Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första ”hoppet” under ryttare gjort idag. Jag red honom några minuter innan hopptjejen satt upp, idag fick jag hålla lite på bromsen, framåtbjudningen var helt suverän :love:
Nu blir det vila några dagar igen.


Hur lägger ni upp arbetet för era små?

Jag försöker hålla igång tre eller fyra gånger per vecka, 15-20 minuter per gång med många skrittpauser. Rider gärna två dagar i rad, lugnare dag 2, och vila minst två dagar i rad på det. Tänkte försöka hålla igång tills vädret sätter stopp för att vara i paddocken och sen blir det längre vila.
Svårt att inte bli överambitiös när det är så himla roligt!


Bild från ”hoppningen”
30723A74-DF2D-4BB7-AEEB-15DFE65C90CC.jpeg
 
Första ”hoppet” under ryttare gjort idag. Jag red honom några minuter innan hopptjejen satt upp, idag fick jag hålla lite på bromsen, framåtbjudningen var helt suverän :love:
Nu blir det vila några dagar igen.


Hur lägger ni upp arbetet för era små?

Jag försöker hålla igång tre eller fyra gånger per vecka, 15-20 minuter per gång med många skrittpauser. Rider gärna två dagar i rad, lugnare dag 2, och vila minst två dagar i rad på det. Tänkte försöka hålla igång tills vädret sätter stopp för att vara i paddocken och sen blir det längre vila.
Svårt att inte bli överambitiös när det är så himla roligt!


Bild från ”hoppningen”
Visa bifogad fil 21221
Så snygg:love:! Vi aktiverar/rider två- tre dagar i veckan.
 
Så vacker:heart! Har också wtt Figaro R sto ( Ruts mamma ). Tänkte på Luxus till henne då också. Blev Dalwinnie som inte funkade på henne då och byte till Canterbury ist..

Tack - hon är jättefin och en väldigt duktig fotograf var i farten. Hästen är hos en superbra tjej som har utvecklat henne massor
 

Bifogade filer

  • 45265675_339123650154905_1539594420968488960_n.jpg
    45265675_339123650154905_1539594420968488960_n.jpg
    377,3 KB · Visningar: 41
@Eloise
Försöker hålla igång 2- 3 gånger i veckan just nu. Sen följer hon med som handhäst en gång i veckan/ en gång varannan vecka. Tycker det är ett bra sätt att få upp flåset på henne och så kan jag vara lite tuffare med att hon får haka på i ny miljö. :)
 
Vad fina era hästar har blivit, @polly p & @cirkus :love:

Mini har vilat i hela 5 veckor nu, i dag kommer hovis för att sätta på skorna igen så vi kan komma igång med träning. Min plan är att han ska ridas 2 dar/vecka och tömköras eller longeras 1 dag/vecka. Jag ska även kolla upp om någon utav hans valack-kompisar går att rida med handhäst, så han kan följa med på lite kondisträningar. Ridvägarna på nya stallet är suveräna mtp unghäst, med grus- och asfaltvägar som är i princip utan trafik. :up:
 
Det är så roligt att följa alla hästar i tråden :)

Saffran har fått lite ofrivillig vila nu i 2 veckor pga mycket på jobbet och jag har varit sjuk. Funderar på hur jag ska göra, om hon ska få fortsätta vila några veckor till eller om jag ska fortsätta rida lite till och sen vila i december/januari... hade egentligen planerat att låta henne hoppa 1-2 ggr till och sen vila men å andra sidan har hon gjort allt så himla bra under hösten:love:
Jag har ridit henne ca 3 dagar i veckan. Ibland 4.
Hur har ni planerat för era med längre vila?

Saffran fick ta ännu ett steg in i vuxenlivet för någon vecka sedan och testa på att bli klippt! Blev bara en halvklippning så hon är inte beroende av täcke. Hon var helt fantastiskt snäll! Rörde inte en fena och jag kunde till och med klippa hela huvudet :)
 
Det är så roligt att följa alla hästar i tråden :)

Saffran har fått lite ofrivillig vila nu i 2 veckor pga mycket på jobbet och jag har varit sjuk. Funderar på hur jag ska göra, om hon ska få fortsätta vila några veckor till eller om jag ska fortsätta rida lite till och sen vila i december/januari... hade egentligen planerat att låta henne hoppa 1-2 ggr till och sen vila men å andra sidan har hon gjort allt så himla bra under hösten:love:
Jag har ridit henne ca 3 dagar i veckan. Ibland 4.
Hur har ni planerat för era med längre vila?

Saffran fick ta ännu ett steg in i vuxenlivet för någon vecka sedan och testa på att bli klippt! Blev bara en halvklippning så hon är inte beroende av täcke. Hon var helt fantastiskt snäll! Rörde inte en fena och jag kunde till och med klippa hela huvudet :)

Jag har planerat för att hålla igång så länge vädret och ridbanan är okej. Vill helst slippa köpa ridhuskort när det inte kommer nyttjas till fullo..
När det blir riktigt omöjligt att rida ute så blir det en längre vila.

Vila två veckor såhär tror jag bara är nyttigt, jag lägger in microvilor hela tiden, ”intensivt” en vecka med 3-4 dagar jobb och sen vila i en vecka/ 10 dagar.
Vädret styr en del här.
Hade tänkt rida igår och idag, men med regnet idag så blir det nog bara tio minuter longering för att jogga bort lite träningsvärk från gårdagen.
 
Min är riden väldigt sporadiskt och mest barbacka sista 3 månaderna men nu ska hon igång. Förhoppningsvis kommer hon komma ut 3 dagar i veckan, har skaffat en medryttare som hjälper mig när jag inte hinner. Nästa vila blir efter årsskiftet någon gång, när hon känns som bäst 🙂
 
Jag som håller på och rider i min fortfarande har bara haft honom i drygt 3 månader så vi har inte lärt känna vandra helt fullt ut plus att han behövde tid och landa hemma men jag jobbar med honom 3-4 dagar i veckan ungefär, vissa veckor med intensivt och andra lite lugnare. Han fick vila 6 dagar förra vecka pga av att han kändes trött både psykiskt och fysiskt.

Nu har vi kommit så pass långt att de börjar bli dags att luska reda på någon som kan tänka sig och hjälpa oss med de sista bitarna. Har tagit lite tid att vänja honom vid longering, sadel osv men sakta men säkert. Hänger lite grann på honom i stallet men inte gjort de så många gånger då han är lite explosiv och kan reagera på 1 millisekund med att dra om han känner för de :p Men godis och massa beröm tar han de mesta ändå med ro han är en klok kille i grund och botten.
'nnlö.jpg
 
Nu är Myran hemma 😃 hon kom i tisdags. Allt går bra och hon är lugnare än jag trodde med stallbyte. Igår longerade jag en kort sväng i ridhuset och hon skötte sig fin fint.
Var en veterinär ute i stallet i onsdags och vad henne kolla munnen och hon har en stor vargtand som sitter lite svårt till och sen har hon inte tappar några mjölktänder så ska åka in med henne och ta vargtanden och kolla så hon inte har tandkappa.
34138D4C-1BD3-4972-AFFA-2EB81EA9A435.jpeg
34138D4C-1BD3-4972-AFFA-2EB81EA9A435.jpeg
 
@Jfrelin så skönt att hon är hemma! :love: Lustigt att hon inta tappat några tänder än, Mini har tappat hej vilt sedan i våras, minst 6 eller 7 som jag sett - så gissar att det är flera med som jag missat.


Just nu går det lite trögt med träningen här pga mörkret och blåsten, känns inte så trevligt mot hästen att rida ut under sådana förhållandet, så det blir mest tömkörning på ridbanan 2 dagar/vecka och en uteritt under helgen. Hur går det för er andra? :)
 
Unik är en lurvig björn ute i lösdriften som inte gör något vettigt alls. 😄 Tänkte att han får gå där och lajja med sin lillebror till i vår.
 
Saffran har tränat på att vara på meeting :D tog med henne till mitt jobb i onsdags och hopptränare lite tillsammans med en kollega som också har en treåring. Hon kändes lite trött men skuttade ganska enkelt över tre små hinder så det är jag nöjd med :)
Hon fick sedan bo över en natt och så red vi ett pass dagen efter innan vi lastade och åkte hem. Då var hon betydligt piggare :bump:
Det är så roligt att rida nu! Känns som hon tar jättekliv för varje ridpass! Nu håller vi kanske igång 2 veckor till och försöker hoppa någon mer gång innan det blir längre vila :)

9FA6AF4E-EA1A-40F6-813B-39CFC39E93D9.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp