Födda 2015

Min 4a är inte tävlingsklar. Vi red lite i början av sommaren, men sedan så kom jag ofta till betet när hon låg och sov (alla andra hästarna stod i en ring och vaktade och vilade). Tolkade som att hon var i en växtperiod, sedan har jag varit bortrest och fixat med en massa annat.
För mig är det viktigt att man kan rida ut överallt och att de blir trygga med att åka transport/ bil. Så när vi kommer igång igen (snart är tanken), så kommer det framförallt vara det vi kommer göra. Dessutom när vintern kommer så blir det tömkörning och mer ridning i ridhuset, så lika bra att passa på!

Hon har ju förvånat mig lite, *väldigt tuff* och framåt på marken, mer försiktig och lyhörd när jag sitter på. Vill såklart behålla lyhördheten, men få henne lika trygg med mig på som bredvid.
 
Vi har inte sommarlov, tvärtom vilade vi en månad i våras och kommer vila en i höst. Sålänge hon äter gräs får hon inte vila, blir för tjock, däremot går hon lättare varannan vecka. Hoppas hålla igång september ut även om september blir lite light då medryttaren ska ha henne på heltid och vi rider inte lika mycket.

På tal om breda ryggar.. :meh:
Ser typ ut som Unik :rofl:
 
Min häst är rolig han, tog mindre en 30 sekunder för honom att räkna ut vad en klicker var och vad man använder den till. Tänkte de vad bra för hjärnkontoret att jobba lite iaf. Smart kille helt enkelt som de flesta Haflingers.
 
Unik har fått sin första vuxensadel utprovad.😍 Sadelutprovaren konstaterade att han är en rejäl kille. MW i bommen som sporadiskt riden 4-åring, vart ska det sluta? 🙈😄
Unik skötte sig utmärkt men tyckte att det var lite märkligt att bli sadlad så många gånger.
Min drog MW i Albion i sin inridningssadel som treåring. Kommer ihåg att jag tyckte hon var extremt liten och tunn att sitta på jämfört med mamman :o
 
Fast unghästar går ofta ner i bomvidd vartefter de får mer "vuxen" fasong och manken kommer upp. Har upplevd det flera ggr att de har ganska platt rygg och behöver vid bom som 3-åringar, för sedan att växa till sig i kroppen och bli "smalare". :)
 
Tyckte den här bilden på fyrklövret från betet var lite fin. Odd one out... :angel:
Kul att de alla har olika färger. :love:

67390574_10156220790976640_7698499157459206144_n.jpg


Imorgon kommer min älskling hem, så i dag blir det att sätta upp hingststaket på nya stallet. :)
 
Fina är inriden, har gjort ett enklare ridprov i samband med att hon stam,boksfördes. (8-8-7-9-8) Hon har ju föl vid sidan, och går åter i hagen och äter grönt gräs o har semester.
 

Bifogade filer

  • Fina stamboksföring 2019.jpg
    Fina stamboksföring 2019.jpg
    375,9 KB · Visningar: 17
@Jfrelin Vad kul att hon ska till E. Hickey, alla jag har hört som har lämnat sina hästar där har varit supernöjda. Du får gärna uppdatera när hon är där, lite om vad som görs o.s.v. om du har möjlighet/ giter.
 
Första ridturen idag på en månad. Hade en häst för många år sedan som hade problem med sadeltvång i omgångar, framförallt om han inte ridits på ett tag, det sitter hårt i bakhuvudet på mig.
Men min pärla uppförde sig! Ingen skillnad på om man rider dagen innan, eller månaden innan, man fortsätter där man slutade.
Mamma först på sin häst, sedan har jag min kusin här som ska lära sig rida på min andra. Hon hängde med på en timmesskrittur, fjärde gången hon rider på honom (fjärde gången för henne allt som allt). Dessutom så rider hon barbacka med sadelpadd. Har en från Barefoot, har sagt att blir hon osäker så får hon göra one-rein-stop och hoppa av, vilket är lättare med padd än w-sadel (där man kan fastna i hornet om man är ovan).

Men tillbaka till min lilla räka. ( :love: ) Planen är att rida samma tur imorgon igen, göra som idag, bara följa med, träna på att beta ett tag medan kompisarna går iväg en bit, gå längst fram, vänja sig vid att jag får hänga både här och där för att komma fram i skogen under trädgrenarna.
Därefter ska vi åka iväg och rida på lite olika ställen. :)
 
Hoppar in lite snabbt för att spamma med bilder och struntar i att skärpan i sig borde diskvalificera första fotot :D flyttat henne till Stryphagen dvs gräslös med shettisarna som sällskap, ska tappa lite kilon och känns lite trött så kommer rida lugnare en period. Så mycket för att hålla igång till riktiga hösten, men de där ponnyögonen ljuger inte.
34818
 
Så fin @Bluefish! :love: Min har motsatt problem, han behöver äta upp sig minst 20-30 kg efter betet.... Och han går ihop med en stackars shettis han med, inte lika enkelt att banta den lilla medan den stora ska äta så mycket det bara går. :o Har bygd en höhäck som ska begränsa shettisen, men den funkar bara sådär... :p

68626102_452992628876294_5272153758355161088_n.jpg


68390881_2869096189786451_5556599941901582336_n.jpg


Vi har inte börjat rida än, bara löslongerat och gått lite promenader, då jag tyckte han såg lite knackig ut. Så kiro kommer imorgon och ska kolla upp honom. Han har fått skor på med, vilket hjälpte en del, så förhoppningsvis bara ömfotat och lite spänningar i kroppen som går att lösa på ett enkelt sätt.
 
Äsch, vår kiro blev sjukskriven pga ont i ryggen (ironin i det..... 😅) så hon kommer inte förens i nästa vecka. Men jag hoppade upp och red lite försiktigt i går, orkade inte vänta längre och han har sett rätt bra ut på lina i det sista.

Alltså Gud vilken härlig liten häst jag har! :love: Inte sutten på på eksakt två månader, men han kändes precis likadan som innan sommaren. Så himla lydhörd och fin, lätt i munnen och rör sig så mjukt genom kroppen. Vi red bara ca 12-15 min totalt, tänkte bara skritta och trava men han slog över i galopp ena gången jag tryckte på litegrann i traven.

Och jag bara älskar att vi numera har en stor utebana på 30x70 m att rida på, fy vad jag har saknat lite mer utrymme när jag rider dressyr/markarbete! 🤩 Tror det här kan komma till att bli en riktigt bra höst/vinter/vår!

Har även anmält oss till hösten första kurs, 14.-15. september. Det är med en tjej jag känner som arbetar som unghästberidare, så tanken är att hon ska få sitta på honom minst en av dagarna. Blir spännande...! 😊

Såklart ingen som kunde fota i går, ska försöka få med en kompis någon gång snart.
 
35155

Den här hästen lär mig så mycket och jag får hela tiden ändra mitt tankesätt samtidigt som jag är väldigt ödmjuk inför att ibland måste man tänka om. Han är världens goaste häst, snäll så in i bomben och kärleksfull. Verkligen mattes pojke, vad de sen blir av honom de får tiden utvisa men på bara 1 år har han gått från att knappt kunna någonting till att vara insutten, riden i alla gångarter och faktiskt visat vad han kan. Om någon hade sagt de till mig när vi började då hade jag bara skakat på huvudet. Men jag är så otroligt tacksam att han är just min häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp