Födda 2015

Unik och jag har tävlat online-dressyr. Vi red LC:1 på 64.259%. Jag är supernöjd med min fina kille!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210508-195404_Video Player.jpg
    Screenshot_20210508-195404_Video Player.jpg
    262,5 KB · Visningar: 103
Vi ställde upp i en Pay&Jump på hemmaplan igår! Jag är väldigt nöjd och stolt även om det blev några stopp. Alfa lyssnade riktigt bra och gjorde sitt bästa 🙏

En start och en omstart på 50 cm. Första rundan stannade han på några hinder, men hoppade direkt när vi gick på dom igen. Lite osäkerhet från både häst och ryttare. Andra rundan bara ett stopp. En väldigt bra erfarenhet för oss båda, jag hade en fin och positiv känsla under tiden :love:

(bilderna är köpta av fotograf)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210530_133359_com.facebook.katana~2.jpg
    Screenshot_20210530_133359_com.facebook.katana~2.jpg
    132,1 KB · Visningar: 66
I söndags var jag iväg och visade Myran på ridhästtest i öppen klass.
Det var första gången vi var i väg och red på annat ställe och det var 100 grader varmt :p
Hon skötte sig hur bra som helst.

Tyvärr tappade vi energi inne på visningen så det blev inte så bra som jag hade velat visa oss men är så stolt över vår prestation och att jag som amatör ändå kunde visa henne på ett fint sätt.

Poängen blev:
Typ: 8 Harmonisk
HHB: 8 Väl ansatt hals, djup bål, långt kors
Ben: 8 Välbenad

Skritt: 7,5 ren, tappar energi
Trav: 7 takt fin, ngt tung
Galopp: 7 vägvinnande, ngt tung
Ridbarhet och allmänt intryck: Avspänd, ännu inte så stark, ngt ojämn bjudning

Blev klass 1 iallafall :)

Igår travade hon och galopperade hur bra som helst hemma. Såklart.

Film från visningen

 
Puttar upp tråden lite även om jag inte har något särskilt kul att berätta - det här året har verkligen inte gått bra för oss överhuvudtagit.... M blev halt i slutet på april, och då jag inte tycker om att spruta i leder så blev det en längre vila på honom innan vi började sätta igång tidigt i augusti. I mitten på september kändes han jättefin, jag hade ute sadelutprovaren och fick stoppad om en av mina dressyrsadlar så den låg kanon på honom, vi anmälde till KM i dressyr (endast LB) på grannklubben och hade även börjat planera in hoppträningar. Så på sista dressyrträningen innan KM får han värsta hostattacken, varje gång vi galopperat?! Tog ut veterinär som först misstänkte astma pga halmen vi nyss lagt in på lösdriften, men efter lite strul och prover som kom bort i posten konstanterades ett virus. Någonstans här försvann min motivation totalt, och även om han var pigg och glad förutom hostandet, så orkade jag inte ens skritta honom utan han fick bara gå och strosa på lösdriften i drygt fyra veckor.

Försökte sätta igång igen när hostan såg ut att ha försvunnit, han var givetvis tokpigg och studsade rundt (skulle skritta 30 min var planen) och stod med ett svullet ben nästa dag. Alltså HUR mycket otur kan man ha?! Så nu har vi gått över till skritt på töm endast kring stallet och ridbanan, där håller han sig någorlunda lugn. Men jag saknar SÅ att rida min fina, fina häst. :heart Hoppast verkligen att 2022 blir vårat år istället....!
 
Åh, håller tummarna för att nästa år blir ert år @sorbifolia
Vårt år har varit toppen. Vi har uppfyllt alla våra mål: P&R, lokal dressyr och har börjat hoppträna. Vi är med i en grupp för fegisar och unghästar. Små och nedgrävda hinder typ. 😁 Passar hopprädda mig ypperligt. Nu har han en välförtjänt vila i några veckor.
 
@sorbifolia hoppas på ett bättre år 2022 för er.

Vår Myra har gått några tävlingar i sommar och har visat sig vara en fena på omhoppning, de har lyckats vinna 5 ggr. Bara lättaste klasserna men det är lagom tycker jag. Får se om de hoppar lite högre nästa år.
Sen så har lillasyster fått ta över Myran mer och mer eftersom B-ponnyn är såld. Och Myran är såå snäll och lugn när lillasyster rider. Myran är ganska bekväm av sig och tycker en sån här liten kravlös ryttare är perfekt.
 

Bifogade filer

  • Myran o Elvira.jpg
    Myran o Elvira.jpg
    208,6 KB · Visningar: 52
@sorbifolia men nej vad tråkigt. Man vill ju bara rida liksom.

Vårt år har varit toppen. Myran går från klarhet till klarhet.
Startat en lokal tävling LB3 och där kom vi 2a.
Ska starta KM imorgon, samma program.
Visade på Strömsholm i öppen klass och hon blev Klass 1 med betygen 8-8-8 7,5-7-7

Vi tränar typ msv c men vi ligger lite efter med galoppjobbet. Vi rider förvänd men behöver mer reglage ner mot samlad. Traven är jättebra.
Tänkte hoppa in henne i vinter, eller jag tänker ju definitivt inte hoppa 😂 men ska fixa någon som kan.
 
Blev en till blå rosett idag!
67% i LB3
Var inte nöjd med ridkänslan. Hon var låst i höger sida och jag fick missar i serpentiner och galoppfattningarna var så där men vi gick 4 st 8or så det var ju kul!
Åker på semester på torsdag så då får hon vila i 2 veckor sen fortsätter vi med galoppjobbet när jag kommer hem. Blir ett kiropraktorbesök när jag är borta också.
 
Grattis @Jfrelin, vad kul! Här blir det förhoppningsvis (peppar peppar!) ingen mer vila i vinter nu som han nyss vilat en dryg månad.

Vi har börjat trava i töm och skritta ut (igen!), var på en 40 min uteritt i söndags där han uppförde sig bra typ de första 35 minuten, innan det tydligen blev för mycket och han började hoppa rakt upp och ner när det kom en massa biler OCH en cyclist med gul jacka på samma tid... :p Men han lyckades landa (bokstavligen talat) någorlunda innan vi var hemma i stallet.

Känner mig lite osäker på hur snabbt jag kan öka träningsmängden, iom han i den här omgången blev avställd pga hosta och inte hälta... och han har kört sina race i full galopp på lösdriften flera ggr i veckan hela tiden, så i princip känns det som att jag borde kunna trava uppsuttet, iaf korta sträck, utan problem. Men kondisen har helt klart försämrats, så vi kommer behöva jobba på den under vintern. Blir nog iaf ingen hoppning förens nästa år....
 
Puttar upp tråden igen... :angel:

Vi har kommit i gång med dressyrträningar så smått, konditionen är dock fortfarande inte på topp så jag avvaktar lite till med hoppningen. Iom att M är så storgalopperad så orkar han inte hålla ihop särskilt länge i taget i galopp på ridbanan, borde nog försöka åka till en bra travslinga el.l. så att han kan få "rulla på" lite längre sträckor, hemma har vi ingenstans med tillräckligt bra underlag tyvärr.

Men nu har jag iaf anmält till årets första tävling (peppar peppar, etc....!) - en dressyrtävling på hemmaklubben om knappa 3 veckor, som även är första tävlingen i årets dressyrcup.
Iom att vi inte tävlat på ett halvår, och att han brukar bli rätt exalterat och köra lite rodeo när vi är på tävling, så tänkte jag testa att köra både LC och LB på lördagen, och sedan LB cup på söndagen.

Någon mer som börjat komma igång med träningar och tävlingar, eller är det vintervila just nu? :)
 
Puttar upp tråden igen... :angel:

Vi har kommit i gång med dressyrträningar så smått, konditionen är dock fortfarande inte på topp så jag avvaktar lite till med hoppningen. Iom att M är så storgalopperad så orkar han inte hålla ihop särskilt länge i taget i galopp på ridbanan, borde nog försöka åka till en bra travslinga el.l. så att han kan få "rulla på" lite längre sträckor, hemma har vi ingenstans med tillräckligt bra underlag tyvärr.

Men nu har jag iaf anmält till årets första tävling (peppar peppar, etc....!) - en dressyrtävling på hemmaklubben om knappa 3 veckor, som även är första tävlingen i årets dressyrcup.
Iom att vi inte tävlat på ett halvår, och att han brukar bli rätt exalterat och köra lite rodeo när vi är på tävling, så tänkte jag testa att köra både LC och LB på lördagen, och sedan LB cup på söndagen.

Någon mer som börjat komma igång med träningar och tävlingar, eller är det vintervila just nu? :)
Vi är igång, rider mest ut men nu ska dressyrtäningarna dra igång igen. Jag hoppas på att komma ut på några tävlingar i vår/sommar. Vår dressyrtränare har ridit honom några gånger innan jul för att utbilda honom lite till och det har varit väldigt roligt att se och känna skillnad efteråt.
 
Vi har varit igång hela vintern men hon har känts lite skum. Hon blev inte nämvärt bättre av kiropraktorbesök trots att vi hittade kraftiga låsningar (troligtvis legat fast eller gått omkul i hagen) så förra veckan var jag på vet.check.
UA på böjprov
UA på longering hårt/mjukt
UA på ultraljud av bakknän
Fick en kur metacam som tog slut igår och idag red jag. Kändes kanske lite bättre än innan men tror eventuellt att det kan vara tänderna. Tandis kommer 31/1.
Ska rida på tills dess så får vi se.
Planen är att börja med bytena nu så får vi se :)
 
Vi har varit igång hela vintern men hon har känts lite skum. Hon blev inte nämvärt bättre av kiropraktorbesök trots att vi hittade kraftiga låsningar (troligtvis legat fast eller gått omkul i hagen) så förra veckan var jag på vet.check.
UA på böjprov
UA på longering hårt/mjukt
UA på ultraljud av bakknän
Fick en kur metacam som tog slut igår och idag red jag. Kändes kanske lite bättre än innan men tror eventuellt att det kan vara tänderna. Tandis kommer 31/1.
Ska rida på tills dess så får vi se.
Planen är att börja med bytena nu så får vi se :)

Håller tummarna att det är tänder! Annars kanske ett till kirobesök? Min gamla häst blev alltid sämre de första dagarna efter kiropraktorn behandlat honom, innan han blev bättre. Om det är mycket som behöver rättas till och som de gått och kompenserat för så kan det ta ett tag innan kroppen hinner "återställa" sig och hitta nytt rörelsesmönster....
 
Håller tummarna att det är tänder! Annars kanske ett till kirobesök? Min gamla häst blev alltid sämre de första dagarna efter kiropraktorn behandlat honom, innan han blev bättre. Om det är mycket som behöver rättas till och som de gått och kompenserat för så kan det ta ett tag innan kroppen hinner "återställa" sig och hitta nytt rörelsesmönster....
Ja precis. Kiron kommer efter tänderna är fixade igen.
Hon har inte känts som sig själv heller. Reaktiv, spänd, ville inte bli fångad i boxen, rädd när man sätter på täcken osv men jättesnäll att rida.
Det har dock försvunnit sen innan vet. checken men allt tyder ju på att något stört henne.
De skiftar ju sista kindtänderna nu, eller bör ha gjort, så skulle kunna vara något.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp