Födda 2015

Ja precis. Kiron kommer efter tänderna är fixade igen.
Hon har inte känts som sig själv heller. Reaktiv, spänd, ville inte bli fångad i boxen, rädd när man sätter på täcken osv men jättesnäll att rida.
Det har dock försvunnit sen innan vet. checken men allt tyder ju på att något stört henne.
De skiftar ju sista kindtänderna nu, eller bör ha gjort, så skulle kunna vara något.
Jag fick ta ut equiterapeuten två gånger till Platina. Först kom han ut o justerade korset. Dagen efter lyckades hon halka omkull vid insläpp.🙈 Fortsatte rida men hon sparkade bakut och var jäkligt sur i högerfattningarna. Speciellt i ridhus. Inte så farligt ute. Gjorde en vet check, (likadan som du med ultraljud av bakknän) ua på den. Så tog ut equiterapeuten igen och hon hade en ordentlig låsning över korset.
Nu har hon varit riktigt trevlig efter det.🙏🏻😄
Men bra att kolla tänderna också.
Måste också göra det snart.
 
Nu har vi tävlingsdebuterat för i år, och även om han inte ens var i närheten av lika fin som på träning, så gick det helt okej och han skötte sig bra både på framridningen och (mestadels) på tävlingsbanan. Men kändes som att något var fel i vänstergaloppen, för där kunde jag inte alls rida ihop honom utan att det blev protester, så tog ut equiterapeauten några dagar senare och hon hittade en låsning i SI-leden samt överansträngda muskler på högersidan. Så då är han förlåten för att han bockade och stod emot lite på tävlingen.

Vi lyckades ändå skrapa ihop tillräckligt med poäng för en placering i LC, och får väl räkna oss som klara med den klassen. Nästa tävling blir om 4 veckor, men däremellan ska vi försöka komma igång lite även med hoppningen, så vi förhoppningsvis kan få rida fälttävlan med i år och inte bara dressyr... :angel: :p

Lite bilder från tävlingen: (ignorera min operfekta sits) (Och ja, jag försöker fortfarande banta honom!)

274267753_2067858463365894_2197349018374093507_n.jpg


274239830_2067858420032565_8149232590285067417_n.jpg


274315619_2067858366699237_2429035457651768213_n.jpg
 
Och nu bara för att jag äntligen bokat in oss på våran första hopptävling på 10 månader, så hade sk*tungen dragit av sig en sko i dag - och inte vilken som helst sko, utan givetvis den som han inte KAN gå utan pga hovspricka... Fan vad han kan det där med att ta död på min motivation direkt när den börjar komma tillbaks... :meh: Bara typ två-tre månader tills sprickan vuxit ner nu tack och lov, men givetvis svarar inte hovis så jag vet inte när jag får dit skon igen... Kan iaf skippa pay & cross i helgen (tänkte rida 60 cm som lite "kom-i-gång" iom vi inte hinner träna innan.

Åh vad det är kul med häst nästan jämt....! :angel:
 
Och nu bara för att jag äntligen bokat in oss på våran första hopptävling på 10 månader, så hade sk*tungen dragit av sig en sko i dag - och inte vilken som helst sko, utan givetvis den som han inte KAN gå utan pga hovspricka... Fan vad han kan det där med att ta död på min motivation direkt när den börjar komma tillbaks... :meh: Bara typ två-tre månader tills sprickan vuxit ner nu tack och lov, men givetvis svarar inte hovis så jag vet inte när jag får dit skon igen... Kan iaf skippa pay & cross i helgen (tänkte rida 60 cm som lite "kom-i-gång" iom vi inte hinner träna innan.

Åh vad det är kul med häst nästan jämt....! :angel:

Jag gick tappskokurs härom veckan. Så glad över det. Myran kommer säkert aldrig dra av sig en sko igen bara därför :p
 
Haha, jag kan i princip slå på en tappsko, men nu var den spårlöst borta. Och kan inte rikta skor samt hade inte hemma sulor etc. till honom...
Nä då blir det ju svårt. Du får spara dojor och sulor nästa gång du skor så har du iallafall något att slå på om skon är borta.
Myran tappade en sko i ridhuset och vi kunde inte hitta den, letade i 1 tim 3 personer. Den dök upp efter 4 månader när de harvade hahahaha
 
Det verkar som jag kan komma tillbaka i den här tråden 😍
Strax efter att min uppfödning togs bort blev jag gravid och satte ridstövlarna på hyllan. Nu har jag lagt handpenning på en ny kompis som flyttar in nästa vecka.

En ganska rå pålle, gått länge ohanterad på lösdrift, men är inriden och så himla, himla snäll. Inte igång nu så när han kommer hem ska han bara få landa, lära känna sin nya kompis och mig och så sätter vi igång när vädret blir lite roligare.

Närmre presentation kommer när han kommit hem 🤩
 
Det verkar som jag kan komma tillbaka i den här tråden 😍
Strax efter att min uppfödning togs bort blev jag gravid och satte ridstövlarna på hyllan. Nu har jag lagt handpenning på en ny kompis som flyttar in nästa vecka.

En ganska rå pålle, gått länge ohanterad på lösdrift, men är inriden och så himla, himla snäll. Inte igång nu så när han kommer hem ska han bara få landa, lära känna sin nya kompis och mig och så sätter vi igång när vädret blir lite roligare.

Närmre presentation kommer när han kommit hem 🤩

Åh, vad kul, grattis! 🥰
 
Det verkar som jag kan komma tillbaka i den här tråden 😍
Strax efter att min uppfödning togs bort blev jag gravid och satte ridstövlarna på hyllan. Nu har jag lagt handpenning på en ny kompis som flyttar in nästa vecka.

En ganska rå pålle, gått länge ohanterad på lösdrift, men är inriden och så himla, himla snäll. Inte igång nu så när han kommer hem ska han bara få landa, lära känna sin nya kompis och mig och så sätter vi igång när vädret blir lite roligare.

Närmre presentation kommer när han kommit hem 🤩
Vad roligt, grattis!
 
Puttar upp tråden lite, hur går det för alla?

Vi har tränat för en ny dressyrtänare i helgen, som rider på norska landslaget men numera bor i Dk. Har funderat på att rida för henne i många år, men avstått pga priset. (900,- + banhyra 150,- per 30 min lektion blir dyrt när man tävlar flera grenar och har ett helt gäng med hästar) Men med facit i hand kan jag säga att det var helt klart värd det!

Inget nytt eller aha-upplevingar eller så, utan vi fick nöta grundarna, men hon såg exakt vart våra problem ligger och tog tag i dom, och man kunde glömma ursäkter eller bortförklaringar, det var bara att ta sig i kragen och rida ordentligt. I lördags blev lilla pållen så trött och svettig som han inte varit på minst ett år (han blev ju skadat i april förra året), så i går red jag bara en kvart för att inte köra slut honom fullständigt. Men avslutade med en helt fantastisk galopp där han gick superstort men ändå i en kontrollerad fin form och balans, häftig känsla! (och givetvis slutade filmaren av någon anledning filma typ 1 minut innan detta...!)

Det som var lite extra kul var att innan söndagens lektion frågade tränaren om jag skulle sälja M, då en av hennes elever (som själv är ridlärare) letade ny häst och ville ha en som inte var så stor. Kanske ska nappa på det nästa gång pöbeln slänger av mig..! :angel::p Jag vet vem eleven är och de skulle nog bli en superbra match, men nu börjar han ju äntligen bli lite rolig att rida igen... Aja, vi får väl se.
 
För oss går det bra. Har varit ute på 2 tävlingar. En LB:3, 65%, och i söndags debuterade vi LA:3 med 62,2%. Så nöjd med hur hon uppför sig och ändå är hyfsat ridbar trots att hon tycker det är lite läskigt. Det var andra och tredje gången vi åkte och red någon annastans.
Jättenöjd över poängen i LA:3. Vi är inte riktigt där i galoppen än så inte förvånad att det inte blev högre men vi gjorde allt på rätt plats så det var ju bra :) Red förvänd galopp på tid hahaha
 
Jag måste lämna tråden, min fina stjärna finns inte längre. :cry::cry::cry: Så många drömmar krossade, och jag är helt förstörd.

Mindre än en timme efter att vi ridit dressyrträning, där han kändes helt normal, hittade min stallkompis honom med jättesvår kolik, som visade sig vara tarmvred. Vi kämpade och försökte få honom till klinik, men det gick inte.

Vil i frid, Mini, du fattas mig :heart
 
Jag måste lämna tråden, min fina stjärna finns inte längre. :cry::cry::cry: Så många drömmar krossade, och jag är helt förstörd.

Mindre än en timme efter att vi ridit dressyrträning, där han kändes helt normal, hittade min stallkompis honom med jättesvår kolik, som visade sig vara tarmvred. Vi kämpade och försökte få honom till klinik, men det gick inte.

Vil i frid, Mini, du fattas mig :heart
Beklagar, det var tråkigt att höra :heartheart:heart.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 696
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 845
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp