Födda 2015

Rund och lurvig är min också. 😄

@Emiro tänker du dig en månads vila? hur mycket reds han innan ? Jag tänker mig ca en månads vila för min, men kanske behöver hon uppemot 6 veckor då hon inte haft längre vila sen i höstas. Har ju gått med föl i somras och det är ju ett arbete på sätt och vis, sen började hon ridas lite i höst, korta pass.

@MayGrace ok. Jag förstår.


@Pilot vad obehagligt, stackars hästar! Då har du dem på lösdrift ? med tanke på att du kollat till dem om natten? Skönt att nyår var lugn i alla fall.
 
@sassiball Han var igång så pass att han reds 4 ggr i veckan och hoppades under ryttare ett par gånger. Han kommer att få vila fram till i vår av den enkla anledningen att jag inte hinner med honom. Har lite för många hästar.. 🙈😄 Men han lajjar runt med sin brorsa och verkar rätt nöjd med livet ändå. ❤
 
De har vuxit fram under vintern och de känns som de är här bästa beslutet för oss båda även om de gör ont för han är världen goaste häst men vi klickar inte alls i ridningen och jag känner att jag kan inte bara ha en häst gåendes hemma ..

Utifrån det du skrivit om er tidigare så tror jag du fattat helt rätt beslut, att ha häst ska ju va kul och okomplicerat ❤️
 
Utifrån det du skrivit om er tidigare så tror jag du fattat helt rätt beslut, att ha häst ska ju va kul och okomplicerat ❤
Så är de och kommer börja studera på annan ort nu med träffar en gång i månaden och känner att en unghäst kräver för mycket av mig. Jag känner mest stress över honom. Har faktiskt fått en fantastiskt snäll 7 årig vallack av min mamma. En travhäst både riden och körd i massor. Har just nu en liten blödning på en sena som han rehab tränar för att få att läka ihop just nu. Han är mer min typ av häst, bombsäker och snäll. Inte het på något vis han bara är helt enkelt. De är vad min sargade självförtroende behöver just ju.
 
Så är de och kommer börja studera på annan ort nu med träffar en gång i månaden och känner att en unghäst kräver för mycket av mig. Jag känner mest stress över honom. Har faktiskt fått en fantastiskt snäll 7 årig vallack av min mamma. En travhäst både riden och körd i massor. Har just nu en liten blödning på en sena som han rehab tränar för att få att läka ihop just nu. Han är mer min typ av häst, bombsäker och snäll. Inte het på något vis han bara är helt enkelt. De är vad min sargade självförtroende behöver just ju.

Det låter som en bättre match, hoppas senan läker som den ska på pållen!
 
Rund och lurvig är min också. 😄

@Emiro tänker du dig en månads vila? hur mycket reds han innan ? Jag tänker mig ca en månads vila för min, men kanske behöver hon uppemot 6 veckor då hon inte haft längre vila sen i höstas. Har ju gått med föl i somras och det är ju ett arbete på sätt och vis, sen började hon ridas lite i höst, korta pass.

@MayGrace ok. Jag förstår.


@Pilot vad obehagligt, stackars hästar! Då har du dem på lösdrift ? med tanke på att du kollat till dem om natten? Skönt att nyår var lugn i alla fall.
Ja de står på lösdrift, jag vet sedan tidigare att de blir oroliga första natten de skjuter, men de har inte alls varit såhär de tidigare åren. Så vet inte om det var maximal otur eller en hjärndöd granne som bränt av ett par precis bredvid. Bor ju tyvärr en 1,5 mil bort.
 
Här har det blivit lite halvvila under december, då M inte varit helt 100. Mest troligen en sträckt muskel i bogen, enligt kiro och ET, men kommer även låta vet göra en koll innan vi kör igång igen för fullt.

Jag har dessutom beslutat att kastrera honom, iom att han hamnat såpass långt efter i utbildningen nu - samt att jag inte orkar med allt extraarbete som det medför att åka runt med en brallig unghingst på tävlingar... :cautious: Så han lär få ta det lugnt ett tag ifm det med, därefter kan det tänkas att han åker på tillridning ett litet tag, beroende på vad jag får för mig.


Minns inte om jag berättat det tidigare, men jag rider sedan några månader nu även en annan -15, som tillhör min kompis. Han har varit extremt skygg och rädd för ryttare, så vi har tagit det jätte jätte lugnt med honom. Men det går sakta framöver och nu ska han få följa med på sin första dressyrträning i nästa vecka. :up:
 
Min har också vilat under december pga tidsbrist från min sida. Sitter och funderar över om jag ska betäcka eller låna ut henne nästa år till någon som kan tävla henne eller lämna iväg henne på utbildning. Jag hinner hålla igång henne ett par dagar i veckan men känner att det är orealistiskt att tro att jag ska hinna/orka tävlingssatsa och om det blir lika mycket smittor i närområdet som förra säsongen så vill jag absolut inte vara ute och åka för mycket med en häst när resten som är hemma är i avel.
 
Min är precis igång igen efter vilan, tycker hon känns pigg och fin än så länge! Tyvärr har vi en riktigt skruttig vinter, det regnar, blåser och är plusgrader på dagarna. Inget toppenunderlag.

Tråkigt att du ska sälja @MayGrace men det är klokast om man inte passar ihop. Hoppas nya pållen fortsätter kännas bra!
 
Hästen avlämnad idag, han kände igen sig direkt och tog sikte på stalldörren för att få komma in :heart Då kändes de genast lättare att lämna av honom när han fick åka till sin favoritmänniska, han tycker verkligen om henne och jag hoppas vi tillsammans ska kunna hitta de perfekta hemmet så småningom när han är igång igen :love:
 
Hur går det med era pållar? Min lilla Myra har blivit lite starkare i galoppen och hon kan hoppa en liten bana på drygt 60 cm. Jag tycker hon är duktig 🥰 Hennes galopp är stor och yvig och tar mycket mark, så det är ett stort framsteg att kunna hålla ihop galoppen ett helt varv runt stora mittvolten. Jag tror hoppningen hjälpt henne lite att bli starkare i galoppen.

Så fort det fryser på tänkte jag att hon skulle få lite längre sammanhängande vila. Nu när det är plusgrader och ridbanan toppenfin så tycker jag det gäller att passa på. Hon rids ca 3 ggr i veckan 20 - 30 min pass.

Min -15 har vilat lite grann under höst/vinter men satts igång igen och är så fantastisk fin! Dock har det visat sig att den rör sig bättre än vad den hoppar just nu så möjligtvis har jag en blivande dressyrhäst istället som nästan borde placeras hos en dressyrryttare. Den har syskon i svårklass (dressyr) så lite att brås på antar jag även om den är hoppstammad :D
 
Min -15 har vilat lite grann under höst/vinter men satts igång igen och är så fantastisk fin! Dock har det visat sig att den rör sig bättre än vad den hoppar just nu så möjligtvis har jag en blivande dressyrhäst istället som nästan borde placeras hos en dressyrryttare. Den har syskon i svårklass (dressyr) så lite att brås på antar jag även om den är hoppstammad :D

Men vad kul, vad är det för stam? Min e. Crelido har också släkt som gått svår dressyr både på mammans och pappans sida, så han ska få göra lite av varje är det tänkt.
 
Min -15 har vilat lite grann under höst/vinter men satts igång igen och är så fantastisk fin! Dock har det visat sig att den rör sig bättre än vad den hoppar just nu så möjligtvis har jag en blivande dressyrhäst istället som nästan borde placeras hos en dressyrryttare. Den har syskon i svårklass (dressyr) så lite att brås på antar jag även om den är hoppstammad :D
Tycker ofta dom har egna karriärplaner dom små djuren. Mina dressyrhästar brukar ofta hoppa bättre än dom rör sig :grin:. Min -15 är rätt efter och inte ordentligt inhoppad under ryttare än men med tanke på vad som hände första gången hon såg ett hinder som föl så gissar jag vad hon kommer tycka är roligast...
B1F0E324-0AE2-4ED4-87F8-6C283F6AF2C2.jpeg
 
Men vad kul, vad är det för stam? Min e. Crelido har också släkt som gått svår dressyr både på mammans och pappans sida, så han ska få göra lite av varje är det tänkt.
Jag brukar inte skriva ut stammen namnmässigt men det är tyskt och på mammans sida är det hederlig svensk stam med ngt inslag av danskt 😄

Jag är väldigt förtjust i Crelido hästar 😍
 
Tycker ofta dom har egna karriärplaner dom små djuren. Mina dressyrhästar brukar ofta hoppa bättre än dom rör sig :grin:. Min -15 är rätt efter och inte ordentligt inhoppad under ryttare än men med tanke på vad som hände första gången hon såg ett hinder som föl så gissar jag vad hon kommer tycka är roligast...
Visa bifogad fil 43732

Haha, fastän de inte pratar i ord så berättar dom rätt tydligt vad de tycker om saker och ting ändå 😁
 
Jag är nyfiken @MayGrace , jag har smygläst i den här tråden och tyckt om att läsa dina inlägg. Kommer du att skriva om din nya(?) häst i någon annan tråd eller..? Bara så jag vet var jag kan fortsätta följa dig :D:love:
 
Jag är nyfiken @MayGrace , jag har smygläst i den här tråden och tyckt om att läsa dina inlägg. Kommer du att skriva om din nya(?) häst i någon annan tråd eller..? Bara så jag vet var jag kan fortsätta följa dig :D:love:
Ja de är väl inte helt omöjligt 🤣 Han är världens goaste gosgubbe, vi kallar han för Ferdinand då han inte har så bråttom i livet plus att vi planerar en fölunge också 🤗 Vi har fullt upp!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 708
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 474
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp