och se om hjälpen är mer befäst med bibehållet lugn. Fick dock premiära min illgula ridregnrock som går ner till fötterna. Det var najs. :D
Visa bifogad fil 38639

Bra med gult! Då syns man bra :D

/Lizzie
 
Jag har inte skrivit här på ett längre tag. Varit en strulig sommar och höst med min kille. :meh: Började med att han troligen gått omkull i hagen och dragit till sig snett bak så hade ut equeterapeut som justerade honom och lossade på flera gamla låsningar. Ett tag efter det så började han bete sig konstigt när jag tömkörde på volt eller longerade. Jag tog det först som protester då hans hagkompis flyttat och han gick själv nån vecka innan ny kompis kom(inte helt själv såklart utan hade sällskap i hagarna bredvid). Märkte sen att han inte jobbade korrekt med den sidan av rumpan som var sned i början på sommaren så tog ut equeterapeuten igen som rättade till rumpan ytterligare. Efter det var det som det nya beteendet blev värre. Han liksom galopperade med höger framben i höger varv medan de andra benen travade och han hade massa rodeo för sig. Märktes inget på rakt spår. :confused: Ringde veterinärkliniken då och bokade tid för hältutredning. Hade min equeterapeut med mig som kunde förklara bättre vad hon hittat och vad hon gjort med honom.
Utredningen blev omfattande och i slutändan visade det sig att hans grundproblem sitter i framknäna tyvärr. Han har ju travtränats som ung och hann gå premie och kval innan tränarna gav upp hans travkarriär och veterinären säger att problemen i framknäna kommer därifrån. Tur i oturen att plåtarna var okej och han hade varken pålagringar eller urkalkningar i knäna. Bakknäna och höger hovled fram var ansträngda pga detta och på hovleden syntes en liten pålagring. :down: Han behandlades i alla fyra knän och i hovleden nu och veterinären säger att det är en "god" prognos tack vare att plåtarna såg bra ut. Jag törs inte hoppas för mycket men önskar av hela mitt hjärta att detta ska gå bra... :(:heart
 

Bifogade filer

  • D0D03428-C922-4DFD-9665-48F9C482BE30.jpeg
    D0D03428-C922-4DFD-9665-48F9C482BE30.jpeg
    658,1 KB · Visningar: 17
Jag har inte skrivit här på ett längre tag. Varit en strulig sommar och höst med min kille. :meh: Började med att han troligen gått omkull i hagen och dragit till sig snett bak så hade ut equeterapeut som justerade honom och lossade på flera gamla låsningar. Ett tag efter det så började han bete sig konstigt när jag tömkörde på volt eller longerade. Jag tog det först som protester då hans hagkompis flyttat och han gick själv nån vecka innan ny kompis kom(inte helt själv såklart utan hade sällskap i hagarna bredvid). Märkte sen att han inte jobbade korrekt med den sidan av rumpan som var sned i början på sommaren så tog ut equeterapeuten igen som rättade till rumpan ytterligare. Efter det var det som det nya beteendet blev värre. Han liksom galopperade med höger framben i höger varv medan de andra benen travade och han hade massa rodeo för sig. Märktes inget på rakt spår. :confused: Ringde veterinärkliniken då och bokade tid för hältutredning. Hade min equeterapeut med mig som kunde förklara bättre vad hon hittat och vad hon gjort med honom.
Utredningen blev omfattande och i slutändan visade det sig att hans grundproblem sitter i framknäna tyvärr. Han har ju travtränats som ung och hann gå premie och kval innan tränarna gav upp hans travkarriär och veterinären säger att problemen i framknäna kommer därifrån. Tur i oturen att plåtarna var okej och han hade varken pålagringar eller urkalkningar i knäna. Bakknäna och höger hovled fram var ansträngda pga detta och på hovleden syntes en liten pålagring. :down: Han behandlades i alla fyra knän och i hovleden nu och veterinären säger att det är en "god" prognos tack vare att plåtarna såg bra ut. Jag törs inte hoppas för mycket men önskar av hela mitt hjärta att detta ska gå bra... :(:heart

Tråkigt med skadan :(. Håller tummarna att allt går vägen!

/Lizzie
 
Jag har inte skrivit här på ett längre tag. Varit en strulig sommar och höst med min kille. :meh: Började med att han troligen gått omkull i hagen och dragit till sig snett bak så hade ut equeterapeut som justerade honom och lossade på flera gamla låsningar. Ett tag efter det så började han bete sig konstigt när jag tömkörde på volt eller longerade. Jag tog det först som protester då hans hagkompis flyttat och han gick själv nån vecka innan ny kompis kom(inte helt själv såklart utan hade sällskap i hagarna bredvid). Märkte sen att han inte jobbade korrekt med den sidan av rumpan som var sned i början på sommaren så tog ut equeterapeuten igen som rättade till rumpan ytterligare. Efter det var det som det nya beteendet blev värre. Han liksom galopperade med höger framben i höger varv medan de andra benen travade och han hade massa rodeo för sig. Märktes inget på rakt spår. :confused: Ringde veterinärkliniken då och bokade tid för hältutredning. Hade min equeterapeut med mig som kunde förklara bättre vad hon hittat och vad hon gjort med honom.
Utredningen blev omfattande och i slutändan visade det sig att hans grundproblem sitter i framknäna tyvärr. Han har ju travtränats som ung och hann gå premie och kval innan tränarna gav upp hans travkarriär och veterinären säger att problemen i framknäna kommer därifrån. Tur i oturen att plåtarna var okej och han hade varken pålagringar eller urkalkningar i knäna. Bakknäna och höger hovled fram var ansträngda pga detta och på hovleden syntes en liten pålagring. :down: Han behandlades i alla fyra knän och i hovleden nu och veterinären säger att det är en "god" prognos tack vare att plåtarna såg bra ut. Jag törs inte hoppas för mycket men önskar av hela mitt hjärta att detta ska gå bra... :(:heart
Vad tråkigt! Men skönt att ha varit och utrett och att plåtarna såg bra ut. Man får vara glad för det lilla. Vad hittar ni på nu, får ni vara ute och gå promenader? Vad fick ni för schema?
 
Vad tråkigt! Men skönt att ha varit och utrett och att plåtarna såg bra ut. Man får vara glad för det lilla. Vad hittar ni på nu, får ni vara ute och gå promenader? Vad fick ni för schema?
Just nu vilar han i 3 veckor och vi får skritta 20 minuter/dag. Ska tillbaka 12 november och beroende på om han behöver ytterligare behandling så får vi ny plan.
 
Vid gårdagens intag så tyckte jag att Kandi rörde sig märkligt. Vid närmare kontroll i stallet så syntes det att hon "tassar" med höger bakhov. Ingen svullnad, värme etc i kota eller ben. På med stallbandage över natten. I morse så hade hon kraftigt förhöjd puls i kotan. Igår funderade jag på en lättare vrickning eller hovböld. Nu tror jag det att det alla gånger är en hovböld på gång.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp