Födda 2015

Får räcka med dessa, då 😅

Screenshot_20200809_194253.jpg
 
Myran har varit på hopptävling idag igen, minsann felfria rundor båda starterna. Hon blev rädd för något och gjorde några skutt/bocksprång men barnet redde ut det som väl var och bara fortsatte rida framåt mot nästa hinder. Så himla duktiga båda två ❤
 
Vi laddar inför M's första fälttävlansstart i helgen, blir sjukt spännande! Jag är egentligen mest rädd för att vi ska bli eliminerad på framridningen om han börjar köra rodeoshow igen...... :cautious:

Får jag bara in honom på banan (eller banorna) så känns det som om vi ska reda ut det hyffsat *peppar peppar!* :p Red igenom dressyrprogrammet i går medan min kompis filmade, och det såg rätt så stadigt och bra ut. Måste bara få fram nosen lite på honom och kanske testa snäppa upp formen litegrann just i programmet. Banhoppning har vi inte tränat på nästan 4 veckor, bara hoppat terräng och studsserier.... Men det borde väl gå bra, "and + vatten" eller något sådant. :angel:

Lovar att uppdatera hur det går, såfrämt vi överlever!
 
Vi laddar inför M's första fälttävlansstart i helgen, blir sjukt spännande! Jag är egentligen mest rädd för att vi ska bli eliminerad på framridningen om han börjar köra rodeoshow igen...... :cautious:

Får jag bara in honom på banan (eller banorna) så känns det som om vi ska reda ut det hyffsat *peppar peppar!* :p Red igenom dressyrprogrammet i går medan min kompis filmade, och det såg rätt så stadigt och bra ut. Måste bara få fram nosen lite på honom och kanske testa snäppa upp formen litegrann just i programmet. Banhoppning har vi inte tränat på nästan 4 veckor, bara hoppat terräng och studsserier.... Men det borde väl gå bra, "and + vatten" eller något sådant. :angel:

Lovar att uppdatera hur det går, såfrämt vi överlever!
Så spännande! Stort lycka till! ✊
 
Vi laddar inför M's första fälttävlansstart i helgen, blir sjukt spännande! Jag är egentligen mest rädd för att vi ska bli eliminerad på framridningen om han börjar köra rodeoshow igen...... :cautious:

Får jag bara in honom på banan (eller banorna) så känns det som om vi ska reda ut det hyffsat *peppar peppar!* :p Red igenom dressyrprogrammet i går medan min kompis filmade, och det såg rätt så stadigt och bra ut. Måste bara få fram nosen lite på honom och kanske testa snäppa upp formen litegrann just i programmet. Banhoppning har vi inte tränat på nästan 4 veckor, bara hoppat terräng och studsserier.... Men det borde väl gå bra, "and + vatten" eller något sådant. :angel:

Lovar att uppdatera hur det går, såfrämt vi överlever!
Lycka till!
 
Alltså min lilla häst är så himla underbar så jag har inte ord! :love::love::love:

Känner att det var verkligen rätt val att kastrera och göra tävlingshäst av honom, nu har han "landat" tillräckligt för att kunna fokusera på sin ryttare och hålla sig på marken även om det händer saker ikring honom, och då börjar det verkligen bli tydligt vilken otroligt fin häst han är! :D

Vi lyckades få 65,65% i dressyren (första gången han går ett dressyrprogram inför en domare, och ensamma i ett nytt ridhus, det bekom honom inte alls) trots en större miss och en strikt domare (låg tvåa i klassen efter dressyren).

Sedan i hoppningen så petade han två bommar pga dålig ridning från min sida, jag är fortfarande ringrostig efter några års uppehåll och banan var liten/trång och jättetung efter regnet. Men M kämpade på bra!

Inför terrängen var jag mera nervös än på länge, och kände att jag har ingen aning hur det här kommer gå, han var lite elektrisk på framridningen med alla hästar som sprang åt olika håll där i skogen... :nailbiting:
Men Gud vilken runda! M galopperade iväg med öronen framåt hela tiden och gjorde precis vad jag bad honom, tittade knapt på något alls, och de hinder som såg lite "läskiga" ut hoppade han bara extra högt över...! :laugh: Pga Coronarestriktioner hade vi inte fått träna på den här banan innan tävlingen, så alla hinder var nya för honom, men han tog sig an allting på ett jättebra sätt. :up: :love: Så nu är vi kvalade till Breeders-final om 4 veckor, såååå kul!!

Kommer bilder sedan i eget inlägg...
 
Alltså min lilla häst är så himla underbar så jag har inte ord! :love::love::love:

Känner att det var verkligen rätt val att kastrera och göra tävlingshäst av honom, nu har han "landat" tillräckligt för att kunna fokusera på sin ryttare och hålla sig på marken även om det händer saker ikring honom, och då börjar det verkligen bli tydligt vilken otroligt fin häst han är! :D

Vi lyckades få 65,65% i dressyren (första gången han går ett dressyrprogram inför en domare, och ensamma i ett nytt ridhus, det bekom honom inte alls) trots en större miss och en strikt domare (låg tvåa i klassen efter dressyren).

Sedan i hoppningen så petade han två bommar pga dålig ridning från min sida, jag är fortfarande ringrostig efter några års uppehåll och banan var liten/trång och jättetung efter regnet. Men M kämpade på bra!

Inför terrängen var jag mera nervös än på länge, och kände att jag har ingen aning hur det här kommer gå, han var lite elektrisk på framridningen med alla hästar som sprang åt olika håll där i skogen... :nailbiting:
Men Gud vilken runda! M galopperade iväg med öronen framåt hela tiden och gjorde precis vad jag bad honom, tittade knapt på något alls, och de hinder som såg lite "läskiga" ut hoppade han bara extra högt över...! :laugh: Pga Coronarestriktioner hade vi inte fått träna på den här banan innan tävlingen, så alla hinder var nya för honom, men han tog sig an allting på ett jättebra sätt. :up: :love: Så nu är vi kvalade till Breeders-final om 4 veckor, såååå kul!!

Kommer bilder sedan i eget inlägg...
Grattis! Så roligt! Bra jobbat ⭐
 
Det verkar som att min tränare kommer åka till min klubb för att hålla träningar, förutsatt att vi får ihop tillräckligt många ekipage!
:banana:
Fick bästa tänkbara respons från klubben, känns mycket bra allting! Kommer inte kunna vara med så många gånger dock, men när min ska vila kan jag kanske låna en häst. Det börjar bli höst här och det är välkommet från min sida. Det är mycket jobb med att anpassa betet till våra lättfödda damer och nu är jag bra less på den biten.
 
Skulle på vetcheck igår efter tre månader med bara mig på ryggen och sadelbyte. När jag stressad efter försovning kommer till gården står hästen med elefantben ena fram 😭

Min första tanke var att senan var helt av. Grät lite i bilen på väg till veterinären.
Väl på plats kan vi såklart inte göra en vetcheck utan får fokusera på frambenet.

Tur i oturen har han förmodligen bara slagit sig på sitt överben. Inget annat såg konstigt ut på röntgen, och svullnaden är koncentrerad och varm runt överbenet.
Eftersom han är så svullen kunde vi inte kolla senorna men veterinären sa att det sannolikt inte var det.
Compagel och Metacam tio dagar, ny koll om 14 dagar och om han är fräsch då igångsättning för att kunna göra en vetcheck senare i höst.

Det tar emot, men inser att han behöver skydd i hagen. Någon som sitter på bra tips på det?

74AB5A0D-A563-450D-81F9-C44BE02EB45E.jpeg
 
@Eloise vilken svullnad! Men tur att det ändå såg bra ut under! Hade valt skydd med bra ventilation, var det pessoa kanske som hade senskydd i typ plastnät? Kanske för hårda för hagen, har inte haft såna själv.
 
@Eloise vilken svullnad! Men tur att det ändå såg bra ut under! Hade valt skydd med bra ventilation, var det pessoa kanske som hade senskydd i typ plastnät? Kanske för hårda för hagen, har inte haft såna själv.

Ja, obehagligt svullen ☹️ Vet sen tidigare att han kan svullna mycket när han slår sig, men det hr var lite väl magstarkt...
Efter två dagar med Compagel och Metacam har det dock börjat gå ner och han är ohalt.
Inte lika varm heller i benet.

Tack! Ska se om jag hittar dem! Överbenet har ställt till det med skydd redan, har svårt att hitta några som passar bra utan att skava eller trycka på det. Lär ju inte bli bättre nu 🤦🏼‍♀️
 
Min lilla häst fortsätter vara underbar! :love: Tänk att för mindre än ett halvår sedan så grät jag över hur dåligt han hoppade - eller snarare INTE hoppade alls, utan skrittade/travade rakt genom hinderna.... Förra veckan red vi på hoppträning och hoppade en hel bana på 1 meter, vår största hittils, såååå kul! :D

Även dressyren funkar bra för tiden (peppar peppar!), vi var iväg i dag och tränade för att finslipa formen lite inför Breeders finalen. Nu ska han få vila i morgon, sedan en lite kortare hoppträning på torsdag, skritta ut på fredag, tömköra lördag och sedan är det dags på söndag för Breeders och våran H90-debut, så spännande...! Så ska han få vila ut oktober efteråt tänker jag, det har han förtjänat oavsett hur det går på tävlingen. 🥰
 
Överbenet har läkt som det ska, svullnaden är helt nere igen. Så skönt!
Däremot så säger min magkänsla att något annat forfarande inte är helt hundra så han får fortsätta vilan och så har vi en tid hos vet igen om 1,5 vecka.
Tänkte att det som jag skulle göra en vetcheck över när han slog upp överbenet förmodligen skulle ge sig av en månads vila samt en dos Metacam men det gjorde det inte.
Han är motsträvig vid ridning, släpper bak och vill inte belasta jämt, helst går han med nosen långt ner mot backen.

Kul nästan jämt, men nu var det längesen... :(
 
Överbenet har läkt som det ska, svullnaden är helt nere igen. Så skönt!
Däremot så säger min magkänsla att något annat forfarande inte är helt hundra så han får fortsätta vilan och så har vi en tid hos vet igen om 1,5 vecka.
Tänkte att det som jag skulle göra en vetcheck över när han slog upp överbenet förmodligen skulle ge sig av en månads vila samt en dos Metacam men det gjorde det inte.
Han är motsträvig vid ridning, släpper bak och vill inte belasta jämt, helst går han med nosen långt ner mot backen.

Kul nästan jämt, men nu var det längesen... :(
Vad tråkigt, hoppas det vänder snart. Det kan ju vara både överbenet, sen kanske det kan vara pälssättning som spökar också ? har han växt något i sommar?
 
Myran har haft några veckors välförtjänt semester nu och är igång igen efter någon vecka.
Tänkte försöka få ner henne lite i vikt. Hon är extremt lättfödd den hästen. Så det är lite varierande arbete i form av dressyr, lite hoppning och så en och annan galopp på stubbfälten. Men det får minsann bli i långsamt tempo för hon tycker det är kul och laddar rejält. Och jag vet att hon kan bocka :laugh: Rids ca 4-5 dagar i veckan och det är inga långa pass utan ca 35 minuter brukar det bli.
 
Vad tråkigt, hoppas det vänder snart. Det kan ju vara både överbenet, sen kanske det kan vara pälssättning som spökar också ? har han växt något i sommar?

Tack ❤️
Redan innan överbenet kändes han inte helt hundra, svårt att sätta fingret på det. Han slog ju upp överbenet natten till den planerade vetchecken... När hovslagaren var ute senast frågade han om han varit halt höger bak då hans vänstra framhov smalnat av något. Ingen hälta vad vi märkt av, och inken satt på höger sida skapet så tänkte att svullnaden från den kunde gjort att han belastade lite tokigt en period.

Tycker inte han växt, däremot så har han kommit upp mer i fronten och fått upp manken lite sedan juni. Så han har ju belastat kroppen annorlunda vid ridning nu än tidigare. Men hela juli vilade han i princip då han var på överbenet då också 🤦🏼‍♀️

Det gäckar mig!
Jag kan vara överdrivet försiktig och känna av för mycket, men hellre det förvisso.

Att han vill gå med nosen i backen för att bjuda framåt får mig att tro att det är något bak som är jobbigt för honom... 🤔
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp