Födda 2014 del 3

IMG_20200912_112401_421.jpg

Herrn har fått sig klippning nummer 2 för säsongen. Nästa helg blir det tävlingsdebut. Startar en LB:2 på hemmaklubben.
 
Debuten kunde inte gått bättre. Han gick så bra han kan och orkar idag. :)
Ryttaren kan dock bättra sig.:D Red in på banan med skydd i lördags och i går red jag lätt efter första avbrottet. :o
Fick ändå 63.17% och en tredje plats i lördags och 64.67% och andra plats i går.
IMG_20200919_122420_812.jpg
 
Här går det inte så bra nu... Kandi vrickade sig i september och var halt på ett framben, som läkte ute så sakteliga. Dock har hon fått vila under vintern då jag inte hunnit med henne helt enkelt. Så i januari fick jag tag på en duktig unghästtränare som gärna vill vara medryttare på Kandi :bow:. Hon började så sakteliga jobba hästen från marken och snart märkte vi att Kandi sparkade bakut väldigt mycket. Svullnad runt manken upptäcktes, kan ha hänt i hagen då det var frusen lera överallt. Medryttaren tar skrittpromenader med Kandi och svullnaden går ner. Dock ryggmuskulaturen spänd och även öm över länden. Veterinärbesöki mitten av februari som också noterar liten svullnad vid manken, spänd ryggmuskultur och öm över länden. Får Metacam och rekommenderas att ta ut equiterapeut. Förra måndagen var det så dags för ET-besöket. ET vågade inte behandla för hon upptäckte att Kandi hade en liten fraktur på bärbensknölen :nailbiting:.

Så i fredags åkte vi till klinik där Kandi blev ordentligt undersökt. Det visade sig att hästen var halt på 3 ben och blev ledbehandlad båda kotor fram, knäled vä bak och hasled vä bak. Veterinären bedömde att frakturen inte gjorde någon skada i nuläget, utan att ledinflammationerna är det stora problemet.

Ska nu skrittas 2 veckor, lägga in trav 3:e veckan och så ÅB den 9/4. Jag har ingen bra erfarenhet av ledinflammationer så det här känns inte bra alls.

ET tror att hästen brakat omkull ute i hagen någon gång under vintern och ledinflammationerna är resultat av att hästen avlastat pga smärtan. Även om Kandi vilat så har jag ju kollat igenom hästen - men tydligen inte tillräckligt noga - jag har mest fokus på ben och senor vid kollen. Känner mig usel som hästägare :crazy:

/Lizzie
 
Här går det inte så bra nu... Kandi vrickade sig i september och var halt på ett framben, som läkte ute så sakteliga. Dock har hon fått vila under vintern då jag inte hunnit med henne helt enkelt. Så i januari fick jag tag på en duktig unghästtränare som gärna vill vara medryttare på Kandi :bow:. Hon började så sakteliga jobba hästen från marken och snart märkte vi att Kandi sparkade bakut väldigt mycket. Svullnad runt manken upptäcktes, kan ha hänt i hagen då det var frusen lera överallt. Medryttaren tar skrittpromenader med Kandi och svullnaden går ner. Dock ryggmuskulaturen spänd och även öm över länden. Veterinärbesöki mitten av februari som också noterar liten svullnad vid manken, spänd ryggmuskultur och öm över länden. Får Metacam och rekommenderas att ta ut equiterapeut. Förra måndagen var det så dags för ET-besöket. ET vågade inte behandla för hon upptäckte att Kandi hade en liten fraktur på bärbensknölen :nailbiting:.

Så i fredags åkte vi till klinik där Kandi blev ordentligt undersökt. Det visade sig att hästen var halt på 3 ben och blev ledbehandlad båda kotor fram, knäled vä bak och hasled vä bak. Veterinären bedömde att frakturen inte gjorde någon skada i nuläget, utan att ledinflammationerna är det stora problemet.

Ska nu skrittas 2 veckor, lägga in trav 3:e veckan och så ÅB den 9/4. Jag har ingen bra erfarenhet av ledinflammationer så det här känns inte bra alls.

ET tror att hästen brakat omkull ute i hagen någon gång under vintern och ledinflammationerna är resultat av att hästen avlastat pga smärtan. Även om Kandi vilat så har jag ju kollat igenom hästen - men tydligen inte tillräckligt noga - jag har mest fokus på ben och senor vid kollen. Känner mig usel som hästägare :crazy:

/Lizzie
Många ledinflammationer blir ju helt bra!

Själv har jag många gånger de senaste månaderna tänkt ”snälla ge mig en vanlig ledinflammation istället för den här diffusa svåra skadan..” 😉
 
Här går det inte så bra nu... Kandi vrickade sig i september och var halt på ett framben, som läkte ute så sakteliga. Dock har hon fått vila under vintern då jag inte hunnit med henne helt enkelt. Så i januari fick jag tag på en duktig unghästtränare som gärna vill vara medryttare på Kandi :bow:. Hon började så sakteliga jobba hästen från marken och snart märkte vi att Kandi sparkade bakut väldigt mycket. Svullnad runt manken upptäcktes, kan ha hänt i hagen då det var frusen lera överallt. Medryttaren tar skrittpromenader med Kandi och svullnaden går ner. Dock ryggmuskulaturen spänd och även öm över länden. Veterinärbesöki mitten av februari som också noterar liten svullnad vid manken, spänd ryggmuskultur och öm över länden. Får Metacam och rekommenderas att ta ut equiterapeut. Förra måndagen var det så dags för ET-besöket. ET vågade inte behandla för hon upptäckte att Kandi hade en liten fraktur på bärbensknölen :nailbiting:.

Så i fredags åkte vi till klinik där Kandi blev ordentligt undersökt. Det visade sig att hästen var halt på 3 ben och blev ledbehandlad båda kotor fram, knäled vä bak och hasled vä bak. Veterinären bedömde att frakturen inte gjorde någon skada i nuläget, utan att ledinflammationerna är det stora problemet.

Ska nu skrittas 2 veckor, lägga in trav 3:e veckan och så ÅB den 9/4. Jag har ingen bra erfarenhet av ledinflammationer så det här känns inte bra alls.

ET tror att hästen brakat omkull ute i hagen någon gång under vintern och ledinflammationerna är resultat av att hästen avlastat pga smärtan. Även om Kandi vilat så har jag ju kollat igenom hästen - men tydligen inte tillräckligt noga - jag har mest fokus på ben och senor vid kollen. Känner mig usel som hästägare :crazy:

/Lizzie

Känn inte dig usel!!
Det kan vara jättesvårt att upptäcka hältor spec om det är på mer än ett ben. Mest troligen är det säkert så som din et trodde men ha lite is i magen och bara följ veterinärens råd så får ni ser hur det ser ut på återbesöket. Unghästar drar lätt på sig saker utan det för den delen blir något stort av det i slutändan 😊✊✊
 
Känn inte dig usel!!
Det kan vara jättesvårt att upptäcka hältor spec om det är på mer än ett ben. Mest troligen är det säkert så som din et trodde men ha lite is i magen och bara följ veterinärens råd så får ni ser hur det ser ut på återbesöket. Unghästar drar lätt på sig saker utan det för den delen blir något stort av det i slutändan 😊✊✊
När Kandi hade blivit bedövad i alla 4 lederna och sedan longerades hos kliniken - då syntes det tydligt hur hon borde rört sig egentligen. Som sagt - halt på 3 ben - det trodde jag inte. Både jag och min medryttare var helt övertygade om att det var något vajsing med SI-leden.

/Lizzie
 
Uppdatering efter återbesök!

Hältan var betydligt bättre, kvar finns 0,5 grad efter böjprov. Veterinären valde dock att ledbehandla båda kotorna fram och vä bakknä en gång till. Equiterapeut gick också igenom hästen vid besöket. Under behandlingen så blev det en kraftig reaktion från SI-led och ET ville att veterinären skulle ultraljud när vi ändå var på plats.

Ultaljudet visade att det finns en lindring pålagring på SI-led höger sida. Så Kandi fick en kortisonspruta även där.

Förmodlingen har hästen brakat omkull i hagen ordentligt någon gång under vintern. Detta har även retat upp SI-leden också. Hon har ju rullat fast en gång i boxen och då låg hon på höger sida mot boxväggen när vi hittade henne. Det hände vintern 2015-2016 - har ingen aning om något sådan också påverkar SI-leden.

Återbesök om 3 veckor och då hoppas jag att åtminstone ledinflammationen är bra så man kan koncentrera sig på rehab av SI-led.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp