Födda 2014 del 3

Fortsätter uppdatera lite sporadiskt... :) Tänk att de blir sex år nu?!

Igår dammade vi av selen för första gången på ett år. Kan säga att det hänt en del med hullet på den tiden, fick justeras lite. Underbart med sele dock jämfört med sadel - bara att spänna om lite så sitter den som en smäck igen.

Vi harvade ridbanan med en lastpall och det var som ett väloljat maskineri. Använde bara linor vilket är väldigt enkelt och smidigt. Extremt nöjd häst som kunde ha gått och gått och gått en bra stund till. Får bli lite lagom såhär första gången.
IMG_20200122_191047816.jpg
 
Förra veckan var det dags för ett besök till min beridare. Jag rider inte själv ännu pga min övervikt och att vi fortfarande jobba med att få Kandi riktigt avslappnad vid uppsittningsmomentet. Den första beridaren som skulle rida in Kandi åt mig för drygt 3 år sedan, blev ju avslängd när hen hängde på Kandi. Detta traumat (för hästen alltså) är det vi fortfarande jobbar med. Jag är så glad att jag fått tag på tjej som faktiskt är superduktig med unghästar och har rätt utbildning.

Kandi har fått en låååång vintervila pga mitt heltidsjobb och halvtidsstudier. Jag har jobbat med longering och tömkörning sedan början av mars. Förra måndagen var det så dags för första ridpasset sedan början av november....

Frågan var hur Kandi skulle ta detta, men vi behövde inte oroa oss. Beridaren var supernöjd - hon kunde fortsätta precis där hon slutade i började av november. Så himla kul!

Som vanligt reds Kandi ute på ett stooort gärde :D


Kandi har verkligen mognat mentalt under vintern, och inte bara det. Helt plötsligt har hon växt... på bredden. Mankhöjden är fortfarande knappa 162 cm, men hennes sadel låg helt plötsligt i bakvikt. Efter lite lånesadlar och testande med mina andra sadlar och beridarens sadel så kom vi fram till att Kandi gått från normal till vid bomvid - så nu har man hamnat i sadelträsket igen :angel:. Passier optimum hopp bomvidd 29 är den som ligger bäst på henne just nu. Den Passier Comet jag har till henne har legat som smäck tidigare, så jag tänkte shoppa en likadan begagnad - för en billig penning.… ha ha - inte helt enkelt alls. Så jag har bestämt mig för att skicka ner sadeln till Tyskland för ombyggnad. Tills det är fixat får gamlingens hoppsadel funka. Den ligger också OK och har vid bomvidd.

/Lizzie
 
Det går sakta men säkert framåt när det gäller Kandi. Hon blir fortfarande spänd vid uppsittningen - vi sliter alltså fortfarande med sviterna efter att den första "beridaren" som skulle rida in Kandi, ramlade av 2 gånger när Kandi var 2,5 år. Jag fick efteråt reda på att hon inte alls hade någon utbildning med inriktning mot unghästar, men jobbat i stall där de red in många unghästar. Att ramla av tyckte hen tillhörde det normala under inridning :banghead: :banghead: :banghead: .

Nu fyra år senare sitter alltså detta trauma fortfarande i. Vilket också är anledningen till att jag själv - 56-årig tant - inte kommer upp i sadeln på min egen häst.

Min nuvarande beridare gör ett fantastiskt jobb och i söndags fick Kandi träna på igångsättningar utan att slå upp huvudet och avsaktningar utan att sladda ut rumpan och höger bog. Alltså ha alla sina kroppsdelar placerade på rätt ställe. Det tog ett par försök innan Kandi förstod vad hon skulle göra, men lärde sig sedan snabbt. Hon tyckte det var superjobbigt, men så bra hon jobbade.

Så himla kul att se utvecklingen och hur lätt hon lär sig. Det ska bli så roligt att få rida denna häst - när hon väl blivit mer skolad till tanthäst :D. Det är värt varje krona som jag lägger ner på att få henne tillriden och utbildad. Två gånger i veckan rider unghästberidaren henne, där emellan jobbar jag henne från marken med tömkörning och longering.

Här är en liten filmsnutt från jobbet med igångsättningar och avsaktningar.

 
Jag har en uppfödning född 2014 som gjorde ett strålande treårstest, skadade sig svårt direkt efter, betäcktes, fölade och fölungen vandes av och nu är hon igångsatt. Hon har hela tiden avskytt att ha bett så ägaren har ridit henne bettlöst. Efter tandläkarbesök och konstaterande att ingenting är knasigt i munnen har nu den lilla arbiggan fått lära sig att ridas med bett - hon ogillar det fortfarande men det funkar.
 
Kul att se lite uppdateringar! :) Kandi börjar ju se riktigt vuxen ut - det syns att hon breddat på sig!

Vi har fokuserat på bland annat uteritter ensamma då det inte riktigt fungerade. Och mitt liv passar inte ihop med förbestämda tider då man ska rida ihop med sällskap, jag vill kunna rida när tillfället dyker upp. Nu går det bra igen, känns toppen! Vi tuffar på med ridning och tömkörning, inte kommit igång med körning ännu men tanken är ändå att slå hö med henne i sommar. Vi har fått stora vildsvinsskador också på marken så kanske kan hon hjälpa till med det också.
 
Kul att se lite uppdateringar! :) Kandi börjar ju se riktigt vuxen ut - det syns att hon breddat på sig!

Vi har fokuserat på bland annat uteritter ensamma då det inte riktigt fungerade. Och mitt liv passar inte ihop med förbestämda tider då man ska rida ihop med sällskap, jag vill kunna rida när tillfället dyker upp. Nu går det bra igen, känns toppen! Vi tuffar på med ridning och tömkörning, inte kommit igång med körning ännu men tanken är ändå att slå hö med henne i sommar. Vi har fått stora vildsvinsskador också på marken så kanske kan hon hjälpa till med det också.


Ja, Kandi har verkligen behövt ha tid på sig. Växt väldigt långsamt :angel:. Det märks också att hon mognat rent mentalt under vintern. Mer än vid andra viloperioder.

Jag vill också rida ut när jag känner för det. Ibland kan jag sakna sällskap istallet, men så kommer jag ihåg hur det var när jag stod inackorderad där man alltid skulle rida ihop etc. Det hämmar mig och gör mig låst. Jag har alltid in plan för jag ska göra med mina hästar, men den vill jag kunna justera in i det sista utan att ta hänsyn till någon annan :)

/Lizzie
 
Hoppar också in här, har ett sto född 2014 :)
Nu har vi ingen (passande) sadel, så rider barbacka. Igår red jag i grimma och halsring (grimskaft), hon blir lätt sur på att man ställer krav utan utrustning (benskydd och förbygel gjorde skillnad innan). Kunde flytta henne göra öppna, sluta, skänkelvikning, framdelsvändning och bakdelsvändning i skritt. Jag har svårt för att sitta ner i traven så travade inte så mycket, men lite för att träna mig, inget mer avancerat än att gå i form med huvudet (jag vet att bakbenen och ryggen är viktigast).
Gjorde några galoppfattningar från skritt, då blev hon irriterad över att grimman inte satt helt still och att jag ville galoppera på volt.

Skrittade av ute, inga saker var så läskiga att de behövde hoppas åt, dock var kaninen utanför paddocken det :meh::laugh:

Har haft henne i snart tre år och när hon köptes gick hon inte att hantera. Har pratat med några som tränat och hanterat henne innan och hon började testa tidigt (köptes av uppfödaren, men stod ett halvår utan märkbar hantering).
Hon är min första storhäst och häst över A-ponnymått :cautious:, jag var rädd för henne när hon köptes men ville ändå ha henne

Älskar henne, även om många trodde att det skulke vara omöjligt med en sån häst då :love:
 

Bifogade filer

  • 20200504_205358.jpg
    20200504_205358.jpg
    251,3 KB · Visningar: 20
Hoppar också in här, har ett sto född 2014 :)
Nu har vi ingen (passande) sadel, så rider barbacka. Igår red jag i grimma och halsring (grimskaft), hon blir lätt sur på att man ställer krav utan utrustning (benskydd och förbygel gjorde skillnad innan). Kunde flytta henne göra öppna, sluta, skänkelvikning, framdelsvändning och bakdelsvändning i skritt. Jag har svårt för att sitta ner i traven så travade inte så mycket, men lite för att träna mig, inget mer avancerat än att gå i form med huvudet (jag vet att bakbenen och ryggen är viktigast).
Gjorde några galoppfattningar från skritt, då blev hon irriterad över att grimman inte satt helt still och att jag ville galoppera på volt.

Skrittade av ute, inga saker var så läskiga att de behövde hoppas åt, dock var kaninen utanför paddocken det :meh::laugh:

Har haft henne i snart tre år och när hon köptes gick hon inte att hantera. Har pratat med några som tränat och hanterat henne innan och hon började testa tidigt (köptes av uppfödaren, men stod ett halvår utan märkbar hantering).
Hon är min första storhäst och häst över A-ponnymått :cautious:, jag var rädd för henne när hon köptes men ville ändå ha henne

Älskar henne, även om många trodde att det skulke vara omöjligt med en sån häst då :love:

Välkommen!

/Lizzie
 
Hoppar också in här, har ett sto född 2014 :)
Nu har vi ingen (passande) sadel, så rider barbacka. Igår red jag i grimma och halsring (grimskaft), hon blir lätt sur på att man ställer krav utan utrustning (benskydd och förbygel gjorde skillnad innan). Kunde flytta henne göra öppna, sluta, skänkelvikning, framdelsvändning och bakdelsvändning i skritt. Jag har svårt för att sitta ner i traven så travade inte så mycket, men lite för att träna mig, inget mer avancerat än att gå i form med huvudet (jag vet att bakbenen och ryggen är viktigast).
Gjorde några galoppfattningar från skritt, då blev hon irriterad över att grimman inte satt helt still och att jag ville galoppera på volt.

Skrittade av ute, inga saker var så läskiga att de behövde hoppas åt, dock var kaninen utanför paddocken det :meh::laugh:

Har haft henne i snart tre år och när hon köptes gick hon inte att hantera. Har pratat med några som tränat och hanterat henne innan och hon började testa tidigt (köptes av uppfödaren, men stod ett halvår utan märkbar hantering).
Hon är min första storhäst och häst över A-ponnymått :cautious:, jag var rädd för henne när hon köptes men ville ändå ha henne

Älskar henne, även om många trodde att det skulke vara omöjligt med en sån häst då :love:

Välkommen!
 
Det går sakta men säkert framåt när det gäller Kandi. Hon blir fortfarande spänd vid uppsittningen - vi sliter alltså fortfarande med sviterna efter att den första "beridaren" som skulle rida in Kandi, ramlade av 2 gånger när Kandi var 2,5 år. Jag fick efteråt reda på att hon inte alls hade någon utbildning med inriktning mot unghästar, men jobbat i stall där de red in många unghästar. Att ramla av tyckte hen tillhörde det normala under inridning :banghead: :banghead: :banghead: .

Nu fyra år senare sitter alltså detta trauma fortfarande i. Vilket också är anledningen till att jag själv - 56-årig tant - inte kommer upp i sadeln på min egen häst.

Min nuvarande beridare gör ett fantastiskt jobb och i söndags fick Kandi träna på igångsättningar utan att slå upp huvudet och avsaktningar utan att sladda ut rumpan och höger bog. Alltså ha alla sina kroppsdelar placerade på rätt ställe. Det tog ett par försök innan Kandi förstod vad hon skulle göra, men lärde sig sedan snabbt. Hon tyckte det var superjobbigt, men så bra hon jobbade.

Så himla kul att se utvecklingen och hur lätt hon lär sig. Det ska bli så roligt att få rida denna häst - när hon väl blivit mer skolad till tanthäst :D. Det är värt varje krona som jag lägger ner på att få henne tillriden och utbildad. Två gånger i veckan rider unghästberidaren henne, där emellan jobbar jag henne från marken med tömkörning och longering.

Här är en liten filmsnutt från jobbet med igångsättningar och avsaktningar.


Hon ser jättefin ut nu (har alltid varit fin men nu ser hon mer balanserad ut). Så tråkigt att det knölar med uppsittningen :crazy: Tur att du har möjlighet att någon så duktig som kan hjälpa dig rida henne utan att behöva skicka iväg.
 
Jag har varit lite tyst i tråden då Liz inte ridit utan jobbat från marken och vilat en period. Nu är vi dock på gång och allt jobb med Equibandet har gett henne rumpmuskler som aldrig förr. Jag har ridit henne lite du den senaste månaden också och det går mycket bra. Hon har helt slutat spänna ryggen när man sitter upp och har nu varit så pigg att skritten har funkat sämre medan galoppen går väldigt bra. Jag jobbar med övergångar och fattningar, samt tömkör och longera. Tänkte longeringshoppa henne lite på cvaletti för att se om hon tycker det är kul. Hon är betäckt också så jag vet inte hur långt vi kommer art komma med ridningen, men det är roligt att jobba med henne. Nästa projekt är att sko fram så vi kan rida ut och testa den högre gångarten på fältvägar.
 
Min har hamnat lite på efterkälken pga att jag haft två handledsfrakturer. Men igår så hade vi ett riktigt aha-pass där han var jämn och stadig i handen och kunde galoppera på volten stadig och i balans. :up:
Han är lite svår i munnen. Lyfter bettet och vill inte riktigt ta stöd. Fortfarande vill jag gå fram nosen mer men nu känns det som jag är i ett läge där jag kan bygga vidare.
20200507_125618.jpg
 
Hon ser jättefin ut nu (har alltid varit fin men nu ser hon mer balanserad ut). Så tråkigt att det knölar med uppsittningen :crazy: Tur att du har möjlighet att någon så duktig som kan hjälpa dig rida henne utan att behöva skicka iväg.

Uppsittningsproblem är inte skoj. Kandi är känslig. Det räckte med att vi bytte sadel så fick hon lite lätt sadeltvång redan på stallgången. Sadeln ligger bra, men trycket blir så klart annorlunda i och med att nuvarande sadel är tyngre än den tidigare.

Så att jobba bort spändheten vid uppsittningsmomentet tar ju tid. Beridaren hänger i ena stigbygeln en stund innan hon grenslar hästen. Det momentet kan Kandi nu, och börjar tycka "sätt dig någon gång så vi får börja jobba". För jobba det vill den här hästen göra :D . Hon blir väldigt otålig så det här att lugna sig och vänta - det jobbar vi med.

Kandi är som min schäfer - energiknippe till tusan och det där med passivitetsträning är bara skit :D

/Lizzie
 
Jag blir så glad över min häst 😍 . Beridaren är supernöjd. Kandi går nu att rida som en vuxen häst och är rolig att rida. Hon fixar att man lägger emot skänkel eller tar tag i tygeln. Spändheten som fanns där tidigare har släppt. Nu är det bara uppsittningsmomentet som ska till. Och så ska jag tappa 10 kr (har gått ner 13 kg sedan slutet av januari) innan jag kan kravla mig upp.

Vid dagens pass kom det en flock cyklister farandes utmed banan - Kandi brydde sig inte utan jobbade på. Hon gillar verkligen att få arbeta. Efter arbetspasset såg hon helt galet nöjd ut :D


/Lizzie
 
Jag blir så glad över min häst 😍 . Beridaren är supernöjd. Kandi går nu att rida som en vuxen häst och är rolig att rida. Hon fixar att man lägger emot skänkel eller tar tag i tygeln. Spändheten som fanns där tidigare har släppt. Nu är det bara uppsittningsmomentet som ska till. Och så ska jag tappa 10 kr (har gått ner 13 kg sedan slutet av januari) innan jag kan kravla mig upp.

Vid dagens pass kom det en flock cyklister farandes utmed banan - Kandi brydde sig inte utan jobbade på. Hon gillar verkligen att få arbeta. Efter arbetspasset såg hon helt galet nöjd ut :D


/Lizzie
Hon är verkligen hysteriskt fin! Förstår att du är stolt och glad :love:

För oss så kommer nu den jobbigaste perioden på året, suck! Gräs och knott. Märkte igår att hon kliat lite och att det var gott om knott ute på kvällen, det har varit rätt lugnt hittills. Hon hade sönder sitt eksemtäcke så det är bara att köpa nytt nu. Hon får dock också Switch och flugspray med bensylbensoat samt äter Probihorse och boveteört. Jag tycker det ser lite lugnare ut i år än tidigare men vi får se.

Och så gräset... Hon har äntligen sällskap av en annan nordsvensk så hon är jättenöjd och rör på sig mer i hagen nu. De går på nedbetat gräs i en hage med skog, berg och en del öppen äng. Det är en jobbig balansgång att fodra hö/halm i lagom mängd så de mår bra men inte blir tjocka, men de hade såklart ätit mycket mer om de kunde. Målet är att det inte ska märkas att det är sommar på hennes hull. Jag planerar en lång semester så min förhoppning är att verkligen kunna få upp konditionen och jobba henne relativt hårt under sommaren. Det märks tydligt att hon är dålig cirkulation så allt jobb där hon blir rejält svett och flåsig hjälper. :)
 
Hon är verkligen hysteriskt fin! Förstår att du är stolt och glad :love:

För oss så kommer nu den jobbigaste perioden på året, suck! Gräs och knott. Märkte igår att hon kliat lite och att det var gott om knott ute på kvällen, det har varit rätt lugnt hittills. Hon hade sönder sitt eksemtäcke så det är bara att köpa nytt nu. Hon får dock också Switch och flugspray med bensylbensoat samt äter Probihorse och boveteört. Jag tycker det ser lite lugnare ut i år än tidigare men vi får se.

Och så gräset... Hon har äntligen sällskap av en annan nordsvensk så hon är jättenöjd och rör på sig mer i hagen nu. De går på nedbetat gräs i en hage med skog, berg och en del öppen äng. Det är en jobbig balansgång att fodra hö/halm i lagom mängd så de mår bra men inte blir tjocka, men de hade såklart ätit mycket mer om de kunde. Målet är att det inte ska märkas att det är sommar på hennes hull. Jag planerar en lång semester så min förhoppning är att verkligen kunna få upp konditionen och jobba henne relativt hårt under sommaren. Det märks tydligt att hon är dålig cirkulation så allt jobb där hon blir rejält svett och flåsig hjälper. :)

Tack! :)

Förstår att det är en jobbig period nu. Knott är hemskt! Som tur är har vi inte så mycket knott. Fördelen med att på på slätten - skiten blåser bort. Däremot kommer bromsen framåt midsommar. Så ut och rida under semestern - det gör jag typ kl 10 på kvällen.

Förutom Kandi har jag två hästar till, min gamla ridhäst och så en shettis. Shettisen var nära att dö i fång 2018. Lyckades hålla henne frisk förra året, men nu när gräset kommer så kommer också fångesten :crazy::crazy::crazy:.

/Lizzie
 
Tack! :)

Förstår att det är en jobbig period nu. Knott är hemskt! Som tur är har vi inte så mycket knott. Fördelen med att på på slätten - skiten blåser bort. Däremot kommer bromsen framåt midsommar. Så ut och rida under semestern - det gör jag typ kl 10 på kvällen.

Förutom Kandi har jag två hästar till, min gamla ridhäst och så en shettis. Shettisen var nära att dö i fång 2018. Lyckades hålla henne frisk förra året, men nu när gräset kommer så kommer också fångesten :crazy::crazy::crazy:.

/Lizzie
Ja visst är det hemskt med denna fång! Vi har "bara" haft fetma men fången känns ju aldrig långt borta. Det tar också tid att vänja sig själv och ändra sin hästhållning, och hitta exakt vad som funkar för hästen. Tar ju flera år... Vilken tur att er shettis klarade sig!
Hos oss fick två halvblod fång förra året från ingenstans vad det kändes som. Vi gödslar inte våra åkrar längre och "förr" fick ingen normal häst fång...

Ja man går verkligen och nojar nu på sommaren. Alltid är det något.
 
Tömkörde Dream igår, har ingen passande sadel nu. Glömde spöet så det blev lite svårare att göra skänkelvikning och framdelsvändning, men det gick. Har bara ridit ponnyn nu ett tag, men Dream är roligare. Hon har så extremt mycket energi och är samarbetsvillig, och så har hon trevligare gångarter. :)

Nu har hon tyvärr tappat en sko men hoven verkade hyfsat bra, förstår inte att det är så svårt att få tag på hovslagare?! Hade förstått om det var bråkiga hästar, men Dream är snäll och ponnyn har de inte ens testat. Någon som kan tipsa om hovslagare i Dalsland?
20200517_212933.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp