Födda 2015

Min funderar jag på vem jag ska skicka honom till under våren för inridning, igår sparkade den andra unghästen mig illa på handen, låret och i ansiktet. Handen tog största smällen så troligtvis sprickor där i då den ser ut som en fotboll idag, läkaren tyckte inte jag behövde någon röngten när jag var in.
Ibland blir jag bara så less på hästar!
 
Min funderar jag på vem jag ska skicka honom till under våren för inridning, igår sparkade den andra unghästen mig illa på handen, låret och i ansiktet. Handen tog största smällen så troligtvis sprickor där i då den ser ut som en fotboll idag, läkaren tyckte inte jag behövde någon röngten när jag var in.
Ibland blir jag bara så less på hästar!

Men oj vilken otur! 🙁 Krya på dig!
 
Min funderar jag på vem jag ska skicka honom till under våren för inridning, igår sparkade den andra unghästen mig illa på handen, låret och i ansiktet. Handen tog största smällen så troligtvis sprickor där i då den ser ut som en fotboll idag, läkaren tyckte inte jag behövde någon röngten när jag var in.
Ibland blir jag bara så less på hästar!

Men nej. Är det andra din också eller? Om du inte vill skicka iväg honom kanske det finns någon ryttare i närheten som kan komma ut ett par dagar i veckan mot ersättning och rida? Så slipper man omaket med att flytta hästen. Vet en tjej här som ofta hoppar in som pilot när folk i trakten ska rida in, verkar funka bra.

På ämnet Less har jag tre sadlar till en häst. Och det bara strular med försäljningen utav de överflödiga. Lämnade till förmedlare då jag inte orkade flänga runt själv, sadeln var utlånad i över 8 veckor till samma kund som i slutändan beslutade att inte köpa ändå. Lajbans.
 
Men nej. Är det andra din också eller? Om du inte vill skicka iväg honom kanske det finns någon ryttare i närheten som kan komma ut ett par dagar i veckan mot ersättning och rida? Så slipper man omaket med att flytta hästen. Vet en tjej här som ofta hoppar in som pilot när folk i trakten ska rida in, verkar funka bra.

På ämnet Less har jag tre sadlar till en häst. Och det bara strular med försäljningen utav de överflödiga. Lämnade till förmedlare då jag inte orkade flänga runt själv, sadeln var utlånad i över 8 veckor till samma kund som i slutändan beslutade att inte köpa ändå. Lajbans.
Nej inte min utan min Pappas lilla Pissmärr ursäkta språket :p Hon slog från ingenstans! Hoppas min gamla tränare vill ta Stenai någon månad på inridning men vi får se ska få tummen ur och prata med henne först kanske :o;)
 
Ibland undrar jag vad jag gjort för att förtjäna en sån fin kärleksfull häst ..
F9645258-AF72-406A-9E5A-151FE54655D3.jpeg
 
Då har min sista 2015 häst också flyttat till ny ägare.
Det är beridaren som utbildade och sålde gångartstoet som köpte min fina Breeders-femma. Hon är egentligen hoppryttare och han kommer passa henne perfekt. Det känns så ofantligt kul att ha dels hittat en utbildare som finns på hyggligt nära håll, dels en lösdrift i närheten för de yngre så nästa omgång hon ska utbilda åt mig finns så att säga redan på plats.
 
Då har min sista 2015 häst också flyttat till ny ägare.
Det är beridaren som utbildade och sålde gångartstoet som köpte min fina Breeders-femma. Hon är egentligen hoppryttare och han kommer passa henne perfekt. Det känns så ofantligt kul att ha dels hittat en utbildare som finns på hyggligt nära håll, dels en lösdrift i närheten för de yngre så nästa omgång hon ska utbilda åt mig finns så att säga redan på plats.

Det låter ju jättebra, grattis till försäljningen! :) Vore kul om du har möjlighet att uppdatera ibland hur det går med dem även om de inte är "dina" längre, alltid spännande att följa med på hästar man "känt" sedan de var små...

Gäller även @polly p, om du vill får du gärna berätta emellanåt hur det går med både Divve och Rut. :)
 
Tack @sorbifolia:)!
Det gör jag säkert!
Besiktningen gick ok förutom att han visade sin mest ouppfostrade sida:yuck:.
Var riktigt pinsamt..
Gå på mig samt veterinär och medhjälpare Inte vilja stå still. Gick inte att longera. Han försökte typ bara dra.

Inte hans fel att matte brustit i ledarskap oxh konsekvens..
Jag brukar vara ganska tuff och nogrann att häst vet sin plats men får ta på mig att brustigt med denna här som kanske inte är den mest sesibla typen heller men hans bufflighet och otålighet har liksom inte kommit till sin spets som där och då.
Men med mer frekvent och konsekvent uppfostran blir det nog snart ordning på honom och så svär jag på att det är inget ont i den:heart
Lite tomt att inte ha långöra men har ett litet welsh sto istället som sällskap och letar ny förmodligen unghäst.

received_1996259100679692.jpeg
 
Det låter ju jättebra, grattis till försäljningen! :) Vore kul om du har möjlighet att uppdatera ibland hur det går med dem även om de inte är "dina" längre, alltid spännande att följa med på hästar man "känt" sedan de var små...

Gäller även @polly p, om du vill får du gärna berätta emellanåt hur det går med både Divve och Rut. :)

Tack! Jag kommer fortsätta att uppdataera när jag har något att berätta. Tjejen som har köpt honom är inte bara en väldigt bra unghästberidare hon har väldiga sociala skills också, jag fick bilder, filmer och berättelser varje gång som hon gjort något nytt när hon hade Lyxa. Dessutom har jag ju fölungen ett stenkast därifrån hos hennes kompis
 
Ingen som gjort något spännande med sina unghästar på sistonde? Vi har tyvärr inte kunnat träna så mycket pga vädret, men nu har det blivit bra underlag och jag väntar på att få hem min nya hoppsadel... :d

Känns som att vi "förlorat" några från förra tråden,
@Jfrelin @sassiball @Olympus @Ottisen @valegro, vilka mer var det som hade 2015-ungar? :)
Min tjockis ska föla om 2 månader. Så här går vi i väntans tider helt enkelt. Men häromdagen red vi ut en sväng barbacka, hon är rund o go att sitta på. Hon var jättesnäll som vanligt.
Får bli en öronbild för det är det jag har helt enkelt , bonusbild på dottern o lilla ponnyn som också är dräktig.
51635324_10156326353159426_2189323162108297216_n[2].jpg
 
Hon är så himla skitig :laugh: nackdelen med ljus häst. Svansen vet jag inte hur jag ska få ren, det får nog bli flera behandlingar.
 
Myran mår bra! Så himla härlig häst. Exakt som jag vill ha i temperamentet och hon rör sig helt sjukt bra.
Tyvärr har ju hela inridningsprocessen varit jobbig då en hon var hos gjorde fel, orkar inte dra hela historien, men vi trodde det var löst då hon fungerat så bra hos tjejen hon var hos sist. Tog ju hem henne men det gick inte att rida. Hon är LIVRÄDD när man sitter upp och kastade av ryttaren som försökte.
I måndags åkte hon till erkänd problemlösare så nu hoppas jag det blir ordning på detta. Det är tur att jag sett med egna ögon när hon blivit riden så vet att det går :p
Saknar henne redan men kan ju inte ha en häst hemma som inte låter en rida. Hon är bara 1 tim bort så kommer åka dit en hel del men det är ändå jobbigt att inte ha henne hemma lilla Skrutten :heart
 
Nu har vi lite och uppdatera om!
Bokat inridning åt Stenai idag (!) Troligtvis kommer han åka i början på Mars och bli borta 1 månad ungefär. Herregud min bebis ska bli stor pojke och matte är nervös, tänk om han inte sköter sig?! Han kommer inte åka så långt bort som tur är så kommer hälsa på han såklart. Kommer bli tomt hemma utan häst men det är är de bästa för honom, vill ju ge hon rätt förutsättningar från början helt enkelt!
 
Drutten gjorde första passet som 4-åring idag.
Vi har fyra hästar totalt i stallet, två av dem var på träning. Tog in honom ensam i stallet, pysslade på lite och gjorde iordning. Han var helt cool och stod mest och njöt av uppmärksamheten. Kompisen i hagen stod och skrek efter honom :meh:
På med träns och gjord och ut på ridbanan. Alla kommando för trav och galopp sitter fortfarande klockrent, han byter gångart sekunden efter man gett kommando.
Även om han är lite lat i sin natur så är han väldigt arbetsvillig. Så himla rolig att jobba med :love: nån vecka med longering nu så han får lite flås så blir det ridning igen sen!

A0A8CC96-8705-4A24-AD0F-E9C2C49A5DBE.jpeg
 
Vi är på gång, sakta men säkert ;)
Det har hunnit hända mycket det här året som gjort att jag ligger lite efter i min planering men egentligen gör det inte så mycket.
Började med att mitt äldre sto kastade sitt föl i 6e månaden vilket innebar att jag då helt plötsligt hade två hästar som skulle sättas igång. Insåg ganska snart att det inte fungerar i nuvarande stallsitustion. Flyttade till detta stallet i samband med att mitt ena sto blev dräktig men det innebar också lite med pendling mellan stallet-jobbet-hemma och tiden finns helt enkelt inte till när det är två hästar som ska ridas (fungerade bra när bara unghästen skulle hållas igång). Så i månadsskiftet flyttar vi tillbaka så jag jobbar och har hästarna på samma ställe igen, kommer underlätta mycket!

Sen i förra veckan blev Saffran halt. Avvaktade över helgen och nu syns inte en tillstymmelse till hälta, så vi är igång och rider lite smått igen. Rider ungefär 3 ggr/vecka nu men planerar att utöka det lite när vi flyttat.

Dessutom har vi har haft skitkasst hö och hästarna och rasat i vikt trots extra kraft och lucern :down: i dagarna fick vi dock köpt en bättre parti så jag hoppas dom kan börja gå upp nu!

AA9555E2-A85F-433F-8BAB-E9C4C8BE878D.jpeg
 
Ingen som gjort något spännande med sina unghästar på sistonde? Vi har tyvärr inte kunnat träna så mycket pga vädret, men nu har det blivit bra underlag och jag väntar på att få hem min nya hoppsadel... :d

Känns som att vi "förlorat" några från förra tråden,
@Jfrelin @sassiball @Olympus @Ottisen @valegro, vilka mer var det som hade 2015-ungar? :)
Jag glömde helt bort denna tråd!
Min lilla Zhine var idag iväg på sadelutprovning och fick sin första egna dressyrsadel. Har tränat ngn gång för tränare och vintervilan har verkligen gjort underverk med min lilla häst. Går fint i skritt och trav men galoppen orkar hon inte riktigt bära sig i än, blir mest race längs fyrkanten. Just nu är det lite abortvirusskräck här i krokarna så nu ska jag nog hålla mig hemma ett par veckor..
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp