Födda 2014 del 3

Vid gårdagens intag så tyckte jag att Kandi rörde sig märkligt. Vid närmare kontroll i stallet så syntes det att hon "tassar" med höger bakhov. Ingen svullnad, värme etc i kota eller ben. På med stallbandage över natten. I morse så hade hon kraftigt förhöjd puls i kotan. Igår funderade jag på en lättare vrickning eller hovböld. Nu tror jag det att det alla gånger är en hovböld på gång.

/Lizzie
Nej vad segt! Hoppas det går bra!
 
Fy fasen vad Kandi skrämde mig igår kväll. Efter en mycket bra träning med beridare for vi hemåt. Jag fixade ordning hästen, mockade (för det hade jag inte hunnit med innan) och när jag var klar med allt så serverades kvällsmaten.

Kandi mumsade först på sitt hö och när jag sedan hällt upp kraftfodret så slutade hon äta :eek:. Istället stod hon i boxen med huvudet sänkt och såg allmänt lidande ut. Trodde hon fått foderstrupsförstoppning och slängde mig på telefon och ringde distriktsveterinären.

En timme senare var veterinären på plats och då hade då stod det klart att det inte var foderstrupsförstoppning, utan Kandi hade kolik. Väntan på veterinären var svinjobbig då hästen hade uppenbart ont.

Det blev kolikbehandling och det som var bra var att det luktade "frisk hästmage" enligt veterinären när han stoppade ner slang i magen på henne. Hon hade inte stopp någonstans så det var bra. Lugnande, smärtlindring och sondering blev kvällens behandling. När Kandi vaknat så var behandlingsplanen för kvällen 15 min promis, 45 min vila, 15 min promis, 45 min vila och så 15 min promis. Under viloperioderna skulle vi kolla till henne så hon inte hade koliksymtom, om de kvarstod skulle jag höra av mig.

Som tur var funkade behandlingen och hon var snäll att gå med ute i kolmörkret i pannlampans sken. Kom i säng vid 2-snåret och somnade kanske kl 3.

Jag och maken var som kryss i morse och jag meddelade min chef att jag tog ut en semesterdag så jag har kunnat vila under fm. Glad att jag har sådant jobb att detta var möjligt.

Min livs fösta kolik med mina egna hästar och jag är glad att jag fattade direkt att det var något fel.

/Lizzie
 
Fy fasen vad Kandi skrämde mig igår kväll. Efter en mycket bra träning med beridare for vi hemåt. Jag fixade ordning hästen, mockade (för det hade jag inte hunnit med innan) och när jag var klar med allt så serverades kvällsmaten.

Kandi mumsade först på sitt hö och när jag sedan hällt upp kraftfodret så slutade hon äta :eek:. Istället stod hon i boxen med huvudet sänkt och såg allmänt lidande ut. Trodde hon fått foderstrupsförstoppning och slängde mig på telefon och ringde distriktsveterinären.

En timme senare var veterinären på plats och då hade då stod det klart att det inte var foderstrupsförstoppning, utan Kandi hade kolik. Väntan på veterinären var svinjobbig då hästen hade uppenbart ont.

Det blev kolikbehandling och det som var bra var att det luktade "frisk hästmage" enligt veterinären när han stoppade ner slang i magen på henne. Hon hade inte stopp någonstans så det var bra. Lugnande, smärtlindring och sondering blev kvällens behandling. När Kandi vaknat så var behandlingsplanen för kvällen 15 min promis, 45 min vila, 15 min promis, 45 min vila och så 15 min promis. Under viloperioderna skulle vi kolla till henne så hon inte hade koliksymtom, om de kvarstod skulle jag höra av mig.

Som tur var funkade behandlingen och hon var snäll att gå med ute i kolmörkret i pannlampans sken. Kom i säng vid 2-snåret och somnade kanske kl 3.

Jag och maken var som kryss i morse och jag meddelade min chef att jag tog ut en semesterdag så jag har kunnat vila under fm. Glad att jag har sådant jobb att detta var möjligt.

Min livs fösta kolik med mina egna hästar och jag är glad att jag fattade direkt att det var något fel.

/Lizzie
Usch så hemskt! Vad skönt att behandlingen hjälpte! Blev ni nåt klokare på anledningen?
Tycker det är så jobbigt med åkommor där man inte riktigt förstår eller vet hur man kan avhjälpa det. :(
 
Usch så hemskt! Vad skönt att behandlingen hjälpte! Blev ni nåt klokare på anledningen?
Tycker det är så jobbigt med åkommor där man inte riktigt förstår eller vet hur man kan avhjälpa det. :(

Nä, vi har ingen tydlig förklaring för koliken. Hon hade inte stopp, tydliga tarmljud på vänster sida, men svaga på höger sida.

Just detta att koliken kom som en blixt från klar himmel - det är jobbigt. Har kollat till henne flera gånger under dagen och vart orolig för att det ska komma tillbaka :nailbiting:

/Lizzie
 
Har investerat i en herre född 2914. Val e. Corporal - Quite Easy.
Väldigt snäll och rar med ett fint hopp. Så fint att han hoppat mig ur sadeln så jag brutit handleden. :(

Han ligger lite efter i utbildning då han inte gjort något i år pga olika anledningar. Startade någon klass på hästen som 4-åring.
 
Har investerat i en herre född 2914. Val e. Corporal - Quite Easy.
Väldigt snäll och rar med ett fint hopp. Så fint att han hoppat mig ur sadeln så jag brutit handleden. :(

Han ligger lite efter i utbildning då han inte gjort något i år pga olika anledningar. Startade någon klass på hästen som 4-åring.
Låter ljuvligt - förutom handleden då
 
Har investerat i en herre född 2914. Val e. Corporal - Quite Easy.
Väldigt snäll och rar med ett fint hopp. Så fint att han hoppat mig ur sadeln så jag brutit handleden. :(

Han ligger lite efter i utbildning då han inte gjort något i år pga olika anledningar. Startade någon klass på hästen som 4-åring.
Vilken fin! 😍 En sån jag önskar mig när "det är svårt att överleva på CSN"-skulden jag jobbat upp hos mina föräldrar är avbetald och jag har råd att köpa egen igen.
 
Vi har tävlat dressyr igen! På hemmaklubben den här gången. Fin på framridningen, inne i collectingring var det.... eeeh. Spänt. Fröken uppskattade inte avståndet mellan sig och hästen inne på banan och tog sats för att göra den sällskap :angel: fick stopp rätt in i väggen alldeles precis framför staketet 🙈 fick repetera rörelsen "vägg-halt" övrig tid vi hade därinne. Slappnade av lite lagom tills vi skulle in på banan. Bättre känsla än förra gången men fortsatt ganska spänd vilket resulterade taktinslag i skritten och ostadig form. Mycket bättre i galoppen även om den fortfarande är ganska... ostädad 😉 väldigt imponerande 57% slutade det på, så betydligt sämre än förra gången men känns som att vi är på rätt väg.


Vi har dressyrträning på lördag och klubbdressyr på söndag, hoppas på att få till en mer avspänd ritt då.
 
IMG-20191125-WA0001.jpg

Fördelen med liten klubb med endast två startande i KM privata storhästar: man kan lyckas knipa första platsen och fiiiiin rosett trots ganska dålig ritt 😅. Bättre i traven, stod emot i galoppen så jag tänkte fuck it, är det nån gång man ska fulrida genom galoppen så är det på klubbtävling. Sagt och gjort. Hon sparkade tillbaka, ganska väntat 😉.

Igår var det klubbhoppning, längesedan vi hoppade ordentlig bana så passade på att åka in och träna lite. Väääldigt spänd första rundan, andra mycket bättre! Mest nöjd över det faktum att det inte bara var kontrollerbart fram till nr 4, utan tom kvar i samma tempo och rytm hela långa anridningen. Tränade i torsdags och då tog hon sats och drog mot hindren så fort hon trodde sig ha identifierat vilket vi skulle till 🙄, det här var betydligt trevligare 😀.
 
@fickan Hoppar in här eftersom jag också har ett sto född-14. Det jag tänker när jag ser er insats både på dressyr och hoppbanan är att allt ni gör går lite för fort? Hon har ju en härlig energi och framåtvilja men balansen är inte på plats och det blir överilat. Tycker du ska ägna vintern åt att få ner henne i tempo, såpass sakta att balansen infinner sig istället för att rida program som hon inte riktigt orkar än. Samma på hoppbanan, istället för att lära henne att hoppa på fart, som hon gör nu, så ägna vintern åt enklare övningar än hela banor och då hela tiden i balans. Hon har ju så mycket annat för sig, glatt mod och god energi, så om du bara bromsar lite i utbildningen o går ner till basic balansövningar så kommer hon ju bli en riktig kalaspingla till våren!
 
@fickan Hoppar in här eftersom jag också har ett sto född-14. Det jag tänker när jag ser er insats både på dressyr och hoppbanan är att allt ni gör går lite för fort? Hon har ju en härlig energi och framåtvilja men balansen är inte på plats och det blir överilat. Tycker du ska ägna vintern åt att få ner henne i tempo, såpass sakta att balansen infinner sig istället för att rida program som hon inte riktigt orkar än. Samma på hoppbanan, istället för att lära henne att hoppa på fart, som hon gör nu, så ägna vintern åt enklare övningar än hela banor och då hela tiden i balans. Hon har ju så mycket annat för sig, glatt mod och god energi, så om du bara bromsar lite i utbildningen o går ner till basic balansövningar så kommer hon ju bli en riktig kalaspingla till våren!
Förstår absolut hur du menar. :up: Och det är så i princip alla hennes vardagspass och träningar ser ut. Balans, bli kvar i takten, ut med halsen. Men! När hon blir spänd ryker ju av förklarliga skäl lösgjordhet och balans. Så, jag ser det som två olika träningsdelar. En del där vi tränar grunder, styrka och balans och en del där vi tränar på att vistas i tävlingsmiljö. Jag tycker det är dumt att inte ta tillfället i akt när det arrangeras på våra hemmaklubbar och hon kunde få miljöträning ett par sista gånger för i år. :)
 
Här fick det bli vintervila nu. Haft en tappsko som slogs på idag och jag hinner inte med att rida. Medryttarna håller henne lite sysselsatt några gånger i veckan.

Har varit mycket funderande om jag öht har tid att ha kvar henne, men nu tror jag att jag kommit fram till att november inte är en bra månad att ta sådana beslut. Allting suger ju i november. Om det blir mer snö kanske resten av vintern känns lite peppigare. :up: Och summa summarum, hon borde inte må dåligt av lite vintervila. Öppnade i helgen så nu har hon väl minst 1,5 hektar för sig själv med stort fält, en dal, lite berg och kulle och skog. Tar en galopp genom hagen till grinden får hon motion och hon rör sig hela dagen och betar en plätt som aldrig betades i somras.

Kommer det en massa snö kanske jag rent av blir sugen på att köra henne igen. Slädens medar är trasiga men vedkälken borde gå. Eller flakvagn om det inte är så mycket snö.
 
Och jag har precis börjat på igen med min femåring efter två veckors vila pga hovböld. Nu hoppas jag att komma igång tillräckligt för att hon ska kunna gå dressyrträningen jag har inbokad på söndag. Men vi får se, i dag var hon i alla fall lätt överladdad och det var svårt att få något vettigt gjort i traven för hon bara studsade eller vinglade runt.
 
Här fick det bli vintervila nu. Haft en tappsko som slogs på idag och jag hinner inte med att rida. Medryttarna håller henne lite sysselsatt några gånger i veckan.

Har varit mycket funderande om jag öht har tid att ha kvar henne, men nu tror jag att jag kommit fram till att november inte är en bra månad att ta sådana beslut. Allting suger ju i november. Om det blir mer snö kanske resten av vintern känns lite peppigare. :up: Och summa summarum, hon borde inte må dåligt av lite vintervila. Öppnade i helgen så nu har hon väl minst 1,5 hektar för sig själv med stort fält, en dal, lite berg och kulle och skog. Tar en galopp genom hagen till grinden får hon motion och hon rör sig hela dagen och betar en plätt som aldrig betades i somras.

Kommer det en massa snö kanske jag rent av blir sugen på att köra henne igen. Slädens medar är trasiga men vedkälken borde gå. Eller flakvagn om det inte är så mycket snö.

Nej november är ingen rolig månad. Min Kandi är nu avställd och får vila fram till mitten av januari. Jag jobbar heltid, har 3 hästar och så bestämde jag mig för att läsa en universitetskurs i Ledarskap och organisation på 7,5 hp. Visserligen halvfart och distans, men det tar av min fritid :D . Planen var att hålla igång min gamla häst med lättare ridning varannan dag, men hon vrickade sig i leran för 2 veckor sedan, så nu vilar hon också. Lika bra.

Ni vet - det finns ett talesätt för hästfolk!

"Om man som hästmänniska överlever november - då överlever man ALLT!"

Stämmer så bra :angel:

/Lizzie
 
Nej november är ingen rolig månad. Min Kandi är nu avställd och får vila fram till mitten av januari. Jag jobbar heltid, har 3 hästar och så bestämde jag mig för att läsa en universitetskurs i Ledarskap och organisation på 7,5 hp. Visserligen halvfart och distans, men det tar av min fritid :D . Planen var att hålla igång min gamla häst med lättare ridning varannan dag, men hon vrickade sig i leran för 2 veckor sedan, så nu vilar hon också. Lika bra.

Ni vet - det finns ett talesätt för hästfolk!

"Om man som hästmänniska överlever november - då överlever man ALLT!"

Stämmer så bra :angel:

/Lizzie
Det känns lite så! Som att komma ut på andra sidan. Nu är det förvisso grått och lerigt igen, men nu kan man nästan ta på julledigheten så det känns ändå bättre än november. Jag blickat framåt mot att kunna gå ner i arbetstid något vilket jag tror blir ett fullkomligt lyft för livet, för det har inte varit roligt att hasta iväg från ungen både till jobb och stall. I dagsläget är jag i stallet vid 19-20 efter eller strax innan han somnat, vilket iaf för mig inte inbjuder till någon ridning även om vi har en upplyst ridbana och jag har ridhuskort (15 min bilväg). Man vill ju gärna hinna laga mat, städa lite, och ffa sova i tid för att orka jobba sen igen.

Det enda problemet är väl att skorna lättare ryker när hon vilar och busar onödigt mycket i hagen. Speciellt eftersom det är snösulor på just nu.

Men en liten grej är jag så extremt nöjd över att det skiner lite ljus på allting. Nämligen att jag köpt ett spärrskaft och hylsa som passar broddar (biltema), så att brodda är åtminstone plättlätt just nu. Jag kan inte förstå hur hästvärlden fortsätter med sina fullkomligt oergonomiska broddverktyg som skär in i händerna och inte ger nån vidare hävstång ens. Nu med bra rensverktyg och spärrskaftet går det som en dans. :up:
 
Min signalerade också att det var dags för vila. Hade egentligen tänkt vänta nån vecka men det får bli nu.
 
Jag tror hon har det rätt bra i hagen ändå. Allt man ser och lite till är hennes, plus ett stort fält bakom mig. Hon får äran att beta ner ett fält som aldrig betades i somras (ruffen, jämfört mot den illgröna greenen som betades). Vi kör omvända säsonger med betessläpp i december. :up:
IMG_20191209_223647_652.jpg
 
Nu har jag äntligen ridit en tur. :heart Har longerar två dagar först och det var nog smart, hon var superglad! Så idag tog vi en tur över stock och sten i skogen med favoritsällskapet. Först skyggade hon för gräs som hade fel färg i diket men det gick snart över. Märker att jag verkligen borde rida mer, blev riktigt ansträngd i ländryggen av en skrittur i skogen. Så till och med det ger lite träning!
IMG_20191222_214956_808.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp